Pakko makuuttaminen päiväkodissa
Tiedän että tämä on varmaa keskusteltu monta kertaa täällä, mutta kyselen nyt kuitenkin.
Mikä on kohtuullinen paikalla oleminen 5 vuotiaalle jos se ei nuku päiväunia.
Tilanne on nyt semmoinen, että meidän lapsi joutuu makamaan hiljaa joka päivä 1 tunti ja 10 minuuttia. Minun mielestä tämä on pitkä aika makaa hiljaa ja vaan odottaa että pääsee pois.
Meille on nyt valiteltu että lapsi "riehuu" nukkarissa. Olemme yrittäneet puhua kotona, että siellä pitää olla hiljaa. Lapsi on kertonut että hän joutuu makamaan pitkään. Meillä oli sopimus päiväkodin kanssa, jos lapsi nukahtaa hän nukkuu tunnin. Mikä on ok, meille on myös kerrottu että he pääsevät hiljaisiin leikkeihin jos ei nuku sadun jälkeen.
Kyselin siis tänään päiväkodissa kuinka kauan hän joutuu makamaan, ja vastaus oli yksi tunti ja kymmenen minuuttia.
Kun vähän tiedustelin voisiko lapsi päästä aikaisemmin pois, niin tyly vastaus oli. Meidän pitää suunitella, ja meillä ei ole henkilökuntaa.
Onko tämä teidän mielestä oikein?
Kommentit (186)
Ihan varmasti joutuu priorisoimaan ja kaikkea ei voi aina huomioida. Kuitenkaan pakkonukuttaminen ei kaikissa tapauksissa ole mikään pikkujuttu. Edelleen nyt otan esimerkiksi tämän oman eskarilaiseni, jonka pakkonukuttaminen sotkee koko perheen arkirytmin täysin. Arvatkaa vaan, malttaako illalla maata hiljaa omassa sängyssään odottamassa unen tuloa klo 20-24? Sitten aamulla klo 6, herääpä itse väsyneenä ja kisko väsynyt ja äkäinen lapsi ylös viedäksesi taas päiväkotiin pakkonukutettavaksi, jotta sama lysti voi jatkua koko viikon. Onneksi kohta päiväkotiura on tämän lapsen osalta ohi!
Ihan varmasti olisi mahdollista keksiä tälläiseen joku ratkaisu, jos kiinnostusta olisi. Esim. voisivat yhdistellä eri ryhmistä ne harvalukuiset lapset, joille päiväunet eivät kertakaikkiaan sovi. Silloin aikuisia ei tarvittaisi niin paljoa vahtimaan hereillä olevia, kuin jos joka ryhmästä on 1-2 lasta hereillä ja aina pitää olla oman ryhmän aikuinen vahtimassa.
9
Minä jättäisin erittäin mielelläni tekemättä ne paperihommat. Jonnin joutavia kuvauksia lapsista ja vasu-keskustelujen kirjaamista. Neuvolaan sitä ja tätä lappua, keltolle viime hetket käytöshäiriöisen tiedot, lastensuojeluun ongelmaperheen värikkäästä yöstä, maahanmuutajan seurantalomaketta. Ei nappaa sitten yhtään mutta kun on pakko.
Erilaiset kriisitilanteet ja neurologiset sairaudet työllistävät hoitajia yllättävän paljon juuri palavereiden, puhelinkeskustelujen ja paperitöiden osalta. Ette uskokaan, kuinka paljon joutuu sossujen, keltojen ym. kanssa olemaan yhteyksissä. Ja se tehdään juuri päiväunien aikaan, sillä aamupäivä on varattu ryhmätoiminnalle ja ulkoilulle. Iltapäivällä on vaan kaksi hoitajaa paikalla, sillä aamuvuorolainen lähtee kotiin viimeistään klo 14.
Mutta ymmärrän, että sitä on hieman vaikea käsittää, jos itse ei ole ollut pk:ssa töissä eikä muutenkaan voi tietää muiden lasten taustoja. Siksipä toivoisin hieman sympatiaa sille, että me päivähoidon työntekijät yritämme parhaamme. Ja se, että emme edes saa ruokarauhaa, kun pitää tapakasvattaa lapsianne ruokailutilanteissa, niin onko kohtuutonta, että saisi juoda edes sen kahvinsa rauhassa hetken ennenkuin alkaa soitella ympäriinsä, suunnittelemaan seuraavaa viikkoa tai seuraavia juhlia, vanhempainiltoja, retkiä tai kasvatuskeskusteluja??
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 13:05"]
Minä menin päiväksi päiväkotiin seuraamaan, mitä siellä tehdään. Listasin ihmetyksenaiheeni, kirjastin omat ajatukseni ja laitoin päivähoidosta vastaaville tiedoksi, että suurimman osan aikaa lapset on keskenään ja aikuiset tekevät niitä tärkeitä paperitöitä. Ihmeesti tehosi ja saatiin aikuisille tieto siitä, että he ovat lapsia eikvätkä toisiaan varten.
[/quote]
JOO, ja just tämä! Siis todellakin mitä olen seuraillut ja lasten puheita kuunnellut, niin eivät noissa isojen ryhmissä valvo muutenkaan koko ajan leikkejä. Mutta nukkariaikana ei voi leikkiä hetkeäkään valvomatta. Toki ymmärrän se ajatuksellisen eron, että aikuiset ovat ns. saatavilla muuten päivän aikana, vaikka olisivat ihan eri huoneessa, ja tavallaan nukkariaikana ei välttämättä sitten olisi ketään aikuista saatavilla. Silti vähän ihmetyttää, kun perustellaan turvallisuussyillä, että ei voi valvomatta leikkiä hetkeäkään nukkariaikana.
9
Henkilökohtainen ongelmani pakkomakuutusta ja nukuttamista kohtaan ei ole rauhassa juotu kahvi vaan kunnon yöunet sekä lapselle että minulle.
Missä päiväkodeissa teidän lapset ovat? Olen ilmeisesti onnekas kun lasteni päiväkodissa ei tällaista ole. Toki päivälepo on, mutta unilelu saa olla mukana. Päivälevon pituutta en tiedä, mutta ainakaan lapset eivät ole valittaneet ajan olevan liian pitkä.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 13:17"]
Henkilökohtainen ongelmani pakkomakuutusta ja nukuttamista kohtaan ei ole rauhassa juotu kahvi vaan kunnon yöunet sekä lapselle että minulle.
[/quote]
Päivähoito on tarkoitettu lapsille, joiden vanhemmat käyvät töissä. Eikö olekin mukavaa, että yhteiskunta järjestää sinun hankkimallesi lapsellesi hoitopaikan ja kolme ateriaa jopa 10 tunniksi päivässä marginaaliseen 10 euron hintaan/päivä. Jotta sinä voit käydä töissä ja hankkia elantosi sinun hankkimallesi perheellesi. Se on päivähoidon perustarkoitus ja kaikki muu on plussaa. Vaikka kuinka vanhemmat yrittävät idealisoida varhaiskasvatuksen, niin tosi asia on, että kunnallinen päivähoito on lasten säilöntäpaikka vanhempien työssäkäynnin ajaksi. Siksi en ikinä itse ole halunnut laittaa lapsiani päiväkotiin...ainakaan alle 3-vuotiaita. Sori vaan...:(
Vai tapakasvatusta lapsille ruoka-aikaan, niin ettei saa edes ruokarauhaa. Kukas päiväkodin työntekijöiden ammatin on valinnut? Minulla ei ole ruokarauhaa kotona, kun palvelen ja kasvatan lapsiani. Kaikilla ei ole töissäkään sellaisia ylellisyyksiä kuin ruoka-ajat ja kahvitauot. Ja niiden aikana voi joutua kuuntelemaan vaikka mitä työtovereidenb terveyssiteistä juorujen kautta ties mihin. Saanko siis töissä ottaa jostain omaa aikaa, jos muu ei kelpaa?!
Kahvirauha alkaa kello 23, kun pakkopäikkärit nukkunut lapsikin nukahtaa!
Lapsia paljon hoitaneena (omiakin on), olen nähnyt tämän käytännössä. Vanhemmat kertoo kuinka heidän 3v ei KOSKAAN nuku päiväunia ja lapsi toistaa tätä samaa perässä. Kas kummaa kun joku muu sanookin että se nyt on vaan nukuttava, niin lapsella ei ole mitään ongelmia nukahtamisessa. Sitten jälkeenpäin sekä lapsi että vanhemmat ihmettelee, että miten on mahdollista että heidän 3v nukkui sittenkin, kun ei tämä yleensä KOSKAAN....
