Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laskeskelin ajankuluksi veroprosentteja...

Vierailija
06.09.2020 |

... ja hurjaa on kyllä veroprogressio Suomessa!

Laskin siis 1980-luvulla syntyneen, yksin asuvan ja kirkkoon kuulumattoman helsinkiläisen veroprosentit. Laskelmassa ei toki myöskään ole huomioitu esim. liiton maksuja tai muita verotukseen vaikuttavia tekijöitä.

Jos jotain kiinnostaa niin tässä:

(kk-palkka bruttona - vuosiansiot bruttona - veroprosentti - verot per kk - käteenjäävä osuus per kk)

2300e - 27600 - 19,40 % - 446,20 —> 1853,80€
3000e - 36000 - 24,40 % - 732,00 —> 2268€
4000e - 48000 - 29,40 % - 1176 —> 2824€
5000e - 60000 - 33,40 % - 1670,00 —> 3330€
6000e - 72000 - 35,90 % - 2154,00 —> 3846€
7000e - 84000 - 37,40 % - 2618,00 —> 4382€
8000e - 96000 - 39,90 % - 3192,00 —> 4808€
10000e - 120000 - 43,40 % - 4340,00 —> 5660€
12000e - 144000 - 45,40 % - 5448,00 —> 6552€

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten verotusta pitäisi mielestäsi muuttaa? Tulisiko verojen yhteismäärää (eli myös verolla kustannettavia palveluja) pienentää vai pelkästään muuttaa sitä, keltä verotetaan minkäkin verran?

kyllä.

Reiluinta olisi että kaikki maksavat saman summan, sellaisen 14 000 €/vuosi/ lätty. Tämä olisi suunnilleen sen verran kuin henkilöveroilla katetaan julkishallinnon kuluja per capita. Tämä vain ei ole mahdollista niin seuraavaksi reiluin olisi tasavero.

Vierailija
22/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mun veroprosentti on alle 15 jopa 30000 vuositulolla? En tosin asu Hgissä ja kuulun kirkkoonkin :D Ei mitään vähennyksiä.

Lisää siihen 8,40% niin saat todellisen prosenttisi :)

Eli sun kaaviossa veroprosentti = veroprosentti + työnantajamaksut, niinkö?

Tuota kutsutaan palkansaajan tuloveroasteeksi mikä tarkoittaa sitä summaa joka ei päädy palkansaajan kätöseen.

Itselläni se on nippnappa 50%, ja alkaa kummasti tehdä mieli sellaiseen maahan jossa se on selkeästi matalampi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n prosenteissa on jo työntekijä eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut mukana. Niitä ei siis tule enää noihin päälle, vaikka ap virheellisesti puhuukin pelkästä veroprosentista.

Terv. espoolainen, jonka veroprosentti 5500 euron kuukausituloilla on 26. Siihen tulee päälle vielä muut maksut vajaat 10 %.

Vierailija
24/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marginaalivero ylitöistä on vielä rajumpi. En ole 10 vuoteen enää suostunut ylitöihin koska käteen ei jää niistä mitään. Olen insinöörinä vientiteollisuudessa ja töitä kyllä riittäisi niin paljon kun ikinä haluaisi tehdä. Ei kiitos näillä veroilla.

Varsinaisesti sä et kyllä joudu maksamaan ylitöistä sen enempää veroa kuin säännöllisestä kk-palkastasikaan. Verottajaa ei kiinnosta onko tulot saatu normityöajalla vai ei.

Eli siis jos kk-palkka on 4000 ja ylitöillä tienaat 2000 kuukaudessa siihen lisää, niin verot on täsmälleen saman suuruiset kuin jos kk-palkka olisi 6000.

Ennakonpidätyksessä tietysti voi mennä lisäprosentin puolelle, jos verokortin tuloraja on laskettu pelkän normipalkan mukaan. Lopullisessa verotuksessa kuitenkin vaan kokonaisumma merkkaa.

Jos muka näin olisi, niin miksi helvetissä ylitöiden veroprosentti on -50 % ??!

Kyllä se menee juuri niin kuin lainaamasi kirjoittaja sanoo. Vain kokonaissummalla on merkitystä. Ylitöiden veroprosentti ei ole 50, jos tulevat ylityöt on jo otettu verokortin tulorajassa huomioon.

Vierailija
25/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mun veroprosentti on alle 15 jopa 30000 vuositulolla? En tosin asu Hgissä ja kuulun kirkkoonkin :D Ei mitään vähennyksiä.

Väännetään rautalangasta.

"Palkastasi peritään verojen lisäksi eläkevakuutusmaksua 7,15 % ja työttömyysvakuutusmaksua 1,25 %. Jos haluat laskea, kuinka paljon palkastasi jää käteen verojen ja maksujen jälkeen, lisää veroprosenttiisi 8,40 %."

Eli veroprosenttisi päälle lisätään vielä erilliset 8,40 %.

Ja jos olet 53-65 vuotias niin tuon päälle korotettu eläkemaksu 1.5%, jolloin sivukulut yhteensä 9,90%.

Vierailija
26/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marginaalivero ylitöistä on vielä rajumpi. En ole 10 vuoteen enää suostunut ylitöihin koska käteen ei jää niistä mitään. Olen insinöörinä vientiteollisuudessa ja töitä kyllä riittäisi niin paljon kun ikinä haluaisi tehdä. Ei kiitos näillä veroilla.

Varsinaisesti sä et kyllä joudu maksamaan ylitöistä sen enempää veroa kuin säännöllisestä kk-palkastasikaan. Verottajaa ei kiinnosta onko tulot saatu normityöajalla vai ei.

Eli siis jos kk-palkka on 4000 ja ylitöillä tienaat 2000 kuukaudessa siihen lisää, niin verot on täsmälleen saman suuruiset kuin jos kk-palkka olisi 6000.

Ennakonpidätyksessä tietysti voi mennä lisäprosentin puolelle, jos verokortin tuloraja on laskettu pelkän normipalkan mukaan. Lopullisessa verotuksessa kuitenkin vaan kokonaisumma merkkaa.

Kyllä se menee juuri niin kuin lainaamasi kirjoittaja sanoo. Vain kokonaissummalla on merkitystä. Ylitöiden veroprosentti ei ole 50, jos tulevat ylityöt on jo otettu verokortin tulorajassa huomioon.

kuka helvetti tietää etukäteen paljonko ylitöitä on tiedossa ???? Kerran vain kokoinaissummalla on merkitystä, niin miksi ylitöille on oma lisäprosentti ????

Vierailija
27/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väännetään rautalangasta.

"Palkastasi peritään verojen lisäksi eläkevakuutusmaksua 7,15 % ja työttömyysvakuutusmaksua 1,25 %. Jos haluat laskea, kuinka paljon palkastasi jää käteen verojen ja maksujen jälkeen, lisää veroprosenttiisi 8,40 %."

Eli veroprosenttisi päälle lisätään vielä erilliset 8,40 %.

No miksi laskelmassa sanot että kyse on veroprosenteista, kun kyse on veroprosenteista plus eläkevakuutus- ja työttömyysmaksuista?

Vierailija
28/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:n laskelmissa on huomioitu mukaan myös työnantajamaksut 8,40% niin minun on vaikea uskoa että pitävät paikkaansa.

Minun brutto on 1830e ja vero% 10,5 + 8,40% = 18,9%.

Palautuksia tulee n. 50e, joten on tarkkaan laskettu prosentit kohdilleen.

(En kuulu kirkkoon)

Vierailija
29/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:n laskelmissa on huomioitu mukaan myös työnantajamaksut 8,40% niin minun on vaikea uskoa että pitävät paikkaansa.

Minun brutto on 1830e ja vero% 10,5 + 8,40% = 18,9%.

Palautuksia tulee n. 50e, joten on tarkkaan laskettu prosentit kohdilleen.

(En kuulu kirkkoon)

Kyllä on (edelleenkin) huomioitu. Veroprosenttisi suhteessa bruttotuloihin kuulostaa olevan täysin linjassa.

Vierailija
30/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tel ja lel puuttuu laskelmista! Vielä pahempi on kuin toi sinun laskelmasi näyttää

terveisin 48,5% veroja maksava (vielä sitten tohon päälle vielä alv kaikkeen hankintoihin)!

Kerro minulle minkälaisista tuloista maksat 48,5 prosenttia veroa? Suomen kovatuloisin Ilkka Paananen maksoi 110 miljoonan tuloistaan 36,8% veroa. 

Vierailija
31/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylityöt EIVÄT ole mitenkään erikseen korvamerkitty verokortissa, lisäveroprosentti on kyllä olemassa.

Eli koska et ole osannut tehdä uutta verokorttia ja laittaa mukaan siihen vähän lisää niin maksat lisäveroa.

Eli jos sulla on tuloraja vaikka 40000 niin laita siihen 45000, ei pauku lisätuloraja.

Tee vaikka kerran kuussa se verokortti.

Ei oo niin vaikeeta....

Vierailija
32/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tel ja lel puuttuu laskelmista! Vielä pahempi on kuin toi sinun laskelmasi näyttää

terveisin 48,5% veroja maksava (vielä sitten tohon päälle vielä alv kaikkeen hankintoihin)!

Kerro minulle minkälaisista tuloista maksat 48,5 prosenttia veroa? Suomen kovatuloisin Ilkka Paananen maksoi 110 miljoonan tuloistaan 36,8% veroa. 

On eri asia puhua PALKAN veroista kuin kokonaisveroasteesta.

Paanasen kokonaisveroastetta laskee pääomatulot.  Minä maksan palkastani veroja ja veroluonteisia maksuja 38, 5%, pääomatuloista 25,5% tai 30%, riippuen mistä pääomatulolajista on kyse. Näin minun kokonaisveroaste tuloistani on jotain 30% ja 38,5% välistä.

Vierailija
33/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paanasen kokonaisveroastetta laskee pääomatulot.  Minä maksan palkastani veroja ja veroluonteisia maksuja 38, 5%, pääomatuloista 25,5% tai 30%, riippuen mistä pääomatulolajista on kyse. Näin minun kokonaisveroaste tuloistani on jotain 30% ja 38,5% välistä.

Minkälaisista tuloista maksat 38,5% veroa?

Vierailija
34/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän pienistä. ei mistään 5 numeroisesta kuukausipalkasta puhuta.

Vierailija
35/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sano nyt reilusti vaan se summa, tämä on anonyymipalsta. Miksi sinä sitä panttaat? Vai etkö jaksa mennä verolaskurilla laskemaan, että minkälaisesta summasta tuollaisia veroja joutuisi maksamaan ;)

Vierailija
36/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä Suomessa oikeasti ihan naurettavaa, ettei välttämättä ”kannata” tienata enemmän tai tehdä enemmän töitä. Eräs ystäväni saa Kokoaikatyössä bruttona 2700e, ei mitään tukia, käteen jää 1900e kk. Minun bruttopalkkani 80% työajalla on 1800e, tästä jää käteen 1400e plus saan erilaisia tukia 400e, käteen jää reilu 1800e., miettikää, hän tienaa 900e enemmän, käteen jää alle 100e enemmän ja tekee 20% enemmän töitä kuin minä.

Vierailija
37/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten verotusta pitäisi mielestäsi muuttaa? Tulisiko verojen yhteismäärää (eli myös verolla kustannettavia palveluja) pienentää vai pelkästään muuttaa sitä, keltä verotetaan minkäkin verran?

kyllä.

Reiluinta olisi että kaikki maksavat saman summan, sellaisen 14 000 €/vuosi/ lätty. Tämä olisi suunnilleen sen verran kuin henkilöveroilla katetaan julkishallinnon kuluja per capita. Tämä vain ei ole mahdollista niin seuraavaksi reiluin olisi tasavero.

Jokainen tarvitsee tietyn summan siedettävään elämiseen. Jotta tuloveron voi katsoa olevan mitenkään päin reilu, se pitäisi ottaa siitä osasta tuloja, joiden voi katsoa olevan "ylimääräistä". Vaikka tasaverotettaisiin pelkästään ylimääräistä osaa, lopputulos olisi se, että korkeatuloisten kokonaisveroprosentti olisi suurempi.

Jos meillä on kaksi yksinasuvaa henkilöä, joiden elämiseen riittää 900 euroa, niin jos toisen tulot ovat 1000 euroa ja toisen 1500 euroa, toiselle ylimääräistä on 100 euroa ja toiselle 600 euroa eli kuusinkertainen summa, vaikka kokonaistulot ovatkin vain 1,5 kertaa suuremmat. Jos olisi tasavero kaikista tuloista vaikkapa 10 %, toinen ei saisi yhtään ylimääräistä mutta toinen saisi 450 euroa ylimääräistä. Jos taas ylimääräisestä osasta verotettaisiin vaikka 50 %, toiselle jäisi 50 euroa ylimääräistä ja toiselle 300 euroa eli kuusinkertaisesti enemmän, kuten ilman verotustakin.

Tuloja ei kuitenkaan oikeasti varmaan voi jakaa yhdestä tietystä kohdasta välttämättömään ja vähemmän välttämättömään, vaan jokainen euro lisää on aina hieman vähemmän tarpeellinen kuin edeltävä euro. Rahaa voi tarkastella absoluuttisena summana, mutta myös suhteessa siitä saatavaan hyötyyn.

Moni miettii, miten nykyinen tuloverotus vie halun tehdä enemmän työtä. Minä kysyn: miksi edes pitäisi haluta tehdä ylimääräistä työtä?

Vierailija
38/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sano nyt reilusti vaan se summa, tämä on anonyymipalsta. Miksi sinä sitä panttaat? Vai etkö jaksa mennä verolaskurilla laskemaan, että minkälaisesta summasta tuollaisia veroja joutuisi maksamaan ;)

brutto 5847,30 €/kk.

Vierailija
39/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ihmiset verotetaan hengiltä, siksi tämä on pahoinvointivaltio eikä hyvinvointivaltio. Maksamme veroja ja lähetämme rahat sitten Italiaan, että siellä ihmiset voivat hyvin, käyvät ostoksilla ja ravintoloissa syömässä eli elävät hyvää elämää. Suomi on maailman pe r z er eikä.

Vierailija
40/68 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

törppö,ylitöistä ei juutenkaan heru korvauksia, mutta osinkovirta on taattava vähintään rajojen ulkopuolelle. lisää progressiota.

pst. tarvitaanko sitä kilpailevaa kauppakeskusta toisen viereen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme