Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hidastunut aineenvaihdunta laihdutuksen jälkeen

Vierailija
07.09.2020 |

https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/223c9e16-2bc2-4291-a46e-0912380396…

Ahdistuin ja masennuin tuon ylläolevan jutun takia. Lähteenä on iltalehti, mutta toisaalta siinä on haastateltu jotain suomalaista professoria. Tuossa yhdessä kohdassa lukee, että jos on useita kertoja laihduttanut elämänsä aikana, niin perusaineenvaihdunta laskee ja se voi olla pysyvää. Pelkään että itselleni on käynyt niin. Usean epäonnistuneen yrityksen jälkeen olen laihduttanut 25 kiloa. Siitä 15 kiloa viimeisen 1,5 vuoden sisään. Otin kesällä vähän rennommin ja paino on noussut 2-3 kiloa. Kävin viime viikolla kehonkoostumusmittauksessa. Rasvaprosentti oli noussut reilu puolen vuoden takaisesta viidellä prosentilla ja olin menettänyt lihasmassaa 800 g. :( Jalkojen lihasmassa oli vähän kasvanut, koska olen pyöräillyt kesällä paljon, mutta en tiedä miksi muualta on lähtenyt lihasta. Perusaineenvaihduntani, siis koomakulutus on vain 1276 kcal, joka on kai aika pieni. Olen 162 cm pitkä nainen ja painan nyt 63-64 kiloa. Tavoitteeni on päästä alle 60 kilon, mielellään jonnekin sinne 55 kiloon. Olin noissa mitoissa joskus 16-vuotiaana ennen kuin aloin masennuksen ja ahmimishäiriön seurauksena lihoa. Suurin ongelmani on jatkuva makeanhimo. Pelkään että koko loppuelämäni tulee olemaan ahdistavaa taistelua mielitekoja ja lihomista vastaan. Olen vielä sen verran nuori että hidas aineenvaihdunta ei selity ikääntymiselläkään.

Tietääkö joku tuosta asiasta enemmän, onko esimerkiksi lääkäreitä paikalla? Onko tosiaan niin että en voi tehdä aineenvaihdunnalleni mitään, vaan tulen aina lihomaan jos syön liikkumattomana päivänä yli n. 1400 kcal tai liikunnallisempana päivänä yli n. 1800 kcal?

On tämä epäreilua, kun on niitäkin ihmisiä jotka ei liho millään. Vaihtaisin mielelläni osia yhden tälläisen läpipaskokaverini kanssa.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut eri syömishäiriöitä 23 vuotta. Aineenvaihdunta on täysin pilalla. Sitä on nyt viimeiset puolitoista vuotta yritetty käynnistää säännöllisellä syömisellä (5 x päivässä) ja normaalilla ruokavaliolla. Ravitsemusterapiassa käyn. Tietysti olen lihonut. Ihmiset hyvät, laihduttakaa maltillisesti. Tekee huonoa aineenvaihdunnalle kokeilla koko ajan eri dieettejä esim. ketoosia. Aineenvaihdunnan muuttuminen hiilaripolttoisesta ketoaineilla käyväksi on todella valtava stressi koko ihmisen kropalle. Jos laihduttaa haluaa niin elämäntapamuutos. Typerät dieettikokeilut voi unohtaa.

Vierailija
22/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko mitä tarkoitat rennommin ottamisella? Jos se tarkoittaa paluuta epäterveisiin ruokailutottumuksiin, niin kilojen karttuminen ei ole ihme.

Kerrot myös syömiseen liittyvästä psyykkisestä oireilusta. Näkisin, että niiden ongelmien selättämiseen sinun kannattaa paukkusi pistää, aineenvaihdunnan perustasosta huolehtimisen sijaan. T. Lääkäri

En ole palannut täysin vanhoihin tapoihin, mutta kesällä tuli herkuteltua kyllä enemmän ja se jäi välillä päälle. Aina olen kuitenkin palannut ruotuun ja syönyt vähemmän seuraavina päivinä jos olen herkutellut.

Ei minulla mielestäni mitään ongelmaa ole, mutta pelkään että lihon hallitsemattomasti takaisin jos syön runsaasti tuon perusaineenvaihduntani yli. Olen tehnyt paljon työtä päästäkseni normaalipainoon, niin tämmöinen takapakki ja tieto siitä että aineenvaihduntani ei ehkä koskaan tulekaan olemaan normaali, on todella turhauttavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lääkäri, mutta terveydenhoitaja joka olen ollut töissä mm. antamassa neuvontaa lihavuusleikkaukseen hakeutuville. Eli ammatin puolesta on tarvinnut paneutua näihin asioihn jonkin verran. 

Vähentynyt kalorinkulutus (se "hidastunut aineenvaihdunta" - termi josta en erityisesti pidä koska monet yhdistää sen lähinnä suolen toimintaan mistä ei ole kyse) on pienellä osalla pysyvä. Enimmillään mitattu ero on 500 kcal luokkaa kahden samanpituisen, painoisen ja sukupuolisen (jotka liikkuvat saman verran) välillä, jos toinen on joko laihduttanut ison määrän tai jojolaihdutellut ja lihonut takaisin. Eli voi olla että pysyäkseen vaikka 60 kilon painoisena jojottajan täytyy syödä vain 1500 kcal päivässä, kun koskaan lihomaton voi syödä 2000 kcal päivässä. Mutta useimmilla nämä muutokset eivät ole pysyviä, vaan kestävät vuoden-pari painonpudotusjakson jälkeen ja sitten aineenvaihdunta piristyy normaalimpaan suuntaan. 

Toinen tunnettu asia on, että noin vuoden ison laihtumisen jälkeen nälkä- ja kylläisyyshormonit on tyypillisesti sekaisin. Tähän täytyy ihan varautua, olla valmis tahdonvoimalla taistelemaan nälkää vastaan, määräämään järjellä eikä intuitiolla siitä mitä ja paljonko syö. Koska tosiaan keholle laihdutus on ollut nälänhätä, ja sen intuitio ja vaistot käskee syömään rasvavarastot takaisin täyteen, uuden nälänhädän varalle. Tämä tosiaan kestää tavallisimmin vuoden verran, eli ikuinen nälkä ja ahmimishimo ei ole pysyviä. Jos kyse on psyykkisestä varsinaisesta syömishäiriöstä, asia on toki eri ja syömishäiriö vaatii todennäköisesti hoitoa että ongelma ratkeaa.

Noiden tavoitepainojen kanssa kannattaa olla realisti ja varovainen. Esim. lääkäri jonka vastaanotolla olin ravinto- ja VLCD neuvojana, piti ohjenuorana että tavoiteltava paino on tavanomaisissa tapauksissa puolivälissä nuoruuden normaalipainosta ja ylilmmästä painosta, joka ihmisellä on ollut. Tämä ei välttämättä päde hyvin massiivisilla sairaalloisen ylipainoisilla, tai toisaalta niitä joilla laihdutustarve on aika vähäinen (max 10-20 kg) jolloin voi onnistua pääsemään jopa takaisin entiseen painoon ja pysymään siinä. Mutta liian moni epäonnistuu terveydelle edullisissa laihdutuksissa siksi, että he laittavat tavoitteeksi jonkun nuoruuden 50-55 kg, vaikka painaisivat nyt yli 100 kg. Sitten temmotaan väkisin paino alas, mutta yllätys yllätys, siinä painossa ei saa syödä oikein mitään ettei liho ja elämä  on ankeaa. Lopulta repsahtaa ja lihotaan jopa kymmeniä kiloja takaisin. Olisi ollut parempi ottaa tavoitteeksi vaan se 75 kg ja laihduttaa siihen. Vasta ehkä vuosien päästä, kun nälkähormonisekoiluvaihe, psyykkinen sopeutumisjakso tms on mennyt, voisi laihduttaa haluttaessa lisää.

Tosin monen ei välttämättä tarvitsisi laihduttaa edes lisää. Naisilla on usein ulkonäkösyyt ne keskeiset, mutta lievän ylipainoisena voi olla varsin hyvän näköinen jos treenaa itselleen vähän lihasta, joka pitää lihat paikallaan. Itse painan nykyisin 65 kg (pahimmillani 120 kg ja nuorena 48 kg), enkä näytä yhtään pullukalta, vaikka nuorena liikkumattomana olisi ollut makkaraa siellä täällä, jos olisin 48 kilostani lihonut 65 kiloon. 

Kiitos viestistäsi. Tuo 500 kcal ero kulutuksessa on kyllä aika suuri. Mutta mitä tarkoittaa "puolivälissä nuoruuden normaalipainosta"? Omalla kohdallani laihdutuksessa ei ole pelkästään ulkonäöstä kyse, vaan myös terveydestä koska suvussa on diabetesta ja muistisairautta. Vyötärölläni on vielä liikaa rasvaa.

Vierailija
24/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 162 cm ja painan 62-63,5 kg. En ole koskaan laihdutellut eli max. 2 kg joskus alaspäin. Mutta koittanut pitää huolta, ettei paino karkaa. Valitettavasti tämä on tilanne, että jos syö yli 1500 kaloria, niin lihoo ja jos alle 1300, niin paino hiljakseen tippuu.

Eli lyhyt ja jos tekee toimistotyötä, niin ei voi paljoa syödä. Ei kannata unelmoida mistään 2000 kalorista/päivä. Minulla on yksi todella hoikka ystävä 60+ ikäinen. Fakta on, että hän syö todella vähän. On vielä pitkäkin.

Vierailija
25/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIssä kävit mittauttaan aineenvaihdunnan? ennen ja jälkeen laihdutuksen? Eli paljonko eroa nyt

Vierailija
26/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvakudos itsessään ei juuri energiaa kuluta, mutta 100 kg kuluttaa 3 km:n kävelylenkillä enemmän kuin 70 kg.

Vierailija
27/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni nainen ostaa joltain julkkikselta nettidieetin ja jojoilee niillä, samasta firmasta saatetaan ostaa jopa useampia nettidieettejä vaikka sillä ensimmäiselläkään ei pysyviä tuloksia tullut.

Vierailija
28/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin moni nainen ostaa joltain julkkikselta nettidieetin ja jojoilee niillä, samasta firmasta saatetaan ostaa jopa useampia nettidieettejä vaikka sillä ensimmäiselläkään ei pysyviä tuloksia tullut.

Ap tässä. En ole ollut millään dieetillä, vaan ihan elämäntapamuutos on ollut ajatuksena. Paino putosi normaalia noin puolen kilon viikkovauhtia silloin kun vielä putosi.

Vierailija
29/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIssä kävit mittauttaan aineenvaihdunnan? ennen ja jälkeen laihdutuksen? Eli paljonko eroa nyt

Paikkakunnallani oli mahdollisuus käydä inbody-mittauksessa, joka on käsittääkseni aika tarkka. Ennen laihdutusta valitettavasti en tajunnut käydä. Muutama vuosi sitten olen kyllä käynyt, tosin se ei ollut inbody-laite vaan joku muu. Silloin perusaineenvaihduntani oli melkein 1500 kcal, mutta painoin lähemmäs 80 kiloa.

Ennen tätä viimeisintä kertaa kävin viime talvena. Silloin perusaineenvaihdunta oli 1296 kcal, eli laskenut siitä nyt 20 kcal:lla.

Vierailija
30/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikkakunnallani oli mahdollisuus käydä inbody-mittauksessa, joka on käsittääkseni aika tarkka. Ennen laihdutusta valitettavasti en tajunnut käydä. Muutama vuosi sitten olen kyllä käynyt, tosin se ei ollut inbody-laite vaan joku muu. Silloin perusaineenvaihduntani oli melkein 1500 kcal, mutta painoin lähemmäs 80 kiloa.

Ennen tätä viimeisintä kertaa kävin viime talvena. Silloin perusaineenvaihdunta oli 1296 kcal, eli laskenut siitä nyt 20 kcal:lla.

täyttä pskootahan tuo mittaus on ,ellei mitata hengitysilman hiilidioksidia

Vierailija
31/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisällytä kaalilaatikko jokaviikkoiseen ruokavalioon.

Ilman riisiä hyvä. Vähän kvinoaa sen tilalle, hyvä tulee:https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0899900720302501

Vierailija
32/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa.

Yleensä laihdutuksen jälkeen elimistö on tottunut erilaiseen ruokavalioon ja myös aineenvaihdunta on siihen  tottunut.

Itse kun laihduhtin, kevenin tietekin ruokavalio ja se näkyi viiveellä aineenvaihdunnassa.

Ummetus loppui kokonaan ja virtsaneriys lisääntyi, koska söin paljon vihanneksia  joissa nestettä on paljon.

Uusi ruokavalio aiheutti myös aluss myös vatsavaivoja, vatsaväänteitä ja ilmavaivoja, koska juuresten ja vihannesten määrä lisääntyi. Aluksi käytin noihin vaivoihin tarrkoitettuja käsikauppa lääkkeitä, mutta vähitellen vatsani tottui uuteen ruokavalioon.

Laihduttamisen myötä koko aineenvaihdunta paranee ja se edistää jo pudotetun painon ylläpitämistä.

Näin on ainakin omalla kohdallanni. Kahdessa vuodessa sain laihdutettuea 20 kg ja olen todella tulokseen tyytyväinen sillä saavutettu paino on pysynyt ja joskus tulee tuohon jopa lisääkin.

Painonpudotus on pitkäaikainen prosesssi, jos siitä haluaa saada pysyvän.

Ja sillä on todella, siis todella suuri merkitys ihmisen perusterveyteen ja joka päiväiseen hyvinvointiin.

Vierailija
33/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aineenvaihdunta voi hidastua laihdutuksen jälkeen?

Sehän on aivan päinvastoin.

Niin on ainakin itselläni.

Laihduttaessa totuin kokonaan uuteen ruokavalioon, ja vatsani toimii paremmin kuin koskaan aikaisemmin.

Myös virtsaneritys on normaalia,kentie runsaampaakin, kun syön enemmän kaikenlaisia vihanneksia.

En siis ymmärrä ollenkaan tuota ap:n aloitusta, että aineenvaihdunta hidastuu laihdutuksen jälkeen.

Vierailija
34/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenvaihdunta ei tarkoita vatsan toimintaa tai virtsaamistiheyttä.

Vierailija
35/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut eri syömishäiriöitä 23 vuotta. Aineenvaihdunta on täysin pilalla. Sitä on nyt viimeiset puolitoista vuotta yritetty käynnistää säännöllisellä syömisellä (5 x päivässä) ja normaalilla ruokavaliolla. Ravitsemusterapiassa käyn. Tietysti olen lihonut. Ihmiset hyvät, laihduttakaa maltillisesti. Tekee huonoa aineenvaihdunnalle kokeilla koko ajan eri dieettejä esim. ketoosia. Aineenvaihdunnan muuttuminen hiilaripolttoisesta ketoaineilla käyväksi on todella valtava stressi koko ihmisen kropalle. Jos laihduttaa haluaa niin elämäntapamuutos. Typerät dieettikokeilut voi unohtaa.

Aineenvaihduntaasi on puolitoista vuotta ilmeisesti turhaan yritetty käynnistää jatkuvalla syömisellä ja edelleen uskot, että se on ainoa tapa? Okei. En ota sinun tilanteeseesi kantaa, koska olet syömishäiriöinen.

Mutta terveen aikuisen ihmisen ei tarvitse syödä viittä kertaa päivässä. Tutkimusten mukaan paasto kiihdyttää aineenvaihduntaa parhaiten, jatkuva niukka syöminen taas hyydyttää sen. Paaston vaikutuksia tutkitaan paljon. Vuoden 2016 lääketieteen Nobel myönnettiin autofagian tutkimuksesta. Autofagia on elimistön itseään korjaava prosessi, joka käynnistyy, kun on paastonnut noin 16 tuntia. Jo 12 tunnin paasto on hyödyksi, koska siinä kohtaa kasvuhormonin tuotanto lisääntyy merkittävästi, joka on yli 30-vuotiaalle valtava juttu. Nämä ovat vain pari esimerkkiä paaston vaikutuksista. Lukekaa lisää! Valitettavasti vain suomalainen peruslääkäri ei ole kartalla näistä uusista tutkimuksista.

Ketoosi puolestaan on täysin normaali tila. Ennen maatalouden keksimistä ihmiset elivät suurimman osan ajasta ketoosissa. Se, että nykyihmiselle, joka on tottunut syömään jopa satoja grammoja puhdasta hiilaria päivässä, ketoosi tuntuu aluksi hankalalta, ei todista mitään.

Itse olen ollut pätkäpaastolla nyt puolitoista vuotta. Koko ajan käy helpommaksi. Olen vähentänyt hiilareita, joten ketolle siirtyminen kuusi viikkoa sitten oli ihan helppoa. Tottuminen vei pari viikkoa.

Keton myötä nälkä on edelleen helpottanut. Nyt olen alkanut kokeilla pidempiä paastoja, jotka vievät lopun läskin vatsalta.

Voin hyvin. Olen laihtunut 15 kg ja koen vähemmän nälkää kuin koskaan! Salilla olen toki myös käynyt ja se näkyy kropassa, vaikka sen itse sanonkin.

Haluan sanoa kaikille, että toivoa ja vaihtoehtoja on.

N49

Vierailija
36/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten hyvin toimii naisille, mutta kuntosalitreenin aloittaminen muutti minulle kaiken. Syön lähes kaksi kertaa enemmän päivän aikana kuin ennen enkä liho. Treenata toki pitää "täysillä" eli sen minkä kropasta irtoaa, sarjat vedetään loppuun asti kunnes voima loppuu kokonaan. En juuri tarkkaile mitä syön päivän mittaan, kunhan nälkä lähtee. Just vetäsin 200g karkkipussin naamariin.

Vierailija
37/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. En ole ollut millään dieetillä, vaan ihan elämäntapamuutos on ollut ajatuksena. Paino putosi normaalia noin puolen kilon viikkovauhtia silloin kun vielä putosi.

On täysin normaalia ettei paino putoa joka viikko 0,5 kg tasaista vauhtia. Välillä paino jumittaa, välillä saattaa nousta, välillä saattaa lähteä kaksikin kiloa kerralla vapaasyöntipäivän jälkeen yhtäkkiä. Kyse on kokonaisuudesta ja pitkästä aikavälistä. Jos luovuttaa heti kun paino ei putoakaan, niin ei se varmana myös putoa.

Vierailija
38/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen ja syön n. 2200-2600 kcal päivässä lihomatta. Välillä enemmänkin. Tämä vaatii 4 x kovaa treeniä viikossa, satunnaista lenkkeilyä ja fyysisen työn. Mutta ainakin voi syödä lihomatta ja lihaksetkin varmasti kuluttavat extraa, koska liikuntaa harrastamattomana tällainen ei olisi tullut kuuloonkaan.

Vierailija
39/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä sen verran, että en tule enää koskaan palaamaan jatkuvaan syömiseen! Olen jonkinlaisella pätkäpaastolla varmasti vanhuuteen asti. Tämä ei ole mikään hetken hullutus tai ihmedieetti, joka lopetetaan parin kuukauden päästä. Ketolla en varmaan tule ikuisesti olemaan, mutta tulen aina pyrkimään vhh-tyyppiseen syömiseen. Toivon myös voivani tehdä säännöllisestä pidemmästä paastoamisesta pysyvän elämäntavan.

N49

Vierailija
40/58 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri laitteita ei saa ikinä verrata toisiinsa!!!

Nuo ovat vain suuntaa antavia laitteita. Aina pitäisi mittauttaa itsensä täsmälleen samalla laitteella, ihan samaan vuorokaudenaikaan ja saman verran ruokaa syötynä. Muuten tulee tuollainen heitto luvuissa! Näillä on tarkoitus seurata suuntaa antavasti muutosta, mutta jos mittauttaa eri laitteilla niin ei voi tietää kumpi on lähempänä totuutta ja kumpi ei.

Eli aineenvaihdunnallesi ei välttämättä ole tapahtunut mitään, vaan mittaustulos voi olla virheellinen ja sen takia et jaksa panostaa laihdutukseen enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme