Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huijaan ihmisiä ja tienaan älyttömästi.

Vierailija
11.10.2013 |

Minulla on taidealan koulutus, mutta olen ihan oikeasti huono alallani. Siis taiteellisesti. Tiedän sen itsekin, minun pitäisi olla taustajoukoissa ja antaa oikeille, lahjakkaille taiteilijoille estradit. 

Minäpä kuitenkin luin yhdellä amerikanreissulla lentokoneessa yhden menestysoppaan, joka joltain edelliseltä matkustajalta oli jäänyt koneeseen.

Oppaassa kirjoitettiin paljon siitä, kuinka raha sokaisee ihmiset. Jos taulu maksaa 6 dollaria, se on arvoton, vaikka se näyttäisi kuinka hienolta. Jos taas aivan sama taulu myytäisiin 600 dollarilla, se kiinnostaa ihmisiä ihan eri tavalla. 6000 dollarin taulu taas, esittipä se mitä tahansa, on pakko olla jotenkin erityislaatuinen ja hieno.

Suomeen tullessani lätkäisin "taiteelleni" hävettävän hirvittävät hinnat ja kauppa käy. Ihan oikeasti, teen hävettävän isoja rahoja tällä "taiteella". 

En halua tarkemmin sanoa, minkälaista taidemuotoa harjoitan, mutta todellakin tunnen huijaavani ihmisiä.

Käytin kerran puoli tuntia yhden tekeleen työstämiseen ja siitä tuli hirvittävä. Se myytiin seuraavana päivänä 1500 eurolla. Ostaja kiitteli itku silmässä, miten kaunis ja upea se on. 

Terveisin entinen köyhä opiskelija, nykyinen erittäin hyvin toimeen tuleva "taiteilija".

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suotta moiti itseäsi, jos sinä et arvosta omaa "taidettasi" niin joku voi sitä arvostaa ja on valmis maksamaan. Kuten tässä tapauksessa. Taiteessa toi onnistuu suht helposti koska taiteena voidaan myydä melkein mitä vaan, arvostus ja kauneus on ostajan silmässä. 

Vierailija
22/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no sen verran paljastit että jonkun kotona oli nelimetrinen teoksesi paraatipaikalla, eipä kauhean paljon jää vaihtoehtoja sille millaisesta taiteesta on kyse:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:21"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:13"]

Miksi myisit halvalla, jos joku on valmis maksamaan paljon? Ei se mitään huijausta ole.

[/quote]

Arvostan ehkä itse oikeita taitelijoita ja lahjakkuutta niin paljon, että pidän tätä huijaamisena. Ja se, ettei "taidettani" osta kukaan oikea taiteenystävä, kertoo jo jostain. Lähes kaikki työni menevät uusrikkaille junteille, näin tyhmästi ja ilkeästi sanottuna. Sellaisille, joilla ei ole mitään käsitystä taiteesta.

ap

[/quote]

Et voi olla sitä mieltä, että vain todellisilla taiteentuntijoilla on kyky nauttia taiteesta ja vain "oikeasta taiteesta" (mitä se sitten onkin) saa tykätä. Suurin osa meistä taiteen tykkääjistä on ihan taviksia, ja tykätään siitä mikä silmää miellyttää.

Vierailija
24/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kaikille tätä provoksi epäileville Banksyn dokumenttia Exit through the gift shop, jossa Banksy vaihtaa paikkaa hänestä dokumenttia tekevän henkilön kanssa josta tulee taidesensaatio joka myy miljoonilla. Silti on hankala määritellä mikä on oikeaa taidetta, mikä moskaa.

Vierailija
25/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:21"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:13"]

Miksi myisit halvalla, jos joku on valmis maksamaan paljon? Ei se mitään huijausta ole.

[/quote]

Arvostan ehkä itse oikeita taitelijoita ja lahjakkuutta niin paljon, että pidän tätä huijaamisena. Ja se, ettei "taidettani" osta kukaan oikea taiteenystävä, kertoo jo jostain. Lähes kaikki työni menevät uusrikkaille junteille, näin tyhmästi ja ilkeästi sanottuna. Sellaisille, joilla ei ole mitään käsitystä taiteesta.

ap

[/quote]

Sinällään plet ap oikeassa, että rahan psykologia toimii vähän kuten esität, mutta yllä olevan sitaatin perusteella luulen kuitenkin, että itse tarinasi on huijausta tai "provo" palstan termein. Koska miksi ihmeessä hyökkäät noin rumin sanoin sen ihmisjoukon kimppuun, joka sinut elättää? Miksi ruokkiva käsi olisi sinulle "idiootti uusrikas"?

Sinulla on myös ihme vimma määritellä "oikea taide", vaikka sellaista jakoa ei voi tehdä. Erityisen oikeaa on myös kaupallinen taide, koska se pitää rahavirtoja ja sitä myöden elämää liikkeessä ja virrassa.  

Vierailija
26/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippumatta siitä, oliko aloitusviesti totta vai ei, on taideala kyllä hullu ala kaikin puolin.

T. Taidealalla työskennellyt.

Vierailija
27/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, huijata rehellisesti, niin sitä pitää.

Tyhmiltä rahat pois.

Ota iPhonen käyttäjät myös kohde ryhmäksi, 

Tyhmiä ja irtorahaa. 

Vierailija
28/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, huijata rehellisesti, niin sitä pitää.

Tyhmiltä rahat pois.

Ota iPhonen käyttäjät myös kohde ryhmäksi, 

Tyhmiä ja irtorahaa. 

Vierailija
29/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon että ap:n tarina on mahdollinen. Äitini nimittäin teki jo 1980-luvulla vähän samantapaisen homman.

Hän oli jäänyt meidän lasten synnyttyä pienin välein kotiäidiksi, koska töihin ei kerta kaikkiaan kannattanut mennä hänen pienipalkkaiseen ammattiinsa, koska päivähoitokulut olisivat mitätöineet tulot. Kotiäitinä hän alkoi taidemaalaamaan ja kävi myös erään opiston käsityölinjan, ja tekemään kaikenlaisia käsitöitä: kankaanpainantaa, nukkeja, kangaslaukkuja ja -kasseja, huovutustöitä. Alkuun äiti teki tätä ihan harrastuksena, ja jos ihan suoraan sanotaan, ei hän lahjakas ollut. Ei varsinkaan siinä taidemaalauksessa, jossa hänen töissään oli tunkkaiset värit, räikeitä perspektiivivirheitä, suttuisia paksuja reunaviivoja jne. Tiedän, kun seinälläni riippuu nytkin pari hänen "arvoteostaan", jotka olen lahjoiksi saanut. Rumia kuin fan.

Äiti oli turhautunut siihen että isäni oli aika säästeliäs, eikä hänellä ollut juuri omaa rahaa. Hän päätti, että voisi saada sitä taiteellaan ja käsitöillään. Alkuun myi käsitöitä torilla ja tuttavapiirissä, mutta siitä tulot oli pienet. Tauluja ei halunnut kukaan. Sitten hän kuitenkin päätti kehittää itsestään eksentrisemmän taiteilijapersoonan, alkoi pukeutua erikoisesti, omakehua itseään estottomasti ja puhua suurista suunnitelmistaan. Ja tietysti hinnoitella taulunsa "kunnolla".

Hän sai pienen näyttelyn erään halpakaupan aulaan, ja siellä jatkoi töidensä kehumista. Se poiki hänelle työn, jossa 11 hengen perikunta halusi tämän Oikean Taiteilijan maalaavan kotitilastaan jokaiselle heistä taulun, mielellään niin että esim. vuodenaika ja yksityiskohdat tilan päärakennuksen ympärillä hieman vaihtelevat joka taulussa. Äiti lähti Satakuntaan tilalle, suti äkkiä ensimmäisen töherryksensä (joka oli sen näköinen että vähänkään lahjakas 10-vuotias osaisi tehdä sellaisen), ja sitten kotona teki samantapaisia 10 lisää. Johonkin vaan lunta ja johonkin syksyn värejä jne. Näistä tauluista maksettiin 2000 mk / teos, eikä niiden tekemiseen mennyt paljon mitään aikaa. Tämän jälkeen hänelle alkoi tulla työtilauksia enemmänkin, ja myyntiesittelytilaisuuksissakin taulut alkoivat mennä kaupaksi, ihan kunnon hinnoin. Kerran huvitti, kun kuuntelin kun äitini ihan kauhea lapsen töherrykseltä näyttävä "Taiteilijan omakuva" herätti katsojissa keskustelua, jossa he miettivät miten taiteilija on nerokkaasti ilmaissut mielialansa taiteen keinoin, sellaisen taiteilijan angstin ja luomisen tuskan joka suorastaan huokuu kuvasta. Ja paskan marjat sanon minä, äiti oli yrittänyt maalata niin tarkan realistisen kuvan kuin osasi, mutta koska ei ole lahjoja, siitä tuli hieman "surrealistinen"...

Vierailija
31/37 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 09:58"]

Etkä huijaa. On olemassa sanonata: Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa.

[/quote]

Tätä minäkin koetan takoa nuorten myyntimiesten päähän, jos ovat kallella kypärin myytyään jotain rihkamaa höpsähtäneeltä kuulostaneelle vanhukselle.

Vierailija
32/37 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 09:58"]

Etkä huijaa. On olemassa sanonata: Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa.

[/quote]

Tätä minäkin koetan takoa nuorten myyntimiesten päähän, jos ovat kallella kypärin myytyään jotain rihkamaa höpsähtäneeltä kuulostaneelle vanhukselle.

[/quote]

Juuri tämä on todella vastenmielisen moraalitonta mun mielestä. On eri asia myydä jollekin uusrikkaalle ihmiselle jotakin kallista turhaketta, kun kaupitella jollekin vähän höppänälle ja ehkä vähävaraiselle vanhukselle jotakin roskaa.

Vierailija
33/37 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että olen melkein kade..No joo, olenkin.

Tao ap nyt kun rauta on kuumaa. Et minustakaan huijaa ketään, olet vaan oivaltanut jotain, mikä sinulle sattuu tuottamaan paljon rahaa. Voi kun olisikin uskallusta johonkin tuollaiseen.

Vierailija
34/37 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän toimii myös esim merkkivaatteet tai huonekalut

Vierailija
35/37 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:11"]Olen huomannut tämän. Minulla oli nettikauppa, jossa kauppasin sistustustrendeihin sopivia pikkutuotteita. Halvassa puukehikossa loistava musta kirjain A, itse printattu halvalle paperille, maksoi 78 euroa. Sen tekemiseen meni printtaus + kehystäminen, noin 2 minuuttia. Materiaalit maksoivat 82 senttiä. Nettikaupan pitämisestä ei ollut mitään kuluja, tein sivut itse ja sain ilmaista nettisivutilaa.

Tein tätä kolme vuotta, kun olin kotiäitinä. Lopetin, kun en jaksanut enää lähetellä tilauksia ja piti pitää yhtä huonetta varastona jatkuvasti. En halunnut laajentaa, myyntityö ei ollut millään tavalla kiinnostavaa. Tienasin kotiäitinä näin 1800-4200 euroa kuussa, tekemättä juuri yhtään mitään.
[/quote] Miten kotiäitinä voi pyörittää nettikauppaa menettämättä tukia? Haluaisin perustaa nettikaupan, mutta pelkään, että lastenhoidon tuki katkeaa. En uskalla laskea sen varaan, että tulisin samantien toimeen pelkillä nettikaupan tuloilla.. Onko nettikaupan perustamiseen käytävä joku kurssi?

Vierailija
36/37 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kultsu-ap, et ole ainoa laatuasi todellakaan, vaan sulla on roimasti kilpailijoita tuossa bisneksessäsi. ;)

Terveisin maalaustaiteen myyntinäyttelyssä hiljattain käväissyt. Oli muuten välillä naurussa pitelemistä. Keisarilla ei ollut vaatteita, se oli selvää, vaikka jotkut halusivat niin uskoakin, ihan vain koska se on hienoa.

Vierailija
37/37 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkä ole edes ainoa, taidealalla ihan yleinen käytäntö. Toinen vastaava on konsultti; sitä parempi sen täytyy olla, mitä isompi lasku tulee "työstä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan