Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen tilipäivä. Nyt tilillä

Vierailija
16.10.2013 |

160€. Sillä pitäs pärjätä 4viikkoa. Kiva kiitti hei!! Vinkkejä kaivattais. Assalle tienaa vai mitä? Hermo menee ku aina on vakuutusmaksuja, talvirenkaiden ostoo ym. Sit onki rahat loppu.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:00"]

Mä en ymmärrä miten ne vakuutusmaksut ja talvirenkaat tulee jotenkin yllätyksenä. Jokainen tietää tarkkaan mitä laskuja vuoden sisällä tulee ja koska ne tulee. Tietysti voi tapahtua jotain yllättävää, pesukone tai auto hajoaa, tulee sairautta tai muuta, mutta normaaliin elämään kuuluvat laskut ei voi olla yllätyksiä. Niihin pitää varautua kun tietää että jossain kuussa on enemmän maksuja.

[/quote]

Varautua miten? Koko ajan on juttuja joihin pitäisi olla "varautunut". Tavallaan nyt pitäisi jo olla ostamassa lapsille kevääksi vaatteita. Jouluun pitäisi varmaan jo olla "varautunut" mutta kun yhtä aikaa pitäisi ostaa niitä kevätvaatteita ja ehkä jo kesävaatteita koska se kevätkin tulee ja siihen pitää olla "varautunut". Pitäisi olla "varautunut" siihen että tulee uusivuosi ja lapset haluaa raketteja. Eihän se uusivuosikaan yllätyksenä tule.

Kun oot "varautunut" kevään tuloon, pitää alkaa varautumaan koulun alkuun, lasten synttäreihin...

Ja koko ajan olis kiva jos tilillä olisi muutama tonni sitä varten, jos jotain yllättävää menoa tulee. Se "varautuminen" pitää ottaa jostain muusta eikä siitä hätävarasta.

Vierailija
42/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 09:08"]

Tuttu tunne, perusmenojen kanssa pärjäisi mutta aina tulee jotain ylimääräistä ja sitten ihmetellää että mistä rahaa tarpeeksi.

[/quote]

Ylimääräistä?!

[/quote] No ylimääräistä! Pakkomatkan bensat ja hotelli, kodinkone menee rikki, tyttären muutto, polkupyörän osia, turnausmaksu, uusi joukkueen peliasu, talvirenkaat, uusi pakoputki jne. Ne ovat ylimääräisiä kuluja joita ei juurikaan voi budjetoida.

[/quote]

Täh?! Ihan perusarkeahan kaikki yllättävät menot ovat, joita varten pitää ostata olla varautunut. Vai onko sinusta elämässä ennustettavuutta?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

42 jatkaa.

Mua vaan ärsyttää nuo kommentit että menot ei tule yllätyksenä. No ei tule, mut KAIKKEEN ei yksinkertaisesti riitä rahat varautua. Tai ei meillä ainakaan.

Vierailija
44/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 09:23"]

Laskut, laskut ja laskut. Kertokaa nyt mitä laskuja teille oikein tulee, kun niitä niin paljon on.

[/quote]Aikuisen omilla aivoillaan ajattelevan ihmisen pitäisi tietää mitä laskuja kuuluu maksaa.

Vierailija
45/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 11:36"]

Mä en ymmärrä miten ne vakuutusmaksut ja talvirenkaat tulee jotenkin yllätyksenä. Jokainen tietää tarkkaan mitä laskuja vuoden sisällä tulee ja koska ne tulee. Tietysti voi tapahtua jotain yllättävää, pesukone tai auto hajoaa, tulee sairautta tai muuta, mutta normaaliin elämään kuuluvat laskut ei voi olla yllätyksiä. Niihin pitää varautua kun tietää että jossain kuussa on enemmän maksuja.

[/quote]

Varautua miten? Koko ajan on juttuja joihin pitäisi olla "varautunut". Tavallaan nyt pitäisi jo olla ostamassa lapsille kevääksi vaatteita. Jouluun pitäisi varmaan jo olla "varautunut" mutta kun yhtä aikaa pitäisi ostaa niitä kevätvaatteita ja ehkä jo kesävaatteita koska se kevätkin tulee ja siihen pitää olla "varautunut". Pitäisi olla "varautunut" siihen että tulee uusivuosi ja lapset haluaa raketteja. Eihän se uusivuosikaan yllätyksenä tule.

Kun oot "varautunut" kevään tuloon, pitää alkaa varautumaan koulun alkuun, lasten synttäreihin...

Ja koko ajan olis kiva jos tilillä olisi muutama tonni sitä varten, jos jotain yllättävää menoa tulee. Se "varautuminen" pitää ottaa jostain muusta eikä siitä hätävarasta.

[/quote]

Hyvä, että tää varautuminen vihdoin valkeni sulle. Nyt oot asian ytimessä. :) Noin se nimittäin menee. Jos haluu raketit, niin rakettirahaa kannattaa alkaa säästää jo juhannuksena.

Vierailija
46/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 11:36"]

[/quote]

[/quote]

Niinpä. Minä olen ollut varautut jo vuodesta -90, jolloin olin 14-vuotias ja sain ekan työpaikkani ja ekan tilini. Mistäköhän se esimerkki tuli, että joskus lähden opiskelemaan, hankin oman asunnon, ehkä saan lapsia, enkä vältättä saa töitä tai saatan sairastua jne.

Mutta se kaikkien kaverin naureskelu kannatti, kun en ostanut merkki vaatteita, meikkejä, enkä tupakoinut ja käyttänyt alkoholia.

Jotenkin on kevyt olla, kun on velaton ja on omaisuutta jne. Mutta edelleen muistan vanhempani sanat, mikään hyvä ei jatku ikuisesti.

Vierailija
47/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:59"]

Mä teen niin kuin tuo aiempi, (en muista numeroa) ehdotti.  Eli laitan joka kuukausi 200€ toiselle tilille öljylaskua varten. Tilaan öljyn kerran vuodessa ja lasku on noin 1600-2000€ kerralla. Tilillä on aina myös hiukan ylimääräistä, jos vaikka pesukone hajoaa yms.  Mutta olenkin jo yli 40v ja vuosien saatossa "oppinut" tämän tavan.  Pienituloisia ollaan, mutta ei ole koskaan rahat kokonaan loppu, kun aina ollaan varauduttu etukäteen.

[/quote]Voi se tulla vielä sekin päivä että varautumisesi ei riitä. Minullakin oli säästössä pari kolme tonnia yllättäviä menoja varten mutta kun töissä alkoi työt vähetä ja tuli 3kk lomautus, niin se raha olikin äkkiä syöty. Sitten hajosi pyykkikone ja se menikin jo visalla.

Vierailija
48/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 11:02"]

Sähkölasku varmaankin vaihtelee, mutta muuten nämä ovat täysin ennakoitavia menoja. Jokaisesta tilistä kannattaa laittaa sivuun riiittävä määrä rahaa talousmenoja varten, niin ei pääse tulemaan mitään kriisejä. Ihan taloudenpidon perusasioita.

[/quote]Jos palkasta jää ruokaan 160€, niin paljonko siitä laitetaan sivuun toiselle tilille?

Ihan oikeasti tilanne alkaa olla se että keskituloinen elää jo köyhyydessä.

Vierailija
49/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausittaiset laskut: puolet vastikemaksuista (vastike, autopaikka, vesi ja saunavuoro), Helsingin sisäinen kuukausilippu, minkä voisi tähän laskea siksi, että on kiinteä, kuukausittainen meno. Maksamme mieheni kanssa vakuutukset kerran vuodessa, on siten paljon edullisempaa kuin erissä ja sähkölaskun on mies maksanut, koska se nyt ei paljon kerrostalossa ole, ja hän on minua enemmän tienaava. Meillä on netit ja puhelinlaskut mm. työsuhde-etuina, joten itse en niitä edes näe. Välillä tulee visalasku, jos korttia on johonkin käytetty. Ja yllättäen kertyy rahaa säästöönkin!

Vierailija
50/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:36"]

Laskut, laskut ja laskut. Kertokaa nyt mitä laskuja teille oikein tulee, kun niitä niin paljon on.

[/quote]

Mun laskut joka kuukausi: puhelin 13-15 €, mokkulanetti 10 €, liiton jäsenmaksu pari-kolmekymppii, vastikkeenmaksu parisataa.

4x vuodessa liikennevakuutus.

Avoliitossa, lapsi tulossa.

[/quote]

Sinun ei tarvitse maksaa autoveroa, asuntolainan olet jo maksanut, parinsadan vastike kattaa sähkön ja veden?

[/quote]

Juu, autovero, se on vaan kerran vuodessa niin unohtui.

Miehen asunto> miehen velka.

Vastike kattaa vesimaksun ja autopaikkamaksun. Sähkön maksaa mies, kysyn aina joskus että haluaako, että maksan välillä sen.

Noin muuten hoidan tietysti omat henk.koht. ostokseni ja yhteiset ruokaostokset, mutta nehän siis eivät ole laskuja, mutta muuten säännöllisiä menoja.

[/quote]Eli miehesi maksaa osan kuluistasi. Oletko oikea henkilö neuvomaan muita talousasioissa?

Vierailija
51/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 11:22"]

[/quote]

Niinpä. Me asumme vuokralla, ja meille tulee kuukausittain seuraavia maksuja: Vuokra, netti, kännykät (2 kpl), sähkö, kotivakuutus. Vesi kuuluu vuokraan. Lisäksi miehellä on joitakin osamaksuja, mutta ne on siis ihan turhia, jotain ex-vaimon haalimia vaateostoksia sun muita, joita mies joutuu vieläkin maksamaan. Eli ei mitään pakollisia elämiseen meneviä kuluja.

Ihmetyttää nämä "on niin paljon laskuja" -tyypit. Autosta toki tulee omat maksunsa mutta ei nekään ihan järjettömiä ole, eikä varsinkaan yllättäviä...

[/quote]Kahden auton pitäminen ja käyttäminen maksaa meillä 18.000 vuodessa. Asumiskulut (ne laskuilla maksettavat) ovat noin 6000€. Asuntolainaan 14.000€ vuodessa. Näistä kuukausittain rullaavista kuluista tulee keskimäärin 3.166€/kk ja kun perheen nettotulot on pienimmillään 4000€/kk, niin erotus riittää just ruokaan. Onneksi tulee vähän takaisin autoilun kuluja työmatkojen muodossa ja palkan lisäksi tulee lisiä ja ylitöitäkin joskus.

Autoilusta voisi säästää, mutta toisesta autosta luopuminen tarkottisi lapsille harrastuksista luopumista, joka toisin säästäisi lisää kuluissa. Autojen halvempaan vaihtaminen laskisi vain pääomakuluja, käyttökulut pysyisivät samassa.

Mitään turhuuksia meillä ei juurikaan harrasteta, ei tilata lehtiä kotiin, ei käydä baareissa, eikkä kovin usein ulkona syömässä, ei tupakoida eikä juuri käytetä alkoholia.

On pärjäilty, mutta kyllähän tämä hullulta tuntuu että töissäköyvät on välillä aika tiukoilla rahojen kanssa, vaikka meilläkin on ihan ok palkat, eli ei olla mitään pienituloisia.

Vierailija
52/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:36"]

[/quote]

Mun laskut joka kuukausi: puhelin 13-15 €, mokkulanetti 10 €, liiton jäsenmaksu pari-kolmekymppii, vastikkeenmaksu parisataa.

4x vuodessa liikennevakuutus.

Avoliitossa, lapsi tulossa.

[/quote]

Sinun ei tarvitse maksaa autoveroa, asuntolainan olet jo maksanut, parinsadan vastike kattaa sähkön ja veden?

[/quote]

Juu, autovero, se on vaan kerran vuodessa niin unohtui.

Miehen asunto> miehen velka.

Vastike kattaa vesimaksun ja autopaikkamaksun. Sähkön maksaa mies, kysyn aina joskus että haluaako, että maksan välillä sen.

Noin muuten hoidan tietysti omat henk.koht. ostokseni ja yhteiset ruokaostokset, mutta nehän siis eivät ole laskuja, mutta muuten säännöllisiä menoja.

[/quote]Eli miehesi maksaa osan kuluistasi. Oletko oikea henkilö neuvomaan muita talousasioissa?

[/quote]

Enhän mä oo ketään neuvonut. Kerroin vaan omat laskuni. Joo-o, mies maksaa osan kuluistani (asuminen) ja minä maksan osan hänen kuluistaan (talous ja ruoka). Hän tienaa n. 1000€ /kk enemmän bruttona.

Vierailija
53/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITÄ ON YH-LISÄT?

Näitä yh-lisiä kadehditaan / suositellaan / kysellään jatkuvasti, mutta kukaan ei vielä ole pystynyt kertomaan, mitä ne ovat? Ainoa tunnettu yh-lisä on se neljänkympin korotus lapsilisään. Paljastakaa nyt ne muutkin, jotta tiedän mistä olen jäänyt paitsi.

t. kolmen lapsen yksinhuoltaja

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 09:15"]

Onneksi ei sentään talvirenkaita tarvitse koko ajan ostella. MItä ovat ap:n kuukausitulot? Kuinka monta aikuista ja lasta perheessä?

- asumistuki?

- lapsilisät?

- mahdolliset yh-lisät?

Onko auton pitäminen pakollista? Senhän voisi vaihtaa julkisiin, jos työmatka sujuu.

[/quote]

Vierailija
54/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omakotitalon kuukausikulut on keskimäärin 300e kuukaudessa (lämmitys, ylläpito, kiinteistövero jne.) Siihen päälle lainanlyhennys ja korko 900e, tekee 1200e. Ei näillä hoodeilla löydy kunnon perheasuntoa 1200e vuokralle, plus että siihen päälle vesi ja sähkö/lämmitys. Halvemmalla asumme omassa talossa kohta etenkin kun laina on maksettu pois. 

Auto on oltava vaikka asuisimme kaupungin keskustassa, työpaikat on taajamissa ja bussiyhteydet ei osu työaikoihin. Ja kyllä se auto helpottaa muutenkin lapsiperheen elämää. Yllättäviä menoja on auton korjauskulut mutta niistä on toistaiseksi selvitty. 

Säästöön ei jää oikein mitään, pojat kuluttaa yhdessä kaudessa aika nipun housuja ja hanskoja rikki, halpoja ja kalliita yhtä lailla. Paikata ja korjata ei voi loputtomiin. Yhdet toppahousut maksaa sen 50e vaikka ei kaupan kalliimpia hankkisi, kirppareilta on ihan turha etsiä.

Keskituloisella ei ole nykysuomessa helppoa taloudellisesti!

Vierailija
55/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se linja-auto ihan meidänkään oven edestä mene juuri meille sopivilla aikatauluilla, mutta huimaa säästö tulee kun vähän näkee vaivaa. Pyörällä pysäkällille ja töihin hyvissä ajoin nauttimaan aamupalasta ilman lasten kiukuttelua.

Näppärästi hoituu myös harrastuksissa käyvältä lapselta pyörä+linja-auto yhdistelmä.

Ja mies kulkee töihin kolmen kimpassa.

Asunto ostettiin aikoinaan sitä silmällä pitäen, että vieressä on koulut, päiväkodit, kirjastot, uimahallit yms. Lähikauppakin on onneksi pysynyt pystyssä.

Vierailija
56/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 09:27"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 09:18"]

Tää on tätä suomalaista arkea, kallis maa, matalat palkat, korkeat verot... Mitäs sille voi. Ikävä ulkomaille takaisin.

[/quote]

Miamiin? Lähde kuule, tosiaan kannattaa. Tekee hyvää kaikille.

[/quote]

Minä muutin Keski-Eurooppaan ja loppui suomalainen kituuttaminen, jopa lapsilisät on täällä 30% korkeammat kuin Suomessa.

Vierailija
57/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

53, olen myös ihmetellyt yh-lisiä? Eli mitä "lisiä minulle tulee on tuo korotettu lapsilisä eli reilu 40e ja sen lisäksi elatustukit 3*140. Eli saan kaiketi "yh-lisiä" 520e/kk, tämän lisäksi palkkaa käteen 1600. Eli tuloja n.2420e/kk.Vastaavasti maksan kaiken itse (joojoo, saan ne elatustuet kyllä). 

-lainanlyhennys 800e/kk

-sähköt n 40/kk

-bussiliput 80e/kk

-netti ja puhelinlaskut 40/kk

= 960e/kk

Lisäksi harrastusmaksut,hoitomaksut yms n. 300e/kk

=1260

Laitan tilille säästöön 400e/kk (näillä maksetaan vakuutuksia ja säästetään isoihin hankintoihin joita harvoin on)

= 1660

2420-1660= 760

Eli "pakollisten" menojen jälkeen jää tuon verran suunnilleen tilille. Jos olisi 2 aikuista työssökäyvää vaikka minun palkallani 1600 tulot olisivat 3200+ lapsilisät 3500e. Lisämenoja tulisi bussilipun hinta 40e,sähköä ehkä 10e, mutta silti rahaa olisi 1000e enemmän kuin nyt.

Vierailija
58/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:10"]

Soita vaikka siitä päiväkotimaksusta, voitko maksaa myöhemmin. Tai sitten vaan pokkana jätät maksamatta ja odotat karhua (johon tulee vitosen lisä). Mä oon ainakin saanut aina sovittua noi laskujen eräpäivät uudelleen, kun tilanne on ollut päällä. 

[/quote]

No tässäpä taas varsinaisen talousneron neuvo - "jätä laskut maksamatta". Just joo. Ja seuraavaksi menee luottotiedot, maine ja ulosottomiehet kolkuttaa ovella.

Mut täähän onkin wt-palsta nykyään.

Vierailija
59/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 10:10"]

Soita vaikka siitä päiväkotimaksusta, voitko maksaa myöhemmin. Tai sitten vaan pokkana jätät maksamatta ja odotat karhua (johon tulee vitosen lisä). Mä oon ainakin saanut aina sovittua noi laskujen eräpäivät uudelleen, kun tilanne on ollut päällä. 

[/quote]

No tässäpä taas varsinaisen talousneron neuvo - "jätä laskut maksamatta". Just joo. Ja seuraavaksi menee luottotiedot, maine ja ulosottomiehet kolkuttaa ovella.

Mut täähän onkin wt-palsta nykyään.

[/quote]

Monelle on enemmän etua kun haittaa, jos menee luottotiedot. Eiväthän enää pysty nostmaan itsetuntoa lainalla, kun pitää olla ylivelkainen talo, autot, taulutelevisiot yms jotka kuuluu siihen kulissiin.

Vierailija
60/107 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulla menee joka kuukausi rahaa kolmelle eri tilille "pahan päivän varalle" tai isompiin hankintoihin. Mut pakko sieltä on "lainata". Visakin on hätätapauksiin ,mut sitä en ihan aina haluis vinguttaa.

Meillä ei ole mitään maksullisia tv-kanavia, lehtiä ei tule kuin ihan pari, baareissa ei käy kumpikaan, kuin pari kertaa vuodessa "firman piikkiin". Harrastuksia ei ole paljon, mut jotain pitää lastenkin harrastaa ja ite!

Tykkään olla kotona, mut kyl sitä joskus pitää päästä shoppailee. Mutku ei oo sitä rikasta ukkoo mikä maksais kaiken. Väärä valinta?? En kyl haluis kenenkään siivelläkään elää..ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi