Semanttis-pragmaattinen dysfasia
Sattuisiko täältä löytymään ketään, jonka lapsella, itsellään tai tutulla olisi semanttis-pragmaattinen dysfasia? Epäilen, että minun lapsellani olisi se. Miten SPD-lapsesi puhui ja ymmärsi puhetta täyttäessään kolme vuotta? Myös tulevaisuuden näkymät kiinnostavat.
Kommentit (32)
9 kuvittelin, että semanttis-pragmaattiseen dysfasiaan kuuluu automaattisesti se, että on ymmärryksessä ongelmia. Hyvä tietää, että näin ei ole. Luulen, että meidän lapsella ymmärrysongelmia kuitenkin on. Olemme viime aikoina harjoitelleen asioiden sijaintia, lapsi etsii tavaroita ohjeitteni mukaan yms. Vaikeuksia selvästi on. Hän esimerkiksi oppi laittamaan kirjan laatikon päälle opetettuani sen. Kun sitten yritin, että laittaisikin laatikon kirjan päälle niin ei tajunnut ollenkaan, vaikka näytin useamman kerran, hermostui vaan. Kävimme puheterapeutilla, ja hänkin sanoi olevansa huolissaan lapsen ymmärryksestä. Sovimme hoitojakson loppuvuodelle.
Meilläkin lapsi on toisissa asioissa sitten hyvin kehittynyt. Osaa lukea, numerot tuhanteen parilla kiellellä jne. Aspergeria tai muuta autismin muoto ei kuitenkaan puheterapeutinkaan mielestä voi olla, koska lapsi on niin hyvässä kontaktissa tuttuihin ihmisiin, tulee halailemaan ja tuijottelemaan silmiin. Tuohon SPD:hen kuuluukin ilmeisesti näitä autismin piirteitä.
Mukavaa kun on saatu tähän ketjuun lisää kokemuksia!
ap
Jos teillä on lapsia, joilla on semanttispragmaattinen dysfasia ja lisäksi lukevat ja laskevat aikaisin niin suosittelen tutustumaan hyperleksia tyyppi kolmeen. Suomessa ei tunnettu, mutta Amerikassa ja muissa maissa käytetty diagnoosin tyylinen. Lisää tietoa löytää googlettamalla hyperlexia type III tai esimerkiksi täältä: https://www.wisconsinmedicalsociety.org/professional/savant-syndrome/resources/articles/hyperlexia-reading-precociousness-or-savant-skill/
Hei ap ja nro 15 ja kaikki muutkin!
En voi uskoa, että löysin tällaisen ketjun, sillä kuvailette täysin poikaani, joka on tismalleen saman ikäinen, kuin nron 15 poika. Meillä puheterapia alkoi jo vuosi sitten ja nyt käydään enää kontrollikäynneillä, sillä fraasipuhe vähentynyt arviolta 3/4 tämän vuoden aikana. Sitä ennen puhui melkein pelkillä fraaseilla, nyt jo paljon spontaanimmin ja kertova puhekin on mennyt hieman eteenpäin. Meillä myös nuo täysin samat kiinnostuksenkohteet. Itse olen myös epäillyt spd:aa, mutta ehkä enemmän jotain lievää autismin kirjoon kuuluvaa/aspergeriä. Meillä tosin lapsella on myös ylivilkkaus ongelmana. Sosiaaliset suhteet ikätovereihinkin on tässä alkanut mietityttämään, huonolla tavalla. Meidän pt ei kylläkään usko autistisuuteen, koska lapsi on tosi sosiaalinen. Olisi ihanaa vaihtaa kokemuksia kanssanne enemmänkin yhdessä, mutta hieman vierastan lapseni asioiden kertomista tarkkaan näillä yleisillä palstoilla. Hyperlexia type III on ihan vieras juttu, vaikka jo pitkään olen hankkinut tietoa näistä asioista, täytyypä googlettaa, kiitos vinkistä!
15 jatkaa taas:
Ap, sijainneissa aivan vastaavaa ongelmaa meillä! Ollaan koko kesä treenailtu niitä ties millä erilaisilla harjoitteilla ja nyt alkavat jo sujua. Tosin juuri tuollainen "laita vihreä palikka oranssin päälle" on sellainen, että poika joutuu selvästi edelleenkin aika kauan miettimään että kummin päin se nyt olikaan. Kun antaa aikaa niin saa sen oikein, mutta selvästi on ollut ja on edelleen vaikea asia. (Alunperin kirjoitin, ettei oltu itse huomattu ymmärryksessä probleemaa ennen puten testejä, mutta tuo itse asiassa oli sellainen mitä olin vähän miettinyt jo silloin.)
Lukea meillä ei vielä varsinaisesti osata, mutta sanahahmoja tunnistaa kyllä ihan valtavan määrän.
24: Itse voin kyllä mielelläni kuulumisia esim. sähköpostitsekin vaihdella, jos jollakulla muulla on kiinnostusta sellaiseen vertaistukirinkiin? :) Onhan sellainen luontevampaa kuin tällaisella julkisella palstalla kirjoittelu. Sattuisikohan jollain muullakin olemaan tällaiseen halua ja esim. anonyymiä sähköpostiosoitetta? (Itselläni on vain muotoa "etunimi.sukunimi", tosin äkkiäkös sellaisen anonyymimmän sähköpostinkin tekaisee.)
Tänne ei olla vähään aikaan mitään kirjoitettu mutta minäkin epäilen että tyttärelläni 3v voisi olla tämä SPD. Puheterapiaan olemme menossa. Tyttö tosiaan alkoi myöhään puhumaan , 2 ikävuoden jälkeen ja nyt juttua tytöllä riittäisi mutta kirjaimia toisinaan unohtuu sanoista tai niitä korvataan esim K vaihtuu T:ksi. Ja kysymyksiin on välillä haastavaa vastata. Toisinaan ei mitään ongelmia ja toisinaan alkaa höpöttää ihan omiaan eikä osaa /halua vastata. Kaikupuhetta on myös kun joku kysyy että "mikä nuken nimi on" niin tyttäreni saattaa vastata"nuken nimi on". Huomaan että väsyneenä kaikupuhetta enempi. Tyttäreni myös venyttää usein sanoja, vähän kuin laulaisi sanoi eräs ystäväni. Olen aina tyttäreni äitinä ollut huolissani että jokin ei ole vaan kohdillaan. Pakostikin näitä asioita miettiessäni välillä ahdistun ettei tyttöni joutuisi kohtaamaan hirveitä ongelmia juuri siellä koulussa ja kaverisuhteissa. Tiedän että vielä on liian varhaista antaa tarkkaa diagnoosia tai kertoa tulevaisuuden näkemyksiä ja en pysty kun tässä vaiheessa pyrkiä olemaan mahdollisimman hyvä tuki ja turva lapselleni, toisi se tulevaisuus tullessaan mitä tahansa. Hirveän helpottavaa olisi kuulla muiden mielipiteitä / muita vanhempia jotka epäilee lapsellaan tai vanhempia joiden lapsella on todettu olevan jonkinmuotoista dysfasiaa
En voi kovin paljon aikuisen lapsei asioista sanoa, mutta meillä alkuperäinen diagnoosi tuo. On vaihtunut aspergeriksi iän myötä. On saanut opiskeltua ammatin ja jatko-opiskelee. Amis meni loistavasti, jatko-opiskelut vähän vaikeita juuri sen takia, että ohjeiden vastaanotto ja itsenäisten raporttien tekeminen on hankalaa. On saanut opiskeltua n. puolet, mutta ei ole tavoiteajassa.
Olipa kiinnostavaa löytää tällainen ketju! Itse myös epäilen omalla pojallani (3v9kk) semanttis-pragmaattista dysfasiaa/kielellistä erityisvaikeutta. Puheterapian piirissä jo ollaan, mutta oikean diagnoosin saamiseksi menee varmasti vielä ainakin vuosi.
Meillä pojalla on ollut pienestä asti paljon kaikupuhetta ja taipumusta napata käyttöönsä fraaseja esim. tv-ohjelmista, radiosta, kirjoista ja aikuisten puheesta. Juuri tuota on ollut paljon, että jos kysyy "haluutsä juustoa", vastannut että "haluutsä juustoa" (joka siis tarkoittanut kutakuinkin että "minä haluan juustoa"). Kaiku- ja fraasipuhetta ollut käytössä jo pitkään ja on osannut heitellä siis pitkiä lauseita ennen kuin osasi "oikeasti" puhua. Puheterapeutin mukaan puheen ymmärryksessä selkeästi viivettä ikätasoon verraten. Arki sujuu hyvin ja tavallisessa päiväkodissa pärjää, eli itse ei tätä puheen ymmärryksen vaikeutta ennen puheterapeutin testejä oltu huomattu. Toki nyt se on ollut selvää kun olemme osanneet kiinnittää siihen huomiota.
Normaalin puheen viive kyllä oli selkeä ja sen takia puheterapeutille mentiinkin, viime kesänä (n. 3,5-vuotiaana) alkoi normaali puhe petrata kovasti ja kaikupuhe on vahvasti väistynyt sen tieltä. Silti yhä ottaa välillä sopivia fraaseja puheeseensa ja osaa myös muunnella niitä vähän "hassusti".
Muistanut aina ulkoa kaikki iltasadut. Tarkoitan siis, että muistanut ulkoa lauseet kirjoista ja latonut menemään, vaikka ei siis mitenkään ole ymmärtänyt mitä tämä muistamansa teksti tarkoittaa. Tykkää kaikesta visuaalisesta, esim. värit, muodot ja numerot, palapelit, kirjaimet, logot/mainokset, jne. ja näissä ainakin ikätasollaan ellei jopa edellä, vaikka sitten tosiaan tuo kielellinen puoli selkeästi jätättää ikätasosta. Mielikuvitusleikkejä ollut aika vähän, tosin niitä tuemme ja mallinnamme itse ja hän sitten kopioi. ;) Enemmän tykännyt leikkiä toiminnallisia, järjestelyleikkejä, pudotteluleikkejä (esim. kivien pudottelua ämpäriin jne.), toisten lasten kanssa leikkii lähinnä juoksenteluleikkejä.
Kiinnostaisi kuulla lisää muiden semanttis-pragmaatikkojen "oireiluista" ja siitä, voisiko meidän oirekuvasto vastata tuota diagnoosia. Kerro myös ap jos viitsit, millä tavoin aloit epäillä omalla lapsellasi tuota. :)
24 vastaa. Jos meillä kokeilisin palikkatestiä, niin lapsella myös kestäisi hetken, ennen kuin tajuaisi, mistä kyse, tai sitten vaan nopeasti miettimättä laittaisi jonkin palikan johonkin. Huvittava juttu myös tuo, että tunnistaa sanoja tosi paljon, vaikkei varsinaisesti osaa lukea, ainakaan vielä.
Pitää miettiä tuota sähköpostia, vertaistuki kelpaisi, kun ei läheisillä tällaisia lapsia ole, eikä kukaan oikein tajua, mistä puhun. Minullakaan ei anonyymia s-postia ole.
15 meilläkin oli pitkään sellaista, että lapsi osasi ulkoa vaikka kuinka paljon sanojen kirjoitusasuja. Vasta hiljattain on alkanut lukea myös tuntemattomia sanoja ja lauseita. Sanat eivät vieläkään tosin saa olla hirveän pitkiä tai monimutkaisia, mutta tavalliset 2-3 tavuiset sanat onnistuvat.
Samoja tuntemuksia julkiselle palstalle kirjoittamisesta. Jostain syystä pelottaa että joku tunnistaisi minut, vaikka tosi asiassa ainoat jotka voisivat minut tunnistaa, ovat ne joille olen jo nämä samat asiat kertonut... Oletteko te Facebookissa? Löysin sieltä "dysfasia"-nimisen ryhmän, jossa voisimme kohdata. Ja myöhemmin vaikka perustaa oman alaryhmän SPD-lapsille; onhan tämä hyvin erilainen ongelma vaikka dyspraksiaan verraten. Myös sähköpostisuunnitelma käy minulle.
Ap
Laitoin FB:ssä liittymispyynnön siihen ryhmään. :)
- 15 -
Voisin itsekin laittaa viimeistään tulevan viikon alussa, kun ehdin perehtyä asiaan!
-24-
9 jos vielä satut tätä ketjua katsomaan: Kirjoitit, että kaikki SPD:n oireet täsmäsivät, mutta että pojallasi oli kuitenkin puheen ymmärrys hyvä ja ongelman tuottopuolella. Eikö tuohon SPD:n kuvaukseen kuitenkin kuulu, että on erityisesti ymmärrysongelmia? Oliko hänellä ihan ikätasoisensa ymmärrys vai tarkoititko että ymmärsi puhetta hyvin ollakseen SPD-lapsi? Kyselen siksi, kun koetan jatkuvasti arvioida oman lapseni puheen ymmärrystä, ja epäilen että hänellä olisi ongelmia juuri sillä puolella. Vaikea sanoa, kun lapsi tosiaan toistelee hienoja oppimiaan lauseita, mutta tosiaan ei tunnu niitä välttämättä ymmärtävän.
ap