Miten saisi iäkkäät vanhemmat hyväksymään palveluiden OSTAMISEN?
80-kymppisten appivanhempien kunto on hiljalleen hiipuneet ja alkaisi olla aika ottaa apua käyttöön. Mutta kun mistään ei olla valmiita maksamaan. Onko aikuisten lasten pakko hoitaa siivoamiset tai polttopuiden pilkkomiset ja kesämökin rempat yms joko omalla ajallaan tai rahallaan?
Toinen -jo hyvin sairas- vastustaa sen perusteella ettei halua ketään kotiinsa pelkästä periaatteesta ja toinen ei halua käyttää yhtään rahaa; mikään ei saa maksaa. Ei kotiapu, ei ateriapalvelu, ei kauppapalvelu, ei ylläpito siivousta, ei tehosiivousta. Ei, ei, ei, ei ettekö te voisi viikonloppuna nopeasti tulla siivoamaan loputon ja koko ajan paheneva tilanne
Kommentit (627)
Koronan takia yksin asuva ja syöpäsairas, 75- vuotias sisareni oli pakotettu hankkimaan tietokoneen. Viikon erilaisista virheistä opittuaan ja hermoiltuaan, hän oppikin konetta käyttämään, vaikkei työelämässä ollut omaa tietokonetta.
Nyt hän on korona-aikaan tilannut verkkokaupasta viikottain ruokansa, salaattibaarista salaattiannoksensa pari kertaa viikossa, pesulasta hän on tilannut auton hakemaan pyykkinsä. Kampaajalta hän koneella varasi ajan. Jumppaohjelman mukaan tekee päiväjumppansa. Selaa jatkuvasti Googlen kautta jotain.
Kannustan ja suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vastaan sille jolla on narsistivanhempi. Sinun on nyt pysyttävä lujana ! Jos SINÄ et halua olla yhteydessä narsistiin niin SINÄ itse päätät oletko vai et. Tämä on tosi vaikeaa mutta jos vähänkään annat periksi niin kohta narsisti pyörittää sinua kuin märkää rättiä. Mieti haluatko elää OMAA elämää vai NARSISTIN elämää. Terveisin nainen joka on katkaissut 40 vuotta sitten kaikki välit äidin puoleiseen isoon sukuun ja ainoaan veljeensä. Joskus mietin kauhulla missä tilanteessa olisin jos välit olisi normaalit. Varmaan olisin mielisairaalassa. Katkaisu oli erittäin vaikeaa , narsistit ei millään olisi halunneet päästää minua kynsistään , vaadittiin poliisia ja psykiatria ja aikaa. Mutta minä onnistuin!
Olet täysin oikeassa, ja onkin niin että minä en halua olla narsistin kanssa yhteydessä. Mutta kun tunnen kovaa SYYLLISYYTTÄ. Mut jo lapsena syyllistettiin ja koko aika piti ponnistella että aikuisilla olisi hyvä mieli. Minä pieni lapsi jouduin ottamaan vastuun aikuisten hyvästä mielestä ja tekemään kaikkeni ettei tulisi paha mieli. Nyt sit raivoava ja riehuva narsistikäppänä herättää sen vahvan syyllisyyden. Eli että mun kuuluu auttaa vaikken halua tippakaan. Yritän olla menemättä, mutta sitten yötä päivää syyllisyys nakertaa aivoissani!
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhempani oli sangen varakkaita. Matkustelivat vielä vanhoilla päivillään. Mutta sitten oli joku ihme juttu, että lentokentältä eivät voineet ottaa taksia kotiin, vaan heidät olisi pitänyt aina hakea. Käyttivät kyllä taksia muuten, eli se ei ollut se ongelma.
Meillä sama, mutta miehen vanhemmat passuuttivat kuskaamaan lentokentälle tai satamaan. Kotona taksin saa samasta korttelista ja terminaalista ulko-ovelta, mutta jostain syystä toisten ajeluttaminen outoihin kellonaikoihin on parempi idea. Jos on varaa pistää pari tonnia siihen viikon kiertoajelu- ja viininmaistelulomaan oppaineen ja hienoine hotelleineen, niin luulisi että on varaa viidenkympin taksikyytiin...
Voisitko käydä puhumassa tästä syyllisyydestä jossakin? Tämä on juuri se narsistin keino jolla saadaan uhri koukkuun. Myös minulla oli kovat syyllisyydentunnot ja sain kuraa niskaani "hylätessäni" läheiset. Vieraathan ei nää kuin kulissit. Tässä tilanteessa minua auttoi kun hoin itselleni " MINÄ en ole tehnyt mitään väärää , ei ole MINUN syyni että välit katkeaa". Sinun täytyy opetella uusi ajattelutapa. Olisko sun terveyskeskuksessa psykiatrinen sairaanhoitaja joka auttaisi? Ainakin isommissa kaupungeissa on. Myös mielenterveystoimisto voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhempani oli sangen varakkaita. Matkustelivat vielä vanhoilla päivillään. Mutta sitten oli joku ihme juttu, että lentokentältä eivät voineet ottaa taksia kotiin, vaan heidät olisi pitänyt aina hakea. Käyttivät kyllä taksia muuten, eli se ei ollut se ongelma.
Meillä sama, mutta miehen vanhemmat passuuttivat kuskaamaan lentokentälle tai satamaan. Kotona taksin saa samasta korttelista ja terminaalista ulko-ovelta, mutta jostain syystä toisten ajeluttaminen outoihin kellonaikoihin on parempi idea. Jos on varaa pistää pari tonnia siihen viikon kiertoajelu- ja viininmaistelulomaan oppaineen ja hienoine hotelleineen, niin luulisi että on varaa viidenkympin taksikyytiin...
Tämä on kyllä jännä juttu. Oma isäni pistää huoletta rahaa maksukanaviin tai risteilyihin, mutta taksia ei voi ottaa, vaikka ajokortti on jo lähtenyt eikä julkiset kulje meidän kylälle. Keskustaan taksin hinta n. 15€. Mut mieluummin haluaisi, että minä ajaisin parin tunnin matkan suuntaansa viemään häntä pankkiin ja parturiin. Ilmeisesti mulle se bensa on ilmaista?
Mun vanhemmat ostaa pitkin hampain nyt palveluita. Mutta kyllä meilläkin oli lastenlikat hoitamassa. 1970-luvulla ei ollut päivähoitoa kuin köyhimmille, joten muut käyttivät alati vaihtuvia lastenlikkoja, äitiyslomahan oli sen 3 kk. Samoin kesät oltiin mummulassa.
Omat lapset eivät ole myöskään mun vanhemmilla olleet ilman mua ikinä; siis kylässä käydään, mutta eivät ole olleet hoidossa.
Mä olen yksinhuoltaja ja vaativassa työssä. Meillä käy siivooja ja ruokaa ostan valmiina, käytän kotiinkuljetuksia jne. Pestyn lakanat pesulassa jne. Just ja just selviän arjesta, en vapaalla kyllä käy monen sadan kilometrin päässä imuroimassa vaikka mikä olis.
Mikä tämä lentokentältä haku ja auton renkaiden vaihto oikein on? Meillä anoppi oli tietämättä luvannut veljelleen että mieheni hakee hänet lentokentältä. Me oltiin miehen kanssa käyty saunassa ja juotu oluet kun anoppi soittaa " ai , olen unohtanut kertoa että Jussin pitää illalla mennä lentokentälle" , joo ei Jussi mennyt. Ja renkaan vaihto , joka vapunpäivä piti kesärenkaat vaihtaa. Ehdotimme josko vaihdetaan vappuaattona että pääsis juhlimaan. Ei käynyt , vaan renkaat piti vappuna kello 12.00 vaihtaa. Tarjouduttiin maksamaankin että liike vaihtais. Ei käynyt. Appi ja anoppi varakkaita virkamiehiä molemmat. Lopulta sanoin miehelle että menköön yksin sinne rengasvaihtoon minä lähden juhlimaan. Voitte arvata mitä siellä on puhuttu. Luulin ettei muilla tätä rengas- ja lentokenttäjuttua ole.
Lopettakaa taksipalveluna ja renkaanvaihtajana toimiminen! Muutaman kerran jälkeen osaavat käyttää oikeita palveluja ja maksaa niistä. Pitää osata olla napakka.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä lentokentältä haku ja auton renkaiden vaihto oikein on? Meillä anoppi oli tietämättä luvannut veljelleen että mieheni hakee hänet lentokentältä. Me oltiin miehen kanssa käyty saunassa ja juotu oluet kun anoppi soittaa " ai , olen unohtanut kertoa että Jussin pitää illalla mennä lentokentälle" , joo ei Jussi mennyt. Ja renkaan vaihto , joka vapunpäivä piti kesärenkaat vaihtaa. Ehdotimme josko vaihdetaan vappuaattona että pääsis juhlimaan. Ei käynyt , vaan renkaat piti vappuna kello 12.00 vaihtaa. Tarjouduttiin maksamaankin että liike vaihtais. Ei käynyt. Appi ja anoppi varakkaita virkamiehiä molemmat. Lopulta sanoin miehelle että menköön yksin sinne rengasvaihtoon minä lähden juhlimaan. Voitte arvata mitä siellä on puhuttu. Luulin ettei muilla tätä rengas- ja lentokenttäjuttua ole.
Tuo vappupäivän renkaanvaihto johtuu vain siitä, että appivanhempasi pääsevät kehaisemaan muille, miten poika ja miniä ovat niin kunnollisia, kun eivät rieku vappubileissä muiden tapaan. Luultavasti juttu on kääntynyt niin, että te haluatte vaihtaa renkaat aina vappupäivänä, kun se on teille niin kiva perinne. Sitten appivanhempienne tuttujen lapset saavat kuulla tuosta vtutukseen asti ja tuntea syyllisyyttä, kun eivät itse pysty samaan. Tuota peliä esiintyy omassa suvussa.
Noissa on takana usein myös sairaalloinen piheys. Ei haluta tilata ruokaa netistä, kun siellä ei ole punalapputuotteita. Ja mieluummin juoksutetaan toisia jopa satojen kilometrien päästä, kuin maksetaan 20€ renkaanvaihdosta.
🇺🇦🇮🇱
Ostin lahjaksi iäkkäälle ok.-talossa asuvalle äidilleni palvelun.Nurmikon leikkaus ja talvella lumityöt.Siivous kerta viikkoon.Aluksi oli hieman hankalaa,mutta sitten tottui , että henkilö käy hoitamassa työt.Sisareni pesi pyykit ja minä valmistin ateriat pakastimeen.Yhteistyöllä , äitimme sai olla kotona Mattojen pesu ja ikkunat , teimme sisareni kanssa yhdessä .
En lukenut kaikkia kommentteja, mutta eikö juuri noihin saa eläkkeensaajan hoitotukea? Edellyttäen, että on kuluja matonpesusta ikkunanpesuun ja siivouksesta halonhakkuuseen sekä lumitöihin.
No kappas, tämä lentokentälle vienti/haku ja renkaiden vaihto onkin joku juttu, koska on muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten väsyttää ja harmittaa asioista vääntäminen. Jos kerron että kauppakassi palvelu on todella hyvä ja näppärä käyttää, välittömästi tulee ilmoitus etteivät he missään nimessä sitä tarvitse eivätkä käytä. Että ihan itse kaupassa käydään. Kauppareissu jälkeen on molemmilla voimat vähissä, naamat harmainta ja nitrojen käyttö tapissa. Minä en voi käydä vanhemmilleni kaupassa koska ostan vääränlaista leikkeleitä enkä huomaa aletuotteita, maitopurkeissa liian lyhyt päiväys ja kurkussa liian kallis kilohinta. Ihmisillä ikää yli 80 vuotta eikä rahaa käytetä mihinkään ylimääräiseen.
No huh, huh. Onko sinun vanhemmat lukutaidottomia. Esim Prisman foodie sivuilla on parhaat mahdolliset kuvat ryhmittäin kaikista leikkeleistä , leivistä , maidoista ja ihan kaikista. Maidossakin ( uht) on päivämäärät monen kuukauden päähän tai parin viikon päähän.
Jos he on lapsena kuvakirjoja osanneet katsella , niin taatusti tuolta on 100x helpompi valita ostokset ,kuin raahustaa siellä kaupassa.
Kun olen tuon ruokakassitilauksen aloittanut, en varmasti koskaan lopeta. Niin helppoa ja mukavaa se on.
Tietysti pitää olla suunnitelmallinen ja pakastetilaa riittävästi . Me tilataan 3 vk välein ja toimi erinomaisesti . Ollaan 76v. Sinun täytyy niille oikein kädestäpitäen näyttää ,miten tapletilla tilaavat.
No mutta kun ei. Ei edes haluta katsoa sitä tablettia, kuinka helppoa se (oikeasti!) olisi. En minä nyt enää tuollaisia opi, ei minulla ole lähtökohtia tuollaisia oppia... Ja jos käly sattuu olemaan paikalla, komppaa mummoa, torppaa koko keskustelun tabletista ja netistä.
Vähän ohi:
Kauppatilaukset ym.on ainakin minusta helpompi tehdä läppärillä kuin tabletilla ja moni muu asiakin. Toi siis henk.koht 65v ex-ict asiantuntijan mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kaikille samassa tilanteessa oleville ! Kysykää suoraan vahuksilta , että kenelle säästätte varojanne? Ei kun pöydän ääreen istumaan kahvikupposen kanssa ja puhumaan arjen realiteetit läpi.
Juuri näin. Sekin kannattaa kertoa, että hoivakodissa kunta ulosmittaa eläkkeen ja kaikki säästöt, vain asuntoon ei kajota.
Eli ne vaivalla tilille säästetyt rahat katoavat kunnan pohjattomaan kirstuun. Tätä ei moni vanhus tajua.
Kannattaisi käyttää ne rahat itseensä, koska ne menevät hukkaan joka tapauksessa.Muutama päivä sitten selitin noin äidilleni tilanteen. Äiti vastasi, että hän ei aio minnekään hoivakotiin mennä. Mitäpä sitä sitten siihen enää sanomaan.
Äitisi on siinä oikeassa, että ei sinne hoitokotiin todellakaan "mennä". Siinä täytyy olla jo aika huonossa kunnossa, että pääsee sinne. Esimerkiksi isoisäni pääsi hoivakotiin karvaa vaille ysikymppisenä vasta sitten, kun kodinhoitajat kävivät 5 kertaa vuorokaudessa, oli vaipoissa, jalat eivät enää kantaneet, meni vuorokausirytmi sekaisin, ei ruoka oikein enää maistunut.
Jos omat jalat kantaa ja pääsee vaivalloisestikin liikkumaan ei hoitokotiin edes hyväksytä.
Eri asia sitten nämä vanhusten asuintalot mistä ostetaan osakkeita, minne pääsee varmaan jo vaikka 58-vuotiaana, mutta tälllaiset oikeat varsinaiset hoitolaitokset, missä on vaan oma huone ja ruoka tuodaan nenän eteen ja katsoaan koko ajan perään, niin ovat kyllä sellaisia paikkoja, että niihin ei ihan helpolla mennä.
Vierailija kirjoitti:
Te lapsina ostatte apua ja jos sitä ei huolita, niin ette mene siivoamaan sun muuta. Jäärät ovat jääriä, mutta hekin taipuvat, jos apua ei tule.
Jos vanhemmilla olisi itsellään varaa palveluista maksaa, tuossa ei ole etäisintäkään järkeä. Päädytään tilanteeseen jossa lapsi on maksanut vanhempien palveluista ja maksaa sitten vielä perintöveroa käteisestä rahasta.
Jos vanhemmilla ei ole rahaa ja lapsi maksaa palvelun, siitä tulee tehdä velkakirja jossa todetaan että velkasumma kuitataan kuolinpesästä. Perintöverojen takia tämäkin.
Sanotte ap vanhuksille jämäkästi, että vaihtoehtoina on joko palvelun ostaminen tai paskan keskellä eläminen. Että kukaan ihminen ei nykyaikana jaksa siivota oman kotinsa lisäksi muiden koteja. Jos ei mene jakeluun, toimita ne muistitutkimuksiin, tuollainen kyvyttömyys realismiin voi olla myös muistisairauden oire.
Sisko kirjoitti:
Koronan takia yksin asuva ja syöpäsairas, 75- vuotias sisareni oli pakotettu hankkimaan tietokoneen. Viikon erilaisista virheistä opittuaan ja hermoiltuaan, hän oppikin konetta käyttämään, vaikkei työelämässä ollut omaa tietokonetta.
Nyt hän on korona-aikaan tilannut verkkokaupasta viikottain ruokansa, salaattibaarista salaattiannoksensa pari kertaa viikossa, pesulasta hän on tilannut auton hakemaan pyykkinsä. Kampaajalta hän koneella varasi ajan. Jumppaohjelman mukaan tekee päiväjumppansa. Selaa jatkuvasti Googlen kautta jotain.
Kannustan ja suosittelen!
Mä olen ehdottanut äidilleni jo ennen koronaa tietokoneen hankkimista. Kauppapalveluita syrjäkylälle ei saa sitäkään kautta, mutta muuta viihdetta, pankkiasiat, laskunmaksut (nyt menee tosin maksupalvelun kuoressa) ym ym. Tiedän että oppisi varmasti, mutta ei. Hän on päättänyt ettei opi, niin minä en päätä pysty kääntämään. Yritetty on monen asian kohdalla, jättää minun neuvot kokonaan huomiotta, kuitenkin apua haluaa. En ole vielä keksinyt ratkaisua kun mikään ei kelpaa. Olen sanonut että jos apu ei kelpaa, silloin joutuu olemaan ilman. Jos näin, minä olen hankala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te lapsina ostatte apua ja jos sitä ei huolita, niin ette mene siivoamaan sun muuta. Jäärät ovat jääriä, mutta hekin taipuvat, jos apua ei tule.
Mutta kun heillä itselläänkin olisi varaa maksaa, miksi meidän pitää maksaa heille palvelut?
No menkää sitten itse tekemään. Perintönä saatte mutkan kautta rahat ehkä takaisin.
Yli viisikymppiset lapset ova itsekin vielä työelämässä ja monella asuu omat lapset vielä kotona. Aika ja jaksaminen on enemmän kortilla kuin muutama kymppi. Oma äitikin kyynelsilmin perustelee, että hän haluaa jättää meille perintöä kun me lapset ollaan sitä mieltä, että nyt on oikea aika käyttää sitä pahanpäivänvaraa.
Tämä se on niin tuttua! Olisi pitänyt työnsä ja omien kotihommien lisäksi käydä vielä siivoamassa äidille kerran viikossa ja pesemässä ison asunnon ikkunoita. Plus kaikki muut juoksemiset.
Nyt olen jalkavaivainen ja edelleen käyn vanhempani luona joka jumalan pihauksesta, milloin on mitäkin. Vierasta apua ei olisi huolinut ei millään. Tein sitten hänelle jekun, tilasin synttärilahjaksi siivouspalvelun kolmeksi kerraksi ja sovin näitten siivoojien kanssa, että ehdottavat, että kävisivät jatkossakin hänelle siivoamassa. Hän vielä saa ne siivoukset ilmaiseksi, kun on sotaveteraani, eli ikää on jo lähelle sata.
Nyt sentään suostuu jo muihinkin palveluihin, mutta jatkuvaa juoksettamista se on meille lapsille kuitenkin. Aina on jotakin, mihin tarvii apua. Useimmiten se on kuitenkin vain seuran pitämistä, joka kerta siellä käydessä vaikka vaan televisiojohdon seinään laittamassa, pitää keittää kahvit ja jaaritella kaiken maailman vanhat asiat, vaikka olisi itselläkin tekemättömiä asioita. Joskus se niin risoo, mutta toisaalta pitää ajatella sitä vanhustakin. Mutta kun tuo jalka ei aina antaisi myöten. Siitähän tämä vanhempi ei halua kuulla mitään. Kukaan muu kun ei raihnainen ole, kuin hän itse.
Olen omille lapsilleni sanonut, että minua ei tarvitse vanhana passaamaan ruveta, menen ihan suosista hoitokotiin, jos en kotona enää itsellisesti pärjää. Mutta sanopa tämä omalle vanhemmalle, saa raivokohtauksen, että häntä ollaan ajamassa pois omasta kodistaan.
Vastaan sille jolla on narsistivanhempi. Sinun on nyt pysyttävä lujana ! Jos SINÄ et halua olla yhteydessä narsistiin niin SINÄ itse päätät oletko vai et. Tämä on tosi vaikeaa mutta jos vähänkään annat periksi niin kohta narsisti pyörittää sinua kuin märkää rättiä. Mieti haluatko elää OMAA elämää vai NARSISTIN elämää. Terveisin nainen joka on katkaissut 40 vuotta sitten kaikki välit äidin puoleiseen isoon sukuun ja ainoaan veljeensä. Joskus mietin kauhulla missä tilanteessa olisin jos välit olisi normaalit. Varmaan olisin mielisairaalassa. Katkaisu oli erittäin vaikeaa , narsistit ei millään olisi halunneet päästää minua kynsistään , vaadittiin poliisia ja psykiatria ja aikaa. Mutta minä onnistuin!