Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisi iäkkäät vanhemmat hyväksymään palveluiden OSTAMISEN?

Vierailija
06.09.2020 |

80-kymppisten appivanhempien kunto on hiljalleen hiipuneet ja alkaisi olla aika ottaa apua käyttöön. Mutta kun mistään ei olla valmiita maksamaan. Onko aikuisten lasten pakko hoitaa siivoamiset tai polttopuiden pilkkomiset ja kesämökin rempat yms joko omalla ajallaan tai rahallaan?

Toinen -jo hyvin sairas- vastustaa sen perusteella ettei halua ketään kotiinsa pelkästä periaatteesta ja toinen ei halua käyttää yhtään rahaa; mikään ei saa maksaa. Ei kotiapu, ei ateriapalvelu, ei kauppapalvelu, ei ylläpito siivousta, ei tehosiivousta. Ei, ei, ei, ei ettekö te voisi viikonloppuna nopeasti tulla siivoamaan loputon ja koko ajan paheneva tilanne

Kommentit (627)

Vierailija
121/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. Aikanaan jos nämä nyt iäkkäät vanhemmat olisivat sanoneet, että osta sinä lastenhoitopalvelua, ei me ilmaiseksi hoideta, tai mistä tahansa yli 18-vuotiaana annetusta avusta (esim muuttoapu tms) pyytäneet rahaa, voi hyvä jumala mikä huuto tulisi.

Vanhemman pitää auttaa vaikka nelikymppistä lastaan, mutta hän ei voi sitten aikanaan auttaa vanhempiaan.

Ymmärrän pointtisi, mutta kohtuus kaikessa. Ne vanhemmat ovat olleet eläkkeellä lastenlapsia hoitaessaan, heillä on ollut aikaa. Miten työssäkäyvä ihminen voisi käyttää kaikki iltansa vanhempien hoitamiseen? Varsinkin jos on oma perhe.

Jos vanhempien auttaminen vie tunteja päivässä, se on liikaa.

Itse voisin ihan hyvin esim. siivota vanhemmillani kerran viikossa, viedä lääkäriin ym. Mutta enempään en pystyisi.

Eri asia, jos olisin itse työtön tai eläkkeellä, mutta työelämässä olevalle omaishoitajana toimiminen on mahdoton yhtälö.

Minulla on neljän tunnin ajomatka pääkaupunkiseudulta vanhempien luokse, työ ja kolme lasta. Ei siinä onnistu avustaminen päivittäin eikä edes viikottain. Olen vielä ainoa lapsi, joten muitakaan ei ole avustamassa. Vielä ei ole tarvetta, mutta suoraan sanoen minulla ei ole hajuakaan mitä tulevaisuudessa pitäisi tehdä. Itse en voi heille palveluja ostaa. 

Välimatkan takia minkäänlaista lastenhoito- tai muuta apua ei ole ollut koskaan, en tosin ole kokenut tarvitsevanikaan. Onhan päiväkodit keksitty, mihin sitä muuta apua tarvitaan?

Vierailija
122/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa niiden pihien vanhempienne passaaminen.

Asukoot paskassaan, jolleivat halua maksaa työnteosta ulkopuoliselle.

Turha valittaa, ettei ehdi ja jaksa, jollei osaa sanoa ei.

Kylään vasta sitten, kun kotiapu- ym. on suostuttu ottamaan vastaan.

Siihen asti olkoot itsekseen.

Ikävä vain, ettei sitä ulkopuolista apua tahdo saada varsinkaan pikkukunnassa tai sivukylässä. Ja muuttaa ei voi. Omainen on puun ja kuoren välissä silloin. Olen itse kokenut tämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa huomioon sekin, että kyse voi oikeasti välittämisestä.

Miltä teistä tuntuisi ajatus siitä, että mummo maksaisi lastenhoitopalvelun? "En minä nyt ehdi/viitsi/halua mut yks Pirkko-Liisa tulee hoitamaan...."

Olisko tätä syytä miettiä vähän laajemmasta näkökulmasta ku vaan vanhusten itsepäisyyyden ja jääräpäisyyden ja rasittavuuden näkökulmasta? Kaikki me vanhenemme.

Niin vai pitäisikö sitä miettiä ihan rehellisesti, että jos ne voimat eivät riitä omakotitalossa asumiseen syrjäkylillä, niin olisiko parempi ratkaisu muuttaa kerrostaloon sen sijaan, että vaatii aikuista lasta piikomaan kaikki hoito- ja kunnostustehtävät oman työnsä ja lastensa ohella? Siellä mummoloissakin varmaan käytäisiin useammin, jos siihen ei samalla rakennettaisi syyllistämisjuttuja. 

Vierailija
124/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuitenkaan kehtais rutista jostain vanhempien lumitöistä, jos itse raijaisin (tai olisin tuota aiemmin raijannut) lapsia hoitoon viikoiksi kesälomalla.

Just. Kemälomailu juuri eläköityneiden, pirteiden ja terveiden isovanhempien luona etukäteen suunnitellulla aikataululla on hiukan eri asia kuin täysin aikataulultaan ennakoimattomat lumityöt arkiviikolla. 

Tai 20€ renkaidenvaihtoon on liikaa ja lasten vaan täytyy ne vaihtaa kiitollisuudenvelan takia? 

Eli siis sinun mielestä isovanhemmat eivät saa hoitaa lastenlapsia/viettää aikaa lastenlasten kanssa ilman että se muodostaa velvollisuutta hoitaa ja auttaa heitä loputtomasti?

Vierailija
125/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa huomioon sekin, että kyse voi oikeasti välittämisestä.

Miltä teistä tuntuisi ajatus siitä, että mummo maksaisi lastenhoitopalvelun? "En minä nyt ehdi/viitsi/halua mut yks Pirkko-Liisa tulee hoitamaan...."

Olisko tätä syytä miettiä vähän laajemmasta näkökulmasta ku vaan vanhusten itsepäisyyyden ja jääräpäisyyden ja rasittavuuden näkökulmasta? Kaikki me vanhenemme.

Niin vai pitäisikö sitä miettiä ihan rehellisesti, että jos ne voimat eivät riitä omakotitalossa asumiseen syrjäkylillä, niin olisiko parempi ratkaisu muuttaa kerrostaloon sen sijaan, että vaatii aikuista lasta piikomaan kaikki hoito- ja kunnostustehtävät oman työnsä ja lastensa ohella? Siellä mummoloissakin varmaan käytäisiin useammin, jos siihen ei samalla rakennettaisi syyllistämisjuttuja. 

Pitäisi varmasti. Mutta toin vaan yhden näkökulman lisää keskusteluun siltä toiselta puolelta. En itsekään alkaisi venymään mihinkään kohtuuttomuuksiin, mutta moni asia on hyvä ottaa huomioon silti.

Vierailija
126/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kaipaavatko he seksipalveluja ?

Vierailija
127/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuitenkaan kehtais rutista jostain vanhempien lumitöistä, jos itse raijaisin (tai olisin tuota aiemmin raijannut) lapsia hoitoon viikoiksi kesälomalla.

Just. Kemälomailu juuri eläköityneiden, pirteiden ja terveiden isovanhempien luona etukäteen suunnitellulla aikataululla on hiukan eri asia kuin täysin aikataulultaan ennakoimattomat lumityöt arkiviikolla. 

Tai 20€ renkaidenvaihtoon on liikaa ja lasten vaan täytyy ne vaihtaa kiitollisuudenvelan takia? 

Eli siis sinun mielestä isovanhemmat eivät saa hoitaa lastenlapsia/viettää aikaa lastenlasten kanssa ilman että se muodostaa velvollisuutta hoitaa ja auttaa heitä loputtomasti?

Riippuu kenen näkökulmasta asiaa katsotaan. Ja kuka on mitäkin palveluksia pyytänyt/tarjonnut. Joa itse pyydät apua, niin kyllä on noloa jos et vastavuoroisesti anna sitä. Nuo kaikki muut seikat on vaan säälittävää selittelyä sulta.

Vierailija
128/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat hoitivat omia vanhempiaan aikanaan. Asuivat samalla pikkupaikkakunnalla. Oli iäkäs vanhempi alle kilometrin päästä kotoa ja itse eläkkeellä. Jokseenkin eri tilanne, kun sitä välimatkaa mitataan Helsingistä lähtien sadoissa kilometreissä ja ollaan itse pahimmassa työiässä ja lapset kotona. 

Vierailija
129/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten väsyttää ja harmittaa asioista vääntäminen. Jos kerron että kauppakassi palvelu on todella hyvä ja näppärä käyttää, välittömästi tulee ilmoitus etteivät he missään nimessä sitä tarvitse eivätkä käytä. Että ihan itse kaupassa käydään. Kauppareissu jälkeen on molemmilla voimat vähissä, naamat harmainta ja nitrojen käyttö tapissa. Minä en voi käydä vanhemmilleni kaupassa koska ostan vääränlaista leikkeleitä enkä huomaa aletuotteita, maitopurkeissa liian lyhyt päiväys ja kurkussa liian kallis kilohinta. Ihmisillä ikää yli 80 vuotta eikä rahaa käytetä mihinkään ylimääräiseen.

Vierailija
130/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateriapalvelun hinta on kohtuuton.  Vaikka kuinka minullekin aikoinaan jankutettiin, että "kun se tuodaan" - No, eihän kunnan sosiaalIpalvelu ole mitään "bisnestä", jonka pitää tuottaa katetta!

Lisäksi ne saattavat olla oudosti maustettuja, ettei vanhus edes tykkää.

131/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä annettiin vaihtoehdoksi laitokseen meneminen tai suostuminen palveluihin. Kukaan vanhus ei kotoaan lähde mielellään, joten suostui sitten tähän. Jossain kohtaahan vanhus ei enää itse voi valita jääkö vai eikö jää.

Vierailija
132/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kenen näkökulmasta asiaa katsotaan. Ja kuka on mitäkin palveluksia pyytänyt/tarjonnut. Joa itse pyydät apua, niin kyllä on noloa jos et vastavuoroisesti anna sitä. Nuo kaikki muut seikat on vaan säälittävää selittelyä sulta.

Mulla on ilkeät, väkivaltaiset ja v*ttumaiset lapsenhakkaajavanhemmat, isä narsisti ja paha sellainen. Koko elämäni ajan eivät ole koskaan auttaneet missään, eivät ole antaneet apua tai tukea, ei hyväksyntää tai rakkautta. On vain haukuttu, hakattu, kiusattu, alistettu. Kertaakaan ei ole lapsenlapsia hoidettu eikä edes oikein tavattu, mitään apua ei ikinä annettu.

Mutta kas! Nyt kun se narsisti on vanha niin se rääkyy että olen kiittämätön lapsi ja vaatii - siis nimenomaan VAATII, ei pyydä - että minä juoksen auttamassa ja minun pitäisi alkaa tekemään jatkuvasti asiat x,y, x.

Kohtelu oli lapsuudessakin paskaa, ei ollut aina edes vaatteita ja ruokaa joten ei ole yhtään mitään mistä mun pitäisi olla kiitollinen.

On ihmisiä jotka on läpipaskoja ja itsekkäitä. Ja näitä pitäisi sit alkaa auttamaan.

Vierailija
133/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ilkeät, väkivaltaiset ja v*ttumaiset lapsenhakkaajavanhemmat, isä narsisti ja paha sellainen. Koko elämäni ajan eivät ole koskaan auttaneet missään, eivät ole antaneet apua tai tukea, ei hyväksyntää tai rakkautta. On vain haukuttu, hakattu, kiusattu, alistettu. Kertaakaan ei ole lapsenlapsia hoidettu eikä edes oikein tavattu, mitään apua ei ikinä annettu.

Mutta kas! Nyt kun se narsisti on vanha niin se rääkyy että olen kiittämätön lapsi ja vaatii - siis nimenomaan VAATII, ei pyydä - että minä juoksen auttamassa ja minun pitäisi alkaa tekemään jatkuvasti asiat x,y, x.

Kohtelu oli lapsuudessakin paskaa, ei ollut aina edes vaatteita ja ruokaa joten ei ole yhtään mitään mistä mun pitäisi olla kiitollinen.

On ihmisiä jotka on läpipaskoja ja itsekkäitä. Ja näitä pitäisi sit alkaa auttamaan.

Mitä isäsi sanoo, kun ilmoitat että ei käy? Tilannehan on narsistille varmaan aika uusi, sen voima ei enää ylety sinuun, eikä hän voi tehdä muuta kuin huutaa ja vaatia puhelimitse. Tunnetko sä minkäänasteista voitonriemua tuossa tilanteessa?

Vierailija
134/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni auttamisesta kieltäytynyt on käyttänyt ilmaisia lastenhoitopalveluja vuosikaupalla?

Minä olen hoitanut asiani itse tähän asti, joten samalla periaatteella mennään tästä eteenpäin ja odotan sitä myös muilta, satunnaisia palveluksia voin pyytää/vastavuoroisesti tehdä.

Nimenomaan noi lumityöt, ruohonleikkuut ym. on sellaisia, jotka voisi välttää. Jos ei enää pysty asumaan omakotitalossa, voisi muuttaa kerrostaloon. En itsekään asu omakotitalossa. 

Vierailija
135/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä isäsi sanoo, kun ilmoitat että ei käy? Tilannehan on narsistille varmaan aika uusi, sen voima ei enää ylety sinuun, eikä hän voi tehdä muuta kuin huutaa ja vaatia puhelimitse. Tunnetko sä minkäänasteista voitonriemua tuossa tilanteessa?

Narsisti raivoaa ja uhkailee, ja uhkailu on paitsi henkistä (jäät perinnöttä!) myös fyysistä (pieksen sinut kirjavaksi!). Olen todella ahdistunut ja stressaantunut enkä voitonriemuinen. Jos menen sinne se vanha alistaminen ja rääkkääminen alkaa taas.

Olen aikuisenakin saanut mm luunappia ja tukkapöllyä! Vaikka välit on jäiset enkä halua olla tekemisissä, niin tämähän ei narsistia haittaa. Riittää kun HÄN haluaa olla yhteydessä. Jos en vastaa, kieroteitä pitkin tulee viestit sitten.

Vierailija
136/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisiä jotka on läpipaskoja ja itsekkäitä. Ja näitä pitäisi sit alkaa auttamaan.[/quote]

Mitä isäsi sanoo, kun ilmoitat että ei käy? Tilannehan on narsistille varmaan aika uusi, sen voima ei enää ylety sinuun, eikä hän voi tehdä muuta kuin huutaa ja vaatia puhelimitse. Tunnetko sä minkäänasteista voitonriemua tuossa tilanteessa?[/quote]

Narsisti raivoaa ja uhkailee, ja uhkailu on paitsi henkistä (jäät perinnöttä!) myös fyysistä (pieksen sinut kirjavaksi!). Olen todella ahdistunut ja stressaantunut enkä voitonriemuinen. Jos menen sinne se vanha alistaminen ja rääkkääminen alkaa taas.

Olen aikuisenakin saanut mm luunappia ja tukkapöllyä! Vaikka välit on jäiset enkä halua olla tekemisissä, niin tämähän ei narsistia haittaa. Riittää kun HÄN haluaa olla yhteydessä. Jos en vastaa, kieroteitä pitkin tulee viestit sitten.[/quote]

Kuulostaa kammottavalta. Voimia sinulle, pysy tiukkana. Narsistilla ei ole suhun enää valtaa, sä olet vapaa. Voi hyvin. <3

Vierailija
137/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aikuisenakin saanut mm luunappia ja tukkapöllyä! Vaikka välit on jäiset enkä halua olla tekemisissä, niin tämähän ei narsistia haittaa. Riittää kun HÄN haluaa olla yhteydessä. Jos en vastaa, kieroteitä pitkin tulee viestit sitten.

Tällaisen ihmisen kyllä jättäisin. Tuo on väkivaltaa, ei väkivaltaisen ihmisen kanssa tarvitse olla tekemisissä. Älä välitä niistä viesteistä, estä hänet puhelimessa. 

Vierailija
138/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua, niin tuttua.   Toi renkaiden vaihto on kyllä käsittämätöntä, mikä ihme kunnia on vaihtaa renkaat itse/vaihdattaa lapsillaan?  Kun se tosiaan maksaa pari-kolmekymppiä, ja sillä hintaa saa jo renkaat pesetettyäkin, mikä on tosi kätevää, kun se renkaiden pesu ei ole mitään miellyttävää puuhaa. 

Mun vanhempani oli sangen varakkaita. Matkustelivat vielä vanhoilla päivillään. Mutta sitten oli joku ihme juttu, että lentokentältä eivät voineet ottaa taksia kotiin, vaan heidät olisi pitänyt aina hakea. Käyttivät kyllä taksia muuten, eli se ei ollut se ongelma. 

Kerran olivat pistäneet siskoni miehen soittamaan minulle, että heidät (siis vanhempani) pitäisi hakea lentokentältä, olisi kuulemma paljon tuliaisiakin.  Olin töissä, siitäkö sitten olisi pitänyt lähteä ykskaks lentokentälle ajelemaan. 

Ihan käsittämätön juttu, olivat soittaneet siskoni miehelle, että kyllä "Mari" meidän varmaan hakee, soitatko hänelle. 

Vierailija
139/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten väsyttää ja harmittaa asioista vääntäminen. Jos kerron että kauppakassi palvelu on todella hyvä ja näppärä käyttää, välittömästi tulee ilmoitus etteivät he missään nimessä sitä tarvitse eivätkä käytä. Että ihan itse kaupassa käydään. Kauppareissu jälkeen on molemmilla voimat vähissä, naamat harmainta ja nitrojen käyttö tapissa. Minä en voi käydä vanhemmilleni kaupassa koska ostan vääränlaista leikkeleitä enkä huomaa aletuotteita, maitopurkeissa liian lyhyt päiväys ja kurkussa liian kallis kilohinta. Ihmisillä ikää yli 80 vuotta eikä rahaa käytetä mihinkään ylimääräiseen.

No huh, huh. Onko sinun vanhemmat lukutaidottomia. Esim Prisman foodie sivuilla on parhaat mahdolliset kuvat ryhmittäin kaikista leikkeleistä , leivistä , maidoista ja ihan kaikista. Maidossakin ( uht) on päivämäärät monen kuukauden päähän tai parin viikon päähän.

Jos he on lapsena kuvakirjoja osanneet katsella , niin taatusti tuolta on 100x helpompi valita ostokset ,kuin raahustaa siellä kaupassa.

Kun olen tuon ruokakassitilauksen aloittanut, en varmasti koskaan lopeta. Niin helppoa ja mukavaa se on.

Tietysti pitää olla suunnitelmallinen ja pakastetilaa riittävästi . Me tilataan 3 vk välein ja toimi erinomaisesti . Ollaan 76v. Sinun täytyy niille oikein kädestäpitäen näyttää ,miten tapletilla tilaavat.

140/627 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on olla paikalla ja olla seurana. Mielestäni vanhus voi itse maksaa sen 20€ ikkunanpesusta tai renkaidenvaihdosta, ja säästyneen ajan voimme käyttää sitten kahvitteluun ja kuulumisten vaihtamiseen.

Se on paljon tärkeämpää kuin siivoaminen.

🇺🇦🇮🇱

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme