Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huijaan ihmisiä ja tienaan älyttömästi.

Vierailija
11.10.2013 |

Minulla on taidealan koulutus, mutta olen ihan oikeasti huono alallani. Siis taiteellisesti. Tiedän sen itsekin, minun pitäisi olla taustajoukoissa ja antaa oikeille, lahjakkaille taiteilijoille estradit. 

Minäpä kuitenkin luin yhdellä amerikanreissulla lentokoneessa yhden menestysoppaan, joka joltain edelliseltä matkustajalta oli jäänyt koneeseen.

Oppaassa kirjoitettiin paljon siitä, kuinka raha sokaisee ihmiset. Jos taulu maksaa 6 dollaria, se on arvoton, vaikka se näyttäisi kuinka hienolta. Jos taas aivan sama taulu myytäisiin 600 dollarilla, se kiinnostaa ihmisiä ihan eri tavalla. 6000 dollarin taulu taas, esittipä se mitä tahansa, on pakko olla jotenkin erityislaatuinen ja hieno.

Suomeen tullessani lätkäisin "taiteelleni" hävettävän hirvittävät hinnat ja kauppa käy. Ihan oikeasti, teen hävettävän isoja rahoja tällä "taiteella". 

En halua tarkemmin sanoa, minkälaista taidemuotoa harjoitan, mutta todellakin tunnen huijaavani ihmisiä.

Käytin kerran puoli tuntia yhden tekeleen työstämiseen ja siitä tuli hirvittävä. Se myytiin seuraavana päivänä 1500 eurolla. Ostaja kiitteli itku silmässä, miten kaunis ja upea se on. 

Terveisin entinen köyhä opiskelija, nykyinen erittäin hyvin toimeen tuleva "taiteilija".

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

COOOOOL! 

Tarjookko kahvit?

Vierailija
2/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkä huijaa. On olemassa sanonata: Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 09:58"]

COOOOOL! 

Tarjookko kahvit?

[/quote]

Muuten kyllä, mutten halua paljastua :)

ap

Vierailija
4/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin totta ja koskee myös muita aloja. Itselläni on kauppa ja jos tuntuu että jokin tuote ei mene kaupaksi niin kun nostaa hintaa niin aina viedään käsistä. Ihan hullua. 

Vierailija
5/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla ne muutkin "huijaa". Ei mikään taideteos sisäsyntyisesti ole puupenninkään arvoinen, vaan arvo syntyy siitä, mitä ihmiset ovat valmiita teoksesta maksamaan. Elä huoleti vain.

Vierailija
6/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 09:58"]

Etkä huijaa. On olemassa sanonata: Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa.

[/quote]

Tätä siinä oppaassakin jankattiin. Tunnen silti huijaavani, koska en oikeasti tee laadukasta taidetta, en käytä siihen aikaani juuri ollenkaan ja tienaan elantoni omasta mielestäni ihan vain käyttämällä hyväksi ihmisten rahansokeutta.

Olen oppinut myös markkinoimaan tuotteitani tietyille ihmistyypeille. Vanhan rahan suvut ja suomenruotsalaiset eivät osta minulta mitään, eikä oikein ulkomaillakaan innostuta tuntemattomasta suomalaisesta. Mutta annas kun pakeilleni pyrkii joku uusrikas pölvästi, heti lätkäistään tuhansia euroja pöytään ja ostetaan kallein, eli "paras". 

Joskus näin jonkun miljoona-asunnon myyntikuvissa Oikotiellä olohuoneen paraatipaikalla nelimetrisen "taideteokseni". Onneksi toimin taiteilijanimelläni, oikea siviiliminäni voi vain hymyillä itsekseen ja kääriä rahat.

Tämän aloituksen tarkoitus ei ole leveillä rahoilla, vaan avata teidänkin silmät katsomaan merkkituotteita ja kalliita palveluhintoja vähän eri vinkkelistä. Kalliilla ei saa todellakaan aina laadukkainta ja parasta!

ap

Vierailija
7/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jooo niin varmaan

Vierailija
8/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä myyt taidettasi ja kuinka hankit asiakaskuntasi? Gallerioiden käytännöistä tiedän sellaisen omistavana melko paljon ja tämä aloitus haiskahti niin voimakkaasti että provo paljastuu aivan kohta :) kannattaa tarkoin harkita mitä kirjoittaa vastaukseksi, googletella ahkerasti :)

Vierailija
9/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut tämän. Minulla oli nettikauppa, jossa kauppasin sistustustrendeihin sopivia pikkutuotteita. Halvassa puukehikossa loistava musta kirjain A, itse printattu halvalle paperille, maksoi 78 euroa. Sen tekemiseen meni printtaus + kehystäminen, noin 2 minuuttia. Materiaalit maksoivat 82 senttiä. Nettikaupan pitämisestä ei ollut mitään kuluja, tein sivut itse ja sain ilmaista nettisivutilaa.

Tein tätä kolme vuotta, kun olin kotiäitinä. Lopetin, kun en jaksanut enää lähetellä tilauksia ja piti pitää yhtä huonetta varastona jatkuvasti. En halunnut laajentaa, myyntityö ei ollut millään tavalla kiinnostavaa. Tienasin kotiäitinä näin 1800-4200 euroa kuussa, tekemättä juuri yhtään mitään.

Vierailija
10/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ja höpsistä, älä aliarvioi itseäsi! Jos joku on halukas maksamaan pyytämäsi "hävyttömän" hinnan taiteestasi, niin silloin se on sen arvoinen. Se on koskettanut jotain ihmistä, hän on halunnut sen.

Mutta onhan se näinkin, jossain joku naamarasvamaakari kertoi ettei hänen tuotteensa mennyt hyvin kaupaksi kun sen hinta oli edullinen. Kun saman naamarasvan hinta moninkertaistettiin -> kauppa alkoi käymään: Sen on pakko olla hyvä kun se maksaa paljon!

Vierailija
11/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi myisit halvalla, jos joku on valmis maksamaan paljon? Ei se mitään huijausta ole.

Vierailija
12/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:09"]

Missä myyt taidettasi ja kuinka hankit asiakaskuntasi? Gallerioiden käytännöistä tiedän sellaisen omistavana melko paljon ja tämä aloitus haiskahti niin voimakkaasti että provo paljastuu aivan kohta :) kannattaa tarkoin harkita mitä kirjoittaa vastaukseksi, googletella ahkerasti :)

[/quote]

En sanonut, millaisesta taidemuodosta on kyse, enkä sano. Hulluhan olisin, jos paljastaisin itseni. 

Asiakkaisiin olen ottanut alussa itse yhteyttä, mutta nykyään raha tulee suoraan luokseni. Siis ihan konkreettisesti.

ap

Vierailija
13/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:13"]

Miksi myisit halvalla, jos joku on valmis maksamaan paljon? Ei se mitään huijausta ole.

[/quote]

Arvostan ehkä itse oikeita taitelijoita ja lahjakkuutta niin paljon, että pidän tätä huijaamisena. Ja se, ettei "taidettani" osta kukaan oikea taiteenystävä, kertoo jo jostain. Lähes kaikki työni menevät uusrikkaille junteille, näin tyhmästi ja ilkeästi sanottuna. Sellaisille, joilla ei ole mitään käsitystä taiteesta.

ap

Vierailija
14/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:14"]

[/quote]

En sanonut, millaisesta taidemuodosta on kyse, enkä sano. Hulluhan olisin, jos paljastaisin itseni. 

Asiakkaisiin olen ottanut alussa itse yhteyttä, mutta nykyään raha tulee suoraan luokseni. Siis ihan konkreettisesti.

ap

[/quote]

Et siis vastaa kysymyksiin mistä alunperin hankit asiakasverkostosi ja millä keinoin :) Näin arvelinkin. Tyhjillä lauseilla ne parhaat provot rakentuvat.

Vierailija
15/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:21"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:13"]

[/quote]

Arvostan ehkä itse oikeita taitelijoita ja lahjakkuutta niin paljon, että pidän tätä huijaamisena. Ja se, ettei "taidettani" osta kukaan oikea taiteenystävä, kertoo jo jostain. Lähes kaikki työni menevät uusrikkaille junteille, näin tyhmästi ja ilkeästi sanottuna. Sellaisille, joilla ei ole mitään käsitystä taiteesta.

ap

[/quote]

Vai mitään käsitystä taiteesta. Voi tulla sulle nyt yllätyksenä: Taide voi olla melkein mitä tahansa, sen rajat ovat todella avarat. Vähän nyt vaikuttaa siltä että sun taideopinnotkin on lähinnä työväenopistosta...ja käsityksesi taiteesta on 'taulu seinällä'.

Vierailija
16/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi virkistävää kuulla vaihteeksi tällaistakin eikä aina vaan sitä ruikutusta, ettei taiteella elä. Taide jos mikä on subjektiivista ja jos teoksissasi on jotain sellaista, mikä saa ihmiset vaikuttumaan ja ostamaan niitä, niin sehän on vain hienoa. Viis siitä vaikka omasta mielestäsi tuote on paska ja rääpäisemällä tekaistu. 

Vierailija
17/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:21"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:14"]

[/quote]

ap

[/quote]

Et siis vastaa kysymyksiin mistä alunperin hankit asiakasverkostosi ja millä keinoin :) Näin arvelinkin. Tyhjillä lauseilla ne parhaat provot rakentuvat.

[/quote]

En tietenkään kerro yksityiskohtia. En ole tyhmä. Haluatko tietää asiakkaideni nimet? Osoitteet? 

Valmistuttuani pyrin ensin alan töihin. Esimerkkinä siis jos olisin viulisti, olisin pyrkinyt orkestereihin tai musiikkiopistoihin opettajaksi. En saanut paikkoja, joten tein niitä näitä. Sitten näin ilmoituksen, jossa etsittiin tietynlaista juttua tiettyyn tilaisuuteen. Mietin, että mitenköhän tuollaiseen ikinä pääsisi. Että saisi niin paljon nimeä, että voisin ottaa yhteyttä ja sanoa, että voin hoitaa sen. Tällaisia työtilaisuuksia näkyi puolen vuoden sisällä neljä ja aloin tosissaan harmitella, että olen kouluttautunut alalle, jossa minulla ei ole mitään tulevaisuutta.

Sitten lähdin sille kuuluisalle amerikanreissulleni ja luin sen oppaan. Palattuani otin yhteyttä juuri tällaiseen tahoon, joka etsi juurikin nimekästä taiteilijaa suorittamaan tarpeisiinsa sopivan asian. Ihan oikeasti, en voi sanoa, mistä on kyse, vaikka kuinka ruinaisit.

Esimerkkinä joku kauppakeskus haluaisi palkata performanssitaiteiljan avajaisiinsa aulaan esittämään jotain noin puoleksi tunniksi. Jos joku tarjoutuu tekemään sen ilmaiseksi, se ei kiinnosta. Jos joku "suostuu" tulemaan viidelläkympillä, ei sekään niin kiinnosta. Mutta kun tulee tällainen taiteilija, joka esittää ihan älyttömän tarjouksen, vaikkapa 5000 euroa omasta spektaakkelistaan, sitä voidaan pohtia tosissaan. Minulle kävi näin ja siitä ne pölvästien rahahanat aukesivat. Heti ensimmäisen myydyn ja julkaistun "taideteokseni" jälkeen minulta kysyttiin, missä taiteeseeni voisi tutustua lähemmin. Valehtelin, että olen nyt työstämässä isoa juttua ja toivon sille työskentelyrauhaa ja että minut voi tavata kahden viikon päästä. Tein kymmenen "taideteosta" siinä ajassa ja nämä pölvästit ostivat ne suurena taiteena tuhansilla euroilla.

En sano olevani taidemaalari, en muusikko, en tanssija, en valokuvaaja, en sano, mikä olen. Ja painotan, että arvostan todella oikeita taiteilijoita ja voisin itse ostaa hyvin vaikkapa 1000 euroa maksavan valokuvan, jos todella pitäisin siitä. En kuitenkaan ostaisi naapurin Pirkon iPhonella nappaamaa kuvaa tonnilla, vaikka sekin osaa räpsiä ihan kivoja kuvia.

ap

Vierailija
18/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tuo sitten haittaa, kun kerran asiakkaillasi on varaa maksaa. Jos omatunto kolkuttaa, laita osa palkkioista hyväntekeväisyyteen.

Vierailija
19/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotakuta muuta kiinnostaa alkaa myydä puutaheinää, esimerkiksi omia kamalia käsitöitään, suosittelen lukemaan kirjan Handmade for Profit!: Hundreds of Secrets to Success in Selling Arts & Crafts.

ap

Vierailija
20/37 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI se ole huijausta, ellet ole sellaisella taiteellisella alalla jossa voit sanoa, että työsi on materiaaliltaan muuta kuin mitä se todella on. Esim väität että on 24 karaatin kultaa ja onkin vain kullattu tms. Jos rehellisesti kerrot työsi materiaalit tai teet töitä joista ne ilmiselvästi muutenkin näkee niin se on sitten vain ostajan tyhmyyttä. On suomessakin tyyppejä, esim Stefan Lindfors, jonka töistä maksetaan hunajaa ja itse en arvosta niitä yhtään. Ja esim tämä miekkonen joka tekee niitä pukuja linnan juhliin (esim Leena Harkimolle) en nyt vaan muista nimeään, niin oli suunnitellut koruja joihin matskut maksoi n 50 senttiä ja pyysi niistä kymmeniä euroja ja jotkut hullut osti  ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme