Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisi iäkkäät vanhemmat hyväksymään palveluiden OSTAMISEN?

Vierailija
06.09.2020 |

80-kymppisten appivanhempien kunto on hiljalleen hiipuneet ja alkaisi olla aika ottaa apua käyttöön. Mutta kun mistään ei olla valmiita maksamaan. Onko aikuisten lasten pakko hoitaa siivoamiset tai polttopuiden pilkkomiset ja kesämökin rempat yms joko omalla ajallaan tai rahallaan?

Toinen -jo hyvin sairas- vastustaa sen perusteella ettei halua ketään kotiinsa pelkästä periaatteesta ja toinen ei halua käyttää yhtään rahaa; mikään ei saa maksaa. Ei kotiapu, ei ateriapalvelu, ei kauppapalvelu, ei ylläpito siivousta, ei tehosiivousta. Ei, ei, ei, ei ettekö te voisi viikonloppuna nopeasti tulla siivoamaan loputon ja koko ajan paheneva tilanne

Kommentit (627)

Vierailija
161/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Aikanaan jos nämä nyt iäkkäät vanhemmat olisivat sanoneet, että osta sinä lastenhoitopalvelua, ei me ilmaiseksi hoideta, tai mistä tahansa yli 18-vuotiaana annetusta avusta (esim muuttoapu tms) pyytäneet rahaa, voi hyvä jumala mikä huuto tulisi.

Vanhemman pitää auttaa vaikka nelikymppistä lastaan, mutta hän ei voi sitten aikanaan auttaa vanhempiaan.

Vanhempi on tehnyt tietoisen valinnan lisääntyä. Silloinkin kun ei ollut ehkäisyä, tehtiin tietoinen valinta harrastaa seksiä. Joten vanhempi on osansa valinnut ja sen mukana tulevat vastuut.

Lapsi taas ei ole valinnut syntyä.

Muutenkin tuohon tyyliin ruikuttaville vanhemmille voisi sanoa, että katsopa peiliin, itse olet jälkikasvusi kasvattanut...

Vierailija
162/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisko kirjoitti:

Koronan takia yksin asuva ja syöpäsairas, 75- vuotias sisareni oli pakotettu hankkimaan tietokoneen. Viikon erilaisista virheistä opittuaan ja hermoiltuaan, hän oppikin konetta käyttämään, vaikkei työelämässä ollut omaa tietokonetta.

Nyt hän on korona-aikaan tilannut verkkokaupasta viikottain ruokansa, salaattibaarista salaattiannoksensa pari kertaa viikossa, pesulasta hän on tilannut auton hakemaan pyykkinsä. Kampaajalta hän koneella varasi ajan. Jumppaohjelman mukaan tekee päiväjumppansa. Selaa jatkuvasti Googlen kautta jotain.

Kannustan ja suosittelen!

Mä olen ehdottanut äidilleni jo ennen koronaa tietokoneen hankkimista. Kauppapalveluita syrjäkylälle ei saa sitäkään kautta, mutta muuta viihdetta, pankkiasiat, laskunmaksut (nyt menee tosin maksupalvelun kuoressa) ym ym. Tiedän että oppisi varmasti, mutta ei. Hän on päättänyt ettei opi, niin minä en päätä pysty kääntämään. Yritetty on monen asian kohdalla, jättää minun neuvot kokonaan huomiotta, kuitenkin apua haluaa. En ole vielä keksinyt ratkaisua kun mikään ei kelpaa. Olen sanonut että jos apu ei kelpaa, silloin joutuu olemaan ilman. Jos näin, minä olen hankala.

Voi olla ,että äitisi pelkää. Rikkoo kalliin laitteen tms.mikä ei kyllä onnistu jollei seinään heitä. Voi myös ainakin alitajuisesti pelätä , että jää yksin kun ei enää tarvitsekaan apuasi. Vanhemmat ihmiset päättävät kummallisia asioita ns.periaatteesta ja pakittaa ei voi vaikka olisi omaksi parhaakseen.

Mm.eräs sukulaiseni kieltäytyi pienestä silmäoperaatiosta , ei sitten nähnyt lähes mitään ja liikuntakykyni meni siinä samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen liikuntakykynsä ei minun, onneksi.

162 korjaa

Vierailija
164/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimi se, että kokeiltiin 1xvk ja siitä lisättiin käyntejä/palveluita.

Vierailija
165/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisko kirjoitti:

Koronan takia yksin asuva ja syöpäsairas, 75- vuotias sisareni oli pakotettu hankkimaan tietokoneen. Viikon erilaisista virheistä opittuaan ja hermoiltuaan, hän oppikin konetta käyttämään, vaikkei työelämässä ollut omaa tietokonetta.

Nyt hän on korona-aikaan tilannut verkkokaupasta viikottain ruokansa, salaattibaarista salaattiannoksensa pari kertaa viikossa, pesulasta hän on tilannut auton hakemaan pyykkinsä. Kampaajalta hän koneella varasi ajan. Jumppaohjelman mukaan tekee päiväjumppansa. Selaa jatkuvasti Googlen kautta jotain.

Mä olen ehdottanut äidilleni jo ennen koronaa tietokoneen hankkimista. Kauppapalveluita syrjäkylälle ei saa sitäkään kautta, mutta muuta viihdetta, pankkiasiat, laskunmaksut (nyt menee tosin maksupalvelun kuoressa) ym ym. Tiedän että oppisi varmasti, mutta ei. Hän on päättänyt ettei opi, niin minä en päätä pysty kääntämään. Yritetty on monen asian kohdalla, jättää minun neuvot kokonaan huomiotta, kuitenkin apua haluaa. En ole vielä keksinyt ratkaisua kun mikään ei kelpaa. Olen sanonut että jos apu ei kelpaa, silloin joutuu olemaan ilman. Jos näin, minä olen hankala.

Voi olla ,että äitisi pelkää. Rikkoo kalliin laitteen tms.mikä ei kyllä onnistu jollei seinään heitä. Voi myös ainakin alitajuisesti pelätä , että jää yksin kun ei enää tarvitsekaan apuasi. Vanhemmat ihmiset päättävät kummallisia asioita ns.periaatteesta ja pakittaa ei voi vaikka olisi omaksi parhaakseen.

Mm.eräs sukulaiseni kieltäytyi pienestä silmäoperaatiosta , ei sitten nähnyt lähes mitään ja liikuntakykyni meni siinä samalla.

Vie äidillesi applen ipad tabletti, se ei voi mennä rikki, vaikka ei alkuun osaakkaan käyttää. Pian oppii ,jos uskaltaa toimia.

Vierailija
166/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin lukemisen sanaan 80-kymppinen. MITEN SE ON NIIN VAIKEAA???

No, tekevälle sattuu, ja kiireessä voi tulla virheitä.  - Ongelmahan tämä iäkkäiden pärjääminen on. Mieluummin kaikki mahdollinen apu kotiin niin pitkään kuin mahdollista, jottei tarvitse muuttaa vanhustentaloon/hoitokotiin ennen kuin se on ihan väistämätöntä. Nykyään sinne homehtuu ja rapistuu entistäkin täydellisemmin, kun korona estää omaisten ja ystävien vierailut.  Pienen eläkkeen saajia varmaan harmittaa maksaa kotiavusta, kun palvelujen hinnat nousevat ja palvelujen laatu laskee. Asiakas ei tunne saavansa vastinetta rahoilleen. Joten JOS lapsilla on mahdollisuus autella joskus, siinä säästyy vanhusten rahaa. (Eläminen on kallista, mutta niin on kuoleminekin, mm. hautajaiskustannukset.)

Vierailija
167/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin kotihoito ei voi tulla arvioimaan tilannetta, jos vanhus itsepintaisesti kieltää. Itsemääräämisoikeus on Suomessa niin vahva, toimii usein alkavassa dementiassa olevan vanhuksen omaa etua vastaan. Laki ei todellakaan aina suojele ihmistä vaan haittaa tilannetta.

Kyllä minä pärjään ilman apua tarkoittaa todella usein sitä, että se apu vaaditaan lähipiiriltä. Tai lähimmäinen auttaa mahdottomienkin matkojen päästä käymällä viikottain kun huomaa että vanhukselta ei hommat enää suju. Kyllähän sitä mielellään auttaa, mutta ei omien voimavarojen yli pitäisi kenenkään auttaa, etenkään jos vanhuksella on varallisuutta.

Naapurin mummo eli kuin keppikerjäläinen, turvapuhelin oli liian kallis, kuollessaan tilillä oli ison omistusasunnon lisäksi 190 000 €. Vaarekomeroissa oli vanhentuneita säilykkeitä. Näitä on Suomi täynnä.

Vierailija
168/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei vielä lie mainittu: Vetoa vanhempien vastuullisuuteen, nyt koronan aikana on paljon työttömiä ja miten he tarvitsevat keikkaa ja siksi olisi tilattava kotiapua.

Manipulointia, myönnän.

Vierailija
169/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana vertaistukiketju. Meillä menee niin, että "olethan iltatähti ja nuorin, kyllä joudat ja jaksat auttaa, kun olet nuorin". Niin, olen 58v, vuorotöissä ja lapsenlapsiakin haluaisin hoitaa. Lisänä lonkkakuluma, mitä ei vielä leikata

No minä nuorena ja ketteränä käyn kerran viikossa siivoamassa ja tekemässä ruoat ja ajamassa nurmikot ja hoitamassa kukat. Käytän lääkärissä ja tuon apteekista lääkkeitä. Ja koko ajan valitetaan, että kun riisipuurokaan ei ole niin hyvää, kuin omakeittämä.

Tätä lapsenkaltaista juonottelua on katsottu jo niin monta vuotta, että iltarukouksessa joskus rukoilen, että ota Luoja jo äitini pois, että saan joskus levätä

Ps. Omia lapsiani vanhempani eivät hoitaneet kertaakaan, kun olivat niiiin vanhoja ja raihnaisia

Vierailija
170/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma puolisoni on sitä mieltä että ei auta, vanhempansa ostakoon sitä apua. Eivät osta. Miehen sisarukset yrittävät minun kautta saada mieheni mukaan auttamaan. Minä yritän pysyä ulkona keskusteluista mutta kun vanhuksilla olisi varaa ostaa ne palvelut itsekin niin yritän myös keksiä miten niitä voisi saada heille tavalla, jonka he itse hyväksyvät. 

Kunnan palvelukartoitus on tehty jo moneen kertaan ja aina käydään läpi mahdollisuuksia apuun. Mutta mikään niistäkään  ei ole ilmaista ja siksi niitä ei oteta käyttöön "kun me pärjätään ihan hyvin jos te (=kaikki lapset) autatte aina silloin tällöin" ap

Mikset sano miehesi sisaruksille, että "en ole mieheni sihteeri, eikä tämä asia liity millään tavalla minuun. Hoitakaa asia veljenne kanssa."

Sinun ei oikeasti tarvitse sekaantua tähän mitenkään eikä sillä päätäsi vaivata.

Vierailija
171/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Noissa on takana usein myös sairaalloinen piheys. Ei haluta tilata ruokaa netistä, kun siellä ei ole punalapputuotteita. Ja mieluummin juoksutetaan toisia jopa satojen kilometrien päästä, kuin maksetaan 20€ renkaanvaihdosta.

Missä ihmeen maailmassa elät. Suomalaisista eläkkeensaajista saa eläkettä alle 1500€/kk brutto ja käteen n. 1200€.

Naisten keskim. eläke on 1370€/kk ja käteen jää reilu tonni. Miesten keskim. eläke 1650€/kk ja kätee jää 1200€.

Myös eläkkeensaajat joutuvat maksamaan asumisesta, sähköstä, puhelimesta ja monet käyttåvät vielä lääkkeitä ja kaikista ei saa edes Kela korvausta.

Luulen monen eläkeläisen, joiden käteen jäävä eläke on 1000-1200€ kuukaudessa on ihan pakko ostaa ihan taloudellisista syistä punalapputuotteita, kun rahaa ei yksinkertaisesti ole, eikä niitä kodin seiniä voi muuttaa rahaksi.

Vierailija
172/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ei ole myöskään koskaan auttaneet mua yhtään missään, kotoa käskettiin muuttaa kun täytti 18 ja mukaan ei saanut mitään, ei saanut rahaa tai tukea eikä mitään apua asunnon etsintään. Sain mukaan vain repullisen vaatteita. Ja ”hienointa” oli se että lähtiäiseksi sanottiin että omillas olet ja missään emme sitten auta. Ei vaikka mikä hätä olisi.

No meni sitten aikalailla liki 30v ilman yhteyksiä vanhempiin, siinä oli mulla valmistujaiset, häät, lasten syntymät - koskaan ei vanhempia näkynyt eikä mistään näistä edes onniteltu.

Nyt sitten kävi sellainen yllätys että 76v isä menikin yllättäen huonoln kuntoon. Ja nyt sitten minä alkaisinkin kelpaamaan! On tullut soittelua ja tekstaria miten mun pitäisi tehdä hommia heidän talossa, pihalla, mökillä, ja valitetaan vihjaillen että ”olisipa omasta takaa siivousapua”. Ei helvetti nyt taas. Ensin vanhemmat hylkää, jättää yksin koko aikuisiäksi ja sitten kun HE tarvitsevat apua niin ihan pokkana ja vailla omantunnontuskaa alkavat vaan vaatimaan!

Yksi sana kuvastaa kaiken: BOOMERIT.

Kaiken ne vievät, mitään eivät anna.

Vierailija
173/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni auttamisesta kieltäytynyt on käyttänyt ilmaisia lastenhoitopalveluja vuosikaupalla?

Minä olen hoitanut asiani itse tähän asti, joten samalla periaatteella mennään tästä eteenpäin ja odotan sitä myös muilta, satunnaisia palveluksia voin pyytää/vastavuoroisesti tehdä.

En kuitenkaan kehtais rutista jostain vanhempien lumitöistä, jos itse raijaisin (tai olisin tuota aiemmin raijannut) lapsia hoitoon viikoiksi kesälomalla.

Useimmat isovanhemmat väittävät hoitavansa lastenlapsia mielellään ja saavansa siitä iloa. Kukaan tuskin saa iloa lumitöistä.

Isovanhemmat olisivat myös voineet aikanaan sanoa EI sille lastenhoidolle. Se, että joku joskus ei pysty olemaan aikuinen ja sanomaan ei jos ei tahdo jotain tehdä, ei velvoita sitä toista yhtään mihinkään myöhemmin. Jokainen on vastuussa omasta ei:n sanomisestaan.

Vierailija
174/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten väsyttää ja harmittaa asioista vääntäminen. Jos kerron että kauppakassi palvelu on todella hyvä ja näppärä käyttää, välittömästi tulee ilmoitus etteivät he missään nimessä sitä tarvitse eivätkä käytä. Että ihan itse kaupassa käydään. Kauppareissu jälkeen on molemmilla voimat vähissä, naamat harmainta ja nitrojen käyttö tapissa. Minä en voi käydä vanhemmilleni kaupassa koska ostan vääränlaista leikkeleitä enkä huomaa aletuotteita, maitopurkeissa liian lyhyt päiväys ja kurkussa liian kallis kilohinta. Ihmisillä ikää yli 80 vuotta eikä rahaa käytetä mihinkään ylimääräiseen.

No huh, huh. Onko sinun vanhemmat lukutaidottomia. Esim Prisman foodie sivuilla on parhaat mahdolliset kuvat ryhmittäin kaikista leikkeleistä , leivistä , maidoista ja ihan kaikista. Maidossakin ( uht) on päivämäärät monen kuukauden päähän tai parin viikon päähän.

Jos he on lapsena kuvakirjoja osanneet katsella , niin taatusti tuolta on 100x helpompi valita ostokset ,kuin raahustaa siellä kaupassa.

Kun olen tuon ruokakassitilauksen aloittanut, en varmasti koskaan lopeta. Niin helppoa ja mukavaa se on.

Tietysti pitää olla suunnitelmallinen ja pakastetilaa riittävästi . Me tilataan 3 vk välein ja toimi erinomaisesti . Ollaan 76v. Sinun täytyy niille oikein kädestäpitäen näyttää ,miten tapletilla tilaavat.

No mutta kun ei. Ei edes haluta katsoa sitä tablettia, kuinka helppoa se (oikeasti!) olisi. En minä nyt enää tuollaisia opi, ei minulla ole lähtökohtia tuollaisia oppia...   Ja jos käly sattuu olemaan paikalla, komppaa mummoa, torppaa koko keskustelun tabletista ja netistä. 

Tuskin on kysymys siitä, etteikö vanhukset oppisi tablettien ja muiden älylaitteiden käyttöä, vaan ikä tuo monia rajoitteita, mikä konkreettisesti vaikeuttaa tietolaitteiden käyttöä esim. näkö, sormien jäykkyys ja kömpelyys jne.

Nykylaitteet ovat herkkiä ja laitettu mahd. pieneen tilaan esim. kännykät, jotka ovat tarkoitettu pieni sormisille ja nivelten tulee liikkua joustavasti.

Vanhuksille tai muuten rajoitteisille ei ole edes tarjolla laitteita, jotka sopisi viiveellä ja heikko niveliselle työskentelyyn, ainoastaan peruskännyköitä.

Vierailija
175/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten väsyttää ja harmittaa asioista vääntäminen. Jos kerron että kauppakassi palvelu on todella hyvä ja näppärä käyttää, välittömästi tulee ilmoitus etteivät he missään nimessä sitä tarvitse eivätkä käytä. Että ihan itse kaupassa käydään. Kauppareissu jälkeen on molemmilla voimat vähissä, naamat harmainta ja nitrojen käyttö tapissa. Minä en voi käydä vanhemmilleni kaupassa koska ostan vääränlaista leikkeleitä enkä huomaa aletuotteita, maitopurkeissa liian lyhyt päiväys ja kurkussa liian kallis kilohinta. Ihmisillä ikää yli 80 vuotta eikä rahaa käytetä mihinkään ylimääräiseen.

No huh, huh. Onko sinun vanhemmat lukutaidottomia. Esim Prisman foodie sivuilla on parhaat mahdolliset kuvat ryhmittäin kaikista leikkeleistä , leivistä , maidoista ja ihan kaikista. Maidossakin ( uht) on päivämäärät monen kuukauden päähän tai parin viikon päähän.

Jos he on lapsena kuvakirjoja osanneet katsella , niin taatusti tuolta on 100x helpompi valita ostokset ,kuin raahustaa siellä kaupassa.

Kun olen tuon ruokakassitilauksen aloittanut, en varmasti koskaan lopeta. Niin helppoa ja mukavaa se on.

Tietysti pitää olla suunnitelmallinen ja pakastetilaa riittävästi . Me tilataan 3 vk välein ja toimi erinomaisesti . Ollaan 76v. Sinun täytyy niille oikein kädestäpitäen näyttää ,miten tapletilla tilaavat.

Eivät mielestään tarvitse nettiä, kännykkäkin on 1990-luvun mallia halko, toimii huonosti ja särisee. Joka kerta isän tullessa kylään hän on käsi ojossa pyytämässä IPadia ja opastusta sen käyttöön. On ukilla vielä pokkaa pyytää laitetta itselleen kun me "kuitenkin vaihdetaan koneita jatkuvasti." Laskut maksavat automaatilla, Vanhemmille tuntuu olevan kunnia-asia elää vastahankaisesti ja jääräpäisesti. Rahaa on vaikka pienen kunnan budjetin verran, mutta ei - sitä ei vaan voi käyttää. Muistissa eikä ymmärryksessä ei ole mitään vikaa, se on se periaate...

Vierailija
176/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin mummo eli kuin keppikerjäläinen, turvapuhelin oli liian kallis, kuollessaan tilillä oli ison omistusasunnon lisäksi 190 000 €. Vaarekomeroissa oli vanhentuneita säilykkeitä. Näitä on Suomi täynnä.

Tämä just on älytöntä! Kun itsenäisen eliniän odotus ei voi 75 vuotta täyttäneellä olla kuin maksimissaan 20 vuotta ja suurin osa ei elä 95-100-vuotiaiksi niin miksi pitää hillota&säästää pahanpäivän varalle vielä pahanakin päivänä? 

Kun asunto on maksettu ja eläke rullaa niin yleensä perustarpeet saa hoidettua sillä eläkkeellä. Kaikki säästöt voisi käyttää omaan hyvinvointiinsa. Nälkää varattomuuden takia oikeasti näkeviä vanhuksia ei nyt kovin isoa prosenttia ole ja heille luulisi löytyvän toimeentulotukea ihan yhteiskunnan puolelta. (jos sitä kehdataan hakea)

Vierailija
177/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana vertaistukiketju. Meillä menee niin, että "olethan iltatähti ja nuorin, kyllä joudat ja jaksat auttaa, kun olet nuorin". Niin, olen 58v, vuorotöissä ja lapsenlapsiakin haluaisin hoitaa. Lisänä lonkkakuluma, mitä ei vielä leikata

No minä nuorena ja ketteränä käyn kerran viikossa siivoamassa ja tekemässä ruoat ja ajamassa nurmikot ja hoitamassa kukat. Käytän lääkärissä ja tuon apteekista lääkkeitä. Ja koko ajan valitetaan, että kun riisipuurokaan ei ole niin hyvää, kuin omakeittämä.

Tätä lapsenkaltaista juonottelua on katsottu jo niin monta vuotta, että iltarukouksessa joskus rukoilen, että ota Luoja jo äitini pois, että saan joskus levätä

Ps. Omia lapsiani vanhempani eivät hoitaneet kertaakaan, kun olivat niiiin vanhoja ja raihnaisia

Vähän ohi aiheen.

Olin jokunen vuosi lähes samassa tilanteessa. Lapsenlapsia ei ole ja työtkin olin jo lopettanut, mutta silti en näin jälkikäteen tiedä miten pysyin järjissäni. Läheiseni olivat huolissaan minusta. Olin ainoa lapsi ja vanhempani kyllä ostivat siivouksen, siitä olin ehdottomasti kieltäytynyt, kotihoito kävi 3xviikossa.

Paljon jäi mulle kuten sinullakin myös talo ja piha. 5 vuotta tuota rumbaa kesti ja niin kylmältä kuin se kuulostaakin olin vain ja ainoastaan helpottunut kun he menehtyivät, sain elämäni takaisin enkä pelännyt enää jokaista puhelimen pirahdusta.

Jos omainen on edes jollain tasolla mukana kuvioissa niin kotihoito kyllä osaa sitä hyödyntää ja hyvin ! Nyt joku sanoo miksi teit, tein kun omatuntoni, sydämeni , rakkauteni ei vain pystynyt jättämään heitä täysin yhteiskunnan/oman onnensa nojaan. Välillä leikittelin ajatuksella, että teen itsestäni rikosilmoituksen nimikkeellä heitteillejättö.

Ohi meni aiheesta enemmän kuin vähän, oli vain pakko.

Vierailija
178/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaisvanha kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin lukemisen sanaan 80-kymppinen. MITEN SE ON NIIN VAIKEAA???

No, tekevälle sattuu, ja kiireessä voi tulla virheitä.  - Ongelmahan tämä iäkkäiden pärjääminen on. Mieluummin kaikki mahdollinen apu kotiin niin pitkään kuin mahdollista, jottei tarvitse muuttaa vanhustentaloon/hoitokotiin ennen kuin se on ihan väistämätöntä. Nykyään sinne homehtuu ja rapistuu entistäkin täydellisemmin, kun korona estää omaisten ja ystävien vierailut.  Pienen eläkkeen saajia varmaan harmittaa maksaa kotiavusta, kun palvelujen hinnat nousevat ja palvelujen laatu laskee. Asiakas ei tunne saavansa vastinetta rahoilleen. Joten JOS lapsilla on mahdollisuus autella joskus, siinä säästyy vanhusten rahaa. (Eläminen on kallista, mutta niin on kuoleminekin, mm. hautajaiskustannukset.)

Vanhainkoteja ei juuri enää ole ja kunnan paikoille ei pääse kuin pää kainalossa. Vanhukset homehtuvat yksin kodeissaan, jossa ramppaavat jakuvasti vaihtuva kotihoitohenkilöstö.

Lapset ovat muuttanert opiskeluiden ja töiden perässä satojen kilometrien päähän.

Vierailija
179/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohi aiheen.

Olin jokunen vuosi lähes samassa tilanteessa. Lapsenlapsia ei ole ja työtkin olin jo lopettanut, mutta silti en näin jälkikäteen tiedä miten pysyin järjissäni. Läheiseni olivat huolissaan minusta. Olin ainoa lapsi ja vanhempani kyllä ostivat siivouksen, siitä olin ehdottomasti kieltäytynyt, kotihoito kävi 3xviikossa.

Paljon jäi mulle kuten sinullakin myös talo ja piha. 5 vuotta tuota rumbaa kesti ja niin kylmältä kuin se kuulostaakin olin vain ja ainoastaan helpottunut kun he menehtyivät, sain elämäni takaisin enkä pelännyt enää jokaista puhelimen pirahdusta.

Jos omainen on edes jollain tasolla mukana kuvioissa niin kotihoito kyllä osaa sitä hyödyntää ja hyvin ! Nyt joku sanoo miksi teit, tein kun omatuntoni, sydämeni , rakkauteni ei vain pystynyt jättämään heitä täysin yhteiskunnan/oman onnensa nojaan. Välillä leikittelin ajatuksella, että teen itsestäni rikosilmoituksen nimikkeellä heitteillejättö.

Ohi meni aiheesta enemmän kuin vähän, oli vain pakko.

Tuo tunne, kun se muuttuu pikkuhiljaa vanhemman kuoleman odotukseksi. En tiedä, missä vaiheessa näin kävi. Ehkä silloin, kun vanhus muuttuu ilkeäksi valittajaksi, kun ei pysty enää itse. Maailma pyörii vain oman olon ympärillä. Kun ei tajua, etten voi korvata puolisoa ja jo kuolleita ystäviä.

Kun äiti-lapsi-suhde muuttuu hoitosuhteeksi. Kun tunteita ei ole enää jäljellä. Kauhulla mietin, että jos tätä jatkuu vielä 10 vuotta

Se 58v

Vierailija
180/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko kirjoitti:

Monelta 75-vuotiaalta ei enää onnistu.