Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko makuuttaminen päiväkodissa

Vierailija
10.10.2013 |

Tiedän että tämä on varmaa keskusteltu monta kertaa täällä, mutta kyselen nyt kuitenkin.

Mikä on kohtuullinen paikalla oleminen 5 vuotiaalle jos se ei nuku päiväunia.

Tilanne on nyt semmoinen, että meidän lapsi joutuu makamaan hiljaa joka päivä 1 tunti ja 10 minuuttia. Minun mielestä tämä on pitkä aika makaa hiljaa ja vaan odottaa että pääsee pois.

Meille on nyt valiteltu että lapsi "riehuu" nukkarissa. Olemme yrittäneet puhua kotona, että siellä pitää olla hiljaa. Lapsi on kertonut että hän joutuu makamaan pitkään. Meillä oli sopimus päiväkodin kanssa, jos lapsi nukahtaa hän nukkuu tunnin. Mikä on ok, meille on myös kerrottu että he pääsevät hiljaisiin leikkeihin jos ei nuku sadun jälkeen.

Kyselin siis tänään päiväkodissa kuinka kauan hän joutuu makamaan, ja vastaus oli yksi tunti ja kymmenen minuuttia.

Kun vähän tiedustelin voisiko lapsi päästä aikaisemmin pois, niin tyly vastaus oli. Meidän pitää suunitella, ja meillä ei ole henkilökuntaa.

Onko tämä teidän mielestä oikein?

Kommentit (186)

Vierailija
161/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 13:52"]

Työnkuvaani kuuluu muutakin kuin lasten kanssa olo. En voi sanoa, esimiehelle etten ehtinyt tehdä lapsesta kuvausta neuvolaan koska lapsi ei halunnut levätä.

[/quote]

Kyllä voit, kosa esimiehesi pitää hoitaa asian silloin !

Vierailija
162/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 13:56"]

Oliko AP sinun lapsesi eskarissa jo? Jos näin oli, niin tee jatkossa niin, että haet lapsen pois ennen päiväunia. Me teimme niin eskarissa, sillä lapseni ahdistui siitä tunnin pakko makaamisesta niin kauheasti, että itki aamuisin kun piti lähteä eskariin. En sitten muuta keksinyt kun hakea hänet aikaisemmin pois eskarista. Perustelin sen juurikin tuolla pakkomakuuttamisella ja sen tuomalla ahdistuksella. 

Päiväkodissa tuo onkin hankalampi, tai siis silloin kun vanhemmat on työssä niin onhan se hankala hakea lapsi ennen lepoaikaa pois. Toivottavasti en joudu itse viemään kunnalliselle lapsiani ennen kun on pakko. 

[/quote]

Ei kai siinä mitään ongelmaa olisikaan, jos pystyisi hakemaan lapsen pois jo klo 12. Harva työssäkäyvä pystyy. Minä olen se, jonka eskarilainen valvottaa koko perhettä 23-24 asti nukuttuaan päiväkodissa. En siis ole ap.

9

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en sano pomolle että tehkööt kuvauksen koska hän ei tunne lasta yhtä hyvin kun minä. Päivähoidossa levätään ja PISTE :) turha tästä on jankata.

Vierailija
164/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tyytyväinen, vaikka monet hoitolasten vanhemmista ovat tyytymättömiä? 

En voi sille mitään, mutta näistä keskusteluista tulee sellainen mielikuva, että päiväkodin työntekijät ovat joko todella kyrsiintyneitä työhönsä tai sitten oikeasti vähän yksinkertaisia.

Olen tyytyväine tilanteeseen. Jos sinä et ole vanhempana tyytyväinen niin älä valita minulle (se ei auta) vaan ylemmälle taholle.

[/quote]

Vierailija
165/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 14:02"]

No en sano pomolle että tehkööt kuvauksen koska hän ei tunne lasta yhtä hyvin kun minä. Päivähoidossa levätään ja PISTE :) turha tästä on jankata.

[/quote]

Ok, päivähoidossa levätään hetken. Ihan ok. Mutta sinun mielestä on ok, että lasta pakko makuutetaan sen takia että saat juoda kahvisi rauhassa, tehdä neuvolan paperit kuntoon koska tunnet lapset.

Jos minä pakko makuuttaisin lapsen sängyssä joka päivä, niin minusta tehtäisiin lastensuojelu ilmoitus. Mutta kunnan työntekijä saa tehdä niin?

Kyllä sinun pitää sanoa esimiehelle, että toimitte tällä tavoin ja että se ei ole lapsille hyväksi makaa tunnin tekemättä mitään. Jos työtä ei ehdi tehdä työajallaan, niin hänen tulee järjestää niin että työ saadan tehdyksi.

Lapsia ei saa kohdella tällä tavoin. Neuvolaan tarvitaan yksi lappunen / lapsi. Se on neljävuotis tarkastukseen. Ja, jos sinulla on 21 lasta, niin lappusia tulee 21 kpl. Mitä sinä sitten oikeasti teet? En todellakaan usko että sinun pitää tayttää lappusia joka päivä. AP

Vierailija
166/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 14:02"]

Oliko AP sinun lapsesi eskarissa jo? Jos näin oli, niin tee jatkossa niin, että haet lapsen pois ennen päiväunia. Me teimme niin eskarissa, sillä lapseni ahdistui siitä tunnin pakko makaamisesta niin kauheasti, että itki aamuisin kun piti lähteä eskariin. En sitten muuta keksinyt kun hakea hänet aikaisemmin pois eskarista. Perustelin sen juurikin tuolla pakkomakuuttamisella ja sen tuomalla ahdistuksella. 

Päiväkodissa tuo onkin hankalampi, tai siis silloin kun vanhemmat on työssä niin onhan se hankala hakea lapsi ennen lepoaikaa pois. Toivottavasti en joudu itse viemään kunnalliselle lapsiani ennen kun on pakko. 

[/quote]

Ei kai siinä mitään ongelmaa olisikaan, jos pystyisi hakemaan lapsen pois jo klo 12. Harva työssäkäyvä pystyy. Minä olen se, jonka eskarilainen valvottaa koko perhettä 23-24 asti nukuttuaan päiväkodissa. En siis ole ap.

9

[/quote] meillä 4v valvottaa. Ei ole herkkua ajella pari h päivässä ruuhkassa univelkaisena.

Vierailija
167/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 10:16"]

Lastemme päiväkodilla on myös tuollainen käytäntö. Vielä eskarilaistenkin on pakko maata hiljaa 1h15min. Perusteluksi on minullekin sanottu "henkilökuntaresurssit", ei ole kuulemma ketään valvomassa. Sanoin, että minun puolestani tämä eskarilainen voi leikkiä vaikka yksin leikkihuoneessa (eivät todellakaan valvo muutenkaan leikkejä koko ajan!), niin sanottiin, että ei sekään käy.

Meillä tämä on ollut ongelmana esikoisen kanssa, koska kotona lopetti päiväunet jo 2-vuotiaana, mutta päiväkodilla taas nukahtaa siinä vaiheessa, kun on maannut hiljaa hereillä jo 45min-tunnin, ja on lopulta jopa vaikea saada hereille edes välipalalle! Tämä taas kostautuu siten, että illalla ei rauhoitu nukkumaan kuin vasta 23-24, mikä on todella paskamaista, jos seuraavana aamuna herätys on klo 6. Ja tämä myös ylläpitää kierrettä: on väsynyt valvottuaan illalla myöhään, joten nukahtaa taas päiväunille jne.

Voit varmaan arvata mitä mieltä olen asiasta... Muiden lastemme kanssa ei ole ollut samaa ongelmaa, heillä taas on selkeästi ollut se tilanne, että kaipaavat pienet päivätirsat aikaisen aamuherätyksen takia eikä ole ollut illallakaan ongelmia mennä nukkumaan.

[/quote]

eli 15 min unien takia ei nukahda illalla. Vähän hassulta kuulostaa.

Vierailija
168/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen.. Olen vaan työntekijä, esimies päättää miten asiat hoidetaan. Jos lapsenne on teille tärkeitä niin tehkää asialle jotain.

Ottakaa yhteys ylempään tahoon.

Vierailija
169/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää kaikki päiväkodin toimintaan tyytymättömät jos voisitte toimia samoin?

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 13:05"]

Minä menin päiväksi päiväkotiin seuraamaan, mitä siellä tehdään. Listasin ihmetyksenaiheeni, kirjastin omat ajatukseni ja laitoin päivähoidosta vastaaville tiedoksi, että suurimman osan aikaa lapset on keskenään ja aikuiset tekevät niitä tärkeitä paperitöitä. Ihmeesti tehosi ja saatiin aikuisille tieto siitä, että he ovat lapsia eikvätkä toisiaan varten.

[/quote]

Vierailija
170/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne päiväkotien käytäntöjä, mutta onko sielläkin päivittäinen kirjaaminen päivän tapahtumista. Jos on, se on tehtävä ja paras aika siihen on juuri tuossa ruokatauon ja päikkärien aikaan. Vanhemmat eivät voi edellyttää, että henkilökunta tekee ilmaista ylityötä kirjatessaan tapahtumia työaikansa jälkeen.

Olen muuten töissä vanhusten hoivakodissa ja meillä on tauotus niin, että aamuvuorossa saamme syödä aamiaisen (ilmainen) tuossa noin 9.30-10.00 välillä. Aikaa tähän menee 15-20 minuuttia. Usein jäädään vielä istumaan ja suunnittelemaan, miten päivän työt etenevät. Jos työvuorossa on avustaja, mietitään myös hänen töitään, eli missä hänen apuaan tarvitaan eniten ja milloin.

Lounas syödään 12.30-13.00 välillä, miten nyt kukin töistään pääsee. Virallisesti siihen on aikaa 20 minuuttia, mutta usein aikaa vierähtää 30 minuuttia. Olen joskus yrittänyt lähteä vauhdilla hommiin, mutta minut on "komennettu" vielä istumaan ja huilaamaan. Usein asukkaat ovatkin lounaansa jälkeen lepäilemässä huoneissaan, eli mitään pakollisia hommia ei siihen aikaan ole kovin paljoa. Koska iltavuoro tulee töihin klo 13.00 ja tuntityöntekijät lähtevät klo 14.00 onkin porukkaa paikalla ihan riittävästi ja joskus liikaakin, kun työvuorolistan tekijälle on käynyt kämmi.

Iltavuorolaisilla on päivällinen ja klo 18.00 kokoonnutaan kahveille porukalla. Osa asukkaista on jo vetäytynyt yöpuulle ja tauon pituus voi joskus venähtää puoleen tuntiin. Jos on kiirettä, esim. ripuliepidemia, sitten vain hörpätään kaffeet ja jatketaan töitä.

Ihmisten kanssa tehtävä työ on todella raskasta ja kunnon tauot ovat paikallaan. Työnantajan tehtävä on palkata riittävästi henkilökuntaa.

Vierailija
171/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota minäkin olen täällä ehdottanut muttei vanhempia kiinnosta :(

Vierailija
172/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 13:30"]

Lapsia paljon hoitaneena (omiakin on), olen nähnyt tämän käytännössä. Vanhemmat kertoo kuinka heidän 3v ei KOSKAAN nuku päiväunia ja lapsi toistaa tätä samaa perässä. Kas kummaa kun joku muu sanookin että se nyt on vaan nukuttava, niin lapsella ei ole mitään ongelmia nukahtamisessa. Sitten jälkeenpäin sekä lapsi että vanhemmat ihmettelee, että miten on mahdollista että heidän 3v nukkui sittenkin, kun ei tämä yleensä KOSKAAN....

Eräs kahden alle kouluikäisen äiti oli suunnilleen sitä mieltä, että päiväunet ovat pahinta mitä lapselle voi sattua. Syy oli se että hän halusi saada lapset iltaisin viimeistään klo19 nukkumaan! "Muuten valvovat sitten yhdeksään saakka..." No on kyllä hurjaa. Väkisinkin tuli sellanen mielikuva että äiti ei halua viettää lastensa kanssa yhtään ylimääräistä aikaa illallakaan, vaikka on päivät töissä. 

Oli vähän ehkä aiheen vierestä, mutta oli pakko avautua kun olen useammin kun kerran törmännyt tällaiseen ilmiöön. Tietysti kaikki lapset ovat erilaisia ja toiset oikeasti tarvivat vähemmän unta. Mutta onhan se tarhapäivä tosi pitkä ilman niitä unia..

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 10:13"]

Tutkimusten mukaan aivojen kehittymisen kannalta lapset tarvitsisivat päiväunia kouluikäiseksi saakka. Toki aina löytyy poikkeuksia. Mutta jos toitotatte jatkuvasti että "meidän lapsi ei nuku päiväunia", niin silloin se ei ainakaan nuku. 

[/quote]

[/quote]

KOMMENTTINI: Lapseni nukkuu yöt hyvin. Olen hoitanut häntä kotona 4-vuotiaaksi. Päiväunet JÄIVÄT pois 2-vuotiaana. Enne sitä lapsi nukkui 23 - 7 ja alle 2 t päiväunet päivisin. Kun päiväunet loppuivat, lapsi nukkui kello 22 - 8 tai 9. Oikein hyvä!

Teen vuorotyötä ja olen lapseni kanssa viikolla kaikki vapaapäiväni. Viikonloppuisin, kun päiväkoti on kiinni, lapsi on isänsä ja muiden sukulaistenkin kanssa. Päiväkotipäiviä tulee noin 3 viikossa. Vien lapseni päiväkotiin kun menen töihin ja isä hakee hänet ennen kello 5 aikaan.Itse olen silloin vielä töissä.

Kuka meillä ei halua olla lapsen kanssa? Työni on myös osa-aikainen (huono palkka), että jää yhteistäkin vapaa-aikaa.

Lapsi on mennyt nukkumaan ennen kello 21 ehkä kerran eläissään, kun oli kuumessa. Muuten on yritetty vaikka mitä: aamuherätyksiä, aikaisemmin nukuttamista. Tekemistä ei ole koskaan puuttunut päivistä, ulkoilemme enemmän kuin päiväkodissa yleensä, seuraa on, on harrastuksia, kerhoja, käymme uimassa, luistelemassa jne. jne.

Kuitenkin lapsi nukkuu mieluiten aamulla ja valvoo illalla. Vaikka herättäisin aamuisin aikaisin, uni ei tule illalla. Vaikeaa tämä on itsellenikin, koska olen töissä myöhään. Väsyn todella, jos joudun heräämään (päiväkotirytmin takia) liian aikaisin aamulla. Olen siis töissä illalla usein myöhään, aina vähintään kello 8.

On mukavaa, että lapsi valvoo, niin näen hänet vielä töistä palattuani ja ehdin nukuttamaan.  Päiväkodin päiväunet ei vaikuta tähän, koska lapsi EI NUKU siellä. Joutuu silti makaamaan piemässä paikoillaan, mikä on tosi kurjaa. Joskus harvoin nukahtaa ja sitten herää kello 6! Mutta siis yleensä ei nuku ja kärsii pakkonukutuksesta.

Se on yksi syy, että järjestän töitäni niin, että lapsi joutuu päiväkotiin mahdollisimman vähän. Leikimme siis vapaapäivinäni usein kaksin sateessa, kun muut ovat päiväkodissa. Kuulin, että eilen siellä ei menty ulos lainkaan, oli muka huono keli. Miten meillä oli hyvä ulkoilukeli eikä lasta väsyttänyt yhtään ennen ilta kymmentä, vaikka herättiin ennen 8 aamulla?

Vierailija
173/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

82 vielä: pahoittelut, tuli liian lyhyt lainaus. Tarkoitin kommentoida sitä, joka väitti että vanhemmat eivät anna tai halua lastensa nukkuvan päiväunia, että saavat ne nukkumaan aikaisin illalla, koska eivät halua olla lasten kanssa.

Varmaan joku niin tekeekin, mutta  5 ja 6-vuotiaden väkisin nukuttamisessa päiväkodissa on kyse vähän muusta! Mitä, kun lapsi, joka kaipaa seuraa, ei halua mennä päiväkotiin pakkonukuttamisen takia? Eikä nuku kuitenkaan siellä? Olenko silloinkin syyllinen siihen? Jos lapseni on päiväkodissa 3 päivää viikossa eikä koskaan edes koko päivää. Syytös oli ilkeä, mutta osui onneksi väärään!

Vierailija
174/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.S. Töissäni kuuluu 8 tunnin työpäivään 2 taukoa, 15 min kumpikin.

Vierailija
175/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 13:44"]

Näissä tapauksissa, missä lapsi  on ahdistunut tunnin lepohetkestä (olen se, jonka mielestä tunti ei ole pitkä aika ollenkaan) pitkän hoitopäivän aikana , oikeasti se vanhempi enemmän ahdistunut lapsena "pakkomakuuttamisesta" tai mahdollisesta nukahtamisesta, kuin lapsi itse? Jos kotona arvostellaan ja ihmetellään tätä päiväkodin käytäntöä suureen ääneen, niin tottakai lapsikin alkaa miettiä että se tunnin lepohetki on joku kamaluus, josta pitää ahdistua.

[/quote]

Seuraa keskustelua, me ei olla lapselle keskusteltu päiväuni asioista. Olemme rauhallisesti sanottu, että siellä pitää olla hiljaa. Antaa muille lepohetken. Niin kuin pitää meillä kotona antaa, myös ruokarauhaa jne.

Olen ollut ihmeissään lapsen käytöksestä, kun huutaa aamulla. Hän ei halua mennä päiväkotiin. Eilen meille sanottiin tiukkaa sävyyn päivkodin pihassa, että kun on taas riehuttu nukkarissa. Yritin lapsen kanssa keskustella asiasta ja hän vaan itki kun siellä pitää makaa niin pitkään.

Otin asian tänään puheeksi ja asia on näin:

Lapsi menee nukkariin 11.45.

Luetaan satu 11.45 - 12.15 Tämä ok, jotain tapahtuu ja jos nukahtaa, niin hyvä

12.15 - 13.15. Pitää makaa hiljaa hämärässä huoneessa. Ei saa pitää uni lelua, ei kirjaa eikä edes kelloa. Jos nukahtaa, niin herätetään klo 14.30.

Tämäkö on okein? Eli oikeasti lapset ovat sängyssä 11.45 - 14.30.  Ja me haetaan lapsi päiväkodista klo 16.00. Viedään aamulla klo 08.00. Eli hoito-aika on seuraavanlainen:

08.00 - 09.00 aamupiiri + aamupala

09.00 - 10.00 ohjattua toimintaa

10.00 - 11.00 Ulkona

11.00 - 11.30 Lounas

11.45 - 14.30 Lapset nukkuvat tai pakko makuutetaan. Pitää olla hiljaa!

15.00 Välipala ja ulos.

Eihän siinä monta tuntia varhaiskasvatusta ole. - AP

[/quote]

Noinhan se on! Lapset joutuvat olemaan siellä nukkarissa noin 12.00 - 14.30 eli 2.5 tuntia, jona aikana ne varhaiskasvatuksen ammattilaiset hakkaavat tietokoneilleen tietoja lapsista, joiden kanssa he ovat noin tunnin päivässä.

Suomalainen varhaiskasvatus on säilytystä, jossa lapsia pakkonukutetaan tuntitolkulla vedoten siihen, että aikuiset tarvitsevat taukonsa ja on niin paljon kirjattavaa. Ei ihme, että meillä on maailman terveimmät lapset ja maailman masentuneimmat teinit, joiden kanssa ei päiväkodissa halua olla kukaan! Jos ei olisi pakollista ruokailua, laitettaisiin ne lapset nukkariin jo 9.00 ja päästettäisiin pois 15.00! Hoitajat on niin ansainneet leponsa!

Vierailija
176/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi ahdistuis pakkonukkumisesta niin, että koko unirytmi meni sekaisin. Niinpä ryhdyimme elämään lapsen aikataulussa eli unille joskusklo 2.00 ja herätys aamulla 6.30, jotta minä ehdin töihin. Tuloksena aivan karmean väsynyt ja raivoava 4v ikäinen, joka huusi aamupäivät väsymystään ja saattoi nukahtaa kesken ulkoilun. Lounasta ei syönyt, päiväunet nukkuis kuin tukki ja oli iltapäivällä pirteä, kun hain kotiin.

Jostain syystä päiväkodissa ei pidetty siitä, että lapsi oli kaikki aamupäivät unelias, kiukkuinen pikkuhirviö. Kyseltiin, että meneekö ajoissa nukkumaan ja me vakuutimme että kyllä, väsyneenä aina nukahtaa itselleen ja perheelle sopivaan aikaan. Kaksi kuukautta päiväkodissa tätä jaksettiin, sitten alkoivat hoitajat oireilla :-). Ei kuulemma jaksaneet enää. Ihmettelin, että eikö kaikki ole hyvin: lapsi nukkuu päiväuniaikaan eikä enää halua hiljaisiin leikkeihin.

Vierailija
177/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa meistä haluaa viettää aikaa lasten kanssa. Minä haluaisin olla enemmänkin, mutta välillä on nukuttava. Jos lapsi on väsynyt hän menee nukkumaan klo 20.00. Hän menee siis vapaaehtoisesti nukkumaan. Jos ei väsytä niin häntä ohjataan nukkumaan klo 21.00. Sadun ja halaushetken jälkeen nukahtaa helposti. Lapsi herää aamulla 06.00 - 07.00 välillä. Hän saa herää rauhassa koska lähdemme päiväkotiin vasta 07.45. Päiväkodissa ollaan klo 08.00.

Hän ei siis nuku päivällä, ja ahdistuu koska pitää makaa paikoillaan yli tunnin. Siihen päälle vielä satuhetki. Eli makaamista tulee n. 1,5 tuntia päivässä.

Tässä saa päiväkoti väki nyt miettiä, olemme mieheni kanssa sopinut vienti ja hakuajat niin, että lapsi on "vain vajaa 8 tuntia" päivässä hoidossa. Josta lasta siis makuutetaan 1,5 tuntia vaikka se ei nuku ja se siitä ahdistuu.

Tämä on siis kunnan puolesta perusteltua toimintaa. Päiväkodin hoitajat puolustavat lapsen väkisin makaamista, mitä kummallisin perustein:

1. Paperi hommia

2. kahvi tauot

3. liian vähän henkilökuntaa

4. tämä oli paras, päiväkodissa levätään, PISTE.

Olen nyt monta kertaa kysynyt teiltä päiväkodin henkilökunnalta, että onka tämä teidän mielestä okein. Siihen te ette vastaa mutta puolustatte tosissaan systeemiä jossa lapsia väkin makuutetaan yli tunnin. Aika hurjaa ! AP

Vierailija
178/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinun uskottavuuttasi nakertaa pahasti tuo, että et osaa kirjoittaa yhdyssanoja oikein. Päiväkotiväki, paperihommia, kahvitauot, pakomakuuttaminen jne. ovat yhdyssanoja.

Sanopas nyt, milloin ne paperihommat, päivän tapahtumien kirjaaminen tehtäisiin, ellei päikkäriaikana. Työntekijöillä on todellakin myös tauot ja se kirjaaminen vie yllättävän paljon aikaa. Kuitenkin vanhemmat sitten uikuttavat siitä, että haluavat tietoja siitä mitä päiväkodissa on tapahtunut. Pitäisikö nuo pakolliset kirjaamiset jne. tehdä työajan jälkeen. Ei käy. Yksi tuttu oli harjoittelijana päiväkodissa ja sanoi suoraan, ettei jäänyt sinne minuutiksikaan virallisen työaikansa jälkeen.

Vierailija
179/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinun uskottavuuttasi nakertaa pahasti tuo, että et osaa kirjoittaa yhdyssanoja oikein. Päiväkotiväki, paperihommia, kahvitauot, pakomakuuttaminen jne. ovat yhdyssanoja.

Sanopas nyt, milloin ne paperihommat, päivän tapahtumien kirjaaminen tehtäisiin, ellei päikkäriaikana. Työntekijöillä on todellakin myös tauot ja se kirjaaminen vie yllättävän paljon aikaa. Kuitenkin vanhemmat sitten uikuttavat siitä, että haluavat tietoja siitä mitä päiväkodissa on tapahtunut. Pitäisikö nuo pakolliset kirjaamiset jne. tehdä työajan jälkeen. Ei käy. Yksi tuttu oli harjoittelijana päiväkodissa ja sanoi suoraan, ettei jäänyt sinne minuutiksikaan virallisen työaikansa jälkeen.

Vierailija
180/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei eskarilainen voi lukea lehteä tai kirjaa hiljaa siellä sängyssä? Näin ainakin omalla työpaikallani teen, ensin luen lapsille satua, sitten musiikkia ja hiljaista lehdenlukua. Hyvin toimii, ne, joita nukuttaa, voivat nukahtaa, kun on kuitenkin rauhallista. Tunti yhteensä on mielestäni aivan riittävä aika. Lepohetki jollain tasolla on välttämätöntä, hetki ( ei siis tuntikausia) rauhaa tekee kaikille osapuolille hyvää. Paperitöitä kyllä riittää, samoin siivousta, puheluita ym, mutta silti en pakkomakuuta lapsia niiden takia. Kahvitauko tarkoittaa yleensä kylmää kahvia juostessa, mutta työssä on monta muuta hyvää asiaa, jotka merkitsevät enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi