Millaista takkia pidätte kun lämpötila 0 - +10
Tuntuu että toppa/villakangastakki on liian talvinen kun ei lunta tai pakkasta, mutta ohut syystakki on taas liian viileä. Millaista takkia te pidätte näillä keleillä?
Kommentit (45)
Sellaista ohuempaa villakangastakin tyyppistä takkia. Sellainen jossa ei pärjäisi pakkasella
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 10:37"]
Tuntuu että toppa/villakangastakki on liian talvinen kun ei lunta tai pakkasta, mutta ohut syystakki on taas liian viileä. Millaista takkia te pidätte näillä keleillä?
[/quote]
Minä olen ratkaissut asian melkein polveen ulottuvalla ulkoilutakilla, jonka alle mahtuu paksu villatakki. Työmatkoilla lisänä mustat nahkalenkkarit, vaihdan sitten töissä korkkareihin. Vapaalla otan sitten sen syystakin käyttöön, esim. kaupoissa muutenkin niin kuuma etten jaksa topata enempää vaatetta päälle. Lisään siis kerroksia väliin, neuletakki on helppo riisua pois, jos töissä tulee kuuma.
Softshell on hyvä joo, ja sitten kun haluaa olla "hienompi" niin mulla on nahkatakki, tai siis tekonahkaahan se on, sellainen vyötäröpituinen mitä näkee nyt paljon. Se on aika lämmin.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 10:44"]
Sellaista ohuempaa villakangastakin tyyppistä takkia. Sellainen jossa ei pärjäisi pakkasella
[/quote]
Mulla myös tällainen ns. siistimpänä takkina. Ja sitten ulkoiluun softshell. Noilla pärjää vielä.
Mullakin on ohut Max Maran tikkitakki. On hyvän näköinen ja sopiva juuri näille ilmoille. Sateella on sitten joko öljykangastakki tai siisti, vähän pidempi sadetakki. Tuolloin on alla joku lämmin villapaita, kun muuten ei tarkene.
Mulla on just noilla ilmoilla villakangastakki. En mä paljoa kylmemmällä ilmalla sellaisella tarkenisi. Tosin mun villakangastakki ei mitään täysvillaa olekaan.
Takkia? Miksi ihmeessä? Takki laitetaan vasta kun mittari menee pakkasen puolelle ja silloin joku ohut kuoritakki.
Näillä lämpöasteilla riittää normaalit sisävaatteet tai korkeintaan joku huppari siihen päälle.
Tietysti jos joku tilaisuus edellyttää pukeutumaan tietyllä tavalla, niin sitten sen mukaan, mutta normaaliin ulkoiluun ei takkia tarvita. Onko teillä jo pitkät kalsaritkin otettu käyttöön?
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 12:10"]
Takkia? Miksi ihmeessä? Takki laitetaan vasta kun mittari menee pakkasen puolelle ja silloin joku ohut kuoritakki.
Näillä lämpöasteilla riittää normaalit sisävaatteet tai korkeintaan joku huppari siihen päälle.
Tietysti jos joku tilaisuus edellyttää pukeutumaan tietyllä tavalla, niin sitten sen mukaan, mutta normaaliin ulkoiluun ei takkia tarvita. Onko teillä jo pitkät kalsaritkin otettu käyttöön?
[/quote]
Minä kyllä tarvitsen takkia, kun lämpötila laskee alle kymmeneen plusasteeseen. Sellaista puuvillamaiharia, joka lämmittää ehkä yhtä paljon kuin paksu huppari. Anteex. Onhan se kyllä tosi tyhmää pitää takkia, koska kyllä järkikin sanoo, että takkia ei pidetä ennen kuin lämpötila on pakkasen puolella. Etelä-Euroopassakaan ihmiset eivät edes omista takkeja, koska lämpötila niin harvoin laskee miinuksen puolelle.
Huppari, ei takkia. Alla tuulen voimakkuuden mukaan lyhythihainen tai pitkähihainen paita. Anteeksi kovasti jos ärsyttää. Niin muakin, varsinkin vieraiden kommentit ja kyselyt eiks sulla oo kylmä. En mäkään kysele miksi jollakin on toppatakki ja paksu pipo +10 asteessa vaikka pelkkä katselu saa mulla hien virtaamaan.
Joskus olen yrittänyt pitää jonkunlaista välikausitakkia, mutta huppari on ylivoimaisesti parempi mulle, koska hikoilen liikkuessani paljon.
Olen käyttänyt nahkatakkia, trenssiä ja lyhyttä trenssityylistä kangastakkia.
ohutta syystakkia, tai tuulitakkia ei siinä liikkuessa kylmä tuu. Jos meen seisoskelemaan lasten kanssa puistoon laitan villapaidan tms takin alle. lähellä nollaa usein vsihdan toppatakkiin ulkona seisoskelua varten.
Ohutta tikkitakkia. Muita vaihtoehtoja: parkatyyppinen takki + villapaita, ohut villakangastakki + vain yksi paitakerros sen alla.
Jos jotain pidän niin laitan toppaliivin. Yleensä pärjään toppaliivi + jokin pitkähihainen yhdistelmällä aika pitkälle talveen. Toppatakin (lasketteluasu) ja vermeet laitan vain jos on joku touhupäivä ja jos pakkasta on yli 15 astetta.
Jos on +10 ja aurinkoista, saatan pitää paksuhkoa hupparia. Vähänkin kylmemmällä tai tuulisemmalla mulla on ulkoillessa windstopper-kuoritakki ja t-paita, ja jos on lähellä nollaa niin myös ohut pitkähihainen puuvillapaita siinä välissä. Töihin mennessä on trenssi ja kaulahuivi. Hanskat ehkä, pipoa en ole vielä käyttänyt.
parka-takkia, jossa ohut tikkivuori