Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka usein vaihdat lakanat?

Vierailija
03.09.2020 |

Kerran viikossa, kahdessa vai kuussa?

Kommentit (263)

Vierailija
81/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka vaihdatte tyynyliinat ja pussilakanan eri tahtiin, onko teillä useampi setti samaa kuosia vai ettekö käytä tyynyliinaa ja pussilakanaa settinä? Vai onko kenties vaihto se että tyynyliina pestään ja laitetaan samana iltana takaisin?

Kuluminen on myös eri tahtista koska tyynyliina kulahtaa puolet nopeammin kuin pussilakana, jos sitä pestään kahdesti pussilakanaan verrattuna.

Minulle on yks lysti mitä kuosia petivaatteet ovat, ei niitä kukaan katsele. Ei minulla edes ole yhtään settiä, vaan sekalainen valikoima enimmäkseen saatuja. Vanhimmat niin lakanat kuin tyynynliinat ovat n. 50-vuotiaita.

Vierailija
82/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pyykkäätte? Kaikki kerralla kirjopesuohjelmaan? 60? Olen harkinnut laittaa siliävien ohjelmaan 60 täkkipussin ja tyynynliinan, koskeivat ne ole kovin likaisia. Kirjopesuohjelmaan voin ängetä lakanan ja täkkipussit + tyynynliinan samaan aikaan. Paksuuserojakin löytyy tietenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan? En minä mitään vaihda. Minä ostan uusia.

Vierailija
84/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka vaihdatte kahden viikon välein tai harvemmin - muistakaa että hikoilette jopa litran yössä. Vaikka kävisitte illalla suihkussa, se ei muuta sitä että 2vk päästä lakanoissanne on pyörinyt jo 14 litraa hikeä.

Itse vaihdan 5-7 päivän välein. Siinä ajassa alkavat tuntua käytetyiltä. Ja mikään ei ole ihanampaa kuin sileät puhtaat lakanat :).

Miksi 14 litraa hikeä on liikaa, mutta 5 litraa ok?

Vierailija
85/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka vaihdatte kahden viikon välein tai harvemmin - muistakaa että hikoilette jopa litran yössä. Vaikka kävisitte illalla suihkussa, se ei muuta sitä että 2vk päästä lakanoissanne on pyörinyt jo 14 litraa hikeä.

Itse vaihdan 5-7 päivän välein. Siinä ajassa alkavat tuntua käytetyiltä. Ja mikään ei ole ihanampaa kuin sileät puhtaat lakanat :).

No käytä järkeäsi?! Tietenkin pitemmän ajan kuluessa lakanoihin kertyy enemmän paitsi sitä hikeä, myös ihoa (jokainen ihminen pudottaa jatkuvasti kuollutta ihosolukkoa), hilsettä, hiuksia, muita kehoneritteitä. Miksi haluaisit muhia näissä pitempään, kun voit pikkuvaivalla puhdistaa makuupaikkasi?

Vierailija
86/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka lauantai.

Vierailija
87/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kehtaisi tätä naamallani myöntää mutta 3 tai 4 kertaa vuodessa. Tyynyliinat pari kertaa tuon lisäksi. Kerran vuodessa tulee pestyä tyynyt ja peitot ja patjansuojukset. En ikinä jaksaisi joka viikko tai edes joka toinen.

Jaksa? Mitä jaksamista siinä on? Kysyn siis ihan aidosti, en kettuillen.

Itse vaihdan joka vkloppu koska se on helppo ja vaivaton tapa nauttia elämästä. Aamulla heti heräämisen jälkeen kone päälle, aikaa menee 5 minuuttia. 2h päästä kuivumaan, 5 min. Illalla tuoreet lakanat sänkyyn, 5 min.

Mielestäni max 15min viikossa ei ole paljon aikaa eikä energiaa. Kuten yllä todettiin, hikoilet litran joka yö. Jos vaihdat lakanat 3kk välein, olet hikoillut melkein sata litraa niihin. Etkö mieluummin käyttäisi tuon 15 minuuttia puhtauteen?

Kuinka vaikeaa on ymmärtää, että ihmiset arvostavat eri asioita? Toiset puhtaita lakanoita viikon välein, toiset sitä ettei lakanoiden vaihtoon tarvitse käyttää 15 minuuttia joka viikko?

Vierailija
88/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa.

Vierailija
89/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka vaihdatte kah

den viikon välein tai harvemmin - muistakaa että hikoilette jopa litran yössä. Vaikka kävisitte illalla suihkussa, se ei muuta sitä että 2vk päästä lakanoissanne on pyörinyt jo 14 litraa hikeä.

No käytä järkeäsi?! Tietenkin pitemmän ajan kuluessa lakanoihin kertyy enemmän paitsi sitä hikeä, myös ihoa (jokainen ihminen pudottaa jatkuvasti kuollutta ihosolukkoa), hilsettä, hiuksia, muita kehoneritteitä. Miksi haluaisit muhia näissä pitempään, kun voit pikkuvaivalla puhdistaa makuupaikkasi?

Et vastannut kysymykseen. Miksi et itse vaihda joka päivä?

Vierailija
90/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 x kuukaudessa. Kesällä jos kuumaa, niin tarpeen mukaan. Ehkä silloin 1xvko.

Vierailija
91/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pyykkäätte? Kaikki kerralla kirjopesuohjelmaan? 60? Olen harkinnut laittaa siliävien ohjelmaan 60 täkkipussin ja tyynynliinan, koskeivat ne ole kovin likaisia. Kirjopesuohjelmaan voin ängetä lakanan ja täkkipussit + tyynynliinan samaan aikaan. Paksuuserojakin löytyy tietenkin.

Kirjopesu 60 astetta, kyllä.

Vierailija
92/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kehtaisi tätä naamallani myöntää mutta 3 tai 4 kertaa vuodessa. Tyynyliinat pari kertaa tuon lisäksi. Kerran vuodessa tulee pestyä tyynyt ja peitot ja patjansuojukset. En ikinä jaksaisi joka viikko tai edes joka toinen.

Itse vaihdan joka vkloppu koska se on helppo ja vaivaton tapa nauttia elämästä. Aamulla heti heräämisen jälkeen kone päälle, aikaa menee 5 minuuttia. 2h päästä kuivumaan, 5 min. Illalla tuoreet lakanat sänkyyn, 5 min.

Mielestäni max 15min viikossa ei ole paljon aikaa eikä energiaa. Kuten yllä todettiin, hikoilet litran joka yö. Jos vaihdat lakanat 3kk välein, olet hikoillut melkein sata litraa niihin. Etkö mieluummin käyttäisi tuon 15 minuuttia puhtauteen?

Kuinka vaikeaa on ymmärtää, että ihmiset arvostavat eri asioita? Toiset puhtaita lakanoita viikon välein, toiset sitä ettei lakanoiden vaihtoon tarvitse käyttää 15 minuuttia joka viikko?

Tietenkin. Hän sanoi JAKSA. Mitä jaksamista siinä on, oli kysymykseni? Se on eri asia jos ei halua.

Vierailija
93/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka vaihdatte kah

den viikon välein tai harvemmin - muistakaa että hikoilette jopa litran yössä. Vaikka kävisitte illalla suihkussa, se ei muuta sitä että 2vk päästä lakanoissanne on pyörinyt jo 14 litraa hikeä.

Et vastannut kysymykseen. Miksi et itse vaihda joka päivä?

Vastaus on ensimmäisessä viestissäni jo.

Vierailija
94/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka vaihdatte tyynyliinat ja pussilakanan eri tahtiin, onko teillä useampi setti samaa kuosia vai ettekö käytä tyynyliinaa ja pussilakanaa settinä? Vai onko kenties vaihto se että tyynyliina pestään ja laitetaan samana iltana takaisin?

Kuluminen on myös eri tahtista koska tyynyliina kulahtaa puolet nopeammin kuin pussilakana, jos sitä pestään kahdesti pussilakanaan verrattuna.

Minulle on yks lysti mitä kuosia petivaatteet ovat, ei niitä kukaan katsele. Ei minulla edes ole yhtään settiä, vaan sekalainen valikoima enimmäkseen saatuja. Vanhimmat niin lakanat kuin tyynynliinat ovat n. 50-vuotiaita.

Itseäni ainakin häiritsee jos nukkumapaikka ei ole visuaalisesti miellyttävä, ts. katson illalla nukkumaan mennessä ja aamulla herätessäni että lepohuone on väreiltään rauhallinen eikä levoton. Siksi petivaatteiden pitää sointua yhteen väritykseltään ja materiaaleiltaan myös muuhun huoneen väritykseen sopien, muutoin nukun huonosti. 

Vierailija
95/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahden viikon välein.

Onko viimeiset päivät jo tuskaa?

En ole se jolta kysyit, mutta on. Meillä on huomenna lakanoiden vaihto ja vaikka nukkumaan on aina hauska mennä, niin lakanat ovat jo ällöt.

Jos ne on ällöt, eikö se tarkoita että olisi syytä vaihtaa useammin? 

Vierailija
96/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdan? En minä mitään vaihda. Minä ostan uusia.

Ne uudet lakanat sujahtaa sinne petiin vanhojen lakanoiden päälle, kun et kerran vaihda edes uusiin. Vai vaihtaako joku muu ne sun puolestasi?

Vierailija
97/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanat kahden viikon välein, mutta pyyhkeet pestään n. 4-5 päivän välein. 

Vieraat on oma lukunsa. Meillä kotona vieraita käy harvoin. Useimmiten tapaan ystäviäni kaupungilla tai heidän kotonaan, mutta jos meille tulee vieraita, muun siivoamisen ohella vaihdan puhtaan käsipyyhkeen, jonka vaihdan uudestaan, kun vieraat lähtevät. Ja yövieraille tietysti puhtaat kylpypyyhkeet ja lakanat, jotka pestään vaikka yhden yön / käyttökerran jälkeen, kun vieraat ovat lähteneet. 

Kodin ei tietenkään kuulu olla yövieraillekaan "hotelli", jossa huonepalvelu pelaa, mutta pidän hotelliin tai yökylään mennessä jonkinlaisena minimivaatimuksena sitä, että käyttämäni tilat on siivottu ja lakanat ja pyyhkeet ovat puhtaat vain minua / vieraitani varten. 

Vierailija
98/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka vain nukutte sängyssä, ettekö koskaan harrasta seksiä siellä? Onhan niitä miljoona muutakin paikkaa, mutta itselle miellyttävin on sänky...

Itse vaihdan vajaa 2 viikon välein, sanoisinko että 10 päivän välein. Pyyhkeet enintään 5 päivän välein.

Vierailija
99/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan joka viikko kerran tai kahdesti kaikki. En pidä yhtään siitä että lakanat ym ovat likaisia.

Olen lapsillekin sen opettanut että sängyn pitää olla puhdas.

Ja pesen 60C ja laitan kuivuriin/ulkona kuivatan.

Vierailija
100/263 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin. Hän sanoi JAKSA. Mitä jaksamista siinä on, oli kysymykseni? Se on eri asia jos ei halua.

Tällaisessa yhteydessä jaksaminen ja haluaminen on käytännössä synonyymejä.