En ollut valmis isäksi
Haluan kertoa oman tarinani, joka ehkä saa joskus ajattelemaan myös isän ja miehen kantaa. Olin parikymppinen opiskelija. Tapasin naisen, johon ihastuin. Seurustelimme ja olin toki vakavissani, mutta kerroin naiselle, etten halua vielä ainakaan lapsia. Haluan valmistua ja saada kunnon työpaikan. Nainen, nykyinen ex-vaimoni, tuntui käsittävän asian. Hän sanoi, että asia ok. Halusin käsitellä menneisyyden asioita, enkä ollut muutenkaan vielä valmis missään nimessä isäksi. Olin lapsellinen, halusin viettää opiskelijaelämää. Tyttöystäväni oli kuitenkin päättänyt toisin. Hän lopetti pillerien syömisen kertomatta minulle ja tuli raskaaksi. Olen kasvatettu siihen, että omista lapsista pitää ottaa vastuu, joten yhtäkkiä olin perheenisä, saimme vielä toisen lapsen. Omalletunnolleni ei sopinut lähteminen, mutta koko avioliittomme ajan koin passiivista vihaa vaimoani kohtaan. Olisin vielä ymmärtänyt, jos kyse olisi ollut vahingosta, mutta kyse oli systemaattisesta halusta tulla raskaaksi kanssani. Vaimoni oli vielä nuori, 22-vuotias, hän olisi löytänyt jonkun toisen, jonka kanssa saada lapsia. Ei ollut kyse nelikymppisestä naisesta.
Erosimme 15 avioliittovuoden jälkeen. Jälkikäteen olen pohtinut omaa isyyttäni. En ollut hyvä isä lapsilleni. Yritin olla, mutta en ollut. Olin kunnianhimoinen, mutta lapsien myötä oli pakko tehdä erilaisia ratkaisuja elämässä. Valita työ, jonka jatko on suhteellisen varmaa. Työ, joka ei koskaan ollut se, mitä tavoittelin. Rakastan lapsiani, mutta he olisivat ansainneet toisenlaisen elämän. Niin makaa kuin petaa, on totta, mutta silti osa vastuuta on myös naisella. Jos mies sanoo, ettei hän ole valmis, hän yleensä tarkoittaa sitä.
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 13:12"]
Se joka ei lapsia halua huolehtii ehkäisystä.
[/quote]
Olen kyllä SAMAA mieltä. Ehkäisyä ei voi jättää vain toisen harteille. Itse lisäisin vielä, että ei kannata lainkaan harrastaa seksiä jos ei ole valmis seurauksiin, koska MIKÄÄN EHKÄISY ei ole 100% varmaa. Itse tulin raskaaksi vaikka söinkin pillereitä. Aborttia en missään tapauksessa halunnut, koska se olisi ollut murha. Kyllä ainakin yli 15v ikäinen jo tietää, että yhdynnästä voi tulla raskaaksi jopa silloin kun ehkäisyn pitäisi olla kunnossa.
[/quote]
Näin on. ja lapsia on syntynyt maailman sivu toivottuina ja eitoivottuina. Omia ja naapurin siittämiä. Kertoo paljon ap:sta se että ehkäisy on häestä vain tyttöystävän juttu. Sitäpaisti ehkäisypillerikin voi pettää. Sen voi unohtaa myös vahingossa. Olisipa hauska kuulla kertoiko tyttöystävä ihan varta vasten huijanneensa vai onko sekin ap:n katkeran pään tuotoksia? Jos ap:lle on niin hirveä elämää pilaava juttu se että lapsi ei tullut juuri sinä päivänä kuin hänelle sopii, niin olisi kyllä kannattanut miettiä onko kypsä edes seurustelemaan. Lapsia tulee vahingossa. JOillekin ei ollenkaan. Joillekin vaikeasti sairaana. Lapsi on lahja. Surullista ettei ap sitä pysty käsittämään. Edelleen, olisi kiva tietää, mikä on estänyt ap:ta olemasta hyvä isä. Vankilatuomio? Alkoholiongelma? Mutanttininjat? Tyttöystävät? Olisi myös hauskaa kuulla mikä se kunnianhimoinen ura olisi ollut jonka nyt sitten menetit? Olisiko siitä muutenkaan mitään tullut?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 20:41"]
[/quote]
Olen kyllä SAMAA mieltä. Ehkäisyä ei voi jättää vain toisen harteille. Itse lisäisin vielä, että ei kannata lainkaan harrastaa seksiä jos ei ole valmis seurauksiin, koska MIKÄÄN EHKÄISY ei ole 100% varmaa. Itse tulin raskaaksi vaikka söinkin pillereitä. Aborttia en missään tapauksessa halunnut, koska se olisi ollut murha. Kyllä ainakin yli 15v ikäinen jo tietää, että yhdynnästä voi tulla raskaaksi jopa silloin kun ehkäisyn pitäisi olla kunnossa.
