Mikä astiasto teillä on arkikäytössä? Minkä astiaston haluaisit?
Tässä mietin minkä haluaisin ostaa kun alkaa lautaset loppua ja joku kiva pitäisi saada :D
Kommentit (67)
Eikö teitä Teemailijoita häiritse ajatus että kaikilla muillakin on samaa?? Kuten aiemmin Arcticaa. Em syistä en itse halunnut kumpaakaan, meillä oli alkuperäisiä 50 luvulta mutta annoin eteenpäin. Muoto ok, materiaali kömpelöä kivitavaraa ja tosiaan nyt on "kaikilla"
Valkoinen Arabian 24h. Se onkin meidän ainoa astiasto. Juhlissa sitten käytetään noiden kanssa pöytähopeita ja -kynttelikköjä ja näyttäviä lautasliinoja hopearinkuloissa. Saa oikeinkin juhlallisen kattauksen.
Laseista löytyy Iittalan Ote arkikäyttöön sekä täyskattaus Aarnea ja vielä Sentan valkkari, punkku ja shampanjalasit.
Meillä arkikäytössä sininen Taika.
Meillä ei oo erikseen arki- ja juhla-astiastoja. Ruokalautasina harmaat todella kestävät halpis lautaset (?), pohjassa lukee Oxford. Yksikään näistä ei ole edes lohjennut 10 vuoden aktiivikäytössä. Samaa ei voi sanoa Arabian ja Iittalan astastoista.
Arabiaa löytyy 24h valkoisena, muutama Taika kulho sekä Kartio ja Ote lasit. Kartio lasit poistumassa käytöstä sitä mukaan kun ne hajoaa. Teemukeja on sekalainen lajitelma, koska hyvä ja oikean mallinen teekuppi on vielä hakusessa.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 08:05"]
Eikö teitä Teemailijoita häiritse ajatus että kaikilla muillakin on samaa?? Kuten aiemmin Arcticaa. Em syistä en itse halunnut kumpaakaan, meillä oli alkuperäisiä 50 luvulta mutta annoin eteenpäin. Muoto ok, materiaali kömpelöä kivitavaraa ja tosiaan nyt on "kaikilla"
[/quote]
No ei haittaa. En kovin usein käy muiden astiakaappeja tonkimassa ja harvoin myöskään arkiastiastosta syömässä. :)
Meillä on valkoisen teeman lisäksi punaraitaiset origot ja niitä yhdistellään miten sattuu.
Parempina astoina kaksi erilaista vanhaa arabian sarjaa, mut niitä ei pestä koneessa.
Minullakin on Arctica.
Joku kysyi, eikö haittaa, että "kaikilla" on sama astiastoa. Ei minua ainakaan haittaa, vaikka jollakulla olis samaa kuin minulla. Minähän valitsen sitten itse servetit, pöytäliinan, lasit ja aterimet sekä mahdolliset muut pöytäkoristeet tms. ihan itse lisäksi.
Valkoinen lautanen on jotenkin kivan perusjuttu. Jos tänä päivänä alkaisin kerätä astiastoa, valitsisin luultavasti Arabian Lumi-astiaston. Mutta Arctican keräilyn aloitin yli kaksikymmentä vuotta sitten, itseasiassa astiastoon ei ole ostettu mitään uutta yli kymmeneen vuoteen. Ja yhtään astiaa ei ole hajonnut. Minulla on ollut aina keittiössä parkettilattia, laattalattiat on tuhoisia astioille ;-)
Arctican ainoa kehno puoli mielestäni on se, että sen kahvikupit on niin mitättömän kokoisia. Niitä käytetäänkin ainoastaan juhlissa meillä. Haluaisin jonkin erillisen kahviastiaston, jossa olisi vähän isommat kupit. En ole vielä keksinyt mikä se olisi.
Ei ole kokonaista astiastoa vaan käytämme mustaa Teemaa, Arcticaa ja Uhtuaa. Lisäksi kasa muumimukeja sekä Arabian kausimukeja.
Tätä se juuri on, aina kun vierailen suomalaisten ystävieni luona, kaikilla on identtiset kahvipöydät. Kerran törmäsin Villeroy & Bochin astioihin, oli raikas tuulahdus tuon iänikuisen Arabian rinnalla.
Valkoinen Teema ollut iät ja ajat sekä arki/juhla vaikka osa astioista ei ole käytännöllisiä. Nyt haluaisin jotain muuta, mutta astiasto vielä hakusessa
itsellä käytössä iittalan satumetsä sekä taika astiastoa.
Kermansaven luonnonvalkoinen Oliivi.
Arjessa ja juhlassa. Tämän halusin ja en vielä 10v jälkeenkään halua vaihtaa muuksi. Simppeli ja muodoiltaan pehmeä (verrattuna kulmikkaaseen Teemaan). Väri sopii kaikkeen: jouluun ja juhannukseen, arkeen ja pyhäpäivään. Valkoiseen pöytäliinaan tietty hukkuu, mutta sitten voi laittaa vaikka pikkuliinat väliin.
Lasisarja on vielä hakusessa. En vieläkään (ikä 40+) ole keksinyt mistä niistä tykkään. Nyt on jotain Prisman halppissarjaa, eikä ne mene edes rikki....
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 08:54"]
Tätä se juuri on, aina kun vierailen suomalaisten ystävieni luona, kaikilla on identtiset kahvipöydät. Kerran törmäsin Villeroy & Bochin astioihin, oli raikas tuulahdus tuon iänikuisen Arabian rinnalla.
[/quote]
Ehkä me muut sitten arvostetaan Suomalaista työtä ja perinnettä Teemoinemme. Ja jätetään tuulahdukset teille Eurooppalaisille.
Oon muuten istunut Villeroy & Bochin vessanpytyllä... siinä oli jotain tyyliä. Vaikka Arabiaahan ne täällä on, eli täyttö ja tyhjennys samaan kippoon.
Villeroy&Bochin valkoinen astiasto, en muista sarja nimeä, mutta voi yhdistaa juhla-astiatoomme, joka on saman merkin Ivoire. Vähän turhan kallis arkiastiasto lapsiperheeseen, mutta ostettu ennen kuin lapsia oli edes. Sen lisäksi muutamia Ikean isompia lautasia. Huomaa kyllä eron laadussa, koska Ikean valkoiset lautaset ovat täynnä naarmuja.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 09:14"]
Villeroy&Bochin valkoinen astiasto, en muista sarja nimeä, mutta voi yhdistaa juhla-astiatoomme, joka on saman merkin Ivoire. Vähän turhan kallis arkiastiasto lapsiperheeseen, mutta ostettu ennen kuin lapsia oli edes. Sen lisäksi muutamia Ikean isompia lautasia. Huomaa kyllä eron laadussa, koska Ikean valkoiset lautaset ovat täynnä naarmuja.
[/quote]
Ja nyt haluaisin sitä PIP Studion sarjaa, joka on todella värikäs ja jota voisi yhdistää tuohon arkiastiastoon myös, mutta ne pitää pestä käsin.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 08:05"]
[/quote]
Meillä ei ole Teemaa, mutta olisi kätevää, jos olisi: Kun on isommat juhlat, saisi todennäköisesti helposti samaa sarjaa joltain lainaksi. Jos joskus vielä hankin astiasarjan, hankin samaa kuin vanhemmillani, juuri siksi, että ristiinlainaaminen olisi helpompaa.
Toisekseen kun on yleinen astiasarja, siihen lisäosien hankkiminen on helppoa.
Valkoista Teemaa täälläkin, ja kahviastiastona Lumi (tosin useimmiten juodaan silti muumimukeista). Laseina Aino Aaltoa merensinisenä ja kirkkaana ja jotain Ikean laseja lisäksi.
Arkikäytössä Arabian Pirtti, aikanaan vanhemmiltani saatu kun muutin pois kotoa ja äiti halusi uuden astiaston. Lisäksi vähän parempina pieni sarja Kultakeramiikkaa, mutta nekin fiiliksen mukaan myös arkikäytössä.
En osaa yhtään sanoa minkä astiaston haluaisin, mulle on loppujen lopuksi aika yhdentekevää millaiselta lautaselta syön. Ja ne Arabiat, varsinkin kahvikupit, on vieläkin niin hyvässä kunnossa, että kelpaa kotijuhliin.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 07:33"]
Arabian 24h vihreänä. Sitä ei enään valmisteta joten nettikirppiksiltä jne etsiskelen sitä välillä. Tykkään.
[/quote]
Sama täällä :)
Pentikin Eden. Ihanan romanttinen! :)
Villeroyn Tipo Blue arkisettinä. Parempana Ikean Skyn, kaunis ja erinomaista aitoa posliinia