Eräs kahden alle kouluikäisen äiti oli suunnilleen sitä mieltä, että päiväunet ovat pahinta mitä lapselle voi sattua. Syy oli se että hän halusi saada lapset iltaisin viimeistään klo19 nukkumaan! "Muuten valvovat sitten yhdeksään saakka..." No on kyllä hurjaa. Väkisinkin tuli sellanen mielikuva että äiti ei halua viettää lastensa kanssa yhtään ylimääräistä aikaa illallakaan, vaikka on päivät töissä.
Oli vähän ehkä aiheen vierestä, mutta oli pakko avautua kun olen useammin kun kerran törmännyt tällaiseen ilmiöön. Tietysti kaikki lapset ovat erilaisia ja toiset oikeasti tarvivat vähemmän unta. Mutta onhan se tarhapäivä tosi pitkä ilman niitä unia..
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 10:13"]
Tutkimusten mukaan aivojen kehittymisen kannalta lapset tarvitsisivat päiväunia kouluikäiseksi saakka. Toki aina löytyy poikkeuksia. Mutta jos toitotatte jatkuvasti että "meidän lapsi ei nuku päiväunia", niin silloin se ei ainakaan nuku.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 12:48"]
Meillä tietokone on taukohuoneessa ja sinne ei lapsia oteta viettämään aikaa. Turha nyt mussuttaa niistä päiväunista. Päivähoitopäivä on niin täynnä hälinää että tunnin (1 1/2h) lepo tekee kaikille hyvää.
[/quote]
Se on ok jos lapsi nukkuu. Mutta jos lapsi ei nuku niin oletko edelleen sitä mieltä että lapsi joka ahdistuu ylin tunnin makuuttamisesta on hyvä juttu. Eikö olisi parempi jos lapsi oppisi vaikka hiljalleen katsoa kirjaa tai pirtää hiljaa ja sillä tavalla taata hiljaisen hetken. Eli tässä on sinun valta ja et haluaa muuttaa sitä koska minun kuuluu tehdä näin. Kaikki lapset pitää makaa hiljaa katsomatta muita kun teen tietokone hommia. Olemme siis tehnyt niin kuin päiväkoti on vaatinut. Lapsi on oikeasti ahdistunut päiväkodista. Päiväuni aika on yhtä helvettiä hänen mielestä. Olemme kysyneet saisiko ottaa kirja mukaan, ei, saisiko ottaa unilelun, ei. Siis lapsen pitää makaa hiljaa yli tunnin. Tämä on sinun mielestä ihan ok.
Sinun mielestä ei löydy mitään jouston varaa lapsille joka ahdistuu makaamisesta. Ihan oikeasti tuo ei ole perusteltua toimintaa.
Missä se pykälä on että lasta saa pakko makuuttaa !! Haluan nyt oikeasti sinulta vastauksen miten sinä perustelet sen että lapsi pitää olla hiljaa yli tunnin. Miksi hänellä ei saa olla uni lelua, miksi hänellä ei saisi olla kirjaa. Mitä siinä on oikein?
Vastaus ei ole henkilökunta pula eikä tietokone hommat!
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 13:17"]
[/quote]
Päivähoito on tarkoitettu lapsille, joiden vanhemmat käyvät töissä. Eikö olekin mukavaa, että yhteiskunta järjestää sinun hankkimallesi lapsellesi hoitopaikan ja kolme ateriaa jopa 10 tunniksi päivässä marginaaliseen 10 euron hintaan/päivä. Jotta sinä voit käydä töissä ja hankkia elantosi sinun hankkimallesi perheellesi. Se on päivähoidon perustarkoitus ja kaikki muu on plussaa. Vaikka kuinka vanhemmat yrittävät idealisoida varhaiskasvatuksen, niin tosi asia on, että kunnallinen päivähoito on lasten säilöntäpaikka vanhempien työssäkäynnin ajaksi. Siksi en ikinä itse ole halunnut laittaa lapsiani päiväkotiin...ainakaan alle 3-vuotiaita. Sori vaan...:(
[/quote] minunkin lapseni aloitti tarhan vasta 4vuotiaana. Opiskelen saadakseni ammatin jotta. vvoisin hankkia joskus elannon. Ajan viereiseen. kaupunkiin joka päivä ja illat tasapainottelen. tehtäviä ja tuntikausia yrittäen saada lasta bnukkumaan voidakseni aamulla kiskoa. kiukkuisen lapsen ylös päästäkseni ajoissa. kouluun aloittaakseni kaiken alusta. Väsymystä ja kkiukkua ja tarhasta valitusta käytöksestä ja huonosta nukkumisesta.
