Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten asperger näkyy naisella?

Vierailija
06.09.2020 |

Missä menee ero erityisherkkyyden, mielenterveysongelmien, oppimisvaikeuksien välillä, kun niissä voi olla samanlaisia oireita? Missä vaiheessa elämää tulee esille yleensä?

Kommentit (221)

Vierailija
81/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi yksi ainoa toivomus, mutta jostakin kumman syystä senkin täyttäminen tuntuu olevan maailmalle aivan mahdoton tehtävä, ja se toive olisi seuraava: Joku kaveriton, yksinäisyydestä kärsivä sinkkunainen ottaisi minuun yhteyttä netin kautta, ja voisimme pikkuhiljaa tutustua toisiimme ja katsoa, lähtisikö juttu kenties kehittymään. Olen jo vaikka kuinka pitkään yrittänyt etsiä netin kautta yksinäisiä sinkkunaisia, sellaisia jotka kärsisivät kaverittomuudesta ja yksinäisyydestä ja kaipaisivat seuraa, mutta en ole vielä löytänyt yhtäkään. Mistä voisi netissä löytää sellaisen yksinäisen, kaverittomuudesta kärsivän sinkkunaisen? Mun mielestä sellainen nainen sopisi mulle paljon paremmin kuin joku suosittu bilehirmu. Meillä olisi varmasti erittäin paljon yhteistä sellaisen naisen kanssa, mutta ihme kun en ole vieläkään löytänyt, vaikka netin kautta sellaisen luulisi olevan helppoa. Sellainen asperger-tyyppinen nainen siis. Mistä ja miten sellaisen löytäisi täältä netin kautta? Yksinäinen nainen olisi mulle oikea helmi, varmasti sopisi mun luonteelle erittäin paljon paremmin kuin joku bilettäjänainen.

Semmoinen vinkki, että harva näistä kaverittomista ja yksinäisistä sinkkunaisista haluaa tulla ensisijaisesti nähdyksi kaverittomana ja yksinäisenä sinkkunaisena. Suurin osa näistä naisista on saanut kuulla jo ihan riittävästi surkuttelua, nälvimistä ja päsmäröiviä neuvoja tilanteensa vuoksi ja he kaipaavat jotakuta, joka näkisi heidät ensisijaisesti ihmisenä. Pelkän yksinäisyyden varaan ei muutenkaan kannata ikinä rakentaa mitään ihmissuhdetta. Ensinnäkään se ei takaa sitä, että olisitte muutenkin samanhenkisiä ihmisiä. Toiseksi siinä piilee se vaara, että suhteeseen hiipii läheisriippuvaisuutta, kontrollointia ym. joko toisen tai molempien osapuolten taholta. Lisäksi se ei ole niin mustavalkoista, että ainoat vaihtoehdot ovat joko "bilettäjänainen" tai "kaveriton ja yksinäinen Asperger-nainen". Välimuotoja on vaikka kuinka paljon ja joku heistä voi olla sinulle sopivampi partneri kuin se umpiyksinäinen nainen, johon nyt tunnut olevan vähän fiksoitunut.

Vierailija
82/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi yksi ainoa toivomus, mutta jostakin kumman syystä senkin täyttäminen tuntuu olevan maailmalle aivan mahdoton tehtävä, ja se toive olisi seuraava: Joku kaveriton, yksinäisyydestä kärsivä sinkkunainen ottaisi minuun yhteyttä netin kautta, ja voisimme pikkuhiljaa tutustua toisiimme ja katsoa, lähtisikö juttu kenties kehittymään. Olen jo vaikka kuinka pitkään yrittänyt etsiä netin kautta yksinäisiä sinkkunaisia, sellaisia jotka kärsisivät kaverittomuudesta ja yksinäisyydestä ja kaipaisivat seuraa, mutta en ole vielä löytänyt yhtäkään. Mistä voisi netissä löytää sellaisen yksinäisen, kaverittomuudesta kärsivän sinkkunaisen? Mun mielestä sellainen nainen sopisi mulle paljon paremmin kuin joku suosittu bilehirmu. Meillä olisi varmasti erittäin paljon yhteistä sellaisen naisen kanssa, mutta ihme kun en ole vieläkään löytänyt, vaikka netin kautta sellaisen luulisi olevan helppoa. Sellainen asperger-tyyppinen nainen siis. Mistä ja miten sellaisen löytäisi täältä netin kautta? Yksinäinen nainen olisi mulle oikea helmi, varmasti sopisi mun luonteelle erittäin paljon paremmin kuin joku bilettäjänainen.

Kriteereihisi sopisi joku normaali yksinäinen nainen. Assinaiset eivät kaipaa seuraa.

Osa kaipaa, osa ei. Tunnen as-diagnoosin saaneen naisen, jolle nimenomaan deittailu on eräänlainen erityismielenkiinnon kohde ja joka voi pitää aiheesta pitkiä ylianalysoivia monologeja. Lykkyä hänellä ei sillä saralla ole oikein ollut, koska ei mm. tunnista varoitusmerkkejä riittävän ajoissa ja kuvittelee, että vain tietynikäiset miehet voivat olla ikäviä tai vaarallisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assi-naiset opettelee sosiaaliset taidot tyyliin "ai tässä kuuluu hymyillä , nyt nauretaan jne." Lukevat kasvonilmeitä ja oppivat siitä , ei tunteita. Ovat kuin robotteja , kaavamainen elämä , jos tulee yllättävä muutos maailma menee sekaisin. Tunsin yhden , toooosi rasittava ja joka asiassa autettava ( kahden lapsen äiti joka yllättäen ei osannut puhelinta käyttää?). Ja paino sanalla TUNSIN.

Vierailija
84/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisassi voi olla kielellisesti lahjakas ja ymmärtää ironiaa ja asioita rivien välistä, olennaista on epätasainen kykyrakenne, jossain asiassa on hyvä ja toisessa ihan surkea. Tunteet on liiankin voimakkaita kuten kiintymys, syyllisyydentunto ja nämä pitää osata peittää ettei vaikuta liian omituiselta. Matkiminen on keino jolla selvitään sosiaalisista tilanteista ja vanhemmuuten niistä oppii nauttimaankin, vievät kuitenkin paljon energiaa ja paljon tarvitsee lepoa ja yksinoloa toipuakseen. Työelämässä pärjää ja itse olen toiminut rauhoittavien voimalla jopa esimiestehtävissä. Joku asiantuntijatehtävä sopii parhaiten asseille oman mielenkiinnon mukaan. Kaikki ei ole nörttejä, itse en tajua matikasta mitään, sen sijaan olen aina ollut kielellisesti lahjakas.

Vierailija
85/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspengerit on todellaki yleensä nörttei.

Vierailija
86/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisko 27v: löytyy pakko-oireinen häiriö, on ikisinkku, ei paljon kaverisuhteita, lapsellinen ja naivi mm. hullu Harry Potter-fani, elää jossain fantasiaharrypotter-maailmassa, keräilee Pottertavaraa ja pukeutuukin kuin olisi Tylypahkan opiskelija. Ei tosiaan seurustele tai edes näytä aikuistuvan. Töissä käy kylläkin, mutta ei ole sosiaalinen.

Aika ilkeästi ja alentuvasti puhut omasta siskostasi

Vierailija
87/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hevostalli.nettiläinen, ihme vainoharhaisuutta.

Vierailija
88/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta tunteiden voimakkuudesta: vaikeus säädellä tunteitaan sekä mm. tilanteeseen nähden liian intensiivinen kiintymys ovat tyypillisiä myös epävakaalle persoonallisuushäiriölle. Asperger/autismin kirjo ovat siitä hankalia diagnosoitavia, koska niiden oireistossa on paljon päällekkäisyyksiä mm. epävakaan p-häiriön, ADHD:n/ADD:n sekä sosiaalisten tilanteiden pelon kanssa. Myös erityisherkkyys, vaikka ei mikään diagnoosi olekaan, saatetaan joskus tulkita autismin kirjon oireiluksi.

Vierailija
89/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa, että ihmiset jotka kovin vahvasti ovat leimaamassa aspergerhenkilöitä hirvittävän rasittaviksi, yksitoikkoisiksi, autettaviksi tai epäempaattisiksi, eivät "lievempää" AS-henkilöä edes tunnistaisi. Eivätkä ehkä edes välitä laajentaa käsitystään tässä asiassa. "Tunsin jonkun joskus ja oli rasittava, ihan sairaan ärsyttävää porukkaa!" :D

Mielenkiintoisesti olen myös törmännyt näkemykseen, että kaikki ominaisuuteni linkittyvät jollain tapaa suoraan aspergeriin, koska ihmisellähän ei sinänsä voi olla yksilöllistä persoonallisuutta jos hänellä on jokin oireyhtymä. Ihan kiva että yritetään ymmärtää, mutta kaikkea ei tarvitse ajatella aspergerin eikä myöskään negatiivisen kautta. Jos esimerkiksi itse olen paljon yksin, siinä ei ole kysymys siitä että olisin sosiaalisesti niin tampio ettei kukaan halua kanssani olla, vaan koska olen aspergerin lisäksi todella introvertti. Pidän itseäni onnekkaana verrattuna AS-henkilöön, joka olisi kovasti ekstrovertti ja sosiaalinen mutta joka - oireyhtymän, ei persoonansa takia - kuormittuisi liikaa seurassa eikä pystyisi hoitamaan kaveritilanteita ihan toivotulla tavalla. Minähän pääsen paljon helpommalla!

Vierailija
90/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta on runsaasti tietoa internetissä.

Vierailija
91/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kouluttaudu alalle jos noin kiinnostaa.

Vierailija
92/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen haave olis itselläkin mutta harvemmin sellaiset naiset taitaa etsiä seuraa miehistä (varsinkaan netin kautta). Niin no enhän mäkään etsi naisseuraa netistä, kun kaikki on aina juuri niitä bilettäjiä ja sellaisia joilla on jo ennestään kunnon kaveripiiri. Taikka sitten niitä jotka haaveilee vain siitä unelmien pankkiiri-lääkäri herrasmiehestä.

Näin sanoo juuri kuvailemasi kaltainen asperger mies.

Vierailija
93/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen haave olis itselläkin mutta harvemmin sellaiset naiset taitaa etsiä seuraa miehistä (varsinkaan netin kautta). Niin no enhän mäkään etsi naisseuraa netistä, kun kaikki on aina juuri niitä bilettäjiä ja sellaisia joilla on jo ennestään kunnon kaveripiiri. Taikka sitten niitä jotka haaveilee vain siitä unelmien pankkiiri-lääkäri herrasmiehestä.

Ihan saat omaa asennettasi syyttää, ettei naisseuraa ole löytynyt. Tai sitten huomioit vain ne suositut bileprinsessat - joiden arvomaailma on monesti keskenkasvuinen ja pinnallinen - ja oletat, että nämä yksinäiset naiset eivät etsi seuraa miehistä  (viittaatko tuolla muuten siihen, että he kaikki ovat mielestäsi lesboja?) . Minä en ole mitenkään suosittu eikä kavereitakaan ole kuin muutama mutta en todellakaan haluaisi tutustua mieheen, jolla on noin katkerat ja omien ennakkoluulojen sävyttämät käsitykset naisista. Oli asperger tai ei.

Vierailija
94/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan saat omaa asennettasi syyttää, ettei naisseuraa ole löytynyt. Tai sitten huomioit vain ne suositut bileprinsessat - joiden arvomaailma on monesti keskenkasvuinen ja pinnallinen - ja oletat, että nämä yksinäiset naiset eivät etsi seuraa miehistä  (viittaatko tuolla muuten siihen, että he kaikki ovat mielestäsi lesboja?) . Minä en ole mitenkään suosittu eikä kavereitakaan ole kuin muutama mutta en todellakaan haluaisi tutustua mieheen, jolla on noin katkerat ja omien ennakkoluulojen sävyttämät käsitykset naisista. Oli asperger tai ei.

Vai että saan omaa asennettani syyttää? Ihan yhtä lailla mä en löytänyt sitä seuraa silloinkaan kun en omannut vielä mitään tuommoista asennetta ja käsittelin ihmisiä vielä yksilöinä? Se alituinen ignoratuksi joutuminen on sitten ilmeisesti saanut meikäläisen katkeroitumaan.

"oletat, että nämä yksinäiset naiset eivät etsi seuraa miehistä  (viittaatko tuolla muuten siihen, että he kaikki ovat mielestäsi lesboja?)"

Valitettavan usein näillä on kokemuksieni mukaan käynyt juurikin samalla lailla että joidenkin menneisyyden kokemusten tms vuoksi omaavat negatiivisen asenteen miehiä kohtaan, joten etsivät mieluummin sitten vain kavereita samasta sukupuolesta.

Mutta jospa ei viedä tätä keskustelua nyt tämän enempää sivuraiteille ja mä jatkan tätä sinkkuelämää nyt sitten.

Vierailija
95/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen itselläni lievää aspergeria - kirjolla neurotyypillistä hieman epätyypillisempi. Minun on vaikea keskustella ihmisten kanssa, montaa asiaa pidän tosi turhana, ettei niitä tarvisi edes ääneen sanoa. Keskustellessa olen usein hyvin asiallinen, jos on esimerkiksi luennolla käsketty keskustella aiheesta X, niin en sitten muusta puhu. Otan asiat usein hyvin kirjaimellisesti ja minun on vaikea ymmärtää esimerkiksi erilaisia vihjailuja. Asiat ovat harvoin itsestäänselviä, minulle tarvitsee selittää asiat juurta jaksain. Monesti myös ymmärrän asioita eri tavalla, kuin valtaosa muista. On vaikea pysyä hiljaa, jos joku kertoo vaikka virheellisiä tietoja tai käsityksiä, joten pyrin ne aina korjaamaan, vaikka ilmeisesti joskus olisi parempi olla vaan hiljaa.

Sanoisin, että lievä aspergernainen käyttäytyy kuin miehet tyypillisesti - sosiaaliset taidot eivät kovin hyvät, vaikea tunnistaa vihjailuja ja tunnetiloja, ei haluta eikä osata höpistä turhia.

Vierailija
96/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella noloa, kun olen usein niin helposti vedätettävissä. Eräälläkin tyypillä on tapana kiusata niin että tulee vakavalla naamalla kauhistelemaan kun teen muka väärin ja sitten kun hermostun niin repeää nauramaan. Menee läpi joka saakelin kerta.

Vierailija
97/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä Asperger -teemapäivä täällä taas on.

*reps* Juuri ajattelin ihan samaa. Täällä on jo jonkin aikaa ollut kummallinen asperger-/autismibuumi päällä. On vaikea hahmottaa, mitkä aloitukset ovat vakavissaan ja ehkä vertaistuen toivossa tehtyjä ja mitkä taas trollaamista tai jonkun as-pakkomielteisen jankkaamista.

Älä hölötä, olet ainoa jankuttaja. Sääliäkö haet joka helvetin asiaan.

Vierailija
98/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella noloa, kun olen usein niin helposti vedätettävissä. Eräälläkin tyypillä on tapana kiusata niin että tulee vakavalla naamalla kauhistelemaan kun teen muka väärin ja sitten kun hermostun niin repeää nauramaan. Menee läpi joka saakelin kerta.

Tuo kusettaja se tässä nolo on, et sinä. Tästä lähtien voit tehdä niin, ettet ota tosissasi mitään, mitä tämä tyyppi keksii sinulle sanoa. Vaikka väittäisi saavansa sydänkohtauksen, niin et sitäkään. Tuollaiset eivät opi ennen kuin saavat maistaa omaa lääkettään.

Vierailija
99/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*reps* Juuri ajattelin ihan samaa. Täällä on jo jonkin aikaa ollut kummallinen asperger-/autismibuumi päällä. On vaikea hahmottaa, mitkä aloitukset ovat vakavissaan ja ehkä vertaistuen toivossa tehtyjä ja mitkä taas trollaamista tai jonkun as-pakkomielteisen jankkaamista.

Älä hölötä, olet ainoa jankuttaja. Sääliäkö haet joka helvetin asiaan.

Mitäh...? :D Mistä ihmeestä tuo purkaus nyt tuli?

Vierailija
100/221 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi aspergerin oireista on toistava käyttäytyminen ja rutiinit /s

Luultavasti joku on googlettanut aspergerista tietoa ja AV:lle on aina vähintää yksi linkki. Tämä selittää miksi täällä nousee vuosia vanhoja ketjuja aiheesta. Toinen syy voisi olla, että kun näitä ketjuja nousee niin ihmiset lukevat niitä, miettivät ja etsivät lisätietoa aiheesta. Se luo lisää keskusteluja ja lisää vanjojen nostoja. Ei ole huono asia, mutta toivottavasti buumi jää tänne. En haluaisi lukea vääristettyä AS tietoa ja surkutusta IL tai IS kaltaisista lehdistä seuraavat 4 viikkoa.

Joskus mietin millainen maailma olisi jos autismitaipuvaiset matemaattisesti lahjakkaat eivät olisi niitä,  jotka ovat kehittäneet automatiikkaa ja robotteja.  Miten asiat olisi järjestetty, voi olisiko tullut tarvetta järjestellä mitenkään?  Assi kai se tällaisia yleensä edes miettii.  Mutta jos ei liikoja puhu käy ei-assista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän