Ajattelin ostaa kummilapsille joululahjaksi lehmät afrikkalaisille, onko ok?
Lasten iät ovat tyttö 5v ja poika 8v
http://lahjoita.worldvision.fi/lahjaksilehma/lahjakauppa/
Toinen vaihtoehto on että saippuaa, vettä ja leluja.
Kumpi parempi?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 21:31"]
Tuolle tytölle osoitettu lahjoitus voisi olla :
Kestositeitä tytölle 12,00 €
Koulutus ja materiaalit kestositeiden tekemiseksi
Yksi tyttö Keniassa tai Ugandassa saa materiaalit vuoden kestositeisiin sekä koulutuksen jonka avulla oppii tekemään niitä. Kehitysmaissa kuukautissuojana toimivat kangaspalaset, sanomalehdet ja kasvien lehdet. Niiden epäluotettavuuden vuoksi tytöt jäävät säännöllisesti jopa kokonaiseksi viikoksi kotiin ja koulunkäynti kärsii. Kestositeet helpottavat tuntuvasti kuukautisten aikaista elämää, parantavat hygieniaa ja vapauttavat tytöt käymään koulua
[/quote]
Kerrotaanko joulupaketteja avatessa myös ihmisen biologiasta? Eivät tuon ikäiset tiedä välttämättä kuukautisista tai kestositeistä yhtään mitään.
Provo, mutta tosiasia on, että afrikkalaiset tarvitsevat lehmiä enemmän kuin ainoakaan suomalainen lapsi tarvitsee lisää roinaa.
Olen ostanut vuohia ja kanoja (lahjoituksena kehitysmaihin) kummilapselleni, mutta hän oli silloin jo teini. Hän piti lahjasta. Kaverit oli tykännyt kanssa.
Tai siis kuten todistettu on niin ostat 20 rynnäkkökivääriä gepardihattuiselle sotaloordille ja sarjaraiskaajalle. Käytä nyt hyvä ihminen omaa päätäsi! Käske miehesi ostaa sun synttärilahjarahoilla noita "lehmiä".
mutta eihän lapset tiedä kun pukki tuo paketit
Että mua naurattaa kun useampi vastaaja ottaa aloituksen ihan tosissaan ja on jo ihan kauhuissaan niitten legoitta jäävien kummilasten puolesta. :)
Tosissaan sen sijaan, tuo lukiovuosi kenialaiselle tytölle on oikeasti mitä mainion yo-lahja!
Ja puoliksi vitsinä: häälahjaksi voisi ehkä antaa ehkäisyvalistusta ja -välineitä toiselle puolelle maailmaa, jotta suomalaiset hääparit saisivat lisääntyä tuntematta tuskaa ylikansoituksesta.
Minä sain kerran työnantajalta tuollaisen kehitysapulehmän joululahjaksi. Aikaisempina jouluina oltiin saatu esim. kuukauden ylimääräinen palkka. Kyllä suu loksahti auki, kun avasin kirjekuoren, jossa oli joku Worldvisionin esite lehmästä sekä työnantajan kortti, jossa luki: "Hyvää joulua, PS. neekeri voittaa aina."
Siinä meni joulufiilis aika persiilleen.
noista lahjoista täytyy muistaa "saajan" arvot mihin maahan jne
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 21:06"]
Tuon ikäiset eivät tajua tuollaisesta lehmä-lahjasta mitään. Heidän mielestään se on sama kuin että kummitäti ei ostanut lahjaa ollenkaan.
[/quote]
Tuonikäiset... Olen nelikymppinen enkä haluaisi lehmää tai kummia Zimbabwesta muka lahjaksi. Lahjat on lahjoja ja hyväntekeväisyys ihan muuta. Lahjanantaja ostaa näillä lahjavalinnoilla lahjan itselleen.
Se ei ole kyllä mikään lahja sun kummilapsillesi. Se on lahja sinne afrikkaan. Eli tosiasiassa kertoisit: en ostanut mitään lahjaa teille, ostin lahjan tuntemattomille afrikkaan. Jos haluat antaa lahjan, anna lahjaksi rahaa ja esite lahjoittamismahdollisuudesta. Lahjan saaja päättäköön sitten itse mitä rahaksi saamallaan lahjalla tekee.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 21:42"]
Minä sain kerran työnantajalta tuollaisen kehitysapulehmän joululahjaksi. Aikaisempina jouluina oltiin saatu esim. kuukauden ylimääräinen palkka. Kyllä suu loksahti auki, kun avasin kirjekuoren, jossa oli joku Worldvisionin esite lehmästä sekä työnantajan kortti, jossa luki: "Hyvää joulua, PS. neekeri voittaa aina."
[/quote]
Työnantaja sai verovähennyksiä kun lahjoitti joulurahat hyväntekeväisyyteen.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 21:42"]
[/quote]
Työnantaja sai verovähennyksiä kun lahjoitti joulurahat hyväntekeväisyyteen.
[/quote]
Lahjansaaja jatkaa vielä: Kaiken huippu oli se, että oikeasti ne mulkvistit eivät olleet edes lahjoittaneet sinne mitään eli ei sitä lehmää oltu edes ostetu. Kirjanpitäjä kertoi myöhemmin, että mitään semmoista kuittia ei firman kirjanpidossa ollut.
Hitto vieköön, että tulee paljon lehmiä, jos jokaiselle Afrikkalaiselle ostat lehmän.
Mahtaa kummilasten ilmeet olla muikeet kun sanot, että ostaa päräytin teidän puolesta 1,033 miljardia lehmää.
Ja mahtaa se Etelä-Afrikkalainen pohattakin katsella lehmäänsä ihmetellen luxus talonsa nurmikentällä.
Ps katso, että ne on afrikkalaisia lehmiä, vaikka kyllä kait tuo määrä on hiukan hankala saada kasaan.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 20:56"]
Lasten iät ovat tyttö 5v ja poika 8v
http://lahjoita.worldvision.fi/lahjaksilehma/lahjakauppa/
Toinen vaihtoehto on että saippuaa, vettä ja leluja.
Kumpi parempi?
[/quote]
Selvä rahankuppauslaitos... Osta hyvää mieltä itsellesi, lahjaksi jollekin toiselle. Myydään OLEMATONTA, lupauksella jonka toteutumista (puhumattakaan oikeissa prosenteissa, eli että jokainen vesi ja saippua menee perille) ei kontrolloida Yhtään millään lailla. Kaikki vastuu on kuluttajalla.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 21:06"]
Tuon ikäiset eivät tajua tuollaisesta lehmä-lahjasta mitään. Heidän mielestään se on sama kuin että kummitäti ei ostanut lahjaa ollenkaan.
[/quote]
Tuonikäiset... Olen nelikymppinen enkä haluaisi lehmää tai kummia Zimbabwesta muka lahjaksi. Lahjat on lahjoja ja hyväntekeväisyys ihan muuta. Lahjanantaja ostaa näillä lahjavalinnoilla lahjan itselleen.
[/quote]
Jep, näinpä. Minä en lahjoja itselleni odota enkä saa (meillä ei ole lähipiirissä tapana ostella aikuisille lahjoja) mutta en pidä tuota minään lahjana. Se on tosiaan hyväntekeväisyyttä.
Eri asia jos toinen (eli lahjan saaja) sanoo, että ei tarvitse ostaa mitään, laita vaikka hyväntekeväisyyteen, asia on ok.
Meillä ei lapsen tänäkään vuonna huku lahjoihin (tai krääsään, niin kuin joku sanoisi) mutta kyllä he loukkaantuisivat, koska käytännössä heidän lahjansa on annettu toisaalle. Pienet lapset eivät ymmärrä minkään tuollaisen päälle. Ei edes omani, vaikka hyväntekeväisyys sinällään on tuttua monin eri tavoin.
Ostin omalle pojalle 5 v kanoja. Kyllä niistä iloa riitti. Juteltiin monet kerrat. Tosin poika oli pettynyt kun selvisi etteivät kanat voi tulla meille kylään.
No poika sai kyllä itselleenkin paketin, mutta osalahjana OK.
Ihana ajatus! Tuon ikäiset lapset vaan tuskin osaavat arvostaa tuollaista lahjaa :( Ehkä sitten vähän vanhempana. Meillä riparilla jaettiin porukka kolmeen osaan ja kaikille ryhmille annettiin tietty summa rahaa (oisko ollu 500) minkä sai sitten lahjoittaa missä muodossa vaan just jonneen kehitysmaahan. Saatiin hinnastot, tällä summalla olisi saanut tyyliin 20 kanaa/3 kiliä yms. Päädyttiin sitten laittamaan kaikki ryhmät rahat yhteen pottiin ja palkkaamaan joku ihminen sinne kylään vuodeksi opettamaan mm viljelyä, ja rakentamista... Silloin tuollaista osasi jo arvostaa mutta en usko että kummilapsesi osaavat
Eikö kukaan havainnut ironiaa aloituksessa? Mä tulkitsin sen provoksi ja vastasin että hankkikoon vuohen. Ehkä mä olen pöhkö.