Jos tietäisit saavasi vammaisen lapsen, harkitsisitko adoptiota?
Harkitaan miehen kanssa toista lasta. Molemmilla ikää yli 40v. Mies haluaa lasta enemmän kuin mä eikä tunnu ihan ymmärtävän riskejä. Itseäni pelottaa raskauden/synnytyksen komplikaatiot ja lisäksi pelottaa ihan h****tisti vammaisen lapsen mahdollisuus. En halua enkä aio viettää koko loppuelämää omaishoitajana.
Tehtäisiin toki kaikki sikiödiagnostiikat ja seulat, mukaan lukien verestä otettava nipt. En kuitenkaan varmaan pystyisi tekemään aborttia jos lapsi olisi vammainen niin suunnittelen, että antaisin hänet sitten adoptioon joillekin vanhemmille, jotka haluaa vauvan vammasta huolimatta.
Mies ei innostu adoptiosta. Enkä ole siis vielä edes raskaana. Mutta tietääkö joku voiko lapsen antaa jo vauvana adoptioon vamman takia siltä varalta että niin kävisi? Tietenkin kaikki voi mennä hyvinkin.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos lapsi vammautuu auto-onnettomuudessa tms..laitokseen vaan? Ihan vaan vinkkinä älkää tehkö lasta. Eläkää itsekkäästi niinkuin tähänkin asti. Kyllä se abortti on paljon helpompi kuin adoptio.
Ei vaan sitten se on eri, koska hän on jo olemassa. Mutta tän ikäisenä vammaisen lapsen riski on suurempi ja sen voisi välttää olemalla hankkimatta sitä lasta. Miehelle on vaan iskenyt ihan valtava vauvakuume eikä muusta enää puhukaan. Ap
Niin kauan kun miehet eivät joudu olemaan 9 kk tiineenä, niiden vauvakuumeiluilla ei ole mitään merkitystä.
Olet hullu jos teet lapsen lähinnä miehen mieliksi.
Niin, miehen osuus on varsin pieni raskausaikana ja vauva vuotena. Tai oli ainakin meillä. Mies on kyllä sillon "perinteinen" että ajattelee vauvojen olevan naisen hommia. Hän voi sitten kyllä esitellä perillistään suvulleen mutta heti kun alkaa itkeä tai valvottaa niin äidin heiniä 😂 Ehkä omakin vika, otin varmaan liikaa vastuuta itelleni ekasta muksusta ja väsyinkin sitten siihen.
Ap
Huomaatko, miten syyllistät itseäsi kaikesta, jopa vastuunotosta? Ja koet, että on sinun vastuullasi pelastaa parisuhde tekemällä lapsi? Että sinulla on vastuu olla miehelle mieliksi tässä asiassa, koska mies on tehnyt joissain asioissa myönnytyksiä?
Miehesi on jyrääjä, ehkä jopa henkisesti väkivaltainen.
Vierailija kirjoitti:
Täällähän oli joku aika sitten ketju jossa joku yli 45-v sinkkumies olikin päättänyt haluta lapsia. Ehkä miehet elää nuoruutensa voimissa nelikymppiseksi ja sitten sen jälkeen tajuaa ettei olekaan kuolemattomia niin tulee hoppu jatkaa sukua. Siitä tulee vaan ikävästi sellainen olo, että naista käytetään vain soitostammana jälkeläisen saamiseksi.
Ap
Onnittelut, olet ymmärtänyt asian ytimen. Nyt kun vielä tajuaisit, että oma miehesi on juuri tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö muita häiritse tämä miehen pyrkimys tehdä nainen raskaaksi vastoin tämän tahtoa hedelmällisenä aikana? Tuo rikkoo jo ruumiillista itsemääräämisoikeutta, painostaa toista seksiin ja raskautumiseen. Se vie luottamusta.
Ajattelin ihan samaa. Jos olisin ap, varaisin itselleni ajan sterilisaatioon välittömästi yksityiselle -ja kertoisin miehelle vasta kun operaatio olisi tehty.
Ehkä mies oppisi kerrasta että minun ruumiini, minun päätökseni.
Joku jo totesikin että niin kauan kun miehet eivät sitä lasta sisällään kasvata, niiden vauvakuumeilla ei ole paljon p.askankaan väliä.
En pysty lukemaan kovin pitkälle tätä ketjua. Siis ihan hirveää. Älä missään nimessä hanki enempää lapsia. Kehitysvammainen lapsi ja aikuinen on ihan yhtä tärkeä kuin sinä, ellei jopa tärkeämpikin kuin tuollainen itsensä ja hedonisminsa mahdollisesti vammaisen tulevan lapsensa edelle laittava. Olet kertakaikkiaan oksettava. T. Kehitysvammaisten ja autistien kanssa vuosia työskennellyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muita häiritse tämä miehen pyrkimys tehdä nainen raskaaksi vastoin tämän tahtoa hedelmällisenä aikana? Tuo rikkoo jo ruumiillista itsemääräämisoikeutta, painostaa toista seksiin ja raskautumiseen. Se vie luottamusta.
Ajattelin ihan samaa. Jos olisin ap, varaisin itselleni ajan sterilisaatioon välittömästi yksityiselle -ja kertoisin miehelle vasta kun operaatio olisi tehty.
Joku jo totesikin että niin kauan kun miehet eivät sitä lasta sisällään kasvata, niiden vauvakuumeilla ei ole paljon p.askankaan väliä.
Sterilisaatio on hyvä idea, mutta eihän ap sitä kuitenkaan tee. Tätä samaa länkytystä saamme lukea täällä vielä usean kuukauden päästä.
Nyt ap ryhdistäydy ja mieti, mitä ITSE haluat. Jos haluat lapsen, tee. Jos et halua, älä tee. Mitään adoptioskenaariota on turha miettiä, koska mies ei suostuisi siihen kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt lähtisi kuitenkaan tekemään salaa mitään radikaaleja toimenpiteitä. Sitä paitsi tuollainen toimenpide tuntuisi sikälikin hassulta, että muutaman vuoden sisään lienen ikäni puolesta varmaan muutenkin steriili. Kiitos silti tsemppaamisesta! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt lähtisi kuitenkaan tekemään salaa mitään radikaaleja toimenpiteitä. Sitä paitsi tuollainen toimenpide tuntuisi sikälikin hassulta, että muutaman vuoden sisään lienen ikäni puolesta varmaan muutenkin steriili. Kiitos silti tsemppaamisesta! Ap
Näköjään sterilisaatio maksaa noin 3000e, eli jää nyt tällä haavaa väliin :)
Mun ajatuksiin on nyt piirtynyt kuva painostavasta miehestä vauvamielenhäiriössään. Hyi.
Kaiken kaikkiaan tuossa tilanteessa panisin jalat ristiin sitä sterkkausta odotellessa. Sulla on AP vielä ainakin kymmenen vuotta raskautumismahdollisuus ja ehkäisyn tarve, ja terveen vauvan saaminen tietysti aina vain pienemmällä mahdollisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maksa kuin poliklinikkamaksun verran, siihen voi soittamalla hakea etusetelin jonka mieheni sai ja toimenpide tehtiin Terveystalolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain yksityisellä joo. Ei se julkisella puolella maksa kuin sairaalapäivien verran.
Xxxyyy kirjoitti:
En pysty lukemaan kovin pitkälle tätä ketjua. Siis ihan hirveää. Älä missään nimessä hanki enempää lapsia. Kehitysvammainen lapsi ja aikuinen on ihan yhtä tärkeä kuin sinä, ellei jopa tärkeämpikin kuin tuollainen itsensä ja hedonisminsa mahdollisesti vammaisen tulevan lapsensa edelle laittava. Olet kertakaikkiaan oksettava. T. Kehitysvammaisten ja autistien kanssa vuosia työskennellyt
No, minä valitsen mielummin pienemmän perheen, jossa yksi terve lapsi kuin otan riskin loppuelämän omaishoitajuusta. Ei se tee minusta pahaa ihmistä.. Ap
Nyt on kyllä aika outo tuo sinun ajatuskuvio. Jos sinä vain miehen mieliksi lasta aiot se on jo väärin. Miehet eivät todellisiuudessa hoida lapsia. Voi joskus vähän leikkiä. Normaalisti siinä harvinaisessa tapauksessa jos sikiö todetaan elinkelvottomaksi, se yleesä abrtoidaan. Jos lapsi on jo iso se siunataan ja haudataan. Nyt minusta on raukkamaista antaa vammainen oma lapsi pois muitten riesaksi.. Ajatus ei mahdu minun päähäni, enkä tiedä miksi et tee sitten aborttia. Outo kuvio jo ajatuksena.. Varmaan parasta ettet saa mitään lasta enää, et kuitenkaan itse halua edes.
Sinähän et yksin pysty sitä lasta adoptioon antamaan, siihen tarvitaan miehen suostumus. Ja jos mies sanoo ei, niin sitten adoptio tyssää siihen. Tämä kannattaa suunnitelmissa muistaa.
Xxxyyy kirjoitti:
Jännä, kun itselleni on jäänyt tästä ketjusta mieleen lähinnä ap:n miehen harrastama painostus ja ap:n alistettu, latistettu ja epävarma olemus. Sinä puhut vammaisten oikeuksista, ja se on hyvä, mutta entäpä ap:n ihmisoikeudet? Lasta ei ole vielä edes laitettu alulle, ja sinä haukut ap:ta itsekkääksi.
Ap ei selvästikkään halua itse lasta,vaan mies painostaa joten mikä on ongelma? Jättääkö mies,jos kieltäydyt? Hänkö sen raskauden,synnytyksen,yövalvomiset, jne äärimmäisen rasittavan touhun hoitaa? Tuskinpa-kunhan nyt vain hekumoi ajatuksella iltatähdestä jossain keski-iän kriisissään, eli et suostu! Sinun iässäsi on oikeasti jo melko erikoinen ajatus hankkia lisää jälkikasvua,paitsi sinun oman terveytesi ja hyvinvointisi ja jaksamisesi myös lapsen näkökulmasta-kun hän on n.20-vuotias, olet jo melkein siinä iässä,että monien on ryhdyttävä miettimään hoitokoteja tms palveluita. Itse en missään nimessä tekisi enää yhtään lasta, kuopus syntyi ollessani 32 ja koin silti olevani jo liian vanha pikkulapsiarkeen. Jos ap suostuu raskauteen vain miehen painostuksesta/houkuttelemana ruusunpunaiset lasit päässään, eivät ole kaikki palikat paikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Xxxyyy kirjoitti:
No, minä valitsen mielummin pienemmän perheen, jossa yksi terve lapsi kuin otan riskin loppuelämän omaishoitajuusta. Ei se tee minusta pahaa ihmistä.. Ap
Niin, no miksi sitten edelleenkin mietit toisen lapsen tekemistä? Häh? Miksi et todellakin keskity ainoaan lapseesi? Miksi et sano miehelle suoria sanoja? Tiedätkö itsekään, mitä haluat?
Tee päätös. Valitse se pieni perhe.
Ymmärretään nyt ihan vähän miestäkin. Naisella saa olla vauvakuume, mutta miehelläkö ei? Miehen osa näissä asioissa on aika karu jos oikeasti lasta haluaa, se on aina naisen päätös kuitenkin. Tietysti pitääkin olla koska naisen keho, mutta jos naiset saavat yrittää saada miehiään muuttamaan mieltään niin kyllä saa mieskin.
Sitten enemmän tähän tapaukseen. Tuo nimenomainen mies ei kyllä kuulosta siltä että siitä olisi ottamaan sitä kenties isompaa vastuuta mitä hänen pitäisi mielestäni ottaa jos ap _suostuu_ tekemään lapsen. Ilmeisesti se ajattelee että ihan sama kuka sitä lasta on halunnut mutta lapsi, etenkin vauva on äidin projekti koska "luonnollista naiselle" tai muuta kuraa. Henkilökohtaisesti tuo asenne olisi mulle niin turn off että en edes pahassa vauvakuumeessa itse lisääntyisi sellaisen kanssa.
- Nainen jolla ei ainakaan vielä lapsia
Vierailija kirjoitti:
Ap ei selvästikkään halua itse lasta,vaan mies painostaa joten mikä on ongelma? Jättääkö mies,jos kieltäydyt? Hänkö sen raskauden,synnytyksen,yövalvomiset, jne äärimmäisen rasittavan touhun hoitaa? Tuskinpa-kunhan nyt vain hekumoi ajatuksella iltatähdestä jossain keski-iän kriisissään, eli et suostu! Sinun iässäsi on oikeasti jo melko erikoinen ajatus hankkia lisää jälkikasvua,paitsi sinun oman terveytesi ja hyvinvointisi ja jaksamisesi myös lapsen näkökulmasta-kun hän on n.20-vuotias, olet jo melkein siinä iässä,että monien on ryhdyttävä miettimään hoitokoteja tms palveluita. Itse en missään nimessä tekisi enää yhtään lasta, kuopus syntyi ollessani 32 ja koin silti olevani jo liian vanha pikkulapsiarkeen. Jos ap suostuu raskauteen vain miehen painostuksesta/houkuttelemana ruusunpunaiset lasit päässään, eivät ole kaikki palikat paikoillaan.
Ei tämä ikä nyt niin tavaton ole lapsen saamiselle. Tuttavapiirissä lähes kaikki ovat saaneet lapsensa 32-43 -vuotiaita. Mutta niin siellä sitten on myös keskenmenoja, raskausdiabetesta jne. Miehet ei näistä paljon keskenään juttele, kuten ei myöskään synnytyskomplikaatioista, repeymustä, suonikohjuista tms raskauteen ja synnytykseen liittyvistä vaivoista.
Oon saanut ainokaiseni kutakuinkin saman ikäisenä kuin sinä kuopuksesi, ja minulle se oli kyllä juuri oikea aika. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ikä nyt niin tavaton ole lapsen saamiselle. Tuttavapiirissä lähes kaikki ovat saaneet lapsensa 32-43 -vuotiaita. Mutta niin siellä sitten on myös keskenmenoja, raskausdiabetesta jne. Miehet ei näistä paljon keskenään juttele, kuten ei myöskään synnytyskomplikaatioista, repeymustä, suonikohjuista tms raskauteen ja synnytykseen liittyvistä vaivoista.
Oon saanut ainokaiseni kutakuinkin saman ikäisenä kuin sinä kuopuksesi, ja minulle se oli kyllä juuri oikea aika. Ap
Niin joo. Steri on liian kallis, ja 40 on ihan hyvä ikä tulla raskaaksi. Mieskin on oikein kultainen ja hyvä perheenisä, vaikkei lapsiarkeen osallistukaan. Ja vänkyn vänkyn.
Ymmärrän sinua. Olen ikionnellinen yhdestä terveestä lapsestani mutta ajattelen ihan samoin vammaisen lapsen mahdollisuudesta. Ap