[/quote]
Eli jos vanhemmat eivät laita lapsiaan turvavöihin ja lapset lätsähtävät kolarissa takapenkiltä tuulilasiin, niin sinusta he eivät ole tehneet mitään väärä koska "olishan ne voineet muutenkin kuolla"? Eikö ole mitään syytä olla tupakoimatta raskausaikana koska "voihan sen keuhkosyövän muutenkin saada"?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 20:34"]
No kuule, mun on todella vaikea nähdä tätä ap-miestä uhrina. Varsinkin kun jäi suhteeseen ja teki lisää lapsia. Ja syyttää tästä vaimonsa lisäksi kasvatustaan ja omaatuntoaan:D Ja mistäpä me totuutta tiedämme heidän intiiimeistä hetkistään. Tässä oli vain ap:n oma kärsimysnäytelmä, jota hän on kantanut mukanaan vuodesta toiseen ja katkerana nillittää. Minusta ap on tyypillinen vastuuton mies joka etsii vikoja omaan katkeruuteensa muista. Ja se että hän on ollut vaimonsa kanssa "omantunnon" takia on ihan yhtä törkeä teko vaimoa kohtaan. Lapsellinen tuyperys. Jos hän on jonkun uhri niin ehkä omien vanhempiensa, jotka ovat kasvattaneet hänestä tuollainen selkärangattoman valittajan. MInä symppasin aikanaan tällaista "vanhemmaksi pakotettua" ressukkaa. ja parempi tuttavuus osoitti ihan tämän saman; itsesäälissä kieriskelevä marttyyri joka ei nähnyt missään asiassa niitä omia valintojaan. Lisäksi valehteli joka suuntaan kun ei uskaltanut puhua totta ettei vaan kukaan suutu hänelle. Koskaan ei tullut hänelle mieleen aikuisuus josta käsin kykenee näkemään lapset ja heidän tarpeensa. Vain se oma raukka pikku pahoitettu mieli. Aina oli joku kamala tuhma nainen pettänyt tai huijannut tai valehdellut. Mutta tosiaan, itse oli suurin paskanpuhuja. Joten ei armoa tuollaiselle tyhmyydelle. Ajattelisi lapsiaan, herranjumala. Onneksi vaimonsa pääsi eroon moisesta ruikuttajasta. Vaimo ne lapset varmaan on kasvattanutkin.
[/quote]
Et vastannut kysymykseen. Jos mies pahoinpitelisi naisen, niin sanoisitko naiselle, että mitä menit väkivaltaisen miehen kaa naimisiin, oma vika, älä valita siinä?
Ap, tosi kurjaa toimintaa ex-puolisoltasi.Tiedän lähipiiristä vastaavan tapauksen, tyttöystävä halusi vauvan ja teki saman tempun. Poikaystävä kantoi vastuunsa lapsesta ja hylkäsi opiskeluhaaveet ja siirtyi täyspäiväisesti pikaruokaravintolan kassalle. Erohan siitä muutaman vuoden kuluttua tuli, kyllähän tuollainen temppu luottamuksen toiseen syö. Minusta lapsen hankkiminen on elämän suurin päätös ja siihen huijaaminen on todella törkeää!
Kyllä vahinko on ihan yhtä lailla molempien vika. Tahallaan ehkäisyn sabotointi tietäen että toinen ei vauvaa ole valmis hankkimaan on järkyttävä vääryys!
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 20:34"]
No kuule, mun on todella vaikea nähdä tätä ap-miestä uhrina. Varsinkin kun jäi suhteeseen ja teki lisää lapsia. Ja syyttää tästä vaimonsa lisäksi kasvatustaan ja omaatuntoaan:D Ja mistäpä me totuutta tiedämme heidän intiiimeistä hetkistään. Tässä oli vain ap:n oma kärsimysnäytelmä, jota hän on kantanut mukanaan vuodesta toiseen ja katkerana nillittää. Minusta ap on tyypillinen vastuuton mies joka etsii vikoja omaan katkeruuteensa muista. Ja se että hän on ollut vaimonsa kanssa "omantunnon" takia on ihan yhtä törkeä teko vaimoa kohtaan. Lapsellinen tuyperys. Jos hän on jonkun uhri niin ehkä omien vanhempiensa, jotka ovat kasvattaneet hänestä tuollainen selkärangattoman valittajan. MInä symppasin aikanaan tällaista "vanhemmaksi pakotettua" ressukkaa. ja parempi tuttavuus osoitti ihan tämän saman; itsesäälissä kieriskelevä marttyyri joka ei nähnyt missään asiassa niitä omia valintojaan. Lisäksi valehteli joka suuntaan kun ei uskaltanut puhua totta ettei vaan kukaan suutu hänelle. Koskaan ei tullut hänelle mieleen aikuisuus josta käsin kykenee näkemään lapset ja heidän tarpeensa. Vain se oma raukka pikku pahoitettu mieli. Aina oli joku kamala tuhma nainen pettänyt tai huijannut tai valehdellut. Mutta tosiaan, itse oli suurin paskanpuhuja. Joten ei armoa tuollaiselle tyhmyydelle. Ajattelisi lapsiaan, herranjumala. Onneksi vaimonsa pääsi eroon moisesta ruikuttajasta. Vaimo ne lapset varmaan on kasvattanutkin.
[/quote]
Et vastannut kysymykseen. Jos mies pahoinpitelisi naisen, niin sanoisitko naiselle, että mitä menit väkivaltaisen miehen kaa naimisiin, oma vika, älä valita siinä?
[/quote]
No oikein rautalangasta vääntäen; en mitenkään rinnasta väkivaltaa vahinkovauvaan. herranen aika, eihän kyse ole ollenkaan samanlaisesta asiasta kun kyseessä on kaksi aikuista. Toisekseen, ap tiesi naimisiin mennessään miten vaimonsa toimii; joten kyllä se oli tietoinen valinta häneltä, mikäli ap ei ole vajaaälyinen. Tässä herää kysymys että kukas sua on loukannut kun noin pahasti menee herne nenään? Ettet vain olisi asianosianen ja nimenoaamn se uusi nyxä tällaisessa kuviossa? Ja aika nuori ja kokematonkin vielä?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 21:47"]
No oikein rautalangasta vääntäen; en mitenkään rinnasta väkivaltaa vahinkovauvaan.
[/quote]
Etpä tietenkään rinnasta koska se paljastaisi mihin nuo kannanottosi perustuvat.
Kaikkien miesten kannattaa muistaa, että tälläisiä naisia, kuten ap:n vaimo ja 78, on olemassa ja siksi kannattaa olla varovainen. Pitkällä tähtämellä täytyy ajaa lain muuttamista.
Jos harrastat seksiä, etkä itse huolehdi ehkäisystä, niin on oltava valmis isäksi. Kondomin käyttö ei ole vaikeaa ja seksiä voi harrastaa muutenkin kuin vaginaalisesti. Lisäksi yli 30-vuotiaana saa sterilisaation.
Hehehee. Eli on ihan ok, että nainen jättää pillerit pois ja miehen pitää vaan kantaa vastuu.
Onneksi ystäväpiiriini on valikoitunut toisia kunnioittavia, vastuuntuntoisia naisia!!!
Hei! Harmi juttu, että vaimosi toimi noin. Ei hyvä kenellekään. Sinulle kuitenkin sanoisin, että vaikka et tähän mennessä kokisi olleesi hyvä isä lapsillesi niin eipä se ole myöhäistä paikata asiaa. Menneitä vuosia ei tietenkään voi muuttaa, mutta tulevaisuuteen voi vaikuttaa. Tämä koskee myös työelämän tavoitteitasi.
Oma isäni oli oikeasti huono isä. Väkivaltainen alkoholisti, joka pahoinpiteli myös minua niin henkisesti kuin fyysisesti. Siitä huolimatta minä rakastin ja rakastan isääni. Isä on toipunut alkoholismistaan ja olemme paljon tekemisissä. En tunne katkeruutta vaan olen tyytyväinen siitä, että tällä hetkellä minulla on isä, johon voin luottaa ja joka on hyvä isoisä lapsilleni.
Kaikkea hyvää tulevaisuuteesi! Toivottavasti tämä viestisi avaa silmiä niiltä naisilta, jotka toimivat kuten kirjoittajan ex-vaimo.
Jos mies sanoo, että ei ole valmis isäksi, hän hoitaa sittten myös ehkäisyn, niin ei tule jälkikäteen mussuttamista. Viimeistään se toisen lapsen hankinta oli jo sunkin puoleltasi törkeä temppu. Yhtään sen naisen tekosia väjättelemättä..
En pääse nro 3:sen ajatusmaailmaan..
Jos kaksi ihmistä on suhteessa ja ehkäisystä sovittu (pillerit) niin mikä suhde se sellainen on jossa tarvitsee vielä varmistaa. Tuohon pitäisi voida luottaa. Törkeää huijausta enkä voi ymmärtää tuollaisia naisia millään. En halua uskoa että vastaavaa tapahtuu oikeasti! Toivon melkein että tämä on provo..
Minusta tuo on ap:lta ihan normaalia pohdintaa elämästä ja vanhemmuudesta. Ei kannata masentua tai kokea alemmuutta. Isäni olet varmasti niin hyvä kuin voit ja lastesi ainoa. Olet mielestäni hoitanut velvollisuutesi ja ollut vastuullinen tilanteessa jota et ehkä itse valinnut mutta tuli eteesi.
Minun elämässäni isä ei ollut läsnä laisinkaan. Jos hän olisi kyennyt vastaavaan ajatteluun edes olisin tyytyväinen ja ylpeä!
Älä katkeroidu vaan katse eteenpäin. Rentoudu isyytesi kanssa niin huomaat kuinka nautinnollista vanhemmuus voikaan olla. Tsemppiä.
Numero 3, ethän oikeasti ole tosissasi? Siis miehen olisi pitänyt pitää huoli ehkäisystä siinäkin tilanteessa kun nainen lopettaa salaa pillerien käytön. En ymmärrä ajatusmaailmaasi, en sitten millään.
Myönnän kyllä, että numero 3 on oikeassa osittain. Toki minunkin olisi kuulunut huolehtia ehkäisystä, mutta olimme sopineet, että tyttöystäväni, ex vaimoni, siitä huolehtii. Toinen lapsi oli molemmin puolisesti harkittu, sisarus lapsellemme. En täydellisesti syytä ex-vaimoani, asiaan tarvitaan kaksi, mutta silti asian kertomatta jättäminen oli väärin.
Piti sitte paljaalla ruikkia? Ja toinenkin vielä. Jos mies ei halua lapsia niin huolehtikoon ehkäisystä, vaikka panemalla piuhat poikki. E-pilleritkään ei ole 100 % varmoja. Et voi syyttää yksin vaimoasi kaikesta.
[/quote]
tämän sortin feministit oksettaa itsekkyydessään. Jos on sovittu, että lapsia ei hankita ja ehkäisynä valittu pillerit, niin on aika rankkaa vaatia miestä varmistamaan kumilla. Siitä se saakelinmoinen haloo nousee, että kun ei luoteta..
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 13:25"]
[/quote]
tämän sortin feministit oksettaa itsekkyydessään. Jos on sovittu, että lapsia ei hankita ja ehkäisynä valittu pillerit, niin on aika rankkaa vaatia miestä varmistamaan kumilla. Siitä se saakelinmoinen haloo nousee, että kun ei luoteta..
[/quote]
Ei feminismi liity tähän asiaan.
Minä olen feministi ja olen täysin samaa mieltä siitä, ettei ketään pidä huijata vanhemmuuteen.
Lapsesi lienevät vielä hengissä. Voit yhä olla heille hyvä isä. Ja voit vielä toteuttaa itseäsi työelämässä. Oman elämän pohdinta on fiksua, mutta vanhoihin tunteisiin ei kannata jäädä vellomaan.
Voit olla hyvä isä, hyvä isoisä jne.
Kun lapset ovat kasvaneet perusturvallisessa kodissa, tuskin mitään superkatastrofaalista on tapahtunut. Ja toisaalta, ethän tiedä, missä nyt olisit ilman ex-vaimoasi ja lapsiasi. Olet nyt elänyt yhdenlaisen elämän - ja toivottavasti siitä on myös mukavia muistoja.
Nyt kun olet ilmeisesti eronnut, vastuu omasta hyvinvoinnista jne. on (edelleen!) itselläsi.
Kaikkea hyvää.
[/quote]