Suomalainen lapsiperhe ei ole ollut näin köyhä sitten 70-luvun
Suomalainen lapsiperhe ei ole ollut näin köyhä sitten 70-luvun
ja silloinkin oli turvallista ja mukavaa ja töitä. Nyt on viety turvallisuus, työt, ostovoima, hyvinvointi, koulutuksen taso romahtanut pisa-pisteillä mitattuna, luokkakoot järkkyjä, opiskeluturvallisuus etenkin pk-seudulla romahtanut jne. Jotenkin surullista miten nopeasti Suomi on ajettu alas.
Kommentit (1210)
Tango: Rakkauden Rikkaus
Niin köyhä olen rakkain, kai sen jo tietänet:
Et luonain rikkautta rakkain voi löytää, et.
Kun yksi syntyessään vain kultakehdon sai,
Niin toinen tänne syntyessään vain puutteen sai.
Mut voisin kantaa sinut tähtien luo,
Voin onnen antaa jota ei raha suo.
Nyt rakkauden jos kanssain jaat,
Niin kaiken saat – kai tahdot sen?
En syytä toki rakkain, jos kaipaat raha.
Ja hyvää yötä sulketuu tämä keskustelu.
Kello 22: 56
Joo siinä on sopivat sanat.
Vuosi sitten tässä ketjussa oli vielä hyvää keskustelua ja ajankuvausta, nyt tää on pelkkää jankkausta asian vierestä. Mutta siis….
Mun isovanhemmat hankki 1960-1970 -luvuilla kahden duunarin (kirvesmies ja siivooja) palkalla osakkeen, omakotitalon ja mökin. Nyt me ollaan puolison kanssa keskituloisia eikä todellakaan ole varaa hankkia, kuin nipinnapin joku näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi sitten tässä ketjussa oli vielä hyvää keskustelua ja ajankuvausta, nyt tää on pelkkää jankkausta asian vierestä. Mutta siis….
Mun isovanhemmat hankki 1960-1970 -luvuilla kahden duunarin (kirvesmies ja siivooja) palkalla osakkeen, omakotitalon ja mökin. Nyt me ollaan puolison kanssa keskituloisia eikä todellakaan ole varaa hankkia, kuin nipinnapin joku näistä.
Itsehän tämä sukupolvi on asiansa sössinyt. Jakakaa vaan rahanne ulkomaille ja tulijoille. Hyvä siitä sitten on vinkua, kun perheen perustaa.
Oliko yliopistossa kiva riehua globalismin kannalla?
Cace Mace kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä mitään nillitetä, nauretaan vaan kun irtisanottujen lapsilta loppuu jääkiekko harrastus ja irtisanomisia tulee paljon seuraavan 10 vuoden sisällä.
Miten köyhiä kaikkien pitäisi olla, että sinä olisit tyytyväinen?
Jos kukaan ei maksa veroja, kuka ne sinun kela-tuet maksaa?Löysä emätin ja roikkuvat häppärit. 50 kymppinen joka kuvitteli olevansa teinityttö. Löytänyt "seksuaalisuuden" erottuaan.
Huono lahna oli myös sängyssä.[/quote
Itse olet löysä ja ihan kullinluikaus, kun olet 60 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän tämä sukupolvi on asiansa sössinyt. Jakakaa vaan rahanne ulkomaille ja tulijoille. Hyvä siitä sitten on vinkua, kun perheen perustaa.
Oliko yliopistossa kiva riehua globalismin kannalla?
No just tätä tarkoitin tällä jankkauksella. T: 1083
70 luvulla oltiin rikkaampia ja köyhempiä.
Taloudellinen turvallisuus oli suurempi, mutta esim ruoka oli kallimpaa.
Töitä ja koulutuspaikan sai helpommalla ja perustarpeisiin riitti paremmin rahat. Alkoholi oli tosi kallista.
Olen viettänyt lapsuuteni 70- luvulla pienessä kirkonkylässä Keski-Pohjanmaalla. Niukkaa oli.
2015-16 tulleet kela-asiakkaat ajelee mustilla laitetuilla bemareilla, mersuilla ja audeilla. Ei näkynyt vielä 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
2015-16 tulleet kela-asiakkaat ajelee mustilla laitetuilla bemareilla, mersuilla ja audeilla. Ei näkynyt vielä 70-luvulla.
Ei mutta omat vanhempani ostivat uuden kerrostaloasunnon (4h+k+sauna) 10 vuoden lainalla ja vain isä kävi töissä.
Säästöjä ei heillä ollut. Silti kävimme kerran joskus kaksi etelässä talvella. Onnistuuko moinen nykyään 4 henkiseltä perheeltä. ISä oli ATK suunnittelija.
"Peltotyöt on rankkoja talvipakkasilla. Ihmiset olivat loisia."
Isä teki metsätöitä talvina. Pienenä muistan nähneeni hänet ajamassa tukkeja hevosella ja reellä. Mutta tuo oli ehkä 60-lukua. Muistelen, 70-luvulla meillä olleen traktori. Koululaisena muistan hiihtolomalla vieneeni hänelle kahvia metsään. Hän kaatoi pokasahalla ja kirveellä tukkia. 70-l alussa hän ei päässyt sängystä iskiaksen takia. 13v meni lypsylle. Ehkä selkä lopetti tukkityöt, kun ne oli nostettava kyytiin itse. Nostokouraa ei ollut. Tai ehkä metsäkoneet jo syrjäyttivät miehet hakkuilta. En tiedä. Sitten isällä oli helpompaa, kun tuli traktori ja hän hommasi enää talon ja navetan lämmityspuut. Moottorisahaa meillä ei ollut. Lehmät, siat, kanat ja lampaat ruokittiin ja lehmät lypsettiin joka päivä x2/vrk (yllätys?). Pyykinpesu oli talvella hankalampaa ja pakkasen takia sitä oli enemmän. Kesällä pyykki huuhdottiin järvessä, talvella saavissa saunalla. En muista että olisi avannolla tarvinnut olla niitä huuhtomassa. Äiti leipoi joka lauantai yhden saavillisen ruisleipää, yhden hiivaleipäää ja sangollisen pullaa. Lapsilla oli talvella vain klapien kanto puuhellaan ja tietysti tavanomaiset siivoamiset ja tiskit. Reuma vammautti äidin vähitellen, mutta onneksi tuli sähköt ja lapset kasvoivat ja pystyivät ottamaan leipomiset ja navettatyöt milloin eivät olleet koulussa. Hänellä esim sormien pikkunivelet olivat täysin holtittomat, ranteet jäykistetty toinen hiukan ulospäin ja toinen hiukan sisäänpäin, polvi oli sivusuunnassa pitkään holtiton mutta siihen lopulta laitettiin tekonivel ja sivukeno olemus suoristui. Lopulta äiti ei pystynyt kääntämään sähköhellaa päälle niillä sormillaan eikä saanut maitopurkkia auki.
No siihen aikaan me ei oltu köyhiä, vaan ihan normaaleja ihmisiä. Köyhien elämää en pysty kuvaamaan, koska en sitä kokenut. Vaikka niukkaa oli ja vanhemmat saivat raataa, että saivat koulun maksettua, niin lapset pääsi oppikouluun, jos vain halusivat. He toivoivat lapsille helpompaa elämää kuin itse saivat. Koulusta olen edelleen äärimmäisen kiitollinen. Kaikki eivät päässeet, ennenkuin tuli peruskoulu. Peruskoulu suo, että ihmiset voivat nykyisin paremmin vaikuttaa itse oman elämäänsä kuin ennen. Mitä enemmän luen valitusta nykyajan köyhyydestä, sitä enemmän osaan arvostaa vanhempieni työtä ja elämää kohtaan. Sukupolvenda on ollut rrautaa. Itse en pydty hievauttamaankaan isoa tukkipuuta. Pikkutorppani kasvimaa, lämmityspuiden hankinta ja lumen luonti riittää luomaan väsymyksen iltaisin. Mietin mitä olisi jos olisi niinkuin ennen.
Ja se omakotitalo mikä meillä oli oli vanhempieni rakentama. Rakennusmontusta kivet on viskelty pois käsin ja kuskattu hevosella pois. Rakennuspuut lienee kaadettu kirveellä ja pokasahalla ja kuljetettu hevosella. Miten ne on sahattu laudoiksi, en tiedä. Paikkakunnalla lienee ollut joku saha jo silloin erään kosken varrella. Joka ainoa talon nauloista lyöty käsin vasaralla. Sementti ja muurauslaastit lienee sekoitettu lapiotyönä. Tiilet on siirrelty käsin. Ja vanhempani ovat maksaneet veroja joilla sinä pääsit peruskouluun.
Kyllä ennen on ihmisillä sitten ollut niin helppoa ja ihan KAIKKI on KAIKILLE tippunut itsestään taivaasta. Ja kyllä nykyisin on niin VAIKEAA ja hirveän KÖYHÄÄ. Lapsille ei saa harrastusrahaa kuin 200e/v. Entisajan loisien syytä sekin.
Entäs nyt, alamäki vaan jyrkkenee
Jep.
Itse ihmettelen, miten niitä lapsia kuitenkin syntyy noinkin paljon? Ottaen huomioon maailman ja Suomen tilanteen, en missään tapauksessa tekisi lasta. Julkisuudessa ihmetellään syntyvyyden laskua, mutta kyllä itse ihmettelen, että syntyvyyttä ylipäätään on.
Tällaiseen maailmaan. Voi poloiset.
"Jos leski sen sijaan on ehtinyt täyttää 50-vuotta mennessään uudelleen naimisiin, ei oikeus leskeneläkkeeseen häviä."
Vierailija kirjoitti:
"Jos leski sen sijaan on ehtinyt täyttää 50-vuotta mennessään uudelleen naimisiin, ei oikeus leskeneläkkeeseen häviä."
Se on kiva, että 70-vuotias saa leskeneläkettä loppuelämänsä, vaikka menee uudelleen naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kiva, että 70-vuotias saa leskeneläkettä loppuelämänsä, vaikka menee uudelleen naimisiin.
Tosin tuo koskee vain 1974 ja sitä ennen syntyneitä.
1975 ja sen jälkeen syntyneillä leskeneläke rajattiin 10 vuoteen.
Aloitus on vuodelta 2020, joko ollaan vajottu 1950-luvulle, vai peräti 1800-luvulle?
Suomi on ollut äärimmäinen pettymys jo 90-luvun alusta lähtien, sitä tosin vielä 90-luvulla luuli, että lama olisi vain tilapäistä, mutta ei, tilapäistä Nokia pyrähdystä lukuunottamatta luisu alaspäin on ollut pysyvä olotila, ja luisu senkun jyrkkenee vaan. Tällä maalla ei ole toivoakaan paremmasta tulevaisuudesta enää milloinkaan. Turhaan uhrasi sotaveteraanit elämänsä tämän maan puolesta. Sitä erehdystä ei tapahdu toista kertaa...
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on vuodelta 2020, joko ollaan vajottu 1950-luvulle, vai peräti 1800-luvulle?
Suomi on ollut äärimmäinen pettymys jo 90-luvun alusta lähtien, sitä tosin vielä 90-luvulla luuli, että lama olisi vain tilapäistä, mutta ei, tilapäistä Nokia pyrähdystä lukuunottamatta luisu alaspäin on ollut pysyvä olotila, ja luisu senkun jyrkkenee vaan. Tällä maalla ei ole toivoakaan paremmasta tulevaisuudesta enää milloinkaan. Turhaan uhrasi sotaveteraanit elämänsä tämän maan puolesta. Sitä erehdystä ei tapahdu toista kertaa...
Koskaan ei työikäiset ole miettineet muuttoa ja omistusasunnon ostoa Norjasta tai Tanskasta niin paljon kuin nyt etenkin naiset, joilta vietiin ansiosidonnainen.
Noinko teillä, ei sitten kovin kaksista elämänne lie ollut. Eikä liene nykyisinkään noilla opeilla.