Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisi iäkkäät vanhemmat hyväksymään palveluiden OSTAMISEN?

Vierailija
06.09.2020 |

80-kymppisten appivanhempien kunto on hiljalleen hiipuneet ja alkaisi olla aika ottaa apua käyttöön. Mutta kun mistään ei olla valmiita maksamaan. Onko aikuisten lasten pakko hoitaa siivoamiset tai polttopuiden pilkkomiset ja kesämökin rempat yms joko omalla ajallaan tai rahallaan?

Toinen -jo hyvin sairas- vastustaa sen perusteella ettei halua ketään kotiinsa pelkästä periaatteesta ja toinen ei halua käyttää yhtään rahaa; mikään ei saa maksaa. Ei kotiapu, ei ateriapalvelu, ei kauppapalvelu, ei ylläpito siivousta, ei tehosiivousta. Ei, ei, ei, ei ettekö te voisi viikonloppuna nopeasti tulla siivoamaan loputon ja koko ajan paheneva tilanne

Kommentit (627)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna tuli uusi hyvinvointialue ja moni kunta ja kaupunki ei myönnä enää eläkeläiselle palveluseteliä kodin siivouksen ostoon.

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009278732.html

Olen mieheni kanssa molemmat työssäkäyviä ja meillä olisi mahdollisuus kustantaa appivanhemmilla kerran kuussa kunnon suursiivous tai vaihtoehtoisesti siivous 2vko välein. Pääsisimme itse helpommalla, kun ei jaksa enää työviikon jälkeen lähteä vkl siivoamaan koko ajan toisten kotia, mutta OSTETTUA APUA EI HUOLITA! Puhelut tännepäin sen sijaan on YHTÄ SYYLLISTÄMISTÄ.

Mä ymmärrä hyvin tuon. Sen lisäksi, että vanhukset saavat kotinsa siistiksi, he saavat samalla tavata teitä. Ei sen ulkopuolisen siivoojan kanssa voi rupatella samanlaisia juttuja kuin voi sun ja puolisosi kanssa. Kyse ei ole pelkästään siivoamisesta vaan myös seurasta, jota vanhukset saa "kaupan päälliseksi", kun sinä ja miehesi käytte heidän luonaan siivoamassa. 

Meillä alkoi avun tarve pienistä jutuista ja niitä oli harvoin. Oli ihan ok käydä vanhuksia auttelemassa. Vähitellen avun tarve lisääntyi ja niitä tuli useammin. Ensimmäinen ulkopuolinen apu suostuttiin ottamaan vasta sitten, kun mä olin menossa polvileikkaukseen ja sanoin, että ainakaan kuukauteen, mutta todennäköisestä kahteen kuukauteen, en voi tulla avuksi. Eli kuten moni muukin on jo sanonut: niin kauan, kun itse auttaa, vanhukset eivät suostu ottamaan ulkopuolista apua vastaan. 

Vierailija
542/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhemmat eivät suostu muuttamaan isosta omakotitalosta maalta kaupunkiin. Eivät pysty pitämään taloa puhtaana. Käydään nykyään kerran kuussa päiväkäynnillä, kun etenkin äiti vaatii, että kun tänne tulette niin täällä pitää sitten tehdäkin jotakin. Äiti haluaa nimenomaan

siivousapua. Emme voi mennä vain käymään kylässä ja juttelemaan (ostopalveluista) Äiti ei suostu tulemaan luoksemme kylään vaan soittaa meidät sinne milloin minkäkin asian perusteella. Esimerkiksi: Tarvitsen apua, että saan kasvimaan kitkettyä tai nyt olisi polttopuun tekoa. Näitä tehtäviä delegoidaan lähinnä miehelleni ja minulle sitten talon sisäiset työt.

Asun perheineni pienessä kerrostalo kolmiossa. Todettiin miehen kanssa jo vuosia sitten, että kummastakaan ei ole omakotitalon pitäjäksi.

Seuraavalla käynnillä kerrot äidillesi kotitalousvähennyksistä ja näytät mitä firmoja on käytettävissä. Soita firmaan äidin kuullen ja sovit kotikäynnin, jossa arvioidaan, millaista siivousta tai muuta apua tarvitaan, sen kesto ja hinta. Ole itse silloin mukana niin jappasut puoleen ja toiseen vihdoin loppuu (tai ainakin vähenee) ja vanhempasi saavat apua.

Kuuntele puolella korvalla äitisi valituksia siitä, kun sitten pitää siivota ennenkuin voi päästää vieraan ihmisen siivoamaan ja auttamaan jne.

Isälläni käy siivooja kerran kuussa 2 h ajan. Tarvittaessa siivooja alkaa käymään kaksi kertaa kuussa tai pesee ikkunat. Käyn itse sitten välillä siivoamassa kerran kuussa pitkän välimatkan takia, mutta aikaa ei mene enää niin kauan kun perussiivous tehdään ammattilaisen toimesta. Nyt jaksan paremmin seurustella isäni kanssa ja aikaa jää muuhunkin tekemiseen ja vaikka kyläilyreissuihin tuttavien luokse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä MITEN, mutta MILLÄ: Lottovoitolla.

Vierailija
544/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä MITEN, mutta MILLÄ: Lottovoitolla.

Kotitalousvähennyksen kanssa ei tarvita lottovoittoa.

esim. 2 h siivous alle satasen kerran kuussa.

Vierailija
545/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niihin erilaisiin palveluiden kustannuksiin tarvitse lasten tai muiden omaisten osallistua. Eli hoitajan kotikäynteihin saa palvelusetelin - ensin soittaa kunnallisen kotihoitoon ja tilaa palvelutarpeen arvioinnin.  Siivous- ja kunnostustöistä voi hakea kotitalousvähennyksen, joka tänä vuonna on 60% palvelujen yhteenlasketusta summasta. 

Vierailija
546/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksio täynnä tavaraa, lattioita ei ole siivottu kuuteen vuoteen, asunnossa vain kulkukäytävä huoneesta toiseen. Jopa suihkukoppi tavaroilla täytetty. Tavaroihin ei saa koskea niin annetaan olla. Painajainen.

Kuulostaa mun miehen vanhemmilta. Tosin heillä tätä rojua on täynnä iso omakotitalo maatilalla piharakennuksineen ja navettoineen. Kunnostettu joskus 50 v sitten viimeeksi. Ihan järkyttävää ja mihinkään ei saa koskea. Siivooja sentään saa käydä muttei se siellä kovin paljoa pysty tekemään.

Vierailija
547/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lähenemässä eläkeikää ja samalla lähenee se aika, jolloin pitää päästää vieraita ihmisiä kotiini. Tiedän jo nyt, että kun kiikun naisena lattian ja katon välillä puhdistamassa ilmansuodatinta tai otan vesimittarilukemaan katosta, vaarannan oman terveyteni. Oli paljon helpompaa sanoa taloyhtiön puheenjohtajalle, että kyllä minä pärjään ihan itse. Kysymys on enemmänkin siitä, että kun on valinnut tietyn asumismuodon, siihen liittyy itsenäistä toimimista ja avun vastaanotto ei ole mitenkään helppoa. Mieluummin vaihdan asumismuodon suoraan toiseen kuin otan mitään vastaan nykyiseen asumismuotoon. Ja nuo palvelut ovat kalliita. Senkö takia olen tehnyt yli 40 vuotta töitä, että joudun itse maksamaan kaikista palveluista. Kyllä lapsiperheet saavat palveluita ihan ilmaiseksi.

Vierailija
548/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö tuossa tilanteessa sanoa pamauttaa suoraan, että ette tekään aikanaan  ilmaiseksi töitä tehneet, eivät töitä ilmaiseksi tee muutkaan!

Esim. siivouspalvelu on jonkun elinkeino, siksi siitä pitää MAKSAA!

Eiköhän normaalit ihmiset pysty rakentavampaankin kommunikointiin.  Loukkaaminen ei ole koskaan fiksua, ja sitä tämmöinen "ette tekään aikanaan ilmaiseksi töitä tehnett".   Eivät ne nyt vanhat naiset aikoinaan saaneet kodin siivoamisesta palkkaa. Turha siis loukata vähättelemällä heidän tekemänsä ilmaistyön eli kodinhoitoa. (Monet vielä todellakin hoitelivat ilmaiseksi omat ja appivanhemmat)

Näytä aiemmat lainaukset

Kohta12 kirjoitti:

Olen itse lähenemässä eläkeikää ja samalla lähenee se aika, jolloin pitää päästää vieraita ihmisiä kotiini. Tiedän jo nyt, että kun kiikun naisena lattian ja katon välillä puhdistamassa ilmansuodatinta tai otan vesimittarilukemaan katosta, vaarannan oman terveyteni. Oli paljon helpompaa sanoa taloyhtiön puheenjohtajalle, että kyllä minä pärjään ihan itse. Kysymys on enemmänkin siitä, että kun on valinnut tietyn asumismuodon, siihen liittyy itsenäistä toimimista ja avun vastaanotto ei ole mitenkään helppoa. Mieluummin vaihdan asumismuodon suoraan toiseen kuin otan mitään vastaan nykyiseen asumismuotoon. Ja nuo palvelut ovat kalliita. Senkö takia olen tehnyt yli 40 vuotta töitä, että joudun itse maksamaan kaikista palveluista. Kyllä lapsiperheet saavat palveluita ihan ilmaiseksi.

En ole koskaan asunut omakotitalossa. Yksi suuri syy siihen on, että en halua tehdä kaikkea itse. Ei omakotitalossa tietysti tarvitsisikaan vaan voisi palkata ammattilaisen. Olen jo yli 30 vuotta asunut samassa isossa rivitaloyhtiössä eli muutin tänne 31-vuotiaana. Mulle on ihan ok, että huoltoyhtiö käy tekemässä monet asiat. Alussa meillä oli niin, että ilmanvaihtokoneen puhdistus ja suodattimien vaihto oli asukkaan tehtävä, mutta kun taloyhtiössä asukkaissa on yhä enemmän ikäihmisiä, päädyttiin teettämään sekin homma ammattilaisella. En ole kokenut asiaa ongelmaksi, koska teen etätöitä. Muuten olisikin vähän säätämistä, kun pitäisi tietää aika tarkalleen, minä päivänä on otettava töistä vapaata, jotta olen kotona huoltomiesten saapuessa. Koirani kun ei päästäisi heitä sisään. Juuri tällä hetkellä kunnostetaan asuntojen välisiä piha-aitoja ja paljon mieluummin annan senkin homman jonkun nuoren ja reippaan ammattilaisen tehtäväksi kuin keikkuisin tikkailla itse. Mutta kannattaa valita sellainen asumismuoto, joka itselle sopii parhaiten. Mulle sopii se, että ammattilaiset hoitaa kaikki tällaiset asiat eikä mun tarvitse vaarantaa omaa terveyttäni tai henkeäni. 

Vierailija
550/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tässä maassa iso joukko sellaisiakin, jotka haluaisivat avustusta päivittäiseen elämäänsä vanhuuden, sairauden tai molempien takia, mutta eivät kykene siitä maksamaan.

Kunhan vihdoinkin pitkäksi venyneen äheltämisen jälkeen maahan saadaan uusi hallitus, sen ekatoimiin kuuluu ilmeisti menojen ns. "sopeuttaminen", siis karsiminen 6:lla miljardilla eurolla. Tulevan hallitksen poliittisen suunnan tuntien se tarkoittaa myös vähävaraisten elämän kiristämistä entisestään. Eli ostelepa siinä palveluita, kun ei yksinkertaisesti ole varaa.

Tämän palstan jutuista ei voi olla saamatta käsitystä, että monelle kirjoittajalle on mieleen, jos koulutusta yleisesti lyhennetään ja oppivelvollisuuden jälkeinen koulutus varataan vain harvoille, tarkkaan valituille. siten saadaan vähän koulutettu suuri ihmisjoukko vähän koulutusta vaativiin työtehtäviin ja kaupassa kävijöitä vanhuksien tueksi on tarjolla ylenmääriin, mikä johtaa hintojen laskuun ylitarjonnan takia ja kaikilla on vara ostaa palveluita ja Suomi pelastuu.

Tästä tuli aika pitkä, sori siitä, kuten joku joskus sanoi.

Vierailija
551/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta12 kirjoitti:

Mitä palveluja lapsiperheet saavat ilmaiseksi?

Vierailija
552/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Ensimmäinen ulkopuolinen apu suostuttiin ottamaan vasta sitten, kun mä olin menossa polvileikkaukseen ja sanoin, että ainakaan kuukauteen, mutta todennäköisestä kahteen kuukauteen, en voi tulla avuksi. Eli kuten moni muukin on jo sanonut: niin kauan, kun itse auttaa, vanhukset eivät suostu ottamaan ulkopuolista apua vastaan. 

Sen jälkeen, kun on kuukausi-kaksi mennyt, sano vanhemmillesi, että toipuminen ei sujunut ihan hyvin ja et pysty siivoamaan heillä.

Vierailija
553/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heiiii, ny haluun tietää, että mitä ilmaisia palveluilta lapsiperheelle ois tarjolla?!

Vierailija
554/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta12 kirjoitti:

Mitä palveluja lapsiperheet saavat ilmaiseksi?

Minäkin haluaisin tietää. Meinaan kun meillä on ollut 4 lasta, joista yksi asuu vielä kotona eikä mitään ole tullut ilmaiseksi. Ja aika paljon on tullut käytettyä ostopalveluita, kun ei meiltä suju mm. uuden lieden asennus tai jääkaapin kätisyyden vaihto tai katon maalaus. Ja siivouspalveluitakin olen ostanut, kun neljän lapsen harrastusten kanssa tuppasi olemaan melko tekeminen. Ei ne olleet ilmaisia. Ei olleet harrastuksetkaan. Seurakunnan päiväkerho taisi aikoinaan olla "ilmainen" (huom. kirkollisveroa olen maksanut). 

N53v

Vierailija
555/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te käytte keskustelun vanhempien tai appivanhempien kanssa. Sitten te lopetatte ilmaisten palvelujen tarjoamisen. Piste. Aikuisten lasten juoksuttaminen ja pompottaminen jatkuu niin kauan, kunnes lapset lopettavat kotiapulaisina toimimisen.

Aikuiset lapset eivät siivoa, pilko polttopuita tai tee kesämökin remontteja vanhemmilleen tai appivanhemmilleen. Jos iäkkäät vanhemmat tai appivanhemmat eivät enää jaksa hoitaa kesämökkiä, niin kesämökistä pääsee eroon. Kesämökin voi lahjoittaa ennakkoperintönä aikuisille lapsille tai myydä ulkopuolisille.

Kaikki vanhukset saavat eläkettä. Palveluita saa ostettua eläkkeellä ja vanhuksen omilla rahoilla ja säästöillä. Kunnalta saa ostaa kotihoitoa. Siivousta ja kotitöitä voi ostaa yksityisiltä kotipalveluyrityksiltä. Ruokaostokset voi tilata kaupasta kotiovelle toimitettuna.

Niin kauan, kun aikuiset lapset, miniät ja vävyt käyvät tekemässä vanhuksen kotityöt ilmaiseksi ja paapovat vanhuksia kuin pikkulapsia, vanhukset eivät maksa mistään senttiäkään. He eivät osta maksullisia kotipalveluita, koska aikuiset lapset perheineen ajavat jopa toiselta puolelta Suomea ilmaisiksi palvelijoiksi.

Kun avun tarjoaminen ja paapominen lopetetaan, vanhuksille jää kaksi vaihtoehtoa: He joko asuvat kotona ostopalveluiden turvin tai muuttavat senioritaloon tai palvelutaloon asumaan. Ja sielläkin palvelut ostetaan eläkkeellä ja rahalla.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Ensimmäinen ulkopuolinen apu suostuttiin ottamaan vasta sitten, kun mä olin menossa polvileikkaukseen ja sanoin, että ainakaan kuukauteen, mutta todennäköisestä kahteen kuukauteen, en voi tulla avuksi. Eli kuten moni muukin on jo sanonut: niin kauan, kun itse auttaa, vanhukset eivät suostu ottamaan ulkopuolista apua vastaan. 

Sen jälkeen, kun on kuukausi-kaksi mennyt, sano vanhemmillesi, että toipuminen ei sujunut ihan hyvin ja et pysty siivoamaan heillä.

Tuo ulkopuolinen apu oli aikoinaan ruuan tilaaminen kotiinkuljetuksella ja isäni totesi palvelun olevan niin loistava, ettei sen jälkeen enää edes pyytänyt mua hoitamaan kauppa-asioitaan. Sai ostoksensa juuri sinä päivänä kuin halusi eikä sen mukaan, miten mä toisin hänelle ostoksensa. Siivouksen osalta ei vielä ole tullut ulkopuolisen avun tarvetta, mutta en mä ala heillä käymään siivoamassa, koska vähän itsekin suunnittelen jo siivouspalvelun ostamista. Siskoni oli aiemmin heille aina autokuskina, mutta nyt oli muutama kerta niin, että siskoni oli joko töissä tai mökillä, kun isä tarvitsi kyytiä. Meni taksilla ja totesikin, että rollaattori mahtuu paljon paremmin taksin kyytiin kuin siskoni auton takakonttiin. Ja nyt sitten kulkee taksilla, kun pitää käydä lääkärissä tms. 

Vierailija
557/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 71v ja olen jakanut kaappini tyhjäksi      

lapsilleni sekä lahjoittanut SPR.lle. 

Ikkunat pesetin ja siivooja käy 1kerta kuussa. Matot lapset kävi pesemässä itsepalvelupesulassa. Pyykit jaksan hoitaa ja ruuan. Tosin tulee käytyä 1-2xviikko ulkona syömässä. Ei paljon muita menoja kuin vuokra, sähköt, vesi, lääkkeet. Huvitukset ovat jääneet ei vain jaksa innostua kylille lähdöstä. Tilaan jatkossa ruuat kaupasta kotiin ja lähellä olevasta baarista ruokaa. 

Katsoin kerran telkkarista ohjelman Tanskan vanhustenhuollosta ja siellä kaikki osti palveluita. Olisiko ettei meillä ole vielä  vanhussukupolvi oppinut käyttämään palveluita. Kampaaja, parturi, jalkahoitaja, käsihoitaja ja kosmetologin palvelut tutumpia. 

Vierailija
558/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte tehdä nimettömän ilmoituksen himohamstaajista pelastuslaitokselle. Jokaisella pelastuslaitoksella on palotarkastajia. He tulevat tekemään asuntoon lakisääteisen kotikäynnin ja palotarkastuksen. Himohamstraajien on siivottava asunto määräaikaan mennessä. Asunnosta määrätään raivattavaksi pois niin paljon tavaraa, että asunto saadaan tyhjennettyä ja siivottua asuinkelpoiseksi.

Himohamstraus on vaarallista. Hätätilanteessa ensihoitajat ja palokunta eivät pääse asuntoon sisälle. Tulipalon sattuessa asukkaat eivät pääse nopeasti ulos asunnosta. Poistumistiet voivat olla tukittuna tavaroilla. Saunan kiukaan vieressä ja päällä kuivatetaan pyykkiä. Asuntoon voi tulla erilaisia tuhohyönteisiä kuten luteita ja koiperhosia tai hiiriä ja jopa rottia. Asunnon pinnat vaurioituvat ja voi tulla myös homeongelmia ja kosteusvaurioita.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksio täynnä tavaraa, lattioita ei ole siivottu kuuteen vuoteen, asunnossa vain kulkukäytävä huoneesta toiseen. Jopa suihkukoppi tavaroilla täytettsunnosta. y. Tavaroihin ei saa koskea niin annetaan olla. Painajainen.

Kuulostaa mun miehen vanhemmilta. Tosin heillä tätä rojua on täynnä iso omakotitalo maatilalla piharakennuksineen ja navettoineen. Kunnostettu joskus 50 v sitten viimeeksi. Ihan järkyttävää ja mihinkään ei saa koskea. Siivooja sentään saa käydä muttei se siellä kovin paljoa pysty tekemään.

Vierailija
559/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean rumasti täällä puhutaan omista vanhoista vanhemmistaan. Sitten kun heistä aika jättää, niin ehkä hautajaisissa sitten tirautatte pari kyyneltä (jotta muu suku luulisi, että olette mukamas surullisia) ja sitten alkaa hirvittävä tappelu muutamasta rikkinäisestä Arabian kahvikupista (kun niihin liittyy niin hirveästi ihania muistoja)

Vierailija
560/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhean rumasti täällä puhutaan omista vanhoista vanhemmistaan. Sitten kun heistä aika jättää, niin ehkä hautajaisissa sitten tirautatte pari kyyneltä (jotta muu suku luulisi, että olette mukamas surullisia) ja sitten alkaa hirvittävä tappelu muutamasta rikkinäisestä Arabian kahvikupista (kun niihin liittyy niin hirveästi ihania muistoja)

Rumasti puhutaan työttömistä, vaikka heitä on kaikki kaupungin ja valtion työpaikat täynnä työkokeiluissa ja palkkatukitöissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän