Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesettekö vaatteet 60 asteessa

Vierailija
09.10.2013 |

Uskaltaako aikuisten ja lasten vaatteet pestä 60 asteessa? Yleensä naisten topeissa jne on suositus 30 astetta, lasten 40 astetta, mutta bakteerit eivät tuossa lämpötilassa kuole. Kestävätkö urheiluvaatteet, t-paidat ja mitä nyt päivittäin käytetään suosituksista huolimatta 60 astetta?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuvillakankaiset vaatteet voin pestä 60ssä mutta noudatan kyllä aina ohjeita. Mun mielestä lähtee ihan hyvin puhtaaksi 40ssä jos ei ole mitään kauheita tahroja, yleensä nekin lähtee. Pesen myös vaatteet joissa lukee 30, neljässäkympissä. Oikeastaan vaan lakanat ja pyyhkeet pesen 60, kaikki muu menee 40

Vierailija
2/57 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen. Lopputuloksen kannalta ihan sama, jääkö  käyttämättä siksi, että on mennyt pilalle pesussa vai siksi, että on "likainen".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesen lähes kaiken 60 kympissä paitsi rintsikat.

Vierailija
4/57 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuvillaiset pesen 60 asteessa

Vierailija
5/57 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen lähes kaikki vaatteet 60 asteessa. Jotkut neuleet pesen 40:ssä.

Vierailija
6/57 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monet vaatteet pesen 60'c. Hien haju ei vain lähde alhaisemmissa, en mä niitä bakteereita pelkää :)

Vierailija
7/57 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että mulla olisi haitallisia bakteereja haitallisia määriä  usein pestävissä vaatteissa joten 40 saa riittää.

Vierailija
8/57 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 asteessa pestynä monet vaatteet kutistuu tai menettää muotonsa. Satunnaisesti tulee kyllä pestyä lakanapyykin seassa, jos on erityisen likaisia. Muuten pesen paidat ja housut suositusten mukaan. Miksi niitä edes pitäisi pestä kuumemmassa? Alushousut, lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa.

Vierailija
9/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen lähes kaiken 60ast juurikin sen vuoksi ettei bakteerit ym kuole vaikkapa 40ast.

Petivaatteet, pyyhkeet ymv välillä jopa 90ast.

Vierailija
10/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee ihan hirveästi vaatteita pilalle ja roskiin-etenkin neuleita ja villavaatteita- kun ne eivät kestä tuota 60 asteen pesua :(. Miksei villasukkia tehdä niin että nekin voisi pestä puhtaaksi ja bakteerittomiksi? Siis järjestää kun pitää neuletta kaksi kertaa ja laittaa kuudenkympin pesuun -> roskiin. Ja pakko ne on pestä kun kainalot haisee niissä.

Vierailija
11/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen kaikki puuvillavaatteet ja alusvaatteet 60 asteessa, ostan vaatteita jotka tuon kestää. Lakanat, pyyhkeet yms. pesen 90 asteessa. Osa tekokuiduistakin kestää 60 astetta. Ulkovaatteet pesen pesuohjeen mukaan, ne eivät ole niin kosketuksissa ihoon kuten esim. paita..

Vierailija
12/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesem aika lailla ohjeen mukaan, mutta joskus kuumemmassa jos on esim. valkoinen 100 % puuvillavaate.

Bakteereista en ole huolissani kun suurin osa niistä jotka vaatteisiin pesun jälkeen jäävät on harmittomia joten miksi niistä pitäisi stressata ja yrittää saada ne pois? Eri asia jos on joku sairaus jonka takia pitää olla tarkka hygieniasta, vatsatautia perheessä tjsp.

Vierailija
13/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 11:59"]

Mulla menee ihan hirveästi vaatteita pilalle ja roskiin-etenkin neuleita ja villavaatteita- kun ne eivät kestä tuota 60 asteen pesua :(. Miksei villasukkia tehdä niin että nekin voisi pestä puhtaaksi ja bakteerittomiksi? Siis järjestää kun pitää neuletta kaksi kertaa ja laittaa kuudenkympin pesuun -> roskiin. Ja pakko ne on pestä kun kainalot haisee niissä.

