Petra rakastui kolmekymppisenä rikkaan perheen vesaan – nyt hän kertoo, millaista on siirtyä ylempään luokkaan
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000006625202.html
Mistäköhän Petra on saanut käsityksen, että hänen oma luokkansa on muuttunut?
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että moni, joka väittää ettei Suomessa ole luokkaeroja, ei tunne luultavasti kuin suunnilleen oman luokkansa väkeä. Se on toki aika tavallista, koska luokkaerot rakentuvat paljon myös rahaan sidotuista elämän valinnoista kuten koulutustaso, työpaikka, harrastukset, sosiaaliset suhteet, omaisuus yms. Itse tunnen suht läheisesti väkeä kaikista luokista, ehkä lukuunottamatta ihan kaikkein köyhintä porukkaa, joihin kyllä on ollut kosketus lapsuuden ystävän perheen kautta. Luokkaeroja todellakin on ja luokkien välillä liikkuminen on jopa Suomessa melko vaikeaa.
Täällä on puhuttukin jo paljon "uusi raha, vanha raha"-ilmiöstä ja olen sitä mieltä, että se on totta. Vanhojen, varakkaiden sukujen oma "kulttuuri" esimerkiksi on erilaista kuin uusien nousukassukujen. Itse arvostan ihmisten erilaisuutta ja minusta on hauskaa, että kaveripiiriini mahtuu niin paljon erilaisia ihmisiä, jotka tulevat toimeen toistensa erilaisuuden kanssa ja nauttivat siitä. Kaikkialla näin ei kuitenkaan ole, vaan ihmiset sulkevat herkästi ulkopuolelle, koitatpa liikkua tai rakentaa sosiaalisia suhteita luokkien välillä mihin suuntaan tahansa.
Totta, ei myöskään alempien luokkien väki toivota riemusta kiljuen ylemmän luokan ihmisiä piireihinsä. Ei ole yhteisiä keskustelunaiheita, olo on vaivaantunut, toinen tuntuu teennäiseltä... luokkien välillä liikkuminen on tahkeaa kumpaankin suuntaan.
Juuri näin. Lisäksi yläluokasta kuvitellaan, että ne ovat kaikki laiskoja ja empatiakyvyttömiä. Osa onkin, mutta varsinkin nuoremmissa on myös ahkeria, hyvin koulutettuja ammattilaisia, jotka eivät ansaitse tulla tuomituksi sen takia, että heidän suvullaan on perittyä rahaa.
Oma taustani on siis sellainen, että olen duunaritaustaisen yh-äidin kasvattama, mutta isäni on varakasta ylempää keskiluokkaa (itse omaisuutensa ansainnut, ei koskaan ole tykännyt ”vanhan rahan” suvuista). Minut kasvatettiin pärjäämään kaikkien kanssa ja koen, että osaan nykyään lukea erilaisia ihmisiä aika hyvin, myös sitä, milloin he suhtautuvat muihin halveksuvasti. Pärjäsin koulussa hyvin, päädyin ns.eliittilukioon, hankin akateemisen tutkinnon ja lopulta naimisiin ”vanhan rahan” suvusta tulevan kanssa. Lapsiakin on. Kaikki miehen suvussa eivät ole koskaan minua hyväksyneet, mutta sellaista on elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytvittuoikeesti. Suomessa ei ole mitään ”luokkia”. Tollasta paskaa se me naisetkin on nykyään. Ajatella että se oli aikanaan semijärkevä lehti.
Onhan täällä toki luokat..ei niinkuin Englannissa ja sitäpaitsi keskiluokasta puhuminen on nykypäivää esim. uutisoinnista. Ei keskiluokkaa olisi jos ei muita olisi.
Itse kuulun ns. työväenluokkaan eikä haittaa yhtää, oikeastaan olen iloinen, että vanhempani opettivat kunnioittamaan työteliäisyyttä ja reellisyyttä ja puolisoni tausta on korkeammalla...muttei se minua haittaa, koska hänenkin vanhempamsa opettivat lapsellleen sanoja arvoja.
Mä olen eliitistä, eikä siellä opeteta tuollaisia arvoja. Eliitin arvot ovat häikäilemättömyys, muista piittaamattomuus ja oman edun tavoittelu. Omille jaan ja omista välitän, muista en. Lisäksi minua ällöttäisi olla ahkera jotakuta orjuuttajaa (työnantaja) kohtaan. Se ei sovi eliitille laisinkaan. En siis väitä eläväni itse eliitin elämää, paitsi mielestäni puolittain, eli varallisuutta on niin paljon, että voin valita, käynkö töissä vai en. Ja siis tämä negatiivinen luonnehdinta tosiaan koski itseä alempiin olevaa sihtautumista piilossa, päällisin puolin ollaan totta kai olevinaan välittäviä. Ja omista pidetään paremmin huolta. En tiedä jos hyvin, mutta paremmin. On vaikeaa pitää ihan huonosti, kun kaikkea on yllin kyllin.
Olen melko köyhästä duunariperheestä, isäni oli evakko ja hänen isänsä menetti terveytensä ja näin myös työkykynsä oltuaan viisi vuotta sodassa mm. Kollaalla ja kaukopartioissa.
Kävin kuitenkin kauppakorkekoulun aikoinaan mutta en oiken sopeutunut jengiin sielä. Olen oleskellut paljon ulkomailla , ei kuitenkaan koulutustani vastaavissa työtehtävissä. Minulla sama ajatus, ällöttää olla ahkera jotain yritystä kohtaan ja niellä kaikki mantrat roadmapista, diversiteetistä, strategioista, arvoista tms. trendipaskasta. Pidän usein muita kollegoita lampaina. En jotenkin jaksa "espoolaisia" jotka toistaa firman mantroja ja sivistys puuttuu. Olen aina sanonut omat milelipiteeni varmaan liiankin voimakkaasti ja puolustanut väärinkohdeltuja. Välitän myös omistani mutta haluaisin auttaa heikommassa asemissa olevia.
Harrastuksen kautta olen tekemisissä vanhojen kulttuuri-ja rahasukujen kanssa. Huomaan että parhaiten tulen toimeen perusduunareidein ja vanhan eliitin kanssa. Itse en tiedä mihin kuulun vaan haahuilen jossain välimaastossa. Ja nimenomaan itse ravustus ja metsastys on paljon hauskempaa kuin niiden rapujen nauttiminen firma juhlissa.
Sepä se, useinhan sanotaan, että jonkin asian ääripäät itseasiassa muistuttavat monissa asioissa toisiaan. Osittain tämä on mielestäni totta. Osa räävittömimmästä w t -käytöksestä sopii myös eliittiin. Miksikö? Kumpikin on porukkaa, jolla on varaa vähät välittää muiden mielipiteistä. Tosin aivan eri syistä.
Ajattelen asiaa ikään kuin janana, jonka ääripääthän lähestyvät toisiaan, jos se laitetaan ympyräksi. Kauimmaisena on sitten ehkä just se peruskeskiluokka.
se, jolle vastasit
Miksi naiset korostavat yhteiskuntaluokkia ja uskovat niihin?
Minulla on miespuolisia kavereita ns. laidasta laitaan, köyhistä rikkaisiin. Olemme kaikki samaa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytvittuoikeesti. Suomessa ei ole mitään ”luokkia”. Tollasta paskaa se me naisetkin on nykyään. Ajatella että se oli aikanaan semijärkevä lehti.
Onhan täällä toki luokat..ei niinkuin Englannissa ja sitäpaitsi keskiluokasta puhuminen on nykypäivää esim. uutisoinnista. Ei keskiluokkaa olisi jos ei muita olisi.
Itse kuulun ns. työväenluokkaan eikä haittaa yhtää, oikeastaan olen iloinen, että vanhempani opettivat kunnioittamaan työteliäisyyttä ja reellisyyttä ja puolisoni tausta on korkeammalla...muttei se minua haittaa, koska hänenkin vanhempamsa opettivat lapsellleen sanoja arvoja.
Ei se, että kuuluu työväenluokkaan, sisällä automaattisesti työteliäisyyttä ja rehellisyyttä. Ne eivät ole luokkaominaisuuksia.
Ei tietenkään, meillä se oli kuitenkin niin. Työväenluokassa on usei enemmän alkoholiongelmaa, mielenterveysongelmaa yms, joka voi johtua osittain varattomuudesta. Vaan nykyään se työttömyys haittoineen on saavuttanut muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset korostavat yhteiskuntaluokkia ja uskovat niihin?
Minulla on miespuolisia kavereita ns. laidasta laitaan, köyhistä rikkaisiin. Olemme kaikki samaa porukkaa.
Ette te ole. Niklas Herlin dokaili räkälöissä, mutta ei hän ollut samaa porukkaa kuin naapuripöydän pitkäaikaistyötön Taneli.
Mielestäni jutun "yläluokan" kuvaus oli aika keskiluokkainen. Keskiluokkahan se hienostelee rapujuhlilla ja viininmaisteluilla ja astiastoilla. Sellainen on tyypillistä nousukkaille, joille on tärkeää myös esim. merkkivaatteet ja vastaavat statusta korostavat jutut.
Olen itse yläluokkaa, enkä pidä minkäänlaisista kutsuista, inhoan yhdessä syömistä, ei kiinnosta astiastot ja käytän ihan kotonakin välillä kertakäyttöastioita, kun ne voi vaan heittää roskiin. Huonolla omallatunnolla tosin, koska se on epäekologista ja myös rahallisesti tyhmää, kertakäyttöastiat tulevat kalliimmiksi kuin oikeat astiat. Samasta syystä olen nyt korona-aikaan ostanut kangasmaskeja, joita voi pestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja mikä juttu! :D
Suomessa ei todellakaan ole mitään yläluokkaa. Kourallinen vanhoja aatelissukuja, toinen kourallinen oikeasti rikkaita ja loput sitä perusmassaa :D Ainoa erittäin läheinen aatelissuvun edustaja jonka tunnen asuu rintamamiestalossa eikä todella kieri rahassa!Kertakäyttölautasesta syöminen on valinta ei sidoksissa sivistykseen tai varallisuuteen.
Suomessa 99% lapsista käy peruskoulun tavallisessa koulussa, yksityiskoulut ovat tyyliä steiner joka ei täytä eliittikoulun tunnusmerkkejä mitenkään jos vertaa Etonin kaltaisiin eliitin sisäoppilaitoksiin.Me asuimme miehen kanssa 15v sitten kaupungin vuokra-asunnossa, nyt meillä on kiinteistöjä, laatuautoja, osakesalkut ja aistilliset huonekalut :D mökeistä saa valita minne mennään kun molemmilla vanhemmilla suvun vanhoja mökkejä. Minunkin sukupuustani löytyy pari aatelista kun tarpeeksi kaivaa :D rapuja ravustetaan joskus ja pidetään rapujuhlia, jos saalis ei ole iso ostetaan espanjalaisia rapuja 19:90euroa laatikko kylkeen. Miehelläni on 2000e kitara.
Meillä on maisteripaperit. Meitä on onni potkaissut kun perustettiin yritys aikanaan. Olisi voinut käydä myös huonosti.Emme todellakaan ole silti mitään yläluokkaa ja ankkalammen porukat ovat ihan oma sakkinsa ja paljon ihan tavallisia ihmisiä sielläkin.
Rikkaimmat ihmiset jotka tunnen ovat loppujenlopuksi hyvinkin vaatimatonta väkeä.Kyllä täällä on yläluokkaa. Asenteesi kertoo juuri siitä, mistä yläluokan ihmiset kärsivät kaltaistesi seurassa, eli et tunnista etkä tunnista yläluokan olemassaoloa ja sinulle se, mikä on heille normaalia olisi jotain first world problems ja snobbailua tai muuta vaikeilua. Ei normaaleille ihmisille voi pohtia sellaisia ongelmia, jotka yläluokassa oleville ovat aivan normaalia, arkisia ongelmia. Se jo erottaa eri luokat toisistaan.
Olen purjehtinut ja ratsastanut aktiivisesti, mieheni metsästää kanakoirilla, tiedän todellakin mitä tällä yläluokalla tarkoitat. Tätä suomalaista yläluokkaa on kourallinen, KOURALLINEN. Puhutaan enemmänkin sadoista kun tuhansista ihmisistä. Luokalla tarkoitetaan että väestöä joka luokkaan kuuluu on tietty prosenttiosuus ihmisistä ei promilleja.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei todellakaan ole mitään yläluokkaa. Kourallinen vanhoja aatelissukuja, toinen kourallinen oikeasti rikkaita ja loput sitä perusmassaa :D Ainoa erittäin läheinen aatelissuvun edustaja jonka tunnen asuu rintamamiestalossa eikä todella kieri rahassa!Kertakäyttölautasesta syöminen on valinta ei sidoksissa sivistykseen tai varallisuuteen.
Suomessa 99% lapsista käy peruskoulun tavallisessa koulussa, yksityiskoulut ovat tyyliä steiner joka ei täytä eliittikoulun tunnusmerkkejä mitenkään jos vertaa Etonin kaltaisiin eliitin sisäoppilaitoksiin.Me asuimme miehen kanssa 15v sitten kaupungin vuokra-asunnossa, nyt meillä on kiinteistöjä, laatuautoja, osakesalkut ja aistilliset huonekalut :D mökeistä saa valita minne mennään kun molemmilla vanhemmilla suvun vanhoja mökkejä. Minunkin sukupuustani löytyy pari aatelista kun tarpeeksi kaivaa :D rapuja ravustetaan joskus ja pidetään rapujuhlia, jos saalis ei ole iso ostetaan espanjalaisia rapuja 19:90euroa laatikko kylkeen. Miehelläni on 2000e kitara.
Meillä on maisteripaperit. Meitä on onni potkaissut kun perustettiin yritys aikanaan. Olisi voinut käydä myös huonosti.Emme todellakaan ole silti mitään yläluokkaa ja ankkalammen porukat ovat ihan oma sakkinsa ja paljon ihan tavallisia ihmisiä sielläkin.
Rikkaimmat ihmiset jotka tunnen ovat loppujenlopuksi hyvinkin vaatimatonta väkeä.
Ethän sinä olekaan yläluokkaa, eikä kukaan ole niin väittänytkään. Olet tyypillistä keskiluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaimmat ihmiset jotka tunnen ovat loppujenlopuksi hyvinkin vaatimatonta väkeä.Ethän sinä olekaan yläluokkaa, eikä kukaan ole niin väittänytkään. Olet tyypillistä keskiluokkaa.
Minähän juuri sanoin että olen asunut kaupungin vuokra-asunnossa!! En, en todellakaan ole lähelläkään yläluokkaa! :D
Käyttäjä7437 kirjoitti:
On paljon muitakin seikkoja, jotka määräävät eri yhteiskuntaluokkiin kuulumisen. Esim eräs Suomen rikkaimpiin kuuluva Toivosen perhe, ei koskaan päässyt piireihin sisään, koska varallisuutensa on peräisin putkiliikkeestä.
Toki ostivat kalliin huoneiston Kaivopuistosta ja järkyn näköinen Toivosen tytär "osti" komean aviomiehen putkiliikkeen toimitusjohtajaksi. Mutta heidän tyttärensä, kaikesta pyrkyryydestään huolimatta eivät koskaan päässeet meidän purjehdusseuroihin, viikonloppukutsuihin kartanoihin tms.
Toivosen tytöt ovat kuitenkin päässeet talousalan julkaisuihin toisin kuin Kaivopuiston ikuiset taidehistorian/sisustussuunnittelun bättre folk tyttäret :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
täyttä pskaa koko juttu. "hankitaan kallis auto jonka arvo säilyy". Ei tuollaista olekaan....
Hmmm, et vissiin sitten ole kuullut Teslasta?
Tutki vähän kuinka niiden arvo säilyy käytännössä 100%.
Niitä kun voi yksinkertaisesti päivittää sovelluspäivityksellä, arvo ei tipu.
Omat kokemukset ja tieto sähköstä ja akuista ei nyt tue teoriaa. Sähköauton heikko kohta ei tietenkään ole sovellusten vanhentuminen, se on akuston käyttöiän rajallisuus.
Ja me duunarit täälä Lahdessa on pidetty rapujuhlia vuosikymmeniä. Voitteko kuvitella, Lahdessa, Suomen White Trash top1 kaupungissa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaimmat ihmiset jotka tunnen ovat loppujenlopuksi hyvinkin vaatimatonta väkeä.Ethän sinä olekaan yläluokkaa, eikä kukaan ole niin väittänytkään. Olet tyypillistä keskiluokkaa.
Minähän juuri sanoin että olen asunut kaupungin vuokra-asunnossa!! En, en todellakaan ole lähelläkään yläluokkaa! :D
Piti oikein katsoa, mitä kirjoitit. Kirjoitit, ettei Suomessa ole mitään yläluokkaa. Kuvasit sitten pitkällisesti omaa elämäntyyliäsi ja kirjoitit loppuun, että et silti ole yläluokkaa. Ymmärrän, että moni saattoi tulkita sen niin, että pidit mahdollisena ihmisten luulla elämäntyylisi perusteella, että olisit yläluokkaa. Siitä varmaan väärinkäsitys.
Muutoin kommenttina keskusteluun, että Suomessa on yksi puolue, joka edustaa sitä nousukasmaista keskiluokkaa, jota jotkut työväenluokan edustajat luulevat eliitiksi. Nimittäin kokoomus. Juurikin ne, jotka pitävät rapukutsuja, maistelevat viiniä ja pitävät illalliskutsuja ja merkkovaatteita ja arvostavat sivistystä ja koulutusta, ovat tyypillisiä nousukasmaisen keskiluokan edustajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen eliitistä, eikä siellä opeteta tuollaisia arvoja. Eliitin arvot ovat häikäilemättömyys, muista piittaamattomuus ja oman edun tavoittelu. Omille jaan ja omista välitän, muista en. Lisäksi minua ällöttäisi olla ahkera jotakuta orjuuttajaa (työnantaja) kohtaan. Se ei sovi eliitille laisinkaan. En siis väitä eläväni itse eliitin elämää, paitsi mielestäni puolittain, eli varallisuutta on niin paljon, että voin valita, käynkö töissä vai en. Ja siis tämä negatiivinen luonnehdinta tosiaan koski itseä alempiin olevaa sihtautumista piilossa, päällisin puolin ollaan totta kai olevinaan välittäviä. Ja omista pidetään paremmin huolta. En tiedä jos hyvin, mutta paremmin. On vaikeaa pitää ihan huonosti, kun kaikkea on yllin kyllin.
Olen melko köyhästä duunariperheestä, isäni oli evakko ja hänen isänsä menetti terveytensä ja näin myös työkykynsä oltuaan viisi vuotta sodassa mm. Kollaalla ja kaukopartioissa.
Kävin kuitenkin kauppakorkekoulun aikoinaan mutta en oiken sopeutunut jengiin sielä. Olen oleskellut paljon ulkomailla , ei kuitenkaan koulutustani vastaavissa työtehtävissä. Minulla sama ajatus, ällöttää olla ahkera jotain yritystä kohtaan ja niellä kaikki mantrat roadmapista, diversiteetistä, strategioista, arvoista tms. trendipaskasta. Pidän usein muita kollegoita lampaina. En jotenkin jaksa "espoolaisia" jotka toistaa firman mantroja ja sivistys puuttuu. Olen aina sanonut omat milelipiteeni varmaan liiankin voimakkaasti ja puolustanut väärinkohdeltuja. Välitän myös omistani mutta haluaisin auttaa heikommassa asemissa olevia.
Harrastuksen kautta olen tekemisissä vanhojen kulttuuri-ja rahasukujen kanssa. Huomaan että parhaiten tulen toimeen perusduunareidein ja vanhan eliitin kanssa. Itse en tiedä mihin kuulun vaan haahuilen jossain välimaastossa. Ja nimenomaan itse ravustus ja metsastys on paljon hauskempaa kuin niiden rapujen nauttiminen firma juhlissa.
Sinä haahuat ja etsit paikkaasi koska olet tehnyt luokkaretken. Ne, jotka kertovat täällä, että luokkaeroja ei ole, eivät ole luokkaretkeä tehneet.
En usko että luokkaretkeni ont täysin mennyt putkeen koska olen aina ollut melko suorittavissa työtehtävissä. Riitelen myös useasti esimiehieni kanssa ja minua ei kiinnosta firma menestys, aioastaan oma palkka.Pidän itseäni jotenkin älykkäämpänä ja jollain tavoin korkeampana olentona kuin useat pomoni ja kollegani. Nyt puhun nimenomaan kauppallisesta alasta.
Artikkelin nainen EI halua vanhempiaan rapujuhliin,koska pelkää että vanhemmat nolostuu.
Artikkelin nainen haluaa lomalle, mutta mies ei halua maksaa lomaa..
Eli ongelmia on..isoja sellaisia
Vierailija kirjoitti:
Artikkelin nainen EI halua vanhempiaan rapujuhliin,koska pelkää että vanhemmat nolostuu.
Kyllä muakin hävettäis tuoda lihavat huonosti pukeutuneet huutokauppa keisari fanit appivanhemmille näytille.
geenit nääs periytyy..
Petra häpeää vanhempiaan..tietääkö vanhemmat tästä?
On kai ne vanhemmat kohdanneet toisensa petran häissä?
Petra on suljettu testamentilla omaisuuden ulkopuolelle..
Jee go petra ..go'
Petra ei pääse ulkomaille koska sil ei oo varaa??? Häh?
Vierailija kirjoitti:
Ei artikkelin Petra vaatinut miestä maksamaan matkat. Se on ihan krtjun Lompakko Lassen keksintöä.
Petraa harmitti se, ettei mies halua matkustaa yhdessä hänen kanssaan, koska mies on jo ehtinyt aiemmin elämässään matkustaa tarpeeksi aiemmin ja voi nyt 'luopua' siitä, kun Petralle matkustaminen on uusi ja kiva kokemus ja hän haluaisi matkustaa yhdessä miehensä kanssakin.
Sinä haahuat ja etsit paikkaasi koska olet tehnyt luokkaretken. Ne, jotka kertovat täällä, että luokkaeroja ei ole, eivät ole luokkaretkeä tehneet.