Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten asperger näkyy naisella?

Vierailija
06.09.2020 |

Missä menee ero erityisherkkyyden, mielenterveysongelmien, oppimisvaikeuksien välillä, kun niissä voi olla samanlaisia oireita? Missä vaiheessa elämää tulee esille yleensä?

Kommentit (221)

Vierailija
121/221 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokevatko asperger-naiset olevansa yksinäisiä? Ovatko lesboja yleensä? Ovatko enempi intro kuin ekstroverttejä?

Assinaiset viihtyvät hyvin yksin. Itse ainakin olen täysin 100 % hetero. En usko lesbouden olevan asseilla yleistä, varmaan jopa harvinaisempaa kuin muilla. Uskoisin suurimman osan olevan introvertteja. Eikös se introverttius ole aika oleellinen asia autismissa?

eikös tuo oo tutkittu että ainaki sukupuoleltaan välimaastoon jäävät on usein aspeja, voivat olla myös jotenkin miesmäisiä. yleensä aspeilla taitaa olla perse kakka ym alapäähuumorii normaalia enemmän? fantasat ja mielikuvitusmaailma myös yleisempää aspinaisilla. Tunteiden tunnistaminen vaikeaa kuten miehilläkin ja onko tunteet omia vai toisen. tiettyä periksiantamattomuutta ja pakonomaista suorittamusta. kiinnostuksen ko

Vemppaatko samalla kun ei meinaa kirjoittaminen onnistua?

Vierailija
122/221 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks toi mielikuvituksen totaalinen puuttuminen oo enemmän autismijuttuja. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/221 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä ymmärrä sanontoja, esim että joku asia on "kiven takana". Assi saattaa tiedustella, että minkä kiven?

Minä olen juuri tuollainen, että sanonnat, vertaukset ja metaforat menee ihan yli ymmärryksen. Autismidiagnoosia mulla ei ole, joten nuo voivat tuottaa vaikeuksia ihan nenteillekin. Yksi viimeisimmistä sanoista on hillotolppa, joka ei mulle meinannut valjeta edes moneen kertaan selitettynä. Mies teki kaikkensa, että ymmärtäisin, mitä se tarkoittaa, ja nyt luulen tietäväni sen edes suunnilleen. Silti en tajua, että miksi juuri hillo ja miksi tolppa.

Vierailija
124/221 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asperger-nainen, selvisi lukiossa, ja minuun pätee asperger-piirteistä se, etten ymmärtänyt varsinkaan teininä sarkasmia, vaan jos joku normaalisti ilkeä tyyppi kehui paitaani hienoksi, kiitin vain hämmentyneenä. Nyttemmin olen oppinut tunnistamaan sarkasmin. Katsekontakti on minulle epäluonnollien puhuessa. Lisäksi minulla on taipumus omistautua tekemilleni asioille ja kiinnostuksenkohteille sataprosenttisesti niin, että siinä jää tekemättä kaikki muu syömisestä puolison huomioimiseen. Minulla on todella hyvä muisti ja voisin kertoa vaikka tuntikaupalla ulkomuistista knoppeja asioista, jotka minua kiinnostavat. En kuitenkaan tee niin, koska tiedostan sen asperger-käytökseksi, jota oudoksutaan. Osaan muutenkin tiedostaa hyvin asperger-piirteeni, vältän niiden esiin tuomista keskustelussa, ja uskon, että tuntemattomille ja jopa työkavereille menen ihan tavallisesta introvertistä.

Sosiaalisesti vetäytyneeksi olen muuttunut va

Osa on todella taitavia maskaamaan ja aikuisenakin saa kaivella selvittääkseen mikä on todellisuus.

Vierailija
125/221 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliset taidot paremmat kuin miesassilla, ei välttämättä sosiaalista sokeutta. Kiinnostuksen kohde voi olla vaikka meikit tai eläimet. 

Vierailija
126/221 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä ymmärrä sanontoja, esim että joku asia on "kiven takana". Assi saattaa tiedustella, että minkä kiven?

Minä olen juuri tuollainen, että sanonnat, vertaukset ja metaforat menee ihan yli ymmärryksen. Autismidiagnoosia mulla ei ole, joten nuo voivat tuottaa vaikeuksia ihan nenteillekin. Yksi viimeisimmistä sanoista on hillotolppa, joka ei mulle meinannut valjeta edes moneen kertaan selitettynä. Mies teki kaikkensa, että ymmärtäisin, mitä se tarkoittaa, ja nyt luulen tietäväni sen edes suunnilleen. Silti en tajua, että miksi juuri hillo ja miksi tolppa.

Sulla voi olla jokin kielellinen hahmotushäiriö. Tai jotain muuta, mutta ilman diagnoosia.

Vierailija
127/221 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta tunteiden voimakkuudesta: vaikeus säädellä tunteitaan sekä mm. tilanteeseen nähden liian intensiivinen kiintymys ovat tyypillisiä myös epävakaalle persoonallisuushäiriölle. Asperger/autismin kirjo ovat siitä hankalia diagnosoitavia, koska niiden oireistossa on paljon päällekkäisyyksiä mm. epävakaan p-häiriön, ADHD:n/ADD:n sekä sosiaalisten tilanteiden pelon kanssa. Myös erityisherkkyys, vaikka ei mikään diagnoosi olekaan, saatetaan joskus tulkita autismin kirjon oireiluksi.

Valitettavasti ihminen voi saada sekä autismin kirjon ETTÄ MYÖS epävakaan persoonallisuushäiriön diagnoosin samanaikaisesti.  :(

Ex-mies, nepsyperheestä. Ihana ihminen, kunnes väistämätön tapahtui.

Vierailija
128/221 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä seurustelen asberger naisen kanssa joka 25 vuotias sanoisin että as naiset osaa peitellä as piirteitään miehiä paremmin ns matkaamista. Mutta se peittely myös väsyttää ja rasittaa heitä sitten. Se ero ainakin asberger miehiin. Se Maskussa on kuun olisit näyttelijä opettelet mitä sun odotetaan sanovan tässä ja tässä tilanteessa mitä normaali ihminen tekee tässä tilanteessa. Opetelevat muiden naisten käytöksestä ehkä tv sarjoista ehkä matkimalla sisaruksia jos In ns normaaleja siskoja yms.

Vierailija
129/221 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimessa sanojen korjaus päällä muutti muutamaa sanaa aiemmasta tekstistä.

Vierailija
130/221 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä löytyy hyvin tietoa. Esimerkiksi tyttöjen sosiaalinen kömpelyys keskimäärin lievempää ja ovat parempia piilottamaan oireensa. Siksi saavat diagnoosin usein myöhemmin. Eivät reagoi niin usein aggressiivisesti ja kärsivät enemmän aistiyliherkkyyksistä. Erityismielenkiinnonkohteet eivät useinkaan ole niin erikoisia. Ydinoireet on kuitenkin molemmilla sukupuolilla samat, diagnostiset kriteerit täyttyvät. Ja on myös paljon naisia/tyttöjä, joiden autismi ilmenee samoin, kuin tyypillisellä autistisella pojalla.

Vierailija
131/221 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites nainen, joka vielä 10 VUODEN kuluttua vatvoo mielessään pieleen mennyttä tapailua, josta ei kehittynytkään suhdetta. Nyt salasuhteessa tämän kyseisen miehen kanssa eikä muita miehiä tule kuvioihin. Kai tämä mies käyttää vain hyödykseen tätä naista. 

Mistä tuollainen voisi kertoa? Ei kai tuollaista ihan masennuksellakaan voi selittää? Entä jollain traumalla?

Voi olla ihan vaan naiivi, huonoitsetuntoinen tai läheisriippuvainen ihminen.

Vierailija
132/221 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta tunteiden voimakkuudesta: vaikeus säädellä tunteitaan sekä mm. tilanteeseen nähden liian intensiivinen kiintymys ovat tyypillisiä myös epävakaalle persoonallisuushäiriölle. Asperger/autismin kirjo ovat siitä hankalia diagnosoitavia, koska niiden oireistossa on paljon päällekkäisyyksiä mm. epävakaan p-häiriön, ADHD:n/ADD:n sekä sosiaalisten tilanteiden pelon kanssa. Myös erityisherkkyys, vaikka ei mikään diagnoosi olekaan, saatetaan joskus tulkita autismin kirjon oireiluksi.

Valitettavasti ihminen voi saada sekä autismin kirjon ETTÄ MYÖS epävakaan persoonallisuushäiriön diagnoosin samanaikaisesti.  :(

Miksi surunaama? Nehän voivat esiintyä samanaikaisesti.

Vierailija
133/221 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimisvaikeudet todetaan psykologisilla älykkyystesteillä.

Erityisherkkä on tyypillisesti hyvinkin taitava lukemaan muiden ihmisten tunnetiloja, tyypillinen autisti ei. Sosiaalinen kömpelyys ei liity erityisherkkyyteen, vaikka tietysti voi olla samanaikaisesti erityisherkkä ja sosiaalisesti kömpelö. Suurin yhteneväisyys ovat herkät aistit/aistiyliherkkyydet. Autismi todetaan diagnostisten kriteerien täyttymisen perusteella. Ja ne kriteerit ovat varsin erilaiset, kuin erityisherkkyyteen liitetyt piirteet. Sama homma persoonallisuushäiriöiden kanssa. Esim. epävakaan kriteerit ovat hyvin erilaiset, kuin autismin, vaikka käytännössä näissä häiriöissä voikin olla päällekkäisyyttä.

Vierailija
134/221 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos, raveissa on maalilinjalla tolppa. Kun voittajahevonen ohittaa sen, palkintona on rahaa kilpatallille ja ohjastajalle. Hillo merkitsee tässä yhteydessä symbolisesti rahaa. Nämä ovat metaforia, kuvainnollisia rinnastuksia.

Vierailija
135/221 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsyy ja kuormittuu helposti sosiaalisissa tilanteissa, aistiherkkyydet, rutiinit tärkeitä, sietää tai ei siedä katsekontaktia, oikeudenmukaisia jne.

Kyse on neuropsykiatrisesta häiriöstä - piuhat aivoissa menee eri tavoin kuin muilla eli ei ole sillä tavalla mielenterveysongelma.

Mikä on sellainen neurologinen poikkeama, jota ei voi aivoista voi diagnosoida eikä tunnistaa vuosikymmenien ahkerasta tutkimuksesta huolimatta? Miten spesifisti näiden ihmisten aivot poikkeavat normaalista? Tutkimuksissa on löydetty erinäisiä ryhmätason eroja, jotka kuitenkaan eivät ole riittävän systemaattisia ja suuria johtaakseen mihinkään koherenttiin kuvaan siitä, miten autistit spesifisti poikkeavat normaaleista neurologisella tasolla. Muutenhan diagnostiikassa voisi käyttää muutakin kuin kyselylomakkeita ja haastattelua. Assit ovat vielä ns korkean toimintakyvyn autisteja, joita ei todennäköisesti yhdistä yhtään mikään muu kuin sosiaalisten taitojen puute.

Tosin naisassit ovat kuulemma taitavia "maalaamaan", mikä usein tarkoittaa, että ihmisellä on melko kehityneet sosiokognitiiviset taidot - täysin ristiriidassa sen kanssa, että näiden taitojen puute on keskeisin kriteeri kyseiselle disgnoosille. Sosiaalista ahdistusta ja kuormitusta taas kokevat hyvin yleisesti aivan tavalliset introverttit, huonoitsetuntoiset ihmiset. Sen takia psykiatrit joutuvat erotusdiagnostiikkaa tehdessään ottamaan huomioon mm. koulukiusaamisen  vaikutukset ihmidenbpersoonssn yms. 

Vierailija
136/221 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väsyy ja kuormittuu helposti sosiaalisissa tilanteissa, aistiherkkyydet, rutiinit tärkeitä, sietää tai ei siedä katsekontaktia, oikeudenmukaisia jne.

Kyse on neuropsykiatrisesta häiriöstä - piuhat aivoissa menee eri tavoin kuin muilla eli ei ole sillä tavalla mielenterveysongelma.

Mikä on sellainen neurologinen poikkeama, jota ei voi aivoista voi diagnosoida eikä tunnistaa vuosikymmenien ahkerasta tutkimuksesta huolimatta? Miten spesifisti näiden ihmisten aivot poikkeavat normaalista? Tutkimuksissa on löydetty erinäisiä ryhmätason eroja, jotka kuitenkaan eivät ole riittävän systemaattisia ja suuria johtaakseen mihinkään koherenttiin kuvaan siitä, miten autistit spesifisti poikkeavat normaaleista neurologisella tasolla. Muutenhan diagnostiikassa voisi käyttää muutakin kuin kyselylomakkeita ja haastattelua. Assit ovat vielä ns korkean toim

Olen myös ihmetellyt näitä asioita, mistä kirjoitit.

Vierailija
137/221 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle autismi on varmasti miellyttävämpi diagnoosi, kuin epävakaa.

Vierailija
138/221 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites nainen, joka vielä 10 VUODEN kuluttua vatvoo mielessään pieleen mennyttä tapailua, josta ei kehittynytkään suhdetta. Nyt salasuhteessa tämän kyseisen miehen kanssa eikä muita miehiä tule kuvioihin. Kai tämä mies käyttää vain hyödykseen tätä naista. 

Mistä tuollainen voisi kertoa? Ei kai tuollaista ihan masennuksellakaan voi selittää? Entä jollain traumalla?

Voi olla ihan vaan naiivi, huonoitsetuntoinen tai läheisriippuvainen ihminen.

Tai sitten hänellä voi olla jokin sellainen äärimmäisen kuormittava yksittäinen asia elämässään, johon syystä tai toisesta vain tämä yksi mies tuo helpotusta syystä jota heistä kumpikaan ei välttämättä tiedosta. Solmu avautuu ehkä vasta kun se kuormittava tekijä poistuu.

Vierailija
139/221 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle autismi on varmasti miellyttävämpi diagnoosi, kuin epävakaa.

No tuskin, kun epävakaasta voi parantua, kun taas autismidiagnoosin saadessaan tajuaa, et jotkut jutut joista on aina uskonut vielä joskus paranevansa, onkin pysyviä. 

Vierailija
140/221 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sellainen neurologinen poikkeama, jota ei voi aivoista voi diagnosoida eikä tunnistaa vuosikymmenien ahkerasta tutkimuksesta huolimatta? Miten spesifisti näiden ihmisten aivot poikkeavat normaalista? Tutkimuksissa on löydetty erinäisiä ryhmätason eroja, jotka kuitenkaan eivät ole riittävän systemaattisia ja suuria johtaakseen mihinkään koherenttiin kuvaan siitä, miten autistit spesifisti poikkeavat normaaleista neurologisella tasolla. Muutenhan diagnostiikassa voisi käyttää muutakin kuin kyselylomakkeita ja haastattelua. Assit ovat vielä ns korkean toim

Ei ole mahdollista, että asperger/autismin kirjo ei olisi todellinen ilmiö, jolla on fysikaalinen pohja. Sitä ei varmaan tajua, jos itse on neurotyypillinen, ja kuvittelee autismin olevan vain niitä ulospäin havaittavia piirteitä. Mut aspergerina sen kyllä itse tajuaa. Lääketiede vaan ei ole vielä löytänyt muuta tapaa varmentaa asiaa. Ei se, ettei johonkin ole vielä kyetty, tarkoita, ettei asiaa olisi olemassa.

Esim. katsekontaktin poikkeavuus, aistiyliherkkyydet, kömpelyys ja stimmailut ei kyllä selity millään muulla kuin jollain konkreettisella, neurologisella/hermostollisella. hermostollisella/neurologisella

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä