Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisi iäkkäät vanhemmat hyväksymään palveluiden OSTAMISEN?

Vierailija
06.09.2020 |

80-kymppisten appivanhempien kunto on hiljalleen hiipuneet ja alkaisi olla aika ottaa apua käyttöön. Mutta kun mistään ei olla valmiita maksamaan. Onko aikuisten lasten pakko hoitaa siivoamiset tai polttopuiden pilkkomiset ja kesämökin rempat yms joko omalla ajallaan tai rahallaan?

Toinen -jo hyvin sairas- vastustaa sen perusteella ettei halua ketään kotiinsa pelkästä periaatteesta ja toinen ei halua käyttää yhtään rahaa; mikään ei saa maksaa. Ei kotiapu, ei ateriapalvelu, ei kauppapalvelu, ei ylläpito siivousta, ei tehosiivousta. Ei, ei, ei, ei ettekö te voisi viikonloppuna nopeasti tulla siivoamaan loputon ja koko ajan paheneva tilanne

Kommentit (627)

Vierailija
521/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna tuli uusi hyvinvointialue ja moni kunta ja kaupunki ei myönnä enää eläkeläiselle palveluseteliä kodin siivouksen ostoon.

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009278732.html

Olen mieheni kanssa molemmat työssäkäyviä ja meillä olisi mahdollisuus kustantaa appivanhemmilla kerran kuussa kunnon suursiivous tai vaihtoehtoisesti siivous 2vko välein. Pääsisimme itse helpommalla, kun ei jaksa enää työviikon jälkeen lähteä vkl siivoamaan koko ajan toisten kotia, mutta OSTETTUA APUA EI HUOLITA! Puhelut tännepäin sen sijaan on YHTÄ SYYLLISTÄMISTÄ.

Miksi ette laita estoa puhelimeen. Kirjoitatte yhdessä heille kirjeen , miksi toimitte näin. Se on siinä.

Vierailija
522/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä ei osta palveluita koska haluaa jättää mulle jotain perittävää. En vaan saa taottua sen päähän että joudun luopumaan perinnöstä. Hänen talonsa on vanha mörskä jonka remontointi jäi kesken vuonna -91. Talossa odottaisi ainakin ikkuna-, putki-, ulkovuoraus-, eristysremontit ja lämmityksen uusiminen. Puhumattakaan sisäpintojen remontista, kun eturauhasvaivaisena isä on kuseksinut kaikki pinnat eikä koskaan kunnolla siivoa "vahinkojaan".

Jos isäsi on enää järjissään, niin tee hänelle laskelma . Talon arvo ,johon pitäisi tehdä mainitsemasi remontit on ns purkukuntoinen. Esitä hänelle paperilla , kuin paljo on talon arvo tontteineen ja mitkä ovat purkukustannukset tai remonttikustannukset

Kirjoita siihen ettet tule vastaanottamaan perintöä. Hän on dementoitunut , jos ei tajua näitä asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin aiemmin palveluohjaajana, ja tuota se on. Niin pitkään ollaan kauhean sairaita ja huonokuntoisia, kunnes tulee puhe palveluista ja että ne maksaa. Vanhukset luulee, että kun tarpeeksi valittaa, saa ilmaisia palveluita. Kotiin tulee ihmiset siivoamaan, käymään kaupassa, laittamaan ruokaa, pesemään pyykit jne. Kun selittää, että palveluita saa ja niistä pitää maksaa, heti on asenne, että ei tarvita. Todella moni sanoo, että tytär/poika/miniä auttaa. Selvä sitten, auttakoon vaan, mutta kun monesti ei auta ainakaan niin paljon kuin tarve olisi.

Onpa hyvin kirjoitettu teksti! Minulta anoppi vaatii juurikin sitä siivousapua. En jaksa. Minulla on pieni vauva ja asutaan miehen kaupungissa. En ymmärrä miksi ei pyydä omia poikia auttamaan?

Miksi olisit anopin kynnysmatto. En vastaisi hänen puheluihin . Soittakoon pojalleen .mitä se haittaa ,jos haukkua räksyttää sinua sille, kaitpa miehesi tietää asian todellisen laidan.

Vierailija
524/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa suvussani eletään vanhoiksi, monet lapset ehtivät täyttää 70, kun vielä on elossa äiti tai isä. Parasta oli, kun tytär täytti 80 ja isä 101. Ei enää 70 ylittäneen lapsen pitäisi hoitaa vanhempaansa, itsellä on jo vaivoja ja sairauksia, mutta näin se vain on, vanhempi odottaa ja kerää kaikki mahdolliset tekemiset 72-vuotiaalle tyttärelle ja 73-vuotiaalle vävylle. Tytär siivoaa, pesee pyykit, käy kaupassa jne. vaikka asuu hankalan matkan takana.

Vierailija
525/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöasunnoista tulee riesa monelle.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009627288.html

Vierailija
526/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä jaksaisi mitään vääntöä. Sanoisin selkeästi, että nyt uskotte sovinnolla, miten asiat hoidetaan. Vesin heiltä itsenäisyyden, koska toinen vaihtoehto olisi heitteille jättö. Useimmat vanhukset sopeutuvat uusiin olosuhteisiin. Muuten saavat kärsiä nahoissaan. Luotan siihen, että kyllä he sopeutuvat. Jossain välissä lasten ja vanhempien osat vain vaihtuvat. Vanhusten on vaikeampaa tehdä muutoksia.

Vierailija
527/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta

Vierailija
528/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rapakuntoinen asunto jossain huitsinnevadassa, purkuun

Vierailija
529/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelujen ostaminen alkaa kiinnostaa, kun omaisten ilmaispalvelut lopetetaan. Kokonaan ja piste.

Vierailija
530/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö tuossa tilanteessa sanoa pamauttaa suoraan, että ette tekään aikanaan  ilmaiseksi töitä tehneet, eivät töitä ilmaiseksi tee muutkaan!

Esim. siivouspalvelu on jonkun elinkeino, siksi siitä pitää MAKSAA!

Vierailija
531/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 78 ja muori 75v. Olemme jo 1/2 v tilanneet kauppakassit kotiin. Aivan loistava palvelu, joka ei vaadi kun kunnon pakaste/jääkaapit, järjestelmällisyyttä . Tilaamme 3vk välein Prismasta ja kerta tuonti maksaa 9.90e. Kaikissa on pitkät päivämäärät. Jatkamme samoin korona-ajan jälkeenkin.

Toki tilaamme siivouksetkin, kun emme itse jaksa, mutta vielä ne on vain mukavaa kuntoliikuntaa.

En sinänsä paheksu teidän ruokatilailua. Enemmänkin ihmetyttää, että olisitte muka tuossa iässä jo siinä kunnossa, ettei kauppareissut itseltä onnistu. Omassa suvussa, tuttavapiirissä, naapurustossa, mökkinaapurustossa jne. tuollaiset 75-80 -vuotiaat tekee kaiken itse ja pysyvät siksi pirteänä. Kauppareissut on suorastaan huvia, kun on jotain ohjelmaa päivälle. Todellisuudessa avuntarve on pääsääntöisesti vasta paljon myöhemmin nykyään kuin seiskalla alkavalla iällä.

Mun äitini kuoli 71-vuotiaana sellaisessa kunnossa, että ei todellakaan pystynyt itse käymään kaupassa tai hoitamaan yhtään mitään asioitaan. 

Vierailija
532/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on 78 ja sen jälkeen kun täytti 70 hokee toistuvasti, jo lähes vuosikymmenen siis, kuinka hänen järjenjuoksussaan ei ole mitään vikaa. Ei varmasti oliskaan mutta toistuva hokema saa aikaan mielikuvan että niin todellakin on.

Vierailija
533/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se onnistu koskaan. Kun vuosia kertyy, vastaan juntturoiminen vaan isonee. Varsinkin omille lapsille kun ei tarvitse olla vieraskorea. Ihan mahdoton tilanne aina.

Vierailija
534/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat eivät suostu muuttamaan isosta omakotitalosta maalta kaupunkiin. Eivät pysty pitämään taloa puhtaana. Käydään nykyään kerran kuussa päiväkäynnillä, kun etenkin äiti vaatii, että kun tänne tulette niin täällä pitää sitten tehdäkin jotakin. Äiti haluaa nimenomaan

siivousapua. Emme voi mennä vain käymään kylässä ja juttelemaan (ostopalveluista) Äiti ei suostu tulemaan luoksemme kylään vaan soittaa meidät sinne milloin minkäkin asian perusteella. Esimerkiksi: Tarvitsen apua, että saan kasvimaan kitkettyä tai nyt olisi polttopuun tekoa. Näitä tehtäviä delegoidaan lähinnä miehelleni ja minulle sitten talon sisäiset työt.

Asun perheineni pienessä kerrostalo kolmiossa. Todettiin miehen kanssa jo vuosia sitten, että kummastakaan ei ole omakotitalon pitäjäksi.

Vierailija
535/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöveroja ulosottoon 12 miljoonaa euroa

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009503023.html

Vierailija
536/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva taitaa haluta maksaa noista töistä,eri juttu amerikkalaisella verotuksella.

Siivotkoot sitten itse.

Vierailija
537/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 800-vuotiaita jo ovat, niin pitkähkön elämän jo eläneetkin.

Vierailija
538/627 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 800-vuotiaita jo ovat, niin pitkähkön elämän jo eläneetkin.

😁

Vierailija
539/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi suostutte hyppyytettäväksi. Jokaisesta puhelimesta voi numeron estää. Se ratkaisee ongelmat. Esto poistetaan sitten, kun on todistettavasti suostuttu ulkopuoliseen apuun.

Vierailija
540/627 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö tuossa tilanteessa sanoa pamauttaa suoraan, että ette tekään aikanaan  ilmaiseksi töitä tehneet, eivät töitä ilmaiseksi tee muutkaan!

Esim. siivouspalvelu on jonkun elinkeino, siksi siitä pitää MAKSAA!

Siivouspalvelusta saa lisäksi kotitalousvähennyksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi