Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vain Suomessa tarjotaan laktoositonta ja gluteenitonta ruokaa?

Vierailija
14.10.2013 |

Olen matkustanut paljon, eikä koskaan ole ulkomailla tullut vastaan ruokalistaa tai hotellin aamiaisbuffetia, jossa olisi ollut merkintöjä "laktoositon" tai "gluteeniton". Suomessa on menty aivan liian pitkälle ruuan kanssa kikkailussa. Vain huomion herättämisen takia.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida olla kovin älykäs. 

Vierailija
2/39 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 20:40"]

[/quote]

Ehkä en, mutta olen kyennyt siitä huolimatta suorittamaan yliopistossa ravitsemustieteen tutkinnon. :)

T. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti mä en nyt haaskaa aikaani johonkin älyttömään provoon...

1) Suomessa syödään paljon enemmän maitotuotteita kuin monissa muissa maissa. Siksi suomalaiset saavat helpommin maidosta ongelmia. Monissa maissa aikuiset eivät välttämättä syö suuremmassa määrin muita maitotuotteita kuin juustoja, joista monet (kovat) ovat luonnostaan laktoosittomia).

2) Keliakia on autoimmuunisairaus, ei allergia. Diagnosoimaton keliakia on ihmiselle iso terveysriski, ja keliaakikolle jatkuva gluteenin saanti tarkoittaa peruttamattomia terveyshaittoja. Kannattaa siis olla iloinen, että Suomessa osataan diagnosoida keliakia ja ottaa se myös tarjoiluissa huomioon.

Vierailija
4/39 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa otetaan yleensäkin sairaudet ja vammat aika hyvin huomioon ja pyritään toimimaan siten, että täällä olisi helppo toimia niistä huolimatta. Siksi. Ei toki täydellisesti, mutta esim. esteettömyys on aivan eri tasolla kuin hyvin monessa muussa maassa. Miksi ei siis ruoan aiheuttamia "esteellisyyksiä" huomioitaisi myös, kun se ei usein ole ollenkaan hankalaa.

Sitä paitsi miten se on sinulta pois, että aamiasbuffetissa kerrotaan, ettei joku ruoka sisällä gluteenia? Minun elämääni se ei tee ollenkaan vaikeammaksi, että keliaakikko löytää helposti itselleen sopivat ruoat.

Vierailija
5/39 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomalaisten elimistö on sekoitettu kehnolla korvikkeella ja paskoilla antibiooteilla. Sitten syödään voita suolaa ja maksalaatikkoa, vihanneksena pala tuorekurkkua. Onko ihme jos parin vuosikymmenen jälkeen suolisto huutaa hoosiannaa?

Vierailija
6/39 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 20:43"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 20:40"]

[/quote]

Ehkä en, mutta olen kyennyt siitä huolimatta suorittamaan yliopistossa ravitsemustieteen tutkinnon. :)

T. AP

[/quote]

Jos olet oikeasti sen suorittanut, et kysyisi tätä, etenkään gluteenittoman ruuan osalta.

Vierailija
7/39 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemustieteilijänä (kirjekurssilla vissiin) tiedät varmaan, mitä gluteiini aiheuttaa keliaakikon systeemissä. Sitä paitsi esim. Jenkeissä on valtavia hyllyllisiä gluteiinitonta ruokaa. Se on taivas!

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 20:38"]

Olen matkustanut paljon, eikä koskaan ole ulkomailla tullut vastaan ruokalistaa tai hotellin aamiaisbuffetia, jossa olisi ollut merkintöjä "laktoositon" tai "gluteeniton". Suomessa on menty aivan liian pitkälle ruuan kanssa kikkailussa. Vain huomion herättämisen takia.

[/quote]

Vierailija
8/39 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Suomessa tehdään edes tämä asia hyvin.

Vierailija
9/39 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla keliakia ja matkustan myös paljon työni vuoksi, eikä koskaan ole tullut vastaan paikkaa, jossa en olisi saanut sellaista ruokaa mitä tarvitsen, koska kehoni ei siedä gluteenia, tulen siitä hyvin sairaaksi ja hoitamattomana johtaa usein syöpään, joten ei ole todellakaan kyse mistään hifistelystä...ja onneksi maailmallakin tunnetaan gluteeniton ruokavalio jo paremmin ja etenkin syyt siihen, etteivät he ajattele kuin sinä!

Vierailija
10/39 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia on suomessa selvästi yleisempi kuin monessa muussa maassa. 

Mitä laktoosiin tulee niin suomi tuntuu olevan ainut maa missä maidonjuonti on kansalaisoikeus. Muissa maissa sellaiset ihmiset jotka eivät siedä maitotuotteita eivät vaan käytä niitä. 

Vierailija
11/39 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko opiskellut Itä-Suomen yliopistossa? Selittäisi tuon tietämättömyytesi. Jos nyt olet edes opiskellut muuta kuin mielessäsi.

Vierailija
12/39 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut useammassa maassa ja kaikissa on ilman ongelmia saanut gluteenitonta ja laktoositonta ruokaa, pitää vain kysyä. Olin muutama viikko sitten italialaisessa ravintolassa ja ihan varma etten löytäisi ruokalistalta mitään itselleni sopivaa mutta ruokalistalla olikin paljon sellaisia ruokalajeja. Otin salaatin jossa oli miekkakalaa. Useimpien arvintoloiden ja jopa kahviloiden listoista näkyy myös se onko annokseen käytetty allergiaa yeisesti aiheuttavia lisäaineita, esimerkiksi joisakin kahveissa on käytetty makusiirappeja niin niiden sisältämät lisäineet on usein lueteltu, myös sushipaikoissa olen törmännyt tähän.

Vierailija
13/39 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama viikko sitten olin matkalla Oslossa ja siellä oli hotellin aamiaispöydässä kolmea lajia gluteenitonta muroa/mysliä. (en katsonut sen tarkemmin, koska itse en tarvitse ko. tuotteita) Lisäksi tarjolla oli gluteenitonta leipää. (en siihenkään tutustunut kun en tarvitse itse)

No, myönnettäköön, että "tavallisia" leipiä oli tarjolla montaa sorttia ja jälkkäriksi sai vielä vohveleita (ei ollut tarjolla gluteenitonta taikinaa. Itse siis sai paistaa vohvelit.)

Vierailija
14/39 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktossittomia maitojakin on joka puolella maailmaa (soijamaito). Ranskassa jopa purkin kyljessä on lacto free ja toisessa tav.maidossa on low lactose alle 0,5%. Et ole tainnut olla kovin tarkka Ranskan maitokaupassa ;)?

Pojallani todettiin juuri laktoosi intorelanssi. ON saanut molemmilta vanhemmiltaan geenit. Meillä vanhemmilla ei ole ongelmia ainakaan vielä. Poikamme reagoi aika rajusti.

Johtuu agraani yhteiskunnasta. Eli maidon juominen ollut esi-isiemme elinehtona, esim. Kiinassahan se ollut esim. tee ja riisi. Suurin osa maailman ihmisistä on itse asiassa laktoosi intorelantikkoja eivätkä voi meidän suomalaisten tavoin juoda raakamaitoa kuten me. Eivätkä sitä käytä kuin kahvissa ja vauvoilla. Ranskalaisetkin käyttävät maitotuotteina kypsytettyjä juustoja.

Googlaa lisää niin viisastut!

Vierailija
15/39 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella ei ole laktoosi-intoleranssia todettu vaan tulee oireita maidosta. Eikä laktoositon maitokaan kaikille niin hyvää tee. Syynä se käsittely, suurella osalla laktoosiherkistä ihmisistä vatsa kestää maitoa suoraan tiloilta, mutta ei sitä käsittelyä. Tällöin kyseessä ei ole laktoosi-intoleranssi, vaan herkkyys käsitellyille maidoille. Valiohan halusi saada myytyä maitoa kalliimmalla, siksi suuri osa maitotuotteista on laktoosittomia, hyvät katteet. Sitten vielä kylkeen jotain gefilus tms. maitoa rauhoittavia tuotteita. Juokaa ihmiset luomumaitoa, mahdollisimman aitoa tavaraa mitä löydätte niin saatatte yllättyä miten vatsa kestääkin. Ei toki niillä joilla oikeasti laktoosi-intoleranssi, mutta monilla muilla:)

Keliakia ja laktoosi-intoleranssi ovat sairauksia ja kyllä niitä mielestäni on maailmalla huomioitu jo jossain määrin. Mutta olisiko maitokin sitten aidompaa tavaraa jossain Euroopassa, suomalaiset nyt käyttävät maitoa aika paljon? Etelä-Euroopassa ainakin ruuan arvostus on ihan toista luokkaa kuin Suomessa, ei siellä mätetä kaikkea einestä sun muuta moskaa naamariin läheskään niin paljon kuin täällä, vaan arvostetaan puhtaita raaka-aineita yms.

Vierailija
16/39 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä ap, maisteri metsästä on tainnut kiertää vain myllynkiveä. Jos olisit todellakin maisteri alalta niin tietäisit, että maailmalla syödään  skandinavian ulkopuolella niin monenlaisia erikoisruokavalioita, että niitä kaikkia ei voi pitää valmiina, vaan ne pyydetään. Veisivät muuten ihan liikaa tilaa.

Täällä saa gluteenitonta ja laktoositonta ja merkattu kasvisvaihtoehto. Maailmalla tarvitaan halal, kosher, hindu, vegaani yms. ruuat noiden muutaman lisäksi.

Mikäli sinulla onnettomalla on todellakin tutkinto, niin kierrä vähän maailmaa.

Vierailija
17/39 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä gluteeniton ruokavalio on nyt muotia, muille kuin keliaakikoille (joille se on välttämättömyys). Myös laktoositonta saa todella vaivattomasti. Ravintoloissa nuo tiedot on ehkä "piilottettu" ruokalistoihin, mutta kysymällä selviää varsinkin kun tuntuu että paikalliset muutenkin pyytää aina muutoksia listan annoksiin.

Vierailija
18/39 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdallasi näyttää tuo koulutus menneen todella hukkaan, jos oikeasti olet ravitsemustieteen maisteri. Sääli, olet vienyt opiskelupaikan joltain toiselta vähän fiksummalta ja motivoituneemmalta, joka olisi opintojensa jälkeen kyennyt tekemään alansa hommiakin ja maksamaan yhteiskunnalle takaisin sitä ilmaista koulutustaan.

Mutta, kierrähän vähän lisää tätä maailmaa. Minä olen joka ikisessä halvassakin reppureissaajien majapaikassa tavannut erikoisruokavalioita - eivät välttämättä juuri noita laktoositon/gluteeniton, mutta muita. Lehmän maitoa ei esimerkiksi käytetä oikeastaan kuin Autraliassa, Pohjois-Amerikassa ja Pohjois/Keski-Euroopassa, muualla erilaisia variaatioita mm. kookos, soija, riisimaidoista - eli ovat jo ihan luonnostaan laktoosittomia.

Vierailija
19/39 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tosiaan on tapana merkitä ruokalistaan eriryiruokavaliot. Monessa muussa on tapana keskustella asia tarjoilijoiden kanssa. Keliakia on kyllä Euroopassa tunnettu hyvin ja esimerkiksi Saksassa, Englannissa ja Italiassa gluteenittomiin tuotteiden valikoimat ovat todella hyvät.

Vierailija
20/39 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halal, kosher, hindu ja vegaani ovat ihan omia valintoja, ei niitä voi verrata allergioihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme