Pino: asiavirheitä, joita kuulee usein ihmisten puheissa
Aloitan:
"On niin muhkeat huulet, että taitaa olla pumpattu botoxia!"
Kommentit (498)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 15:56"]
Raskauskuukausi ja kalenterikuukausi ovat eri asoita. Raskauskuukausi sisältää tasan 4vk eli 28 päivää, kun kalenterikk sisältää 30 tai 31 päivää.
[/quote]
Tai 28 tai 29 päivää. Asiavirhe.
Heijastin on halpa henkivakuutus.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 15:58"]
No tässä pari: Hiusten väri saattaa muuttua syöpähoitojen jälkeen (tuskin), Halloween on sama kuin suomalainen Pyhäinpäivä (nou, Halloween on AINA 31.10).
[/quote]
Olin platinablondi ennen sytoja, nykyään minulla on samanväriset hiukset kuin siskolla (punaiset). Sytoja meni kuusi jaksoa 06-07. En ole keksinyt mistä muusta voisi johtua.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 16:11"]
[/quote]
Hahaa! Tämä on munkin suosikki!
[/quote]
Miinuspeukuttajille vain tiedoksi: heijastin ei ole mikään vakuutus. Vakuutus korvaa, jos joutuu onnettomuuteen. Heijastin ei korvaa mitään, et saa penniäkään rahaa siitä, jos joku ajaa autolla päällesi, vain sillä perusteella, että sinulla on heijastin.
Heijastin on hieno ja tärkeä kapine, jonka avulla voi tehokkaasti lisätä näkyvyyttään jalankulkijana, mutta mikään vakuutus se ei ole.
[/quote]
Miinuspeukutin tuota. Tiedotan kyllä, ettei heijastin varsinaisesti oli henkivakuutus. Se on parempi kuin henkivakuutus. Henkivakuutuksesta ei pääse itse ikinä hyötymään, kun se ON henkivakuutus. Sen sijaan heijastin voi jossain tilasteessa jopa pelastaa henkesi eli saat heijastimen käytöllä vielä enemmän kuin pelkkää rahaa.
Omaiset toki voi hyötyä jossain tilanteessa enemmän varsinaisesta henkivakuutuksesta kuin heijastimesta/kypärästä, mutta toisaalta eiköhän sille omaisellekin vielä parempi juttu ole monesti, että rakas ihminen jää henkiin.
Mä kyllä aion siis edelleen käyttää tuota sanontaa, vaikka se joissain aiheuttaa paheksuntaa. Se on henkivakuutus, jossa korvauksena on, ettet ehkä menetäkään henkeäsi tilanteessa, jossa se ilman kyseistä kapinetta voisi olla menetetty.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 16:11"]
[/quote]
Hahaa! Tämä on munkin suosikki!
[/quote]
Miinuspeukuttajille vain tiedoksi: heijastin ei ole mikään vakuutus. Vakuutus korvaa, jos joutuu onnettomuuteen. Heijastin ei korvaa mitään, et saa penniäkään rahaa siitä, jos joku ajaa autolla päällesi, vain sillä perusteella, että sinulla on heijastin.
Heijastin on hieno ja tärkeä kapine, jonka avulla voi tehokkaasti lisätä näkyvyyttään jalankulkijana, mutta mikään vakuutus se ei ole.
[/quote]
Miinuspeukutin tuota. Tiedotan kyllä, ettei heijastin varsinaisesti oli henkivakuutus. Se on parempi kuin henkivakuutus. Henkivakuutuksesta ei pääse itse ikinä hyötymään, kun se ON henkivakuutus. Sen sijaan heijastin voi jossain tilasteessa jopa pelastaa henkesi eli saat heijastimen käytöllä vielä enemmän kuin pelkkää rahaa.
Omaiset toki voi hyötyä jossain tilanteessa enemmän varsinaisesta henkivakuutuksesta kuin heijastimesta/kypärästä, mutta toisaalta eiköhän sille omaisellekin vielä parempi juttu ole monesti, että rakas ihminen jää henkiin.
Mä kyllä aion siis edelleen käyttää tuota sanontaa, vaikka se joissain aiheuttaa paheksuntaa. Se on henkivakuutus, jossa korvauksena on, ettet ehkä menetäkään henkeäsi tilanteessa, jossa se ilman kyseistä kapinetta voisi olla menetetty.
[/quote]
Niin siis ei tässä naureskelussa olekaan kyse siitä, että vakuutus olisi "parempi" kuin heijastin, tai ylipäänsä mistään paremmuus/huonommuus -asiasta. Toki on tosi järkevää pitää heijastinta, ei kukaan ole muuta väittänytkään. Kyse on siitä, että vakuutus ja heijastin ovat vaan täysin eri asioita joilla on täysin eri funktio. Siksi sanonta "heijastin on vakuutus" on ihan älytön. Vähän kuin "mustikka on hillopurkki" tai "hevonen on satula".
Olen naureskellut koko päivän tuolle "raskaus kestää 9 kk".
Lauseen esittäjän mielestä ei kestä, kun raskauskuukausia on 10. Kaksi ihan eri asiaa.
Sytot voi muuttaa hiusten väriä, 334. Pysyvästi tai väliaikaisesti.
342 jatkaa... Toivon omalla kohdallani tuota vaihtoehtoa "väliaikaisesti", ei olis kiva harmaantua pysyvästi alle 30-veenä! :)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:37"]
Tosin yleensä sinne katolle ei sännätäkään sen takia, että lämpötila nousee, vaan sen takia, että lämpötila nousee talvella yleensä matalapaineessa, eli samaan aikaan kuin myös sataa lisää lunta. Ja se sadehan tietysti oikeasti kasvattaa katolla olevaa painoa.
[/quote] Osan varmaan ajattelee että nuoskalumi painaa enemmän, mutta katolle kannattaa tosiaan mennä ennen suvikeliä siksi että pakkaslumi on helpompi kolata pois katolta kuin nuoskalumi ja lumen paino nousee jos siihen sataa vettä.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:18"]
Haastan sut oikeuteen - Suomessa ei voi haastaa ketään oikeuteen, vaan tehdään rikosilmoitus, jonka poliisi tutkii, vie syyttäjälle ja SYYTTÄJÄ haastaa oikeuteen.
Oikeus soittaa pidätettynä yksi puhelu. Amerikassa joo.
Ryöstö, kun puhutaan kuitenkin varkaudesta.
Intimiteettisuoja. Suomessa ei semmoista ole, yksityisyydensuoja kylläkin.
[/quote]Riita-asioitakin ratkotaan käräjillä, eikä niihin liity välttämättä rikosta, eikä kiinnosta vähääkään syyttäjää.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 07:34"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 21:41"]
Jankuti jankuti jankuti. Edellisen kerran työpaikkaa vaihtaessa sain 4 viikon kesäloman seuraavaksi kesäksi vaikka aloitin työt tammikuussa. "Parhaassa tapauksessa" ei ole mitään tekemistä lain minimien kanssa.
Jeesus että av-palstalla on TYHMIÄ ihmisiä.
Itse olet nyt tyhmä. Lue se työaikalaki tuo on juuri sen mukainen. Ja niin sun kuuluikin saada. Ekana kesänä sait 6 päivää lomaa ( jos aloitit tammikuun alkupuolella) Ja tokana kesänä täys kesäloma ja talviloma.
Ei, vaan sain ekana kesänä neljän viikon kesäloman ja viikon talviloman, vaikka lain mkaan ansaitsin vain 6 päivää. Työntekijän eduksi saa aina sopia lLakia perempia ehtoja.
Nyt olikin kyse lakisääteisistä lomapäivistä, eikä sovituista
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 07:34"]
Ei, vaan sain ekana kesänä neljän viikon kesäloman ja viikon talviloman, vaikka lain mkaan ansaitsin vain 6 päivää. Työntekijän eduksi saa aina sopia lLakia perempia ehtoja.
[/quote]
Tottakai lomat saa sopia työntekijälle edullisemmin jos työnantaja tähän suostuu, mutta keskustelussa on koko ajan ollut kyse siitä, että mitä laki sanoo ja mikä on minimi lain mukaan. Tätä minimiä työnantajan on vähintään noudatettava!
[/quote]Niin, siksipä on turha menne jankuttamaan mistään parhaista tapauksista, jotaka ovat minimiehtoja parempia. Täyttä lomaa ei voi saada, jos ei ole yli vuotta töissä. Täyden loman saadakseen pitää työskennellä täysi lomankertymiskausi 1.4.–31.3 ja koska lomankertymiskauden päättymisestä menee vielä aikaa lomakauden (2.5.-30.9) alkuun, joten saadakseen täyden loman pitää olla töissä vähintään 13kk.
[/quote] Alunperinkin jo oli kysymys täyden loman kertymisestä, ei täyden loman pitämisajankohdasta!!!!!!. Edelleen, jo ekasta työvuodesta voi saada täyden lomakertymän.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:37"]
Tosin yleensä sinne katolle ei sännätäkään sen takia, että lämpötila nousee, vaan sen takia, että lämpötila nousee talvella yleensä matalapaineessa, eli samaan aikaan kuin myös sataa lisää lunta. Ja se sadehan tietysti oikeasti kasvattaa katolla olevaa painoa.
[/quote] Osan varmaan ajattelee että nuoskalumi painaa enemmän, mutta katolle kannattaa tosiaan mennä ennen suvikeliä siksi että pakkaslumi on helpompi kolata pois katolta kuin nuoskalumi ja lumen paino nousee jos siihen sataa vettä.
[/quote]
Eikö se märkä lumi myös hulahda helpommin katolta alas, joten on turvallisempaa poistaa se hallitusti kuin odottaa että tippuu jonkun niskaan. Mä olen aina kuvitellut tämän olevan syynä lumien pudottamiseen silloin kun tulee suojakeli.
Tää ei ole ehkä ihan asiavirhe, mutta jotkut luulevat että kun menee "takki auki" johonkin tilanteeseen, niin on sellainen kivan avoin ja vastaanottavainen. Eli vähän niin kuin avoimin kortein.
En tiiä onko tätä sanottu, mutta se kun puhutaan, että lääkärit yksityisellä puolella on parempia kun yleisellä. Parhaassa tapauksessa kun samat lääkärit tekee töitä sekä yksityisellä, että yleisellä.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 15:29"]
Painavampi auto vaatii pidemmän jarrutusmatkan.
[/quote] Rekka ja pieni Fiat pysähtyy samalla jarrutusmatkalla? Vähän epäilen...
[/quote]
Kumpikin on oikessa. Raskaan kaluston jarrut ovat painoon suhteutettuna tehottomammat kuin henkilöautoissa. Jos jarrut olis yhtä tehokkaat, molemmat pysähtyis samalla matkalla.
t.ammattikuljettaja
Monesti kuulee tämän: hengittävä seinärakenne= ilma kulkee läpi
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 14:56"]
puhutaan asianajajasta juristin synonyymina.
Tiedoksi kaikille: vain asianajajan tutkinnon suorittanut juristi on asianajaja.
[/quote]
Mulle on edelleen epäselvää mikä ero on lakimiehellä, juristilla ja asianajajalla, kukaan ei ole osannut sitä minulle koskaan tyhjentävästi selittää.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 11:38"]
Mulla on nykyisin ihan järkyttävän mustat säärikarvat, eipä olleet aiemmin.
[/quote]
Niin on mullakin huomattavasti aiempaa tummemmat vaikka en ole koskaan karvojani ajellut, kun äitini iskosti minuun tuon "karvoista tulee sitten kamalan paksuja ja tummia" -harhaluulon. No tulihan niistä minunkin karvoistani paksuja ja tummia; liittynee iän karttumiseen enemmän kuin mihinkään muuhun.