G: Mitkä kaksi asiaa/nimeä/esinettä jne sekoitat keskenään?
Piristetääs toisiamme. Mitkä asiat/esineet/nimet jne sekoitat keskenään? Enkä tarkoita nyt ns riimilipsahduksia vaan ihan selkeesti erilaiset sanat mutta menevät vaan sekaisin. :)
Kommentit (345)
Oranssi ja violetti. Ajattelen violettia ja näen värin mielessäni oikein, mutta sanon väärän.
Onhan noita ja omia sanojakin tullut keksittya kun ei ole 'oikeat' sanat menneet perille, mutta esim hameen ja mekon sotkin teiniksi asti enka koskaan osunut oikein samoin kuin harakka ja varis. Nyt aikuisena ongelmia tuottaa esim Dublin ja Dubai, joudun aina miettimaan toisenkin ennenkuin saan kiinni siita missa kumpikin sijaitsee. Samoin esim vasemman saan mieleen miettimalla kummassa kadessa pidan kelloa, muuten sekoitan oikean kanssa.
Veikkaan etta dysleksia vaikuttanut osaltaan.
Mä sanon aina meidän pannuhuonetta autotalliksi. Tosin sillä on hyvin paljon samoja funktioita kuin ed. kämpän autotallilla. En usein sekoita sanoja juurikaan toisiinsa, mutta mulla katkeaa usein ajatus, joten joudun hakemaan sanoja, vaikka mulla on tosi laaja sanavarasto ja synonyymien keksiminen on mulle helppoa.
Minäkin sanon usein sininen kun tarkoitan vihreää ja päinvastoin! Kiva tietää etten ole ainoa. Mistähän se johtuu? siistin siis minäkin värit ja tiedän kumpi on kumpi mutta puheessa menevät sekaisin.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:18"]
Sekoitan kaksi viikonpäivää ihan säännöllisesti. Näin on tapahtunut lapsesta saakka. Syytä harvoin kerron kenellekään, koska pelkään sen kuulostavan kummalliselta. Näen nimittäin jotkut asiat - kuten juuri kalenterin - väreinä ja nuo kaksi päivää sattuvat olemaan saman väriset.
Sama ongelma on esim. joissakin äänissä (äänenkorkeuksissa), mutta se ei ole samalla tavalla arkipäivän ongelma. :)
[/quote]
Tuo on synestesiaa. Hyvin kiehtova ilmiö.
[/quote]
Synestesia on yllättävän tavallinen ilmiö. Luulin pitkälle aikuisikään että kaikki ihmiset näkevät viikonpäivät, kuukaudet ja vuosiluvut väreinä ja aaltoina. Sama koskien kirjaimia, numeroita ja musiikkia. Kyselin asiaa kavereiltani ja meitä löytyi kymmenen hengen porukasta peräti kolme, joilla oli synestesia. Kaikki me 3 teimme netistä löytyvän testin ja synestesia löytyi meiltä kaikilta. synesthesiatest.org
Minulla menee usein r ja l sekaisin sanoissa, varsinkin jos olen hermostunut. Mitään puhehäiriötä minulla ei koskaan ole ollut, jostain syystä vain sekoitan nuo kaksi kirjainta usein.
41 jatkaa: englannin kielellä menee aina sekaisin desert ja dessert. Tiedän kyllä, kumpi tarkoittaa kumpaa ja miten ne lausutaan, mutta lausun ne silti juuri toisin päin. Hermostus vaikuttaa tähänkin.
Minulla meni tosi pitkään oppia muistamaan, mikä ero on sedällä ja enolla.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:48"]
Usein tuntuu että minulla menee sekaisin sanat 'työnnä' ja 'vedä'..erityisesti kaupasta poistuessa..
[/quote]
Samma här. Olen monasti joutunut nolonpuoleiseen tilanteeseen kun rynkytän jotakin ovea ihan päinvastaiseen suuntaan kuin pitäisi...ja ovessahan tietenkin lukee kissankokoisin kirjaimin että "vedä" tai "työnnä". Jotenkin siinä tilanteessa ei vaan ymmärrä lukemaansa, jostain syystä :D
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:18"]
Sekoitan kaksi viikonpäivää ihan säännöllisesti. Näin on tapahtunut lapsesta saakka. Syytä harvoin kerron kenellekään, koska pelkään sen kuulostavan kummalliselta. Näen nimittäin jotkut asiat - kuten juuri kalenterin - väreinä ja nuo kaksi päivää sattuvat olemaan saman väriset.
Sama ongelma on esim. joissakin äänissä (äänenkorkeuksissa), mutta se ei ole samalla tavalla arkipäivän ongelma. :)
[/quote]
Tuo on synestesiaa. Hyvin kiehtova ilmiö.
[/quote]
Synestesia on yllättävän tavallinen ilmiö. Luulin pitkälle aikuisikään että kaikki ihmiset näkevät viikonpäivät, kuukaudet ja vuosiluvut väreinä ja aaltoina. Sama koskien kirjaimia, numeroita ja musiikkia. Kyselin asiaa kavereiltani ja meitä löytyi kymmenen hengen porukasta peräti kolme, joilla oli synestesia. Kaikki me 3 teimme netistä löytyvän testin ja synestesia löytyi meiltä kaikilta. synesthesiatest.org
[/quote]
no tuo testi nyt oli ihan täyttä hölynpölyä!
Mikäs siinä sitten on kun kerta toisensa jälkeen huomaa sekoittavansa kaksi väriä toisiinsa, niin ne värit ovat AINA sininen ja vihreä! Aina kun tarkoittaa sinistä meneekin puhumaan siitä vihreänä. Ja vihreää tarkoittaessa menee livauttaan että sininen. :D Ja sen huomaa vasta kun joku korjaa väliin. Eihän muidenkaan värien kanssa sotkeudu näin..vaan aina sininen ja vihreä.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 23:21"]
H-kirjain ja numero 8.
[/quote] Mulla taas T ja 7
Naakka ja korppi. Joskus tajusin, että olen jotenkin pitänyt niitä samana lintuna. Ja ulkonäöltään varmaan sekoittanut joskus molemmat varikseen. En oikein pysty kuin arvaamaan mikä niistä on mikäkin.
Ja närhi ja tilhi on kans sellainen pari, etten osaa sanoa kumpi on kumpi.