Joo, ja sairaanhoitajan "ruokarauha" on sitä, että kesken eväiden pikasyömisen saattaa joutua esim. viemään potilasta vessaan jne.
Ja meillä on ongelmana juuri se, että koska se pk:n pakkomakuuttamisaika on niin pitkä, niin lapsi lopulta sinne hämärään ja hiljaiseen huoneeseen nukahtaa ja nukkuu sitten niin sikeästi, että joudutaan väkisin lopulta herättämään.
Minusta se ei vaan ole kohtuullista, että meillä saa sitten pahimmillaan koko perhe valvoa sinne 2324 asti, kun lasta on ensin pakkomakuutettu 1½ tuntia ja sitten vielä annettu nukkua jopa 2h "kun se nukkui niin makeasti". Pahimmillaan on käynyt niin, että hakiessa on sanottu, ettei lapsi ole "jaksanut" herätä välipalalle ollenkaan! Ja tosiaan kun se pakkomakuuttaminen vain pitää kierrettä yllä, 6h yöunet nukkuva lapsi todellakin nukahtaa taas seuraavana päivänä jne.
9
Näissä tapauksissa, missä lapsi on ahdistunut tunnin lepohetkestä (olen se, jonka mielestä tunti ei ole pitkä aika ollenkaan) pitkän hoitopäivän aikana , oikeasti se vanhempi enemmän ahdistunut lapsena "pakkomakuuttamisesta" tai mahdollisesta nukahtamisesta, kuin lapsi itse? Jos kotona arvostellaan ja ihmetellään tätä päiväkodin käytäntöä suureen ääneen, niin tottakai lapsikin alkaa miettiä että se tunnin lepohetki on joku kamaluus, josta pitää ahdistua.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 13:12"]
Erilaiset kriisitilanteet ja neurologiset sairaudet työllistävät hoitajia yllättävän paljon juuri palavereiden, puhelinkeskustelujen ja paperitöiden osalta. Ette uskokaan, kuinka paljon joutuu sossujen, keltojen ym. kanssa olemaan yhteyksissä. Ja se tehdään juuri päiväunien aikaan, sillä aamupäivä on varattu ryhmätoiminnalle ja ulkoilulle. Iltapäivällä on vaan kaksi hoitajaa paikalla, sillä aamuvuorolainen lähtee kotiin viimeistään klo 14.
Mutta ymmärrän, että sitä on hieman vaikea käsittää, jos itse ei ole ollut pk:ssa töissä eikä muutenkaan voi tietää muiden lasten taustoja. Siksipä toivoisin hieman sympatiaa sille, että me päivähoidon työntekijät yritämme parhaamme. Ja se, että emme edes saa ruokarauhaa, kun pitää tapakasvattaa lapsianne ruokailutilanteissa, niin onko kohtuutonta, että saisi juoda edes sen kahvinsa rauhassa hetken ennenkuin alkaa soitella ympäriinsä, suunnittelemaan seuraavaa viikkoa tai seuraavia juhlia, vanhempainiltoja, retkiä tai kasvatuskeskusteluja??
[/quote]
Minä ymmärrän että Teillä on paljon töitä. Mutta tämä ei ole lasten vika, eikä vanhempien vika. Tämä on sinun esimiehesi vika jos et ehdi tehdä töitä. Tulen taas kysymykseen onko sinun mielestä oikein että lapsi pakko makuutetaan yli tunnin joka päivä. Hänen pitää makaa hiljaa ei saa nostaa päätä, ei saa pitää unilelua. Onko se oikein?
Miksi lapsi rangaistaan ja annetaan hänelle ahdistusta siitä, että sinun pitää saada juoda kahvit rauhassa?
Työnkuvaani kuuluu muutakin kuin lasten kanssa olo. En voi sanoa, esimiehelle etten ehtinyt tehdä lapsesta kuvausta neuvolaan koska lapsi ei halunnut levätä.
Päiväkodin työntekijät ovat jotenkin niin sokaistuneet tilanteelle, että koittavat vaan pitää hanakasti oikeuksistaan kiinni hyökäten vanhempia vastaan. Jos TE osaisitte katsoa asioita vähän objektiivisemmin, ottaisitte erilaisen asenteen ja vaikka valittaisitte enemmän esimiehelle asiasta, niin ehkä sitten joskus tulevaisuudessa sekä lapsilla olisi mahdollisuus tehdä jotain mielekkäämpää lepohetken aikana ja teillä tilaisuus pitää jonkinnäköinen tauko.
Olen tyytyväine tilanteeseen. Jos sinä et ole vanhempana tyytyväinen niin älä valita minulle (se ei auta) vaan ylemmälle taholle.
Oliko AP sinun lapsesi eskarissa jo? Jos näin oli, niin tee jatkossa niin, että haet lapsen pois ennen päiväunia. Me teimme niin eskarissa, sillä lapseni ahdistui siitä tunnin pakko makaamisesta niin kauheasti, että itki aamuisin kun piti lähteä eskariin. En sitten muuta keksinyt kun hakea hänet aikaisemmin pois eskarista. Perustelin sen juurikin tuolla pakkomakuuttamisella ja sen tuomalla ahdistuksella.
Päiväkodissa tuo onkin hankalampi, tai siis silloin kun vanhemmat on työssä niin onhan se hankala hakea lapsi ennen lepoaikaa pois. Toivottavasti en joudu itse viemään kunnalliselle lapsiani ennen kun on pakko.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 13:44"]
Näissä tapauksissa, missä lapsi on ahdistunut tunnin lepohetkestä (olen se, jonka mielestä tunti ei ole pitkä aika ollenkaan) pitkän hoitopäivän aikana , oikeasti se vanhempi enemmän ahdistunut lapsena "pakkomakuuttamisesta" tai mahdollisesta nukahtamisesta, kuin lapsi itse? Jos kotona arvostellaan ja ihmetellään tätä päiväkodin käytäntöä suureen ääneen, niin tottakai lapsikin alkaa miettiä että se tunnin lepohetki on joku kamaluus, josta pitää ahdistua.
[/quote]
Seuraa keskustelua, me ei olla lapselle keskusteltu päiväuni asioista. Olemme rauhallisesti sanottu, että siellä pitää olla hiljaa. Antaa muille lepohetken. Niin kuin pitää meillä kotona antaa, myös ruokarauhaa jne.
Olen ollut ihmeissään lapsen käytöksestä, kun huutaa aamulla. Hän ei halua mennä päiväkotiin. Eilen meille sanottiin tiukkaa sävyyn päivkodin pihassa, että kun on taas riehuttu nukkarissa. Yritin lapsen kanssa keskustella asiasta ja hän vaan itki kun siellä pitää makaa niin pitkään.
Otin asian tänään puheeksi ja asia on näin:
Lapsi menee nukkariin 11.45.
Luetaan satu 11.45 - 12.15 Tämä ok, jotain tapahtuu ja jos nukahtaa, niin hyvä
12.15 - 13.15. Pitää makaa hiljaa hämärässä huoneessa. Ei saa pitää uni lelua, ei kirjaa eikä edes kelloa. Jos nukahtaa, niin herätetään klo 14.30.
Tämäkö on okein? Eli oikeasti lapset ovat sängyssä 11.45 - 14.30. Ja me haetaan lapsi päiväkodista klo 16.00. Viedään aamulla klo 08.00. Eli hoito-aika on seuraavanlainen:
08.00 - 09.00 aamupiiri + aamupala
09.00 - 10.00 ohjattua toimintaa
10.00 - 11.00 Ulkona
11.00 - 11.30 Lounas
11.45 - 14.30 Lapset nukkuvat tai pakko makuutetaan. Pitää olla hiljaa!
15.00 Välipala ja ulos.
Eihän siinä monta tuntia varhaiskasvatusta ole. - AP
Juuu-u, nukkarissa ollaan niin kauan kun tilanne vaatii.