Osaatko sinä ajaa rampilta moottoritelle?
Ei siis noin kuten videolla. Moottoritien liikenteestä välittämättä hitaammalla vauhdilla sulkuviivan yli suoraan kylkeen.
Rampilta tulevalla on kolmio, hän väistää siis moottoritien liikennettä. Väistäisi myös sitä liikennettä joka siirtyy ajokaistalta erkanemiskaistalle. Kiihdytyskaistalla sovitetaan oma nopeus moottoritien liikenteen nopeuteen ja katsotaan sopiva väli mihin siirrytään.
Ainoa positiivinen asia oli se että rampilta tulija käytti sentään vilkkua. Tosin oli ilmeisesti ymmärtänyt senkin merkityksen väärin ja kuvitteli että vilkun käyttäminen siirtää väistämivelvollisuuden muille.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 08:48"]
Joillekkin tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa siirtyä moottoritielle.Monesti näkee,että vasta kiihdytyskaistan loputtua laitetaan vilkku ja katsotaan mahtuuko sekaan.
[/quote]
Eli he toimivat ihan oikein.
[/quote]
Mitä helvetin väliä sillä vilkulla on, tietää kai muutenkin, että sieltä ollaan tulossa. Tervetuloa vaan tänne Keski-Eurooppaan, moni teistä olisi pulassa. :D
[/quote]
Joopa joo!Aivan pelleilyksi menee tää homma.Missään tilanteessa en aio käyttää vilkkua,kaikkihan tietävät minne olen menossa.
Hoidan vilkut vasta kotiparkkiksella edelliseltä ajoreissulta.
Yhtään en tee väistöliikkeitä,jos rampilla ajava ei vilkuta liittyäkseen joukkoon.Mistä mä tiiän,jos se ei vilkuta,onkin joku liikennemerkkihuoltomies,jolla ei ole aikomustakaan liittyä motarille.Vilkuttomat ajakoot heinäpellolle.
En kyllä ihmettele,että autoulut kallistuu ja pitää uusia kortteja,kun säädetään omia tieliikennelakeja.
Itse en tee yhtään kellekkään tilaa.Tämän opin autokoulu opettajalta.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 15:41"]
Sivistyneissä maissa annetaan tilaa rampilta tulevalle. Suomessa tehdään tästäkin hirveä haloo.
[/quote]Suomessa on tapana noudattaa suomalaisia lakeja ja se väistää jolla on väistämisvelvollisuus. Kovassa ruuhkassa tarvitaan joustoa, mutta avausviestin videossa ei ole siitä kyse.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 15:55"]
Joopa joo!Aivan pelleilyksi menee tää homma.Missään tilanteessa en aio käyttää vilkkua,kaikkihan tietävät minne olen menossa.
Yhtään en tee väistöliikkeitä,jos rampilla ajava ei vilkuta liittyäkseen joukkoon.Mistä mä tiiän,jos se ei vilkuta,onkin joku liikennemerkkihuoltomies,jolla ei ole aikomustakaan liittyä motarille.Vilkuttomat ajakoot heinäpellolle.
En kyllä ihmettele,että autoulut kallistuu ja pitää uusia kortteja,kun säädetään omia tieliikennelakeja.
[/quote]
Kaltaisesi idiootit ovat melkoinen riesa liikenteessä. En anna tilaa, jos et vilkuta. Raivostuttavaa esimerkiksi paikoissa joissa rampilta tulokasta on samalla rampilta poistumiskaista. Mistä helvetistä tiedän että oletko tulossa motarille vai jatkatko poistumisrampille?
Vilkulla on hyvä osoittaa että mihin väliin on tarkalleen siirtymässä. Eli ensin kiihdytettänä liikennevirran vauhtiin ja sitten kun ollaa sopivan välin kohdalla laitetaan vilkku päälle ja siirrytään motarin oikealle kaistalle. Tosin ainakin Turussa voi käydä niin että taaksesi jäämässä oleva auto kiihdyttää ja yrittää pakottaa sinut hidastamaan ja liittymään jonoon vasta hänen takaa.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 15:46"]
Pitääkö Suomessakin jo käyttää noita venäläisille tunnettuja ajokameroita?
Ja rampilta ajaminen on nykyään kyllä muuttunut todella v-mäiseksi. Itse aina kiihdytän asianmukaisesti oikeaan tilannenopeuteen, joka on tietysti suurin sallittu nopeus (+- 10km/h, riippuen kaistalla ajavan liikenteen mukaan). Kuitenkin, todella usein ihan kuin ihmiset ihan vaan v*ttulaikseen ajaa toisen peräässä siinä kaistalla ettet itse mahdu väliin, eikä tilaakaan voi tehdä vaikka ohituskaista on vapaa.
Taitava kuski ymmärtää sosiaalisen ajamisen ja antaa toiselle tilaa jo hyvissä ajoin jos näyttää siltä ettei välttämättä mahdu kunnolla tai tulee juuri kylki ihan vieressä.
[/quote]Kamera on hyvä olla, varsinkin jos itsellä on tapan noudattaa sääntöjä. Jos on itse liikennesählääjä, niin ei kannata laittaa kameraa, ettei poliisi sakotan sen perusteella :)
Joskus käy noita kuvailemiasi tilanteita, eli estetään liikennevirtaan siirtyminen, mutta yleensä se on kuitenkin niin että jos joku kiihdyttää raon umpeen, niin hänen taakseen muodostuu vastaavasti lisää tilaa, sinne sitten siis.
Yhden kerran olen pakottanut tällaisen kiilaajan väistämään.
Tämä on yksi niistä asioista, joita en voi käsittää Suomessa - tieliikennelaki ilmeisestikin kieltää antamasta tietä rampilta tulijalle! Järjettömän typerä ja vaarallinen sääntö!! Täällä Saksassa olisi ajaminen aika helvetin hankalaa mikäli tietä ei annettaisi. Jos vaan on tilaa, niin joka ikinen siirtyy aina vasemmalle kun nähdään rampilta tulijoita. Aina. Näillä nopeuksilla ajettaessa olisi sitä paitsi todella typerää jäädä siihen eteen jos vaan on mahdollisuus antaa tilaa. Ne rampilta tulijat tulee sieltä joka tapauksessa, vilkun kanssa tai ilman, ei ne sinne pysähdy, naurettava ajatuskin! No rekat ei väistä, se on ymmärrettävää mutta sinne sekaan sitten vain ujuttaudutaan. Vaikka nopeudet on kovia, liikenne on sujuvaa ellei sinne sekaan eksy joku tampio Suomen motarikulttuurista.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 16:08"]
Tämä on yksi niistä asioista, joita en voi käsittää Suomessa - tieliikennelaki ilmeisestikin kieltää antamasta tietä rampilta tulijalle! Järjettömän typerä ja vaarallinen sääntö!! Täällä Saksassa olisi ajaminen aika helvetin hankalaa mikäli tietä ei annettaisi. Jos vaan on tilaa, niin joka ikinen siirtyy aina vasemmalle kun nähdään rampilta tulijoita. Aina. Näillä nopeuksilla ajettaessa olisi sitä paitsi todella typerää jäädä siihen eteen jos vaan on mahdollisuus antaa tilaa. Ne rampilta tulijat tulee sieltä joka tapauksessa, vilkun kanssa tai ilman, ei ne sinne pysähdy, naurettava ajatuskin! No rekat ei väistä, se on ymmärrettävää mutta sinne sekaan sitten vain ujuttaudutaan. Vaikka nopeudet on kovia, liikenne on sujuvaa ellei sinne sekaan eksy joku tampio Suomen motarikulttuurista.
[/quote]
Luulen, että Saksassa myös se rampilla tulija ottaa muun liikenteen huomioon, eikä oleta, että hän voi millä vauhdilla tahansa tulla vaikka kylkeen sillä ajatuksella, että se toinen varmasti väistää.
Minusta avain kaiken liikenteen sujumiseen on havainnoinnissa ja ennakoinnissa. Ramppia ajaessa on hyvää aikaa tehdä omat havainnot moottoritien liikenteestä, mukauttaa vauhtinsa ja valita se väli, mihin kannattaa mennä. Mutta niin moni liikenteessä näyttää olevan sitä mieltä, että heti rampin alussa syöksähdetään motarille, vaikka vauhtia ei vielä ole riittävästi. Ei välitetä siitä, että takanatulijat joutuvat hidastamaan ja auta armias, jos se ainoa sillä hetkellä ohittava auto ei siirry toiselle kaistalle, niin sehän on minäminäminä-ihminen. Eihän nyt minun pidä omaa vauhtiani säädellä niin, että liittyisin motarille sujuvasti sen auton taakse.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 16:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 15:46"]
Pitääkö Suomessakin jo käyttää noita venäläisille tunnettuja ajokameroita?
Ja rampilta ajaminen on nykyään kyllä muuttunut todella v-mäiseksi. Itse aina kiihdytän asianmukaisesti oikeaan tilannenopeuteen, joka on tietysti suurin sallittu nopeus (+- 10km/h, riippuen kaistalla ajavan liikenteen mukaan). Kuitenkin, todella usein ihan kuin ihmiset ihan vaan v*ttulaikseen ajaa toisen peräässä siinä kaistalla ettet itse mahdu väliin, eikä tilaakaan voi tehdä vaikka ohituskaista on vapaa.
Taitava kuski ymmärtää sosiaalisen ajamisen ja antaa toiselle tilaa jo hyvissä ajoin jos näyttää siltä ettei välttämättä mahdu kunnolla tai tulee juuri kylki ihan vieressä.
[/quote]Kamera on hyvä olla, varsinkin jos itsellä on tapan noudattaa sääntöjä. Jos on itse liikennesählääjä, niin ei kannata laittaa kameraa, ettei poliisi sakotan sen perusteella :)
Joskus käy noita kuvailemiasi tilanteita, eli estetään liikennevirtaan siirtyminen, mutta yleensä se on kuitenkin niin että jos joku kiihdyttää raon umpeen, niin hänen taakseen muodostuu vastaavasti lisää tilaa, sinne sitten siis.
Yhden kerran olen pakottanut tällaisen kiilaajan väistämään.
[/quote] Katselin juuri aamulla tuon Villhon videoita YouTubesta. Naureskelin että kenenkähän av-mamman ukko siellä toimii liikennepoliisina kun ei osaa itsekään ajaa.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 15:55"]
[/quote]
Kaltaisesi idiootit ovat melkoinen riesa liikenteessä. En anna tilaa, jos et vilkuta. Raivostuttavaa esimerkiksi paikoissa joissa rampilta tulokasta on samalla rampilta poistumiskaista. Mistä helvetistä tiedän että oletko tulossa motarille vai jatkatko poistumisrampille?
Vilkulla on hyvä osoittaa että mihin väliin on tarkalleen siirtymässä. Eli ensin kiihdytettänä liikennevirran vauhtiin ja sitten kun ollaa sopivan välin kohdalla laitetaan vilkku päälle ja siirrytään motarin oikealle kaistalle. Tosin ainakin Turussa voi käydä niin että taaksesi jäämässä oleva auto kiihdyttää ja yrittää pakottaa sinut hidastamaan ja liittymään jonoon vasta hänen takaa.
[/quote]
No sinähän sanoit saman kuin minäkin ja on kumma kun ei sarkasmia tajuta!Tarpeeksi ajoissa vilkku päälle,jotta muut tietävät minne menet,eikä juuri samalla sekunnilla kun rattia meinaa kääntää.Siinä se vaaratilanne tulee.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 09:04"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 08:53"]
Pysäyttämään moottoritien rampille? Oletko tosissasi?
[/quote] Pakkohan se on jos ei oikeasti ole tilaa. Vai mitä sinä teet? Silmät kiinni ja ratti vasemmalle ja katostaan että osuuko mihinkään vai ei?
Jos joutuu pysähtymään niin se pitää tehdä rampin alkuun. Usein riittää että hidastaa alussa ja kiihdyttää sen jälkeen taaempana olevaan sopivaan väliin.
[/quote]
En ole ikinä joututunut pysähtymään motarin rampille, ja ajan motarilla liki päivittäin. Kortti on ollut viisitoista vuotta. Osaan seurata muuta liikennettä ja sovittaa vauhtini sen mukaiseksi. Ei ole ollut ongelmia.
Asun Saksassa ja 5 vuotta on tullut täällä ajeltua autobahn:ia ristiin rastiin eli osaan varmasti. Suomessa vaan näyttää olevan nihkeää, kun ääliöt ei ymmärrä liikennekulttuuria ja käyttäytyvät kuin härät posliinikaupassa.
Osaan ajaa, vaikka ajankin harvoin. Ajan niin kovaa kuin nopeusrajoitus sanoo, ja päätän menenkö kohdalle sattuneen auton eteen kiihdyttämällä vai jäänkö sen jälkeen. Se on kyllä haasteellista jos moottoritiellä ajetaan letkassa, liian toisten perässä, ja varsinkin jos ramppi on liian lyhyt.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 16:55"]
Osaan ajaa, vaikka ajankin harvoin. Ajan niin kovaa kuin nopeusrajoitus sanoo, ja päätän menenkö kohdalle sattuneen auton eteen kiihdyttämällä vai jäänkö sen jälkeen. Se on kyllä haasteellista jos moottoritiellä ajetaan letkassa, liian toisten perässä, ja varsinkin jos ramppi on liian lyhyt.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 19:12"]
[/quote]
Kissus, ei ainakaan vauhti päätä huimaa...
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 19:12"]
[/quote]
Kissus, ei ainakaan vauhti päätä huimaa...
[/quote] Monta kertaa olen tuolla ajellut, paivalla ja yolla. Ihan hyvin siella annetaan tieta, muutaman kerran olen joutunut ylittamaan kaikki kaistat kun tielle tulee vasemmalta ja poistumisramppi on oikealla. Tuo kuva on ruuhkasta, yleensa liikenne sujuu jotain 70mi./hr.
Tuo on mun mielestä täällä isompi ongelma että vasemalta kaistalta ei tahdo päästä enää ramppien kohdalla oikealle ja sieltä rampille, juurikin liian lyhyiden hajurakojen takia.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 15:41"]
Sivistyneissä maissa annetaan tilaa rampilta tulevalle. Suomessa tehdään tästäkin hirveä haloo.
[/quote]
Niinpä. Kemin moottoritielle on todella lyhyt ramppi. Ajoin ja kiihdytin oikeaoppisesti ja kas, kun piti liittyä, autot vetivät välin kiinni. Ja ihan tahallaan, koska selkeästi näkivät, että tulen ramppia ja panin vilkun päälle, mihin tähtäsi. Ja kas, takimmainen auto kai veti kaasun pohjaan, että tuo akka ei saatana hänen eteensä tule.
Lyhyellä rampilla oli pakko pysähtyä. Ja varsinkin, kun tuolla on niin vähän muutenkin liikennettä, että luulisi sitä nyt voivan auton päästää eteensä, eikä alkaa hulluna kiihdyttämään, ettei vain saatana tule kukaan mun eteen.
Ajan myös paljon Ruotsin puolella ja siellä toimii haitariliikenne ja liikenne on todella sujuvaa verrattuna Suomen junttilaan