Eilen tilipäivä. Nyt tilillä
160€. Sillä pitäs pärjätä 4viikkoa. Kiva kiitti hei!! Vinkkejä kaivattais. Assalle tienaa vai mitä? Hermo menee ku aina on vakuutusmaksuja, talvirenkaiden ostoo ym. Sit onki rahat loppu.
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:39"]
Lakatkaa jankuttamasta sitä miten ne laskut ei tule yllätyksenä. Ei tule ei, muttei se silti tarkoita sitä etteikö näiden "ei yllätyksenä" -tulleiden laskujen maksamisen jälkeen, tekisi rahasta tiukkaa.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta laittaa satoja euroja kuukaudessa säästöön. Esimerkiksi tässä kuussa mun piti maksaa lasten harrastusmaksuja 300€. Ei tullut yllätyksenä ja olisi pitänyt kesän aikana jemmata rahaa, eikö? Mutta kesällä meni rahaa autonkorjuuseen ja yhden lapsen sairaalassaoloon. Näihin olisi pitänyt varautua keväällä eikös juu? Keväällä oli yllättäin(?) miehen yrityksellä aivan olemattomat tulot johon TIETYSTI olisi pitänyt varautua jo viime vuoden puolella....
[/quote]
110% varmuudella jokaisella on jotakin turhia menoja, joista voisi laittaa säästöön. Mummon sanoja lainaten, pennissä on miljoonan alku.
Moni ei vaan viisti käyttää yhtään sitä mielikuvistustaan tai ole valmis luopumaan mistään. Eihän se maksa, kun euron. En mä satasia pysty säästämään jne.. Asenetta nyt vähän.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 14:56"]
Lakatkaa jankuttamasta sitä miten ne laskut ei tule yllätyksenä. Ei tule ei, muttei se silti tarkoita sitä etteikö näiden "ei yllätyksenä" -tulleiden laskujen maksamisen jälkeen, tekisi rahasta tiukkaa.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta laittaa satoja euroja kuukaudessa säästöön. Esimerkiksi tässä kuussa mun piti maksaa lasten harrastusmaksuja 300€. Ei tullut yllätyksenä ja olisi pitänyt kesän aikana jemmata rahaa, eikö? Mutta kesällä meni rahaa autonkorjuuseen ja yhden lapsen sairaalassaoloon. Näihin olisi pitänyt varautua keväällä eikös juu? Keväällä oli yllättäin(?) miehen yrityksellä aivan olemattomat tulot johon TIETYSTI olisi pitänyt varautua jo viime vuoden puolella....
[/quote]
110% varmuudella jokaisella on jotakin turhia menoja, joista voisi laittaa säästöön. Mummon sanoja lainaten, pennissä on miljoonan alku.
Moni ei vaan viisti käyttää yhtään sitä mielikuvistustaan tai ole valmis luopumaan mistään. Eihän se maksa, kun euron. En mä satasia pysty säästämään jne.. Asenetta nyt vähän.
[/quote]
Ei ole valmis luopumaan mistään? Miten voit sanoa noin tietämättä asiasta mitään?
Meillä on todella ollut elämäntilanteita joissa mä olen mm. ollut pari päivää joka viikosta syömättä jotta lapsille on jotain, oon varastanut vessapaperia julkisista vessoista, tyhjentänyt kaikki mahdolliset säästöpossut kolikoista, leikannut omat hiukseni kahden vuoden ajan jne. Enkä todella ole ostellut edes niitä "euron juttuja". Älä kiltti, vedä johtopäätöksiä jos et yhtään tiedä.
Ei ne pienet tulot, vaan ne tuloja suuremmat menot.
Jos rahat ei riitä elämäntasosi ylläpitämiseen, jostain pitää tinkiä. Piste. Jos ei ole rahaa maksaa autoon uusia renkaita, vakuutuksia ja bensaa, PITÄÄ LUOPUA AUTOSTA vaikka se olisikin 'ainoa keino päästä mihinkään vapaa-ajalla, joten siitä en luovu'. ÄLÄ SITTEN VALITA, JOS ET OLE VALMIS TARVITTAVIIN MUUTOKSIIN.
No johan olette merkillinen perhe. Nainen itkee av:lla kun ei ole ruokaan rahaa ja miettii miten saisi rahat kasaan. Sitten paljastuu,e ttä miehellä olis rahaa, mutta siltä ei voi pyytää. Ap, mitä vinkkejä sä siis kaipaat? Etkö voi sanoa miehelle, että jos on nälkä, nyt olisi aika mennä kauppaan?
Miksi te laitatte itsenne niin tiukoille.
En tiedä millaisia traumoja lapsemme tulevat saamaa, kun heillä ei ole omia huoneita(3kpl samassa huoneessa) ja huonekalutkin on ajalta ennen ajanlaskua jne. "Harrastuksetkin" on ilmaisia. Itselläni ei ole edes kännykään tällä hetkellä, eikä ekaluokalaisella. Mutta ei ole tarvinnut miettiä mistä rahaa perustarpeisiin.
Kuinka paljon te ihan oikeasti ehditte nauttimaan niistä seinistä, joihin saattaa jopa mennä ylipuolet tuloista. Työ/päiväkoti/harrastus matkannekin ovat niin pitkiä, että ikä ja terveyshän niihin näyttää teillä menevän.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:10"]
Soita vaikka siitä päiväkotimaksusta, voitko maksaa myöhemmin. Tai sitten vaan pokkana jätät maksamatta ja odotat karhua (johon tulee vitosen lisä). Mä oon ainakin saanut aina sovittua noi laskujen eräpäivät uudelleen, kun tilanne on ollut päällä.
[/quote]
No tässäpä taas varsinaisen talousneron neuvo - "jätä laskut maksamatta". Just joo. Ja seuraavaksi menee luottotiedot, maine ja ulosottomiehet kolkuttaa ovella.
Mut täähän onkin wt-palsta nykyään.
[/quote]
Jos vaihtoehdot on joko lapselle ruokaa tai maksun LYKKÄÄMINEN, niin kyllä mä yrittäisin sopia myöhempää maksupäivää YHDEN kerran ja menisin kauppaan ostaa lapselle ruokaa ja maksaisin seuraavasta kuusta, jolloin on helpompaa. Joku toinen ylikunnollinen ja -tunnollinen sitten tekee varmaan toisella tavalla. Laskut ja maksut pitää aina pyrkiä maksamaan ajallaan, mutta joskus voi tulla yllättäviä menoja (esim. läheisen hautajaiskuluja), jolloin on kyllä ihan järkevää neuvotella noista asioista. Mutta turha kai wt:n sinulle mitään selittää.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:06"]
[/quote]
[/quote]
Ei ole valmis luopumaan mistään? Miten voit sanoa noin tietämättä asiasta mitään?
Meillä on todella ollut elämäntilanteita joissa mä olen mm. ollut pari päivää joka viikosta syömättä jotta lapsille on jotain, oon varastanut vessapaperia julkisista vessoista, tyhjentänyt kaikki mahdolliset säästöpossut kolikoista, leikannut omat hiukseni kahden vuoden ajan jne. Enkä todella ole ostellut edes niitä "euron juttuja". Älä kiltti, vedä johtopäätöksiä jos et yhtään tiedä.
[/quote]
Ei sinun tarvitse omia heikkouksia puolustella, eikä ottaa asioita henkilökohtaisesti. Nyt ollaan ajanvietteenä käytetettävällä keskustelupalstalla vaihtamassa ajatuksia ihan vaan yleisesti.
Minä keksisin tuosta aika nopeastikin, 300 euron säästön...Summalla tekee pakastimeen ruokaa isonkin määrä pahan päivän varalle.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei sinun tarvitse omia heikkouksia puolustella, eikä ottaa asioita henkilökohtaisesti. Nyt ollaan ajanvietteenä käytetettävällä keskustelupalstalla vaihtamassa ajatuksia ihan vaan yleisesti.
Minä keksisin tuosta aika nopeastikin, 300 euron säästön...Summalla tekee pakastimeen ruokaa isonkin määrä pahan päivän varalle.
[/quote]
Se on pitkä juttu miksi tuo 300 on maksettava. Lyhyesti: yksi meidän lapsista on tavallaan "erityislapsi" ja tämä on ainut harrastus jonka on havaittu parantavan hänen itsevarmuutta ja on sen ansiosta jopa esiintynyt sadoille ihmisille. Ei suostu menemään sinne ilman sisarusta.
Joku aika sitten mietin onko tästäkin luovuttava mutta itku silmässä totesin että ennemmin vaikka leikkaan jatkossakin hiukseni itse tai vaikka myyn vaatteitani tai jotain että lapsi saa jatkaa harrastusta.
Mutten halua tästä väitellä. Ymmärrän sun pointin ja tavallaan oon samaa mieltäkin. Halusin vaan sanoa että tilanteita on niin erilaisia eikä aina ole mahdollista laittaa rahaa sivuun.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitali tulee postissa.
tuntuuhan ne että laskut tulee yllätyksenä. minullekin. mutta omista valinnoista kaikki tulee. oli paritonnia säästössä mutta valitsimme mennä lomalle. nyt tuntuu että joka euro menee laskuihin, pitää talvirenkaat ostaa ja talvivaatteita mutta nyt niistetään! olen nuuka muutenkin, kierrätän käyn kirppareilla en käy parturissa (edes) enkä harrasta mitään kallista, ruokasuosiossa on punalappuiset ja sesonkiajan kasvikset.
jos ei oo rahhaa niin lapset ei harrasta, minä en osta vaatteita eikä matkustella autolla(kaan). miusta on turha kitistä jos rahaa ei oo ruokaan koska esim vekaran lätkävarusteet maksaa. jos valitaan että harrastaa lätkää tms niin sitten suu säkkiä myöten.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 14:42"]
[/quote]
Voi pyhä jeesus! Lakatkaa nyt jo jankuttamasta tätä. Vastaus on KYLLÄ. Aikuisen pitää osata tehdä valintoja, päätöksiä ja arvioita omassa elämässään kauaskantoisesti niin, että pystyy elättämään perheensä myös yllättävissä elämän muutoksissa.
Oletko yhtään miettiynyt, jos puolisosi haluaa erota tai kuolee. jne. Onko sinulle vakuutusta esim työttömyyden tai sairauden varalle.
[/quote]
Millä tavalla mielestäsi voi VARAUTUA kohtuullista tai pientä asuntolainaa ottaessa siihen, että ehkä 5 tai 10 vuoden päästä maksukyky huononee? Varsinkin, kun se yleensä tapahtuu niin, että lainaan liitetyistä vakuutuksista ei ole tilanteeseen apua. Ja varsinkin kun harvalla, näin myös meillä, juuri se lainan osuus ei suinkaan ole se talouden kireälle vetävä juttu.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:32"]
Mutta en vaan pystyisi henkisesti maksamaan jotain 900-1100 e vuokraa, jolla saisi meidän perheelle tarpeeksi ison asunnon.
[/quote]
Niin, mikä sitten on tapeeksi iso? 60-luvulla se oli kaksio kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Vaatimustaso nousee, ja odotukset voivat olla epärealistiset omiin tuloihin nähden. Jos ei oikeasti ole keskiluokkainen, keskiluokkaisen elintason ylläpito on tietenkin vaikeaa.
Meillä rahat saadaan riittämään.
Mutta täytyy myöntää, että joskus nuorena ja opiskeluaikana kuvittelin, että sitten kun ollaan miehen kanssa kumpikin töissä, niin voisi elää sellaista elämää, johon voi kuulua muutama lehtitilaus ja ehkä jopa kanavapaketti.
Jatkuva säästäminen, suunnittelu ja nopistäminen oli helpompaa hyväksyä silloin kun opiskeli tai hoiti kotona lapsia. Nyt kun kaksi tienaa, eikä mikään ole muuttunut, ottaa päähän ja raskaasti.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se on pitkä juttu miksi tuo 300 on maksettava. Lyhyesti: yksi meidän lapsista on tavallaan "erityislapsi" ja tämä on ainut harrastus jonka on havaittu parantavan hänen itsevarmuutta ja on sen ansiosta jopa esiintynyt sadoille ihmisille. Ei suostu menemään sinne ilman sisarusta.
Joku aika sitten mietin onko tästäkin luovuttava mutta itku silmässä totesin että ennemmin vaikka leikkaan jatkossakin hiukseni itse tai vaikka myyn vaatteitani tai jotain että lapsi saa jatkaa harrastusta.
Mutten halua tästä väitellä. Ymmärrän sun pointin ja tavallaan oon samaa mieltäkin. Halusin vaan sanoa että tilanteita on niin erilaisia eikä aina ole mahdollista laittaa rahaa sivuun.
[/quote]
Miksi ette hyväksy, että lapsi on erityinen vaan yritätte väkisin muokata häntä harrastuksen avulla ja vielä sisaruksenkin laitatte "lapsenvahdiksi".
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:59"]
Mä teen niin kuin tuo aiempi, (en muista numeroa) ehdotti. Eli laitan joka kuukausi 200€ toiselle tilille öljylaskua varten. Tilaan öljyn kerran vuodessa ja lasku on noin 1600-2000€ kerralla. Tilillä on aina myös hiukan ylimääräistä, jos vaikka pesukone hajoaa yms. Mutta olenkin jo yli 40v ja vuosien saatossa "oppinut" tämän tavan. Pienituloisia ollaan, mutta ei ole koskaan rahat kokonaan loppu, kun aina ollaan varauduttu etukäteen.
[/quote]Voi se tulla vielä sekin päivä että varautumisesi ei riitä. Minullakin oli säästössä pari kolme tonnia yllättäviä menoja varten mutta kun töissä alkoi työt vähetä ja tuli 3kk lomautus, niin se raha olikin äkkiä syöty. Sitten hajosi pyykkikone ja se menikin jo visalla.
[/quote]
Kiitos huolenpidostasi, totta on, että niin voi käydä minullekin. Halusin vain kertoa esimerkin. Muutin pois kotoa 16v. ja nyt olen 43v. Tämä on siis toiminut kohdallani 27 vuotta, siksi ajattelin sen olevan toimiva neuvo jollekin toisellekin. Omistan siis asuntoni ja lisäksi on rahastosäästöjä, kaikki nämä olen saanut, kun olen osannut käyttää vähiäkin rahojani oikein.
No nyt on turha miettiä että olisi pitänyt sitä ja tätä, tilanne on ap:lla mikä on.
Mutta NYT se budjetointi. Jokaikinen kuitti talteen ja kirjoihin, siis jokainen Pätkis-patukka, maitopurkki, bensalitra ja saunasiideri. Ja ylös kaikki vuosittaiset "yllätys"laskut, eli vakuutukset, sähköt, vedet, ammattiliittojen jäsenmaksut, rengaskulut, autovero, odotettavissa olevat ja myös hiukan odottamattomat huollot, lasten harrastusmaksut..KAIKKI. Ja sitten vaan alskemana paljonko pitää kuukaudessa jäädä säästöön. Ja seuraavaksi sitten kuiteista sumplimaan mihin ne rahat oikeasti menevät ja mistä tinkiä. Ei siinä muu auta.
Itse tienaan mielestäni hyvin, n. 3000-3500eur nettona/kk. Ja monet kuvittelevat että mulla on varaa tuosta noin lähteä ulkomaille ja ihmettelevät miksi ajan 10v vanhalla autolla ja asun vanhassa hiukan rupuisessa kämpässä. Mutta kun laskee että 1200eur/kk asumiskuluihin (lainan lyhennys, korot, vastike, sauna-, parkki- ja pesulamaksut, sähkö, vesi), autoon (verot, vakutuukset, renkaat, bensat, huollot, renkaiden vaihto + rengashotelli...) helposti 600eur/kk, lemmikkiin 70eur/kk, puhelin ja netti 40eur/kk, terveydenhuolto- ja lääkekulut viime aikoina 380eur/kk + ammattiliitto 50eur/kk, junamatkat sukulaisiin ja kavereita moikkaamaan 40eur/kk, vuosittaiset festari-, elokuva-, teatteri- ym tapahtumaliput 40eur/kk + ruoka + vaatteet + kengät + kosmetiikka + tarvittavat joulu- ja synttärilahjat + silmälasi- ja piilarikulut + kodin sisustus ja kodinkoneet, pesuaineet, alkoholi, tupakka, karkki, lehdet, ravintolassa syöminen, opintolainan lyhennys + korot...niin huomaa ettei sitä nyt niin herroiksi voi elääkään.
97! Sinähän elät herroiksi/rouviksi jos kaiken tuon saat ja teet!!
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:02"]
"Tule päivittelemään toisten menoja sitten, kun itsekin maksat hoitomaksuja, ostat talvihaalareita ja maksat lapsen astma- tms. säännöllisestä lääkityksestä."
Enkä tule. MINÄ ymmärsin lapsia tehdessäni, että heistä on kuluja ja heistä saattaa olla, jopa yllättäviä kuluja sairauksien muodossa. Eli perusresepti. Opiskellaan ammattiin, tehdää töitä oman vakaan talouden/omaisuuden eteen, ostetaan asunto ja sitten vasta perustetaan se perhe miehen kanssa, jolla on myös oma talous kunnossa.
[/quote]
Juu, opiskellaan monta vuotta vain tajutaksen ettei töitä ole. Ja ne lapsetkin olisi kivä tehdä jossakin vaiheessa. Ja kunnollisia miehiähän on joka nurkan takana.
Kaikki ei kuule aina mene niin kuin Strömsössä..
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 14:53"]
Elämä on valintoja joo, mutta emme ole valinneet tämänhetkistä elämäntilannetta.
[/quote]
Ette ole päättäneet hankkia kolmea lasta?
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:59"]
74:lle tiedoksi, että elämä on valintoja. Itse en koskaan ikinä muuttaisi asumaan tuollaiseen paikkaan...!
On turha itkeä että busseja ei kulje ja että tarha ja työpaikka ovat eri suunnissa, kaikki tuo on varmasti ollut tiedossa kun muutitte asumaan ko. paikkaan, joten te valitsitte sen että teillä pitää olla kaksi autoa ja toki ymmärsitte että kahden auton pitäminen maksaa enemmän mitä elää autottomana tai yhden auton perheenä.
Jokainen miettii omat valinnat, minäkin joskus mietin että pitäisikö muuttaa asumaan lapsuuteni maisemiin, mutta sitten aikani tuumailtuani päätin ettei siinä ole mitään järkeä. Busseja ei kulje, eli töihin ja harrastuksiin olisi aina mentävä autolla. En halunnut sitä, että istun pitkän matkan omassa autossa mennen tullen töihin, en halunnut että sen jälkeen ajelen lapsia sinne ja tänne harrastuksiin.
Joten asumme paikassa jossa pääse kulkemaan kävellen/bussilla töihin ja harrastuksiin, ja kunhan asuntolaina on maksettu, rakennamme pienen mökin lapsuuteni maisemiin.
[/quote]
Elämä on valintoja joo, mutta emme ole valinneet tämänhetkistä elämäntilannetta. Emme nykyistä terveydentilaamme, emmekä sitä, että kaikki on kallistunut niin törkeästi siitä, kun tänne vuonna 2005 muutimme. Esim. sähkölasku on euromääräisesti tuplaantunut, vaikka kulutus on kilovattitunneissa pienentynyt!
Meiltä on kaupungin keskustaan vain 15km, joten mitään pitkiä aikoja ei tarvitse autossa istua, emmekä todellakaan asu "jumalan selän takana". Ilman lapsia tuon menisi vaikka pyörällä, mutta lasten hoitoon vieminen/hakeminen tekee asiasta huomattavasti monimutkaisemman. Tänne muuttaessamme emme voineet mitenkään tietää, että vajaan kilometrin päästä menevä bussilinja lakkautetaan muutaman vuoden päästä säästöjen takia. Miehen työpaikka on myöskin muuttunut kaupungin keskustasta kauemmas teollisuusalueelle, johon ei lähimainkaan kulje julkisia. Ainakin yksi auto olisi siis aivan välttämätön, vaikka asuisimme "keskeisellä paikalla". Kummankaan työpaikasta ei myöskään ole kohtuullisen kävelymatkan päässä lastenhoitomahdollisuutta, ja molempien aamuvuoron alkamisaika sekä minun vuorotyöni tekisivät sumplimisen yhdellä autolla tai julkisilla vieläkin hankalammaksi. Eri asia se kai olisikin jossain helsingin keskustassa, jossa kaikki on lyhyen matkan tai julkisten päässä.
Jos lasketaan asumiskulut tällä hetkellä, niin ovat suunnilleen:
-asuntolaina 400
-sähkö 200
-vesi n. 90
-roskat 20
-kiinteistöveron osuus per kk 20
Ei tuolla summalla saisi edes kohtuullisenkokoista vuokrakämppää sähköineen ja vesineen 5 henkilölle. Voidaan lisätä vielä ainakin yhden auton vuosikulut, ennenkuin ollaan ehkä suunnilleen vuokra-asumisen kanssa samoissa hinnoissa.
ASO-asunnoissa tuo vastike ei kerro ihan kaikkea, onhan siinä asunnossa rahaa kiinni muutenkin joko säästöjen tai lainan muodossa. Meillä itse asiassa oli aiemmin pienempi ASO-asunto, mutta mielestäni tuo asumismuoto ei ollut loppujen lopuksi mitenkään erinomainen. Vähän sama kuin asuisi vuokralla, mutta samaan aikaan omaa rahaa on kiinni asunnossa, josta joutuu vielä lopulta maksamaan lisää, jos sen haluaa omakseen.
Ja minä(kään) en ymmärrä tuota, kun jotkut neuvovat laittamaan rahaa säästöön. Joo, onhan se todella fiksua silloin, kun siihen pystyy. Mutta oikeasti, ap:lläkin oli se tilanne, että 160€ jäi laskujen jälkeen kaikkeen muuhun, mistä ihmeestä hän säästää? Joidenkin on niin vaikea käsittää, että kaikilla ei vaan jää sitä pientäkään summaa säästöön. Ehkä en itsekään olisi ymmärtänyt joskus aiemmin.