Kuinka usein vaihdat lakanat?
Kommentit (263)
Tyynyliinat kerran viikossa ja muut sitten kun varaan pyykkivuoron, eli keskimäärin 2vko välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka vaihdatte kahden viikon välein tai harvemmin - muistakaa että hikoilette jopa litran yössä. Vaikka kävisitte illalla suihkussa, se ei muuta sitä että 2vk päästä lakanoissanne on pyörinyt jo 14 litraa hikeä.
Itse vaihdan 5-7 päivän välein. Siinä ajassa alkavat tuntua käytetyiltä. Ja mikään ei ole ihanampaa kuin sileät puhtaat lakanat :).
Miksi 14 litraa hikeä on liikaa, mutta 5 litraa ok?
No käytä järkeäsi?! Tietenkin pitemmän ajan kuluessa lakanoihin kertyy enemmän paitsi sitä hikeä, myös ihoa (jokainen ihminen pudottaa jatkuvasti kuollutta ihosolukkoa), hilsettä, hiuksia, muita kehoneritteitä. Miksi haluaisit muhia näissä pitempään, kun voit pikkuvaivalla puhdistaa makuupaikkasi?
Suuri osa hiestä kylläkin haihtuu iholta. Ei se kaikki sinne lakanoille valu.
-eri
Miksi jotkut vaihtaa tyynyliinoja, aluslakanoita ja pussilakanoita eri tahtiin? Eikö olis kivempaa ja järkevämpää pistää koko setti kerralla vaihtoon? Vai onko teidän päät jotenkin erityisen likaisia muuhun kroppaan verrattuna? Ettekö pese hiuksianne ja kasvojanne ollenkaan? Vai uskotteko oikeasti kaikki mitä netissä kirjoitetaan, että "tyynyliinassa on jopa kilon verran ihosoluja!!!"? Painaako se siis vaihdettaessa kilon enemmän kuin puhtaana?
Kunhan ihmettelen. Ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessa. En
hikoile paljoa ja menen aina iltaisin suihkuun.
Oletko ihan tosissasi :o?
Hitto että on orjallisen järjestelmällistä porukkaa täällä. Itse vaihdan sitten kun ne on likaiset. Talvisin ylensä ainakin pysyy todella pitkään puhtaina.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut vaihtaa tyynyliinoja, aluslakanoita ja pussilakanoita eri tahtiin? Eikö olis kivempaa ja järkevämpää pistää koko setti kerralla vaihtoon? Vai onko teidän päät jotenkin erityisen likaisia muuhun kroppaan verrattuna? Ettekö pese hiuksianne ja kasvojanne ollenkaan? Vai uskotteko oikeasti kaikki mitä netissä kirjoitetaan, että "tyynyliinassa on jopa kilon verran ihosoluja!!!"? Painaako se siis vaihdettaessa kilon enemmän kuin puhtaana?
Riippunee vähän miten nukkuu. Jos nukkuu esim paita päällä niin ei ne lakanat siitä kamalasti likaannu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kehtaisi tätä naamallani myöntää mutta 3 tai 4 kertaa vuodessa. Tyynyliinat pari kertaa tuon lisäksi. Kerran vuodessa tulee pestyä tyynyt ja peitot ja patjansuojukset. En ikinä jaksaisi joka viikko tai edes joka toinen.
Jaksa? Mitä jaksamista siinä on? Kysyn siis ihan aidosti, en kettuillen.
Itse vaihdan joka vkloppu koska se on helppo ja vaivaton tapa nauttia elämästä. Aamulla heti heräämisen jälkeen kone päälle, aikaa menee 5 minuuttia. 2h päästä kuivumaan, 5 min. Illalla tuoreet lakanat sänkyyn, 5 min.
Mielestäni max 15min viikossa ei ole paljon aikaa eikä energiaa. Kuten yllä todettiin, hikoilet litran joka yö. Jos vaihdat lakanat 3kk välein, olet hikoillut melkein sata litraa niihin. Etkö mieluummin käyttäisi tuon 15 minuuttia puhtauteen?
En jaksa pestä lisää pyykkiä ja inhoan pussilakanan laittamista. Eihän noihin aikaa oikeasti mene mutta olen laiska.
Nukun kyllä pyjamassa jonka vaihdan useammin (kerran-pari viikossa), se varmaan vähän kerää hikeä vrt alasti nukkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippunee vähän miten nukkuu. Jos nukkuu esim paita päällä niin ei ne lakanat siitä kamalasti likaannu.
Entäs housut?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on rasvoittuva päänahka ja yöllä tulee välillä kuolattua tyynyliinalle. Todellakin vaihdan tyynyliinan useammin mitä lakanan tai pussilakanan. Tyynyliina on niin helppo vaihtaa puhtaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kehtaisi tätä naamallani myöntää mutta 3 tai 4 kertaa vuodessa. Tyynyliinat pari kertaa tuon lisäksi. Kerran vuodessa tulee pestyä tyynyt ja peitot ja patjansuojukset. En ikinä jaksaisi joka viikko tai edes joka toinen.
Jaksa? Mitä jaksamista siinä on? Kysyn siis ihan aidosti, en kettuillen.
Itse vaihdan joka vkloppu koska se on helppo ja vaivaton tapa nauttia elämästä. Aamulla heti heräämisen jälkeen kone päälle, aikaa menee 5 minuuttia. 2h päästä kuivumaan, 5 min. Illalla tuoreet lakanat sänkyyn, 5 min.
Mielestäni max 15min viikossa ei ole paljon aikaa eikä energiaa. Kuten yllä todettiin, hikoilet litran joka yö. Jos vaihdat lakanat 3kk välein, olet hikoillut melkein sata litraa niihin. Etkö mieluummin käyttäisi tuon 15 minuuttia puhtauteen?
En jaksa pestä lisää pyykkiä ja inhoan pussilakanan laittamista. Eihän noihin aikaa oikeasti mene mutta olen laiska.
Nukun kyllä pyjamassa jonka vaihdan useammin (kerran-pari viikossa), se varmaan vähän kerää hikeä vrt alasti nukkumiseen.
Ok :). Mietin vain tuota sanavalintaa, jaksaa. Pyykinpesu on mielestäni helpoin kotityö kun kone tekee sen homman ja lakanankin kuivumaan laittaminen on nopeaa kun se on vain yksi kappale, eikä esim sata sukkaa. Pussilakanan laittamista en ole myöskään osannut ajatella inhottavana, kun se sujahtaa sinne 20 sekunnissa. Ei siis siinä mitään jos ei halua/jaksa, ihmettelin vain :).
Olen jo vuosia käyttänyt pelkästään paperisia kertakäyttölakanoita. Ei tarvi huolehtia pesusta, sen kun vaihtaa vaan silloin tällöin. Olen poikamies, niin tämä on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka vaihdatte tyynyliinat ja pussilakanan eri tahtiin, onko teillä useampi setti samaa kuosia vai ettekö käytä tyynyliinaa ja pussilakanaa settinä? Vai onko kenties vaihto se että tyynyliina pestään ja laitetaan samana iltana takaisin?
Kuluminen on myös eri tahtista koska tyynyliina kulahtaa puolet nopeammin kuin pussilakana, jos sitä pestään kahdesti pussilakanaan verrattuna.
Mulla on myös settiin sopivia yksivärisiä tyynyliinoja.
2-3 kertaa kuukaudessa. Kun alkavat tuntua nuhjuisilta. Palelen öisin usein, niin lakanat eivät ainakaan hiestä juuri likastu.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan toisten kodeissa käydessäni puhdasta käsipyyhettä! On tosi ällöä, jos pyyhe on kostea ja nuhjuinen. Silloin kuivaan käteni mieluummin omaan paitaan kuin pyyhkeeseen! Yleensä kuivaan käteni kylässä pyyhkeen yläreunaan. Ajattelen sen olevan vähiten käytetyin osa :)
Niin kuivaan minäkin siihen yläreunaan samasta syystä. Pitäisiköhän siirtyä 10cm alemmas...
Vierailija kirjoitti:
Kerran viikossa.
oletko kokeillut sairastutko jos vaihdat harvemmin???
Alulakana kerran viikossa samaten tyynyliinat ja pussilakana kaksiviikkoa. Kone pesee .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan toisten kodeissa käydessäni puhdasta käsipyyhettä! On tosi ällöä, jos pyyhe on kostea ja nuhjuinen. Silloin kuivaan käteni mieluummin omaan paitaan kuin pyyhkeeseen! Yleensä kuivaan käteni kylässä pyyhkeen yläreunaan. Ajattelen sen olevan vähiten käytetyin osa :)
Niin kuivaan minäkin siihen yläreunaan samasta syystä. Pitäisiköhän siirtyä 10cm alemmas...
vieras pyyhe lukee ja aina puhdas on ja heti likaisiin kun vieras lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka vaihdatte tyynyliinat ja pussilakanan eri tahtiin, onko teillä useampi setti samaa kuosia vai ettekö käytä tyynyliinaa ja pussilakanaa settinä? Vai onko kenties vaihto se että tyynyliina pestään ja laitetaan samana iltana takaisin?
Kuluminen on myös eri tahtista koska tyynyliina kulahtaa puolet nopeammin kuin pussilakana, jos sitä pestään kahdesti pussilakanaan verrattuna.
Minulla on useampia tyynyliinoja, harvoin ostan settejä. Esim Marimekolla on irtotyynyliinoja. Ostan niitä esim kuusi, kun ostan kaksi pussilakanaa. Lisäksi minulla on valkoisia ja pellavaisia tyynyliinoja, käyvät kaikkien Marimekkojen ja Pentikkien kanssa, mitä meillä liinavaatteet lähinnä on.
Vierailija kirjoitti:
Miten pyykkäätte? Kaikki kerralla kirjopesuohjelmaan? 60? Olen harkinnut laittaa siliävien ohjelmaan 60 täkkipussin ja tyynynliinan, koskeivat ne ole kovin likaisia. Kirjopesuohjelmaan voin ängetä lakanan ja täkkipussit + tyynynliinan samaan aikaan. Paksuuserojakin löytyy tietenkin.
Pyykkään lakanat 95 asteessa. Meillä on 9 kilon kone, joten sinne menee helposti kaksi pussilakanaa, 6 tyynyliinaa, aluslakana ja pari pyyhettä.
5 vuoden välein tai sitten kun on näkyvää kulumaa. (Pesu useammin)