Hidastunut aineenvaihdunta laihdutuksen jälkeen
https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/223c9e16-2bc2-4291-a46e-0912380396…
Ahdistuin ja masennuin tuon ylläolevan jutun takia. Lähteenä on iltalehti, mutta toisaalta siinä on haastateltu jotain suomalaista professoria. Tuossa yhdessä kohdassa lukee, että jos on useita kertoja laihduttanut elämänsä aikana, niin perusaineenvaihdunta laskee ja se voi olla pysyvää. Pelkään että itselleni on käynyt niin. Usean epäonnistuneen yrityksen jälkeen olen laihduttanut 25 kiloa. Siitä 15 kiloa viimeisen 1,5 vuoden sisään. Otin kesällä vähän rennommin ja paino on noussut 2-3 kiloa. Kävin viime viikolla kehonkoostumusmittauksessa. Rasvaprosentti oli noussut reilu puolen vuoden takaisesta viidellä prosentilla ja olin menettänyt lihasmassaa 800 g. :( Jalkojen lihasmassa oli vähän kasvanut, koska olen pyöräillyt kesällä paljon, mutta en tiedä miksi muualta on lähtenyt lihasta. Perusaineenvaihduntani, siis koomakulutus on vain 1276 kcal, joka on kai aika pieni. Olen 162 cm pitkä nainen ja painan nyt 63-64 kiloa. Tavoitteeni on päästä alle 60 kilon, mielellään jonnekin sinne 55 kiloon. Olin noissa mitoissa joskus 16-vuotiaana ennen kuin aloin masennuksen ja ahmimishäiriön seurauksena lihoa. Suurin ongelmani on jatkuva makeanhimo. Pelkään että koko loppuelämäni tulee olemaan ahdistavaa taistelua mielitekoja ja lihomista vastaan. Olen vielä sen verran nuori että hidas aineenvaihdunta ei selity ikääntymiselläkään.
Tietääkö joku tuosta asiasta enemmän, onko esimerkiksi lääkäreitä paikalla? Onko tosiaan niin että en voi tehdä aineenvaihdunnalleni mitään, vaan tulen aina lihomaan jos syön liikkumattomana päivänä yli n. 1400 kcal tai liikunnallisempana päivänä yli n. 1800 kcal?
On tämä epäreilua, kun on niitäkin ihmisiä jotka ei liho millään. Vaihtaisin mielelläni osia yhden tälläisen läpipaskokaverini kanssa.
Kommentit (58)
En ole lääkäri, mutta terveydenhoitaja joka olen ollut töissä mm. antamassa neuvontaa lihavuusleikkaukseen hakeutuville. Eli ammatin puolesta on tarvinnut paneutua näihin asioihn jonkin verran.
Vähentynyt kalorinkulutus (se "hidastunut aineenvaihdunta" - termi josta en erityisesti pidä koska monet yhdistää sen lähinnä suolen toimintaan mistä ei ole kyse) on pienellä osalla pysyvä. Enimmillään mitattu ero on 500 kcal luokkaa kahden samanpituisen, painoisen ja sukupuolisen (jotka liikkuvat saman verran) välillä, jos toinen on joko laihduttanut ison määrän tai jojolaihdutellut ja lihonut takaisin. Eli voi olla että pysyäkseen vaikka 60 kilon painoisena jojottajan täytyy syödä vain 1500 kcal päivässä, kun koskaan lihomaton voi syödä 2000 kcal päivässä. Mutta useimmilla nämä muutokset eivät ole pysyviä, vaan kestävät vuoden-pari painonpudotusjakson jälkeen ja sitten aineenvaihdunta piristyy normaalimpaan suuntaan.
Toinen tunnettu asia on, että noin vuoden ison laihtumisen jälkeen nälkä- ja kylläisyyshormonit on tyypillisesti sekaisin. Tähän täytyy ihan varautua, olla valmis tahdonvoimalla taistelemaan nälkää vastaan, määräämään järjellä eikä intuitiolla siitä mitä ja paljonko syö. Koska tosiaan keholle laihdutus on ollut nälänhätä, ja sen intuitio ja vaistot käskee syömään rasvavarastot takaisin täyteen, uuden nälänhädän varalle. Tämä tosiaan kestää tavallisimmin vuoden verran, eli ikuinen nälkä ja ahmimishimo ei ole pysyviä. Jos kyse on psyykkisestä varsinaisesta syömishäiriöstä, asia on toki eri ja syömishäiriö vaatii todennäköisesti hoitoa että ongelma ratkeaa.
Noiden tavoitepainojen kanssa kannattaa olla realisti ja varovainen. Esim. lääkäri jonka vastaanotolla olin ravinto- ja VLCD neuvojana, piti ohjenuorana että tavoiteltava paino on tavanomaisissa tapauksissa puolivälissä nuoruuden normaalipainosta ja ylilmmästä painosta, joka ihmisellä on ollut. Tämä ei välttämättä päde hyvin massiivisilla sairaalloisen ylipainoisilla, tai toisaalta niitä joilla laihdutustarve on aika vähäinen (max 10-20 kg) jolloin voi onnistua pääsemään jopa takaisin entiseen painoon ja pysymään siinä. Mutta liian moni epäonnistuu terveydelle edullisissa laihdutuksissa siksi, että he laittavat tavoitteeksi jonkun nuoruuden 50-55 kg, vaikka painaisivat nyt yli 100 kg. Sitten temmotaan väkisin paino alas, mutta yllätys yllätys, siinä painossa ei saa syödä oikein mitään ettei liho ja elämä on ankeaa. Lopulta repsahtaa ja lihotaan jopa kymmeniä kiloja takaisin. Olisi ollut parempi ottaa tavoitteeksi vaan se 75 kg ja laihduttaa siihen. Vasta ehkä vuosien päästä, kun nälkähormonisekoiluvaihe, psyykkinen sopeutumisjakso tms on mennyt, voisi laihduttaa haluttaessa lisää.
Tosin monen ei välttämättä tarvitsisi laihduttaa edes lisää. Naisilla on usein ulkonäkösyyt ne keskeiset, mutta lievän ylipainoisena voi olla varsin hyvän näköinen jos treenaa itselleen vähän lihasta, joka pitää lihat paikallaan. Itse painan nykyisin 65 kg (pahimmillani 120 kg ja nuorena 48 kg), enkä näytä yhtään pullukalta, vaikka nuorena liikkumattomana olisi ollut makkaraa siellä täällä, jos olisin 48 kilostani lihonut 65 kiloon.
Eikö sun kannattaisi miettiä liikuntaa vähän tarkemmin? Aineenvaihdunnalle tekee hyvää kun vaihtelet treenejä. Välillä teet pitkäkestoista matalasykkeistä liikuntaa kuten 2-3 tunnin kävelyitä luonnossa tai oikein pitkiä pyöräretkiä. Sitten taas menet esim. uimaan (se on todella hyvä aineenvaihdunnalle) ja saunot kunnolla ja juot paljon vettä. Välillä kunnon jumppa ja venyttelyä. Silloin tällöin ihan rauhallista joogaa ja kehonhuoltoa. Juo paljon vettä ja pidä itsesi aktiivisena. Älä jämähdä paikallesi. Kyllä se siitä!
Minkä ikäinen olet? Miksi sinun pitäisi painaa alle 60 kg?
Mieliteot eivät johdu laihduttamisesta vaan vääränlaisesta ravinnosta ja/tai ravinnepuutoksista.
Ei se ole mitään aineenvaihdunnan hidastumista vaan pienikokoinen ihminen voi syödä vähemmän kuin suurikokoinen ihminen. Sinun kokoinen ihminen kevyellä vapaa-ajan aktiivisuudella kuluttaa noin 1800kcl/vrk. Jos aiot tiputtaa painoa sinä lasket kalorit 1200 kcl/vrk. Minä olen toistakymmentä senttiä pidempi ja 10kg painavampi enkä minäkään saa syödä kuin hieman alle 1900kcl tai lihon. Sinulla ei ole hidastunut aineenvaihdunta vaan sinä syöt liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mieliteot eivät johdu laihduttamisesta vaan vääränlaisesta ravinnosta ja/tai ravinnepuutoksista.
Se nyt vaan on ihan tutkittu tosiasia, että ison laihdutuksen jälkeen ruokahaluun vaikuttavien greliini- ja leptiinihormonien pitoisuudet on useimmilla epänormaalit keskimäärin noin vuoden verran, vaikka söisi hyvin ja terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mitään aineenvaihdunnan hidastumista vaan pienikokoinen ihminen voi syödä vähemmän kuin suurikokoinen ihminen. Sinun kokoinen ihminen kevyellä vapaa-ajan aktiivisuudella kuluttaa noin 1800kcl/vrk. Jos aiot tiputtaa painoa sinä lasket kalorit 1200 kcl/vrk. Minä olen toistakymmentä senttiä pidempi ja 10kg painavampi enkä minäkään saa syödä kuin hieman alle 1900kcl tai lihon. Sinulla ei ole hidastunut aineenvaihdunta vaan sinä syöt liikaa.
Valitettavasti ei ole kyse pelkästään tuosta, vaan kyllä ihan oikeasti voi käydä laihduttamisessa niin, että sen jälkeen kuluttaa satoja kilokaloreiita vähemmän päivässä kuin toinen samankokoinen, samoin liikkuva ihminen. Tämä on ihan tutkittu juttu ja siksi sisätautilääkäri ja lihavuustutkija Pietiläinen sen tuossa jutussa mainitsee.
Itse ole pudottanut nyt painoa 12 kiloa ja jatkan pudottamista.
Suututtaa tällainen, että nykyajan hyvinvointi yhteiskunnassa keho ei toimi, kuten kuuluisi.
Ihan hullua, että ei saa syödä niin paljon kuin haluaa. Miksi keho ei ymmärrä, että jossain vaiheessa sitä vararavintoa on tullut liikaa ja lopeta sen keräämistä? Miksi evoluutio ei ole poistanut liikaa lihomista.
Vierailija kirjoitti:
Itse ole pudottanut nyt painoa 12 kiloa ja jatkan pudottamista.
Suututtaa tällainen, että nykyajan hyvinvointi yhteiskunnassa keho ei toimi, kuten kuuluisi.
Ihan hullua, että ei saa syödä niin paljon kuin haluaa. Miksi keho ei ymmärrä, että jossain vaiheessa sitä vararavintoa on tullut liikaa ja lopeta sen keräämistä? Miksi evoluutio ei ole poistanut liikaa lihomista.
Tällainen ongelma on ollut ihmiskunnalla vasta hyvin vähän aikaa, että isolla joukolla ihmisiä on jatkuvasti liikaa ruokaa saatavilla. Evoluution pyörä on hidas, ei ole ehtinyt reagoida, kun satojatuhansia vuosia tätä ennen ongelma on ollut päinvastainen eli optimoida kulutus mahdollisimman vähäiseksi, että ihminen selviää niukilla resursseilla, katokausista tms.
Vierailija kirjoitti:
Olen 25. Kilot ovat aina kertyneet epäterveellisesti vyötärölle ja siksi tuntuu että painoni pitäisi olla aika lailla siellä normaalipainon alarajassa. Vyötärönympärys on tällä hetkellä 83 cm, eli ihan terveydenkin takia pitäisi vielä laihtua.
AP ymmärrän sinua. Olen itse 148 cm pitkä, pienikokoinen, peruskulututukseni on 1400 kaloria, liikuntapäivänä 1600-1700 kaloria (liikunta vie yllättävän vähän kaloreita).
Ja jos haluan laihtua pitäisi kuluttaa vain 1000 kaloria päivässä, liikuntapäivänä 1100-1200.
On haaste syödä aamupala, lounas, välipala tunti ennen liikuntaa ja illallinen tunti liikunnan jälkeen eli tuon 1000-1200 kaloria pitäisi riittää 4-5 ruokailukertaan.
Minun pitäisi pudottaa vielä 10 kg painoa, olen laihduttanut jo 50 kg, mutta ihannepainoon on tuo 10 kg, nyt ylipainoa on 6 kg normaalipainosta.
Ei meinaa millään enää paino pudota. Olen harkinnut paastoa, olen sillä jo kaksi kertaa saanut 13 kg putoamaan 3 -4 kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
AP ymmärrän sinua. Olen itse 148 cm pitkä, pienikokoinen, peruskulututukseni on 1400 kaloria, liikuntapäivänä 1600-1700 kaloria (liikunta vie yllättävän vähän kaloreita).
Ja jos haluan laihtua pitäisi kuluttaa vain 1000 kaloria päivässä, liikuntapäivänä 1100-1200.On haaste syödä aamupala, lounas, välipala tunti ennen liikuntaa ja illallinen tunti liikunnan jälkeen eli tuon 1000-1200 kaloria pitäisi riittää 4-5 ruokailukertaan.
Minun pitäisi pudottaa vielä 10 kg painoa, olen laihduttanut jo 50 kg, mutta ihannepainoon on tuo 10 kg, nyt ylipainoa on 6 kg normaalipainosta.
Ei meinaa millään enää paino pudota. Olen harkinnut paastoa, olen sillä jo kaksi kertaa saanut 13 kg putoamaan 3 -4 kuukaudessa.
Miksi pitäisi syödä noin usein? Jos jakaist vain 2-3 syöntikerralle per päivä, niin saisi syödä kunnolla ne kerrat.
Älä laihduta enää vaan pyri muuttamaan kehon koostumusta. Voit painaa saman verran kuin nyt ja olla timmissä kunnossa.
Kituuttaminen vähällä ravinnolla syö lihasta. Paasto säästää sitä ihan tutkitusti. Kokeile pätkäpaastoa ja ota selvää myös pidemmistä paastoista. Niillä on ihan oikeasti merkittäviä terveysvaikutuksia. Ne auttavat myös leptiiniresistenssiin yms. Paastoja helpottaa, jos on valmiiksi ketoosissa tai ainakin vhh.
Paasto ja vhh vähentävät insuliinia elimistössä. Insuliini estää rasvan palamista. Älä yritä juosta ja jumpata kaloreita pois, koska se lisää kortisolia, joka saa rasvan kertymään vatsalle.
Käy muutaman kerran viikossa salilla ja syö riittävästi proteiinia ja rasvaa.
Älä usko enää virallisiin totuuksiin. On pitkällä aikavälillä kestämätön ratkaisu kituuttaa vähillä kaloreilla ja heilua kuin heinämies. Ota asioista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ei ole kyse pelkästään tuosta, vaan kyllä ihan oikeasti voi käydä laihduttamisessa niin, että sen jälkeen kuluttaa satoja kilokaloreiita vähemmän päivässä kuin toinen samankokoinen, samoin liikkuva ihminen. Tämä on ihan tutkittu juttu ja siksi sisätautilääkäri ja lihavuustutkija Pietiläinen sen tuossa jutussa mainitsee.
Vähänpä hän sitten ymmärtää. Laihduttaessa ihminen hävittää lihasmassaa. Jos et ole laihdutuksen aikana tehnyt mitään voimaharjoittelua on lihasmassasi surkastunut. Silloin kehosi on rasvaa, siinä ei ole energiaa kuluttavaa lihasta sitä normaalia määrää mitä kuuluisi kokoisellasi ihmisellä olla. Kehosi koostumus on siis väärä ja luonnoton. Siitä voi syntyä muutaman sadan kilokalorin vaje.
miten ihmeessä tuo kulutus voidaan mitata?
Aineenvaihdunta hidastuu iän myötä. Siitä on aina lähdettävä, kun aletaan laskemaan jotakin.
Laihtumisessa lähtee ympäristömyrkyt liikkeelle, ne mitä sun elämän aikana sinne on kertynyt.
https://yle.fi/uutiset/3-10040545
Niiden sietokyky on yksilöllistä.
Mutta painon väheneminen tarkoittaa tietysti sitä et jos haluat energiankulutuksen pysyvän ennallaan, sun on otettava reppu selkään ja nilkkapuntit jalkoihin, ranteisiin kans jotakin painavaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä laihduta enää vaan pyri muuttamaan kehon koostumusta. Voit painaa saman verran kuin nyt ja olla timmissä kunnossa.
Kituuttaminen vähällä ravinnolla syö lihasta. Paasto säästää sitä ihan tutkitusti. Kokeile pätkäpaastoa ja ota selvää myös pidemmistä paastoista. Niillä on ihan oikeasti merkittäviä terveysvaikutuksia. Ne auttavat myös leptiiniresistenssiin yms. Paastoja helpottaa, jos on valmiiksi ketoosissa tai ainakin vhh.
Paasto ja vhh vähentävät insuliinia elimistössä. Insuliini estää rasvan palamista. Älä yritä juosta ja jumpata kaloreita pois, koska se lisää kortisolia, joka saa rasvan kertymään vatsalle.
Käy muutaman kerran viikossa salilla ja syö riittävästi proteiinia ja rasvaa.
Älä usko enää virallisiin totuuksiin. On pitkällä aikavälillä kestämätön ratkaisu kituuttaa vähillä kaloreilla ja heilua kuin heinämies. Ota asioista selvää.
Samaa mieltä siinä, että pätkäpaastoa suosittelen minäkin.
Suomessa ei viralliset tahot ole vielä reagoineet tänä vuonna julkaistuihin tutkimuksiin, joiden mukaan pätkäpaasto on tehokas ja terveellinen.
Julkaisut ei olleet missään pilipali-nettisivuilla, vaan kuuluisassa tutkimuksia julkaisevassa lehdessä, jonka nimeä en tietenkään muista.
Mutta pätkäpaasto on auttanut heitäkin, joilla on hidas aineenvaihdunta. Alku on hidas, mutta sitten alkaa tapahtua.
Iso syy sun aineenvaihdunnan hidastumiseen on nimenomaan se lihaksien puute. Toi ei ole mitenkään erityisen matala bmr ja pelkästään istumalla kulutat kevyesti 200 kaloria päälle ton, seisomalla jopa 300-400 kaloria. Vähän liikuntaa, puolen tunnin kävely yms niin ihan normikulutusta, eli varmaan siinä 1700 kalorin paikkeilla. Näistä on netissäkin arvioita antavia laskureita.
Kannattaa siis oikeesti alkaa vääntää sitä lihasta kroppaan lisää ja pysyä aktiivisena eikä haaveilla koomapotilaana laihduttamisesta. Myös kevyempi kroppa kuluttaa vähemmän energiaa eli 10 kiloa laihempana poltat ehkä 100 kaloria vähemmän.
Kertoisitko mitä tarkoitat rennommin ottamisella? Jos se tarkoittaa paluuta epäterveisiin ruokailutottumuksiin, niin kilojen karttuminen ei ole ihme.
Kerrot myös syömiseen liittyvästä psyykkisestä oireilusta. Näkisin, että niiden ongelmien selättämiseen sinun kannattaa paukkusi pistää, aineenvaihdunnan perustasosta huolehtimisen sijaan. T. Lääkäri
Sisällytä kaalilaatikko jokaviikkoiseen ruokavalioon.
Aineenvaihdunnan voi resetoida muutaman päivän paastolla.