Pesettekö vaatteet 60 asteessa
Uskaltaako aikuisten ja lasten vaatteet pestä 60 asteessa? Yleensä naisten topeissa jne on suositus 30 astetta, lasten 40 astetta, mutta bakteerit eivät tuossa lämpötilassa kuole. Kestävätkö urheiluvaatteet, t-paidat ja mitä nyt päivittäin käytetään suosituksista huolimatta 60 astetta?
Kommentit (57)
Nykyään pestään niin usein pyykkiä, että luulen että alhaisemmatkin lämpötilat usein riittäisivät. Toki jos on yrjötauti tms päällä niin korkeessa lämpötilassa kaikki pestävä!
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 12:57"]
Ihmisen elimistö ja ympäristö ovat täynnä bakteereja, suurin osa vaarattomia. Liiallinen bakteerikammo heikentää ihmisen vastustuskykyä, jos kaiken pitää olla kliinistä ja desinfioitua. Itse pesen 60 asteessa lakanat, pyyhkeet, ne alusvaatteet, jotka sen lämpötilan kestävät. Myös vauvan vaatteet pesen 60 asteessa. Muuten 40 asteessa, mahdollisista bakteereista huolimatta. :) Säästyy sähköä ja luonto kiittää, kun ei joka koneen tarvi pyöriä kuudessakympissä.
[/quote]
joo mutta pyykit haisee.
Puuvilla on ekologisempaa pestä 60 asteessa. Muuten lika kerääntyy niihin ja kuluttaa kankaan -> vaatteet ovat pilalla ja on ostettava uusia -> ei lainkaan ekologista.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 12:57"]
Ihmisen elimistö ja ympäristö ovat täynnä bakteereja, suurin osa vaarattomia. Liiallinen bakteerikammo heikentää ihmisen vastustuskykyä, jos kaiken pitää olla kliinistä ja desinfioitua. Itse pesen 60 asteessa lakanat, pyyhkeet, ne alusvaatteet, jotka sen lämpötilan kestävät. Myös vauvan vaatteet pesen 60 asteessa. Muuten 40 asteessa, mahdollisista bakteereista huolimatta. :) Säästyy sähköä ja luonto kiittää, kun ei joka koneen tarvi pyöriä kuudessakympissä.
[/quote]
Riippuu vuodenajasta! Kesällä voi pestä alemmassakin lämpötilassa, koska auringossa kuivaaminen tekee vaatteista raikkaampia. Ja pesen kyllä satunnaisesti puuvillavaatteita neljässäkympissä talvellakin. Mä oon alkanut pestä myös urheiluvaatteita kuudessakympissä (tietyt tahrat, esim. hevosen vihreä kuola, eivät muuten lähde keinokuidusta pois neljässäkympissä, vaikka käyttäisi sappisaippuaakin).
Pesen lähes kaiken 60 asteessa mutta en rintsikoita enkä hienompia paitoja, neuleita tai farkkuja, takkeja yms. On oikeastaan paljon vaatteita jotka eivät kestä 60 asteen pesua. Esim. sukkikset. Olen niitä silti josksus pessyt mutta ei se materiaali sitten enää ole joustava ja hyvä.
Joten, on niiden arempien vaatteiden nyt vaan pakko riittävästi puhdistua, ei voi mitään. Ei joku viskoosi tai silkki millään kestä 60 astetta.
Eikö ihmiset tutki vaatteiden materiaaleja ostaessa? Siis että onko neule villaa vai sekoitetta?
Minä ostan käyttövaatteet aina puuvillaisia, jolloin voin laittaa kaiken samaan 60 asteen koneeseen. Tosin en siis kaikkea pese samassa, vaan lajittelen värien mukaan, ettei valkeat harmaannu tai punaiset värjää kaikkea punertavaksi. Mutta koska en halua lajitella pyykkiä värien lisäksi vielä joka väriä eri lämpötiloihin, niin pesen kaiken 60 asteessa ja kaupassa jo katson, että vaatteet sen kestää. Keinokuituiset nyt eivät muutenkaan ole aina miellyttävän tuntuisia iholla, joten puuvillaisten kanssa ei ole sitä riskiä, että vaate kutittaa.
Juhlaan ym. erikoistilanteisiin meillä toki on muutakin kuin puuvillaa. Ne täytyy sitten pestä erikseen. Mutta ei nämä ole mitään viikottain pidettäviä vaatteita, joten sen vajaan koneellisen sitten kyllä jaksaa.
Meillä vaatteet pestään pääsääntöisesti 30 ja 40 asteen pesuilla. Eikän ne yleensä ole kovinkaan likaisia.
Pyhkeet, petivaatteet ja naisväen pikkarit 60 asteessa, joskus jopa 90 asteessa.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 15:21"]
Minä ostan käyttövaatteet aina puuvillaisia, jolloin voin laittaa kaiken samaan 60 asteen koneeseen. Tosin en siis kaikkea pese samassa, vaan lajittelen värien mukaan, ettei valkeat harmaannu tai punaiset värjää kaikkea punertavaksi. Mutta koska en halua lajitella pyykkiä värien lisäksi vielä joka väriä eri lämpötiloihin, niin pesen kaiken 60 asteessa ja kaupassa jo katson, että vaatteet sen kestää. Keinokuituiset nyt eivät muutenkaan ole aina miellyttävän tuntuisia iholla, joten puuvillaisten kanssa ei ole sitä riskiä, että vaate kutittaa.
Juhlaan ym. erikoistilanteisiin meillä toki on muutakin kuin puuvillaa. Ne täytyy sitten pestä erikseen. Mutta ei nämä ole mitään viikottain pidettäviä vaatteita, joten sen vajaan koneellisen sitten kyllä jaksaa.
[/quote]Monien vaatteiden kankaat kyllä kestää 60 asteen pesun, mutta kuminauhat vyötäröillä heittää henkensä.
Villalangoissa on merkintä konepestävä 40 astetta, kuitenkin pesukoneessani on 30 villapesu, itse tehty pipo hiukan kutistui 40, seuraavan kerran käytän tuota 30. Ihmetyttää pitääkö t-paita todella pestä 30 asteessa, ihoa vasten ja hikiseksi tulee.
Kaikki paitsi farkut ja vähän siistimmät/hienommat päällyspaidat pestään 60 asteessa. Hyvin kestää. Ostettiin uusi pesukone ja pestiin sillä aluksi kaikki 40 asteessa, mutta pyykki aina haisi pahalle. Hajuongelma poistui kun alettiin pestä 60 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee ihan hirveästi vaatteita pilalle ja roskiin-etenkin neuleita ja villavaatteita- kun ne eivät kestä tuota 60 asteen pesua :(. Miksei villasukkia tehdä niin että nekin voisi pestä puhtaaksi ja bakteerittomiksi? Siis järjestää kun pitää neuletta kaksi kertaa ja laittaa kuudenkympin pesuun -> roskiin. Ja pakko ne on pestä kun kainalot haisee niissä.
Jos hikoilu on ongelma (minullakin vähän on) niin hankalasti pestävän vaatteen alle laitetaan tietysti aina aluspaita, tai ehkä mietitään jo ostovaiheessa ettei hanki sitten ihoa nuolevaa silkkineuletta.
Ja mitä tuohon villasukkajuttuun tulee, niin pitää varmaan kysyä jeesukselta miksi villa huopuu kuumassa. Ei se ole sukkavalmistajien jippo vaan luonnonmateriaalin ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut pestä pyykit enimmäkseen 60, pesusuosituksista huolimatta, ja kyllä vaan olen huomannut että osa vaatteista ei tätä kestä. Ovat nyppyyntyneet ja kuminauhat lerpsahtaneet ihan eri tavalla kun ennen kun pesin 40 asteessa.
Eivät kaikki vaatteet tietenkään kestä, esim. juuri elastaani ei kestä kuumaa pitkässä juoksussa, siksi kuminauhat lörähtävät. Puuvilla kestää. Eikä lämpötila vaikuta nyppyyntymiseen, tätä on vain tietysti vaikea mieltää, ethän näe millainen vaatteesi olisi jos se olisi käynyt vain neljässäkympissä.
Ohjeen mukaan 30-40. Mikrobit tarvitsevat isomman lämpötilan kuin 60. Turha niitä on pelätä omissa vaatteissa. Pesen pyyhkeet ja lakanat 60.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on fiksua, että siis jo ostettaessa miettii vähän miten vaatteen huolto sopii omiin rutiineihin. Minulle on ollut todella iso yllätys että suurin osa ei tätä koskaan tee. Sitten ihmetellään kotona kun ei tule käytettyä koskaan kemiallista pesua vaativaa paitaa kun lähin pesula on sadan kilometrin päässä.
Etenkin lastenvaatteiden (ehkä jotain söpöstelykamoja lukuunottamatta) on pakko kestää edes satunnainen 60 asteen pesu. Ja kyllä normaalilaatuinen puuvillavaate sen kestääkin, pesulapusta huolimatta. Jos ei kestä, vaate on niin heikkolaatuinen ettei sillä tulevaisuutta olisi ollut muutenkaan. En kyllä pese muksun vaatteita aina kuudessakympissä, vain silloin kun niissä on selkeää tahraa jonka haluan pois.
Pesen kaikki vaatteet 40 asteessa. Vain pyyhkeet ja lakanat kuumemmassa.
Mitä ne bakteerit haittaa? Bakteereja on joka paikassa muutenkin, tuskin sun vaatteissas mitään kovin tappavia pöpöjä on?
Sitäpaitsi yleisesti ottaen bakteerit tarvitsee kosteutta elääkseen ja lisääntyäkseen, sekä sitä likaa ruoakseen, eli kun pesun jälkeen kuivatat vaatteen niin tuskin siinä puhtaassa kuivassa vaatteessa hirveesti pöpöjä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee ihan hirveästi vaatteita pilalle ja roskiin-etenkin neuleita ja villavaatteita- kun ne eivät kestä tuota 60 asteen pesua :(. Miksei villasukkia tehdä niin että nekin voisi pestä puhtaaksi ja bakteerittomiksi? Siis järjestää kun pitää neuletta kaksi kertaa ja laittaa kuudenkympin pesuun -> roskiin. Ja pakko ne on pestä kun kainalot haisee niissä.
Jos hikoilu on ongelma (minullakin vähän on) niin hankalasti pestävän vaatteen alle laitetaan tietysti aina aluspaita, tai ehkä mietitään jo ostovaiheessa ettei hanki sitten ihoa nuolevaa silkkineuletta.
Ja mitä tuohon villasukkajuttuun tulee, niin pitää varmaan kysyä jeesukselta miksi villa huopuu kuumassa. Ei se ole sukkavalmistajien jippo vaan luonnonmateriaalin ominaisuus.
Ei huopunut vain hiukan kutistui, entisessä koneessa oli kaksi villapesuohjelmaa, 30 ja 40.
Mutta kun silkki on niin ihana ihoa vasten!
60'C pesen lakanat, alushousut ja sukat. Joskus myös oikein hikiset urheiluvaatteet. Lisäksi parhaat päivänsä nähneet vaatteet (arkiset t-paidat yms)
30'C(hienopesu): kaikki muu
käsin: rintsikat ja hienommat neuleet