Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön! Mikä on tekosyysi olla sienestämättä?

Vierailija
04.09.2020 |

Ilmaista proteiinia, ja terveelistä sekä metsässä oleminen että syöminen!

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät pidä sienistä. Itse olen aloittanut sienestyksen tänä vuonna, aiemmin hankin ne torilta. Osa-aikatyötä tekevänä minulla on mukavasti vapaa-aikaa ja olen tänä kesänä huomannut, että kotitaloni takana sijaitsevassa metsässä on runsaasti marjoja ja sieniä. Tämä siis Itä-Helsingissä, joten en todellakaan käytä autottomuutta tekosyynä.

Tällä viikolla ollaan syöty kantarelli-pekonipiirakkaa, vaaleaorakas-tattipastaa, sienibruschettaa ja eilen tein suppilovahvero-porokeittoa. Pakkaseen laitoin kantarelleja sekä suppilovahveroita. Tarkoitus on vielä tänään käydä poimimassa mustikoita valkosuklaa-mustikkajuustokakkua varten. Ehkäpä löydän samalla reissulla myös lisää sieniä eilen poimittujen kaveriksi!

Onko mustikat vielä hyviä ?

Ovat vähän vetisempiä kuin kesällä, muuten ihan hyviä. Nyt löytyy jo jonkun verran puolukkaa myöskin!

Vierailija
22/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatkaan tattia. Se riittää senkin homo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät pidä sienistä. Itse olen aloittanut sienestyksen tänä vuonna, aiemmin hankin ne torilta. Osa-aikatyötä tekevänä minulla on mukavasti vapaa-aikaa ja olen tänä kesänä huomannut, että kotitaloni takana sijaitsevassa metsässä on runsaasti marjoja ja sieniä. Tämä siis Itä-Helsingissä, joten en todellakaan käytä autottomuutta tekosyynä.

Tällä viikolla ollaan syöty kantarelli-pekonipiirakkaa, vaaleaorakas-tattipastaa, sienibruschettaa ja eilen tein suppilovahvero-porokeittoa. Pakkaseen laitoin kantarelleja sekä suppilovahveroita. Tarkoitus on vielä tänään käydä poimimassa mustikoita valkosuklaa-mustikkajuustokakkua varten. Ehkäpä löydän samalla reissulla myös lisää sieniä eilen poimittujen kaveriksi!

Joo, kannattaa nyt poimia pois, kohta menee liian vetisiksi! Meillä eilen ihan hyviä vielä.

Vierailija
24/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sieniä ostettua kaupasta. Eilen viimeksi söin grillattua lohta kantarellikastikkeen kera. Herkullista ruokaa hyvän valkoviinin kanssa.

t. työtön

Vierailija
25/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole työtön joten tavallaan tämä ei kosketa minua, mutta vastaan siksi koska en pysty syömään sieniä. Sienissä on runsaasti FODMAP–hiilihydraatteihin lukeutuvaa mannitolia. Mannitoli on ksylitolin ja sorbitolin sukulainen sokerialkoholi eli polyoli. Tuli vaan mieleen, että on varmaan monia muitakin, jotka eivät tästä syystä syö sieniä. Parin päivän vatsakivut saa jos erehtyy syömään.

Vierailija
26/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa'a, hankala sinne metsään on mennä rämpimään pyörätuolin kanssa

Vierailija
27/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En löytänyt yhtään stanan sientä sieltä metsästä!!

Vierailija
28/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö ...

1. Ei ole autoa

2. On muuta tekemistä

3. Ei kiinnosta

4. En syö sieniä

5. Ajan tuhlausta

6. Pelkään metsässä

7. Mulla on muuta ruokaa

Vierailija
29/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen metsässä on vain bad trip sienet.

Vierailija
30/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne sieniä

Vierailija
31/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat vähän vetisempiä kuin kesällä, muuten ihan hyviä. Nyt löytyy jo jonkun verran puolukkaa myöskin!

Okei, täällä on ollut jo hallaa ( Keski-Suomi) niin silläkin mietin. Ja puolukat ovat vielä puoliksi raakoja, paitsi aukeilla paikoilla. Niitä kyllä näyttää olevan tulossa hyvin ja nytkin on tuossa poimuri mukana (mökillä) jos löytyisi hyvä paikka.

Vierailija
32/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkäni ja lonkkani on sen verran kaput, ettei mitään asiaa sieniä tai marjoja keräämään..

Vierailija
33/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan se sitten, että niitä sieniä ei löydy. Olen kyllä useita kertoja käynyt etsimässä.

Mutta sieniryhmästä luinkin muidenkin jyväskyläläisten valittelevan samaa, kuivuus estää kasvamisen.

Onneksi sensijaan omenoita ja marjoja on pakkanen täynnä, samoin villiyrttejä olen kerännyt ahkerasti , mutta ne eivät tietenkään oli proteeiinipitoisia kuten sienet olisivat.

Mutta esim. teen suhteen olen nyt täysin omavarainen ensi talven ajan :) samoin useampaankin suolaiseen piirakkaan löytyy yrttiainekset ja viherjauhetta puuron sekaan antamaan vitamiinilisänsä :)

Jyväskylässä oli sieniä aiemmin elokuun alussa runsaiden sateiden jälkeen. En yleensä sienestä niin aikaisin, mutta huomasin sattumalta lenkillä, että herkkutatteja oli noussut Sippulanniemessä. Löytyi myös kantarelleja.  Voisi kuvitella, että nyt kun on taas satanut jonkun verran, muutaman päivän jälkeen kannattaa taas lähteä etsimään.

Vierailija
34/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sieniallergikko, en tunne sieniä ja minulla on paha skolioosi. Olisko sulla tarve mennä sienimetsään minun asemassani?

Vierailija
35/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen tekosyy? Ei huvita, eikä myöskään pätkääkään hävetä se asia. Meinaatko, että työttömän kansalaisvelvollisuus on kerätä sieniä vai mikä idea tässä aloituksessa oli?

Vierailija
36/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehdi. Makaan sohvalla ja odotan, että jalkasieni poistuisi.

Vierailija
37/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö sieniä enkä käy enää metsässä (hirvikärpäset) ja suuntavaiston puute, eksyisin

Vierailija
38/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan se sitten, että niitä sieniä ei löydy. Olen kyllä useita kertoja käynyt etsimässä.

Mutta sieniryhmästä luinkin muidenkin jyväskyläläisten valittelevan samaa, kuivuus estää kasvamisen.

Onneksi sensijaan omenoita ja marjoja on pakkanen täynnä, samoin villiyrttejä olen kerännyt ahkerasti , mutta ne eivät tietenkään oli proteeiinipitoisia kuten sienet olisivat.

Mutta esim. teen suhteen olen nyt täysin omavarainen ensi talven ajan :) samoin useampaankin suolaiseen piirakkaan löytyy yrttiainekset ja viherjauhetta puuron sekaan antamaan vitamiinilisänsä :)

Jyväskylässä oli sieniä aiemmin elokuun alussa runsaiden sateiden jälkeen. En yleensä sienestä niin aikaisin, mutta huomasin sattumalta lenkillä, että herkkutatteja oli noussut Sippulanniemessä. Löytyi myös kantarelleja.  Voisi kuvitella, että nyt kun on taas satanut jonkun verran, muutaman päivän jälkeen kannattaa taas lähteä etsimään.

Joo, mieheni löysi myös jonkin verran kantarelleja ja orakkaita toissa viikolla, mutta minä en tosiaan edes niitä. Me asumme täällä pohjoispuolella ja ei ole satanut, kun kiertää tuolta järven toiselta puolen suurin osa sateista. Mutta nyt viikonloppuna on kyllä luvattu sateita, niin pitää käydä katsomassa

Vierailija
39/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sienet joita olen tutkinut ovat olleet täynnä madonreikiä ja matoja. Toisaalta en myöskään ole varma tunnistanko sienet oikein, koska lähes jokaisella syötävällä sienellä on lähes identtinen myrkkysieni.

Ja minusta jopa sienen kerääjän nyrkkisääntö on arveluttava. Siis tämä: "Opettele tuntemaan maamme myrkkysienet. Kerää vain tuntemiasi sieniä."

Vierailija
40/41 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tarvitsisin auton ja sitä ennen pitäisi käydä autokoulu