Listataan pieniä tapoja ilahduttaa ihmisiä (ja miksei myös kokeilla heti tänään)
Yksi tosi hyvä on jättää panttikolikko ostoskärryyn. Useimmilla meistä on hyvin varaa siihen, ja se ilahduttaa löytäjäänsä ihan suhteettoman paljon arvoonsa nähden.
Kommentit (237)
Alkoi itkettää kun perushuomaavaisuus on jo hyvä teko. Tottahan se on! Niin moni vain möllöttää vaikka ei maksa mitään sanoa kiitos tai tervehtiä. Ihania olette te jotka jaksatte.
Itse juttelen elämäänsä/työhönsä kyllästyneille mukavasti. Työkkärintätini on kireän kuuloinen ihminen, mutta aina kun lopettelemme puhelua olen saanut hänet jo naureskelemaan ja rennoksi. Myös puhelinmyyjille olen kiva jos tilaisuus sallii. Olen itse joutunut epätoivoisena teininä ottamaan sitä työtä vastaan ja se oli aivan hirveää! Ei siinä pärjää kuin joku psykopaatti. Viimeksi soitti ujon ja väsyneen oloinen nainen jostain uudesta ihonhoitosarjasta. Juttelin hänen kanssaan mutta myönsin etten ole ostava asiakas jotten tuhlaisi mahdollisen provikkapalkollisen kallista aikaa. Hän oli vain ilahtunut että sai jutella, lukea tekstinsä loppuun ja hieman heittää huultakin. Tiedän että siinä hommassa pomot kyttää joskus selän takana ja jos ei pääse edes kässäriä loppuun, alkaa savustaminen. Puhelun lopuksi nainen vielä kiitti siitä että kuuntelin.
Kaupassa tai bussipysäkillä tai missä tahansa jotkut yksinäiset ihmiset usein bongaavat minut juttuseuraksi. Joskus kertovat rankoistakin kokemuksista mutta ei maksa mitään olla aidosti kiinnostunut. Mieti miltä tuntuu kun tulet ihmisenä huomatuksi. Se on ihan oikeasti perustarve.
Mun mieltäni piristi ja lämmitti se kun päästin autolla erään nuoren pariskunnan suojatien yli ja tämä nainen hymyili jotenkin niin lämpimästi osoittaakseen kiitosta ja tyytyväisyyttä päästessään yli. Tuli hyvä mieli.
Sellaiset ihmiset, jotka eivät peilaa toisen pahaa mieltä takaisin vaan pysyvät ystävällisinä kaikille, ovat oikeita kultakimpaleita. Aurinkoja, jotka paistavat risukasaan.
Minulla oli ylläni kiva takki, ei enää uusi, mutta poikkeuksellisen värinen. Kadulla tuli vastaan nuoripari, jolla lapsi rattaissa. Nainen sanoi: "Onpa kaunis takki." Se ilahdutti. Itse matkustin kerran samassa hississä minulle tuntemattoman miehen kanssa. Hänellä oli erittäin kaunis villapusero. Sanoin sen ääneen. Mies ilahtui.
Inspiroituneena tästä ketjusta laittelin tänään miehelleni nätin aamupalan :)
Hyvä muistaa, että usein pelkkä normaali kohtelias käytös, avoin suhtautuminen muihin ja iloinen asenne riittävät siihen, että luot ympärillesi hyvän mielen tunteita. Eikä maksa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adolfina Mielivalta kirjoitti:
Kun on ollut yötä hotellissa ja tekee lähtöä, voi pussilakanan, lakanan ja tyynyliinan poistaa ja viikata sängyn päälle valmiiksi, niin siivoojan ei tarvitse sitä tehdä :)
Suosittelen myös tekemään näin, helpotatte ja piristätte tuolla pienellä teolla paljon kerroshoitajan päivää! Eikä mitään tarvitse viikata, kunhan otatte lakanat pois ja nostatte me myttynä sängylle.
Eikä tarvii edes välttämättä lakanoita poistaa mutta jättää huone edes suht siistiksi. Laittaa käytetyt pyyhkeet yhteen kasaan, roskat roskiin eikä pitkin huonetta, omat eväät pois jääkaapista jne. Ihan perus juttuja mutta yllättävän sotkuiseen kuntoon ihmiset jättää huoneen ja kerrossiivojan työ on oikeasti tosi rankkaa. Olen itse tehnyt kyseistä työtä ja nykyään jätän aina hotelli vierailun jälkeen lapun siivoojalle jossa kiitän hänen tekemästään työstä ja toivotan mukavaa päivää (sekä suomeksi että englanniksi koska moni siivooja ei osaa välttämättä suomea). Muistan itse kun joku asiakas oli tuonut siivoojille ruusun kun tein tuota työtä ja sen kaiken kiireen ja jatkuvan haukkumisen keskellä 4tuo oli niin ihana ele että meinasi tulla itku.
Työn vuoksi yövyn hotelleissa usein. Olen aina miettinyt että miten tekisin kerrossiivojan työn helpommaksi koska itse en siihen työhön pystyisi: olisin ihan liian hidas. Pyyhkeet vähintään jätän yhteen myttyyn, joskus otan lakanat pois ja aina roskat roskikseen ja muutenkin huone siistiksi. Jätän myös pari euroa: eihän se paljoa ole mutta ehkä sillä kahvit saa - ja toivottavasti on kiva yllätys.
Sano päivittäin jotain ylimääräistä positiivista jollekin, kelle tahansa. Ei vaadi paljon, mutta levittää paljon hyvää mieltä.
Nosta päivittäin täällä joku positiivinen tai asiallinen ketju tai aloita sellainen😎
Muistaa toista tuttua tai vieraampaa ihmistä pienellä yllätyksellä, huomiolla eli antaa aikaa ja pysähtyä kuuntelemaan vaikka olisi vähän tekemiset kesken. Hymy, ystävällinen teko ja rauhallinen läsnyys on iloa kaikille. Ihminen kokee onnea kun saa yllättävää apua, neuvoa ja tukea vierailta ja samoin sen antajakin. Hyvä kasvaa ja kiertää. Hyvyys ei maksa.
Pullonpalautusautomaatille unohtuneen lähes 4e kuitin nostaminen lavuaarin viereen. Jos alkuperäinen palauttaja etsii tai palkanlisäksi siivoajalle. Olisi tuntunut väärältä viedä itse rahat.
Opettele, jos olet jo unohtanut, tervehtimään ja katsomaan silmiin. Samalla voi sanoa jotakin myönteistä, jos toisella on vaikka uusi sievä takki tms. Hullua, että jotkut ihan hätkähtävät, ennen kuin ilo leviää kasvoille.
Mulle tulee hyvä mieli kun joku pitää ovea auki tai odottaa hississä että ehtii mukaan. Samoin suojatien yli päästävät autoilijat ilahduttavat. Siksi teen näitä vastavuoroisesti myös itse toisille.
Puhelinmyyjälle voi olla asiallinen ja kohtelias, ja silti lopettaa puhelun nopeasti, jos ei halua ostaa mitään. Puhelinmyyjille huutaminen tai kiusaaminen venyttämällä puhelua ei auta puhelinmyyntiongelmaan ja tekee vain huonoa mieltä. Myyjät eivät päätä myyntistrategiaa, ja ovat usein hyvin nuoria.
Jos myyjä on kovin suulas, josta ei meinaa päästä eroon, voi sanoa esim. ”Kiitos tarjouksesta, mutta ei kiitos, hyvää päivänjatkoa” ja sulkea puhelun odottamatta enää vastausta.
Jos ajattelen kaupassa, että onpa tuolle ihmiselle sopivat silmälasit, sanon sen ääneen. Jos saan vain tilaisuuden. Olen sanonut, että onpa sulla upeaa huulipunaa, kivat vaatteet, hauska koru, sinulle sopivat silmälasit, tosi hienot jne. Joka kerta ilahtumista ja joku saattaa jopa kertoa vähän vaatteistaan/asusteestaan.
60-vuotias isäni kertoi, että kerran pubista lähtiessään kävi huikkaamassa nuorelle naiselle, joka oli letittänyt hiuksensa hienosti ympäri pään ja hienolle nutturalle, että sulla on tosi hienosti laitettu tukka ja että olet varmaan nähnyt ison vaivan. Olin isästäni tosi ylpeä :D koska helposti nuori 25-30v nainen voi ottaa tällaisen setäilynä, mutta isä kävi huikkaamassa sen lähtiessään pois ja osasi valita sanansakin oikein, joten iskuyritykseksi sitä ei voinut tulkita.
Työskentelen kaupan kassalla ja jos asiakkaaksi tulee väsyneen, turhautuneen, tympäntyneen (you name it) oloinen ihminen, yritän olla yltiöystävällinen ja katsahdan asiakasta sillä silmällä, että voisinko kehua jotain, vaikkapa miten huivi sopii hyvin asiakkaalle yms.
Eilen tuli kassalle hieman itkeneen näköinen nuori nainen, tiiviisti kirjoitteli jotain kännykkäänsä, varmaan riiteli jonkun kanssa. Kun tilaisuus koitti, kehuin hänen takkiaan (oli hauskan värinen sadetakki). Hän hämmästyi, nosti katseensa kännykästään ja päästi valloittavan hymyn. Siitä seurasi kiitos. Kysyin vielä perään, että onkohan takki mistä ostettu ja kas kummaa, ulkomailta (miks näin käy aina, kun kehun jotain vaatetta?! :D ). Sitten jäätiinkin juttelemaan ihan muista asioista ja asiakas lähti selvästi iloisempana jatkamaan päiväänsä.
Näistä tulee hyvä mieli itsellekin.
Eli summa summarum. Kehu. Suomalaiset ottaa kehuja niin huonosti vastaan, mutta tehkää se. Kehukaa.
Kiitokset ilahduttavat, kiitos kiitoksista 😊 t. Ap