Paskaisin kämppä ikinä
Taannoin päädyin erääseen asuntoon, jonka karmeutta voi tuskin edes kuvailla ilman kuvaa..
Asunto oli likaisin, sotkuisin ja saastaisin paikka missä ikinä olen käynyt. Ensinnäkin ovesta astuessa sisään asunnon eteinen, kylpyhuone ja olohuoneen rajaa peitti 30cm korkuinen mainoslehti peite. En tiedä kauanko kestää että sellainen kasa mainoksia ehtii lattialle kasaantua mutta kuukausiahan siihen menee, jopa vuosia. Muu asunto näytti täysin joltain himohamstraajan asunnolta, tavarat vain olivat kaikki roskia kuten ruokapaketteja, roskapusseja, pizzalaatikoita yms jätettä. Koko asunnon irtaimisto oli lattialla, asunnossa kulki 'polku' kaiken tämän sotkun keskellä mistä pääsi liikkumaan. Muuten tavaraa, roskaa, jätettä oli paikoitellen 30-100cm korkuisena vuoristona. Pölyä oli luonnollisesti kertynyt jokapaikkaan tavaroiden päälle muutamia senttejä.Keittiö oli järkyttävän lian peitossa, hellan päällä liesituulettimeen asti kasa roskia, ruokapaketteja yms, tiskivuori luonnollisesti peitti koko muun keittiötilan, seassa tietenkin lisää kotitalousroskia sun muuta. Asunnossa oli yksi vielä ostoteipeissä ja kääreissä oleva irtopeili, josta ei tosin nähnyt pölyn alta yhtikäs mitään. Lakanoita tuskin oli vaihdettu vuosikausiin, niin likaisessa kunnossa ne olivat. Seinätkin niin mustana että en tiedä miten on mahdollista edes että ne sellaiseen kuntoon voi saada vaikka ei pesisi niitä vuosikymmeniin. Asunnossa aivan järkyttävä lemu. Kylppäriin en uskaltanut tarkemmin edes katsoa mutta nopeasti sivusilmällä jäi verkkokalvoilleni kuva wc pöntöstä, joka täysin paskainen..
On toinen tarina miksi tälläiseen asuntoon pääsin, mutta ulkoapäin sitä tästä tyypistä ei olisi osannut arvata. Henkilö on vakituisessa töissä, ei huume- ja alkoholiongelmaa yms. mutta selvästi joku muu ongelma. En vain voi käsittää miten kukaan ihminen voi sellaisessa asunnossa asua. Näky aivan järkyttävä ja sen jälkeen mikään asunto ei enää tunnu itsestäni likaiselta tai epäsiistiltä, vaikka kuinka sotkuista olisi. Aivan järkyttävää miten joku voinut päästää asuntonsa siihen kuntoon. Siis nyt voi aivan kirjaimellisesti sanoa ja tarkoittaa että asunto oli täysin verrattavissa kaatopaikkaan. Asunnolta tai erittäin sotkuiselta huoneelta se ei todelakaan näyttänyt, ulkoisesti eroa kaatopaikkaan ei ollut. Ei todelakaan normaalia tuollainen asuminen ja eläminen..
Yritin googlettaa vertailukelpoisia kuvia niin löysin vain yhden, tämän tässä
http://i2.asntown.net/h4/lifestyle/11/home-house-apartment/dirty-and-messy-room-01.jpg
Samantyylinen asunto kyseessä, ruokaa, roskia, vaatteita, tavaraa, lisää roskia, likaa, enemmän likaa lojui jokapaikassa..
Teillä kokemusta vastaavanlaisista tapauksista?
Kommentit (26)
Kuulostaa siltä että oot kyläilly mun ex-vaimolla:)
Näyttää ihanan kodikkaalta toi linkittämäsi kuva! :)
Siis kertokaa miten on edes mahdollista saada asunto tuohon kuntoon?!
Mikä on ihmisessä vialla jos ulkoisesti kaikki näyttäisi olevan mallillaan, siis ei isompia alkoholiongelmia, ei käytä huumeita, töissä ja raha-asiat ilmeisen kunnossa, kavereita ympärillä, perheen kanssa läheiset välit.. ?
En tiedä ovatko nämä läheiset nähneet tätä kämppää sitten, luulisi jonkun huolestuvan. Tiedän hänen perheenjäseniään ja heidän luona vieraillutkin ja aivan normaalit, oikeastaan erittäin hienosti sisustet kodit heillä ja visuaaliseen ilmeeseen panostettu todella paljon enemmän kuin ns. 'tavallisissa' kodeissa.
Ei tainnut olla ex vaimosi, mies kyseessä.
Ja halusit tulla kertomaan tämän asian, koska...?
No kun aika menny av:lla. Ei sillon ehdi muuta..
Skitsofreniaa sairastavien asunnot ovat usein tuollaisia. Kammottavaa kyllä mutta sairauden takjia eivät kykene siivoamaan tai eivät edes tajua miten hirveältä kämppä näyttää.
Lopettakaa toi kahden pennin porvarismi.
Kaikki ei välitä ulkokuoren kiillottamisesta. - Vaikka sulla oliskin peritty kompleksi siitä että aina pitäisi olla tip top siistiä jos vaikka lattialta syödään.
Kukin saa elää miten haluaa eikä se sun poroporvarillinen halveksunta todista mitään muuta kuin sun sokean uskon omaan paremmuuteesi.
Uskoisin että numero 8 ei ole koskaan vastaavanlaista kämppää nähnyt. Tai sitten asuu itse samanlailla.
Mulle on ihan sama miten ihmiset asuvat, mutta vähän huolestuttaa että tollainen ei voi olla aivan normaalia. En tätä kyseistä henkilöä niin hyvin tunne että viitsisin pelkästään tähän asiaan puuttua, mutta kyllä haluaisin auttaa jollain tapaa kuitenkin.. Edes että hänen läheisensä tietäisivät tästä ja päättäisivät sitten itse mitä tekevät.
En vaan usko että voi olla mitenkään terveellistä edes sellaisessa paikassa asua, kyllä siitä pidemmän päälle koituu terveydellisiä haittoja yms., mutta jo se että kämppä on siinä kunnossa niin luulisi kertovan jostain vakavemmastakin ongelmasta..
Ei se ollut mitään boheemia vähän huoletonta asumista vaan ihan oikeasti jotain järkyttävää, mitä ei ihan joka oven takana odota olevan.
Ei luulisi kauan menevän esim. kerätä muutamaa vaatetta lattialta, johonkin koriin/hyllyyn nostettuna sehän menee ihan sekunneissa kun ensin kasaa ne ja sitten hvaan nostaa johonkin..
Joskus on niin ettei enää jaksa eikä kiinnosta..
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 23:21"]
Kaikki ei välitä ulkokuoren kiillottamisesta. - Vaikka sulla oliskin peritty kompleksi siitä että aina pitäisi olla tip top siistiä jos vaikka lattialta syödään.
Kukin saa elää miten haluaa eikä se sun poroporvarillinen halveksunta todista mitään muuta kuin sun sokean uskon omaan paremmuuteesi.
[/quote]
Höpö höpö.
Noin paskaisessa kämpässä ei kuulu kenenkään elää, kyse on sairaudesta.
Ja minä olen todellakin parempi kuin joku saastan keskellä asuva skitso -jos se ei tullut selväksi.
Ei mun kämppä ookkaan niin sotkunen, mitä ajattelin...
Mä en tosiaan ole mikään maailman siistein ihminen, mutta tosiaan ton kuvan nähtyäni oma kämppä tuntuukin tosi siistille.
Tollasessa kunnon p*skaläjässä asuminen on todella epähygieenistä ja terveysriski. Ei se sotku, vaan se lika..
Jonkinlaisesta pakkomielteestä on ilmeisesti kysymys, jos kaaos on usean vuoden ajalta, eikä roskiakaan ole viety pois. Ei osaa siivota eikä pitää huolta kodistaan.
Voisin kuvitella, että eksäni poikamiesboksista olisi ehkä voinut tulla jotakin kuvaamasi kaltaista, ellei hänellä olisi ollut asuinkavereita, joilla oli sentään alkeelliset siivoustaidot. Eksälläni siivoustaitoja ei ollut, eikä niitä kertynyt vuosien yhteisten vuosienkaan aikana, valitettavasti. Hän ei vain välittänyt siitä, miltä hänen huoneessaan näytti. Silti hän on aina ollut hyvin tarkka ulkonäöstään ja vaatteistaan. Myöhemmin, kun asuimme yhdessä, hän rupesi kiinnittämään huomiota myös asunnon ulkonäköön, mutta ei häntä kiinnostanut siivoaminen edelleenkään, sillä olihan hänellä vaimo. :P
Eikös tuo ole se hoarding-niminen sairaus. Ainakin himohamstraajaohjelmien kämpät näyttää just tollasilta.
Varmaan hirveä häpeä sille, joka tuota sairautta sairastaa, ja siivousurakka jo yhdelle ihmiselle ylitsepääsemätön, ja pelko siitäkin että asunto on peruuttamattomasti tuhoutunut...
Meillä on sukurasitteena voimakas add. Siskoni kämppä oli jo menossa tuohon suuntaan, mutta sain sen innostumaan sisustamisesta. Nytkin saa kaaoksen aikaiseksi yhdessä päivässä kahden lapsensa kanssa, mutta vähintään kerran viikossa raivaa kaiken paikoilleen ja pesee pinnat yms. Mua on auttanut sotkusta ahdistuva mies, sekä häpeän tunne.
Veljeni asuu yksin ja hänellä homma karkaa vähän väliä ihan hirveäksi. Olen kerran auttanut häntä muutossa, ja patjan alta löytyi pieniä kuoriaisia! Uusi asunto sisustettiin yhdessä todella kivan näköiseksi siinä toivossa, että motivoituisi pitämään edes jotenkin siistinä, mutta... Ollaan tarjouduttu siivousavuksi (meidän seurassa ei tervitsisi hävetä kun tiedämme miten helposti voisimme itsekin lipsua kaaoksen pimeälle puolelle), ollaan annettu lahjakortteja siivousfirmaan, mutta... Ei kutsu nykyään kotiinsa, aina nähdään muualla.
Ja hänellä kuitenkin astma ja atoppinen iho. Varmaan syö itseluottamustakin :(
Tommosista pitää tehdä ilmoitus isännöitsijälle. Paloturvallisuusriski...
Mua alkoi kiinnostaa se epäolennainen seikka, että miten päädyit tuohon asuntoon? :D
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 00:54"]
Mua alkoi kiinnostaa se epäolennainen seikka, että miten päädyit tuohon asuntoon? :D
[/quote]
Samoin. Päästäthän minut piinasta ja kerrot. :)
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 23:21"]
[/quote] sä et oon vaan koskaan nähnyt tolaisia kämppäi, sori vaan..
mun anoppi ja sen kanssa asuva miehen siskon kämppä oli aika läävä niil on mielenterveyaongelmia=( yksiössä asuvat siivosin sitä tollaset