Mikä astiasto teillä on arkikäytössä? Minkä astiaston haluaisit?
Tässä mietin minkä haluaisin ostaa kun alkaa lautaset loppua ja joku kiva pitäisi saada :D
Kommentit (67)
Arabian teema, valkoisena kuten monella muullakin. Ei haittaa tippaakaan, että samaa on muillakin. Kun menee rikki, aina saa uutta tilalle eikä 5 vuoden päästä tarvitse uusia koko astiastoa, kun on vaan 4 syvää lautasta, 5 leipälautasta, 3 isoa lautasta jne. ehjänä eikä 'juuri tällä kukkakuviolla olevaa valmisteta enää'. Kyse on, kuten todettua, arkiastioista joista syömme päivittäin perheen kesken, joten ovat kovalla kulutuksella, eikä kukaan vieraamme käy niitä arvostelemassa.
Arkena vihreä 24 h ja Paratiisita haaveilen. Paratiisi on ihana!!
Teemaa olis kiva saada monen eri värisinä. Ja tuo Ikea Färdig näytti myös nätiltä! Meillä ei myöskään olla niin jäykkiä astioiden samanlaisuuden kohdalla. Tulee kivasti väriä pöytään kun kaikilla on vähän erilaista...
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 09:18"]
Ja nyt haluaisin sitä PIP Studion sarjaa, joka on todella värikäs ja jota voisi yhdistää tuohon arkiastiastoon myös, mutta ne pitää pestä käsin.
[/quote]
Ostin eilen PIP Studiolta Love birds-astioita, ai etta ne on ihania! Mista niita saa suomesta?
Lapsuuden kodin kaapeista aikoinaan saatua Arcticaa, sieltä löytynee täydennystä vielä jonkin aikaa (pienen asunnon kaappeihin ei mahdu tällä hetkellä), tosin pikkulautasia on mennyt rikki aikojen saatossa.
Olen jo pitkään halunnut yksinkertaista 24h-sarjaa arkikäyttöön ja hienostunutta valkoista Lumia juhlaan (kattausta olisi helppo värittää), mutta toisaalta Arabian Runo houkuttelee näyttävyydellään, ainakin sen tarjoiluastiat toisivat väriä pöytään, eikä kaikkien tarvitsisi olla samaa kuviotakaan. Niistä olisi mukava tarjoilla vähän juhlallisemmin ystäville arjessa tai perheessä sunnuntaipäivällistä. Mutta ehkä sitten, kun saan sen lottovoiton...
meillä yli 30 vuotta sitten kihlalahjaksi saatu Pirtti astiasto joista on mennyt rikki vain pari lautasta, parempina on Oiva Toikan Pioni astiat, juuri huusin huutokaupasta niitä lisää.
Nyt nolottaa... arkiastioina mummolta peritty arabian polaris-sarja. Syvät, matalat, pikku- ja leipälautaset. Kaapissa on vielä vaikka mitä silli- ja paistivateja, kulhoja sekä maito- ja kastikekannut. Pesen koneessa ja hyvin on kestäneet. En tykkää väristä enkä kuviostakaan, mutta sain pelastettua kun äitini oli viemässä niitä kirppikselle.
On moniakin, tällä hetkellä käytän eniten Arabian ruskaa, sitä on myös kahvi- ja teekupit yms. Myös 60-luvun lasilautaset kukkasin usein käytössä. Juhlavampiin tilaisuuksiin käytän vanhaa Arabian sinikukka astiastoa, en muista nimeä, tosi juhlassa on oikein vanha astiasto hennoin kukin. On valkoisia astioitakin, mutta niitä ei tule käytettyä. Ostoslistalla mustaa Taikaa, mukit ostin jo.
Valkoista ja oliivinvihreää Teemaa, lisäksi muumimukeja. Lasit ja kulhot ovat Kartio-sarjaa ja lisäksi meillä on yksi Kastehelmi-tarjoilukulho.
Minulle on tärkeää, ettei lautasissa ole kuvioita ja että väritkin ovat mahdollisimman neutraalit, jotta ruoka pääsee paremmin esille. Tämä rajaa vaihtoehtoja jo aika paljon. Yksivärisistä astioista Teeman muotoilu miellyttää minua eniten. Yleisyys ei haittaa, saapahan ainakin varmasti ostettua uutta rikkoutuneiden tilalle. Ja minusta on jotenkin mukavaa käyttää Suomessa suunniteltuja astioita, vaikka ne valmistetaankin jossain ties missä.
Pentikin Ainon haluaisin Arctican tilalle, arkikäytössä meillä on Iittalan Teemaa.
Mulla on tämä Iittalan Kulku, tykkään kovasti koska siinä on Teeman toimiva muotoilu ja kiva, ajaton Kastehelmi-kuvio. Vieraatkin ovat kehuneet. Tähän sarjaan (kausituote) ei ole ollenkaan niitä ihan pienimpiä lautasia, joten olen ostanut ne sitten helmenharmaana ja okranvärisenä Teemana. Sopivat hyvin yhteen.
http://inthespotlightofstyle.blogspot.fi/2012/02/kulkua-kotiin.html
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 13:29"]
Mulla on tämä Iittalan Kulku, tykkään kovasti koska siinä on Teeman toimiva muotoilu ja kiva, ajaton Kastehelmi-kuvio. Vieraatkin ovat kehuneet. Tähän sarjaan (kausituote) ei ole ollenkaan niitä ihan pienimpiä lautasia, joten olen ostanut ne sitten helmenharmaana ja okranvärisenä Teemana. Sopivat hyvin yhteen.
http://inthespotlightofstyle.blogspot.fi/2012/02/kulkua-kotiin.html
[/quote]
Lisään vielä, että mulla on tuo astiasto juuri noin kuin tuossa linkissä, eli olen ostanut molempia värejä sekaisin.
Itselläni on parempana astiastona Pentikin Vanilja -sarja reilu 20 henkilölle ja uusi arkisempi astiasto on vielä mietinnässä, tällä hetkellä asiaa ajaa luhdan ala saran -sara. Joka on erittäin huonolaatuinen, lautasten reunat lohkeilleet.
2, sama juttu Arctica on meilläkin. Nyt on pitänyt alkaa uusimaan matalia ruokalautasia, vanhimmat ovat nimittäin 70-luvulta, eli hyvin ovat kestäneet kovaa kulutusta. Lisämausteena on sitten joitakin osia Arabian 24h-sarjasta, harmi vain ettei enää saa sinisiä ja vihreitä osia. Näistä uusista väreistä en pidä. Juomalasit ovat sitten ihan halpiksia, ostin hiljattain 12 kappaletta jotan puolalaisia juomalaseja S-marketista hintaan 0,95 e/kpl. Jostain syystä Iittalan lasit eivät enää kestä tiskikonetta, alkoivat lohkeilemaan heti uutena reunoistaan. Sainkin vinkin, että Iittala käyttää nykyisin pehmeämpää lasimassaa kuin aikaisemmin. Lisäksi on vielä sellainen juttu, että emme käytä niitä pieniä juomalaseja, vaan lasien pitää olla isoja. Aterimetkin ovat merkkikamaa eli Hackmannia. Vanha kunnon Savonia pitää pintansa.
56!!! Eikös Arabia ja Iittala ole nykyisin periaatteessa samaa putiikkia? Ainakin niiden omissa liikkeissä on sekä Iittalaa, Arabiaa että Hackmannia myynnissä.
Jaa-a, että mitä sarjaa... No ei mitään sarjaa, on ne kyllä samanlaisia, mutta mitä-lie-halpiskamaa ja ihan hyvin ovat palvelleet jo vuosikaudet. Mitä väliä?
Osaisiko joku täällä sanoa, miksi Teemaa on sekä Arabialla että Iittalalla? Kaupoissa näkee kumpaakin. Olen yrittänyt googlettaa, mutta en ole löytänyt selitystä.
En tiedä mikä meillä on käytössä. Lautasia siihen kuuluu, syviä ja matalia :) Ei myöskään tule yhtään astiaston nimen edes mieleen. Kaikkia ei tällaiset kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 07:14"]
Arabian Paratiisi, rakastan sitä, lempparini.
[/quote]
täällä toinen Paratiisista tykkäävää. Olen ekat ostanut tyyliin viikkorahoilla yli 20 v sitten ja edelleen tykkään. Naimisiin meno auttoi kovasti astioiden määrän kasvattamisessa, vähän liikaa on nyt niitä. Hirveesti ei ole rikki mennyt vuosien varrella.
Aina välillä kun tulee uusia, ajattelen olis kivaa toikin, mutta enpä sitten ole sortunut. Hyvä niin !