[/quote]

Neuleista se hienhaju (ja kaikki muukin ns.näkymätön lika) tuuletetaan puhtaaksi - se raikas ilma ja kunnon tuuletus on sitä pesua villavaatteille. Ainoastaan tahrojen takia täytyy joskus pestä.

Vierailija
14/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 11:59"]

[/quote]

oletko varma, että ovat olleet 100% villaa? Villalle riittää usein pelkkä tuuletus, jos taas on akryyliä, taatusti jämähtää hienhajut ikuisiksi ajoiksi. Villallahan on itseään puhdistava ominaisuus. 

Vierailija
15/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä ovatko olleet 100% villaa mutta eivät kyllä ole pesua kestäneet. Ja joka tapauksessa menevät roskiin, joko sen takia että kainalot haisee tai sen takia että menevät pesussa pilalle. Puuvillaneuleet toki kestävät pesun 60:ssä.

Olen kokeillut tuuletusta, mutta kainaloiden hikihaju ei niistä lähde. Lähtisikö pakastamalla? Toisaalta jotenkin vierastan ajatusta etten pesisi vaatetta jos siinä joku haju ollut. Mielestäni vaate ON likainen vaikkakin näkymätöntä likaa, esim se hien haju.

Vierailija
16/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut käsipesussa! Kääk. :)

Ohjeen mukaan pesen ja pesuaineita jotka pesee alhaisissa lämmöissä.

Lisäksi silitän tai kuumennan muuten saunassa tai kuivausrummussa.

Näin pihalla kesäisin kuivattavana naurattaa ajatella niitäkin pöpöjä jotka tulee sieltä pihalta.

Ja kyllä: pesen etikalla välillä pesukonetta ja tuulettelen koneet kuivaksi.

Ai kamalaa.

Vierailija
17/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen aina vaatteessa olevan pesuohjeen mukaan. Vaatteet eivät kulahda, kutistu, tulevat puhtaiksi. 

Vierailija
18/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP mietti, kestävätkö lastenvaatteet 60 asteen pesun. Mutta eikö ole niin, että lastenvaatteiden pitäisi kestää peräti se koneen korkein lämpötila (90-95 astetta) menemättä pilalle. On tyhmyyttä ostaa vaatteita, joita ei voi pestä riittävän kuumassa vedessä. 40 asteen pesu ei hävitä bakteereja ja jo aikaisemmin on todettu, että alhaisessa lämpötilassa lika ei suinkaan mene pesuveden mukana viemäriin, vaan tarttuu vaatteisiin. Kyseessä on joku kemiallinen juttu, jota en humanistina osaa selittää, mutta olenhan minä omin silmin nähnyt tuloksia. Valkoiset ja vaaleat pyykit muuttuvat aika nopeasti harmahtaviksi ja epämiellyttävän näköisiksi eivätkä enää kirkastu. Kun jaksaa pestä riittävän kuumassa vedessä, tuota harmaantumista ei tule. Minulla on tosi vanhoja valkopohjaisia värikäskuvioisia froteepyyhkeitä, joiden pohjaväri on edelleen kirkkaan valkoinen eivät kuviotkaan ole pahemmin haalistuneet, vaikka olen pessyt pyyhkeet ynnä muut värikkäät liinavaatteet kuudessakympissä.

Vierailija
19/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen sellaiset mitkä kestävät 60 pesun, tai sellaiset millä ei ole niin väliä. Olen huomannut että 40asteen pyykki ei tuoksu raikkaalle kosteana, eli jotain pöpöjä niissä muhii......Alushousut ja sukat aina 60 pesuun,jotkut omat hienommat alusvaatteeni taas 40asteeseen.

Miehen urheiluvaatteet liotan välillä etikkavedessä ennen koneeseen heittämistä ja jotkut vanhat polyester-urheilupaidat pesen 60asteessa, muuten ne saavat muunkin pyykin haiskahtamaan...

Vierailija
20/57 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut pestä pyykit enimmäkseen 60, pesusuosituksista huolimatta, ja kyllä vaan olen huomannut että osa vaatteista ei tätä kestä. Ovat nyppyyntyneet ja kuminauhat lerpsahtaneet ihan eri tavalla kun ennen kun pesin 40 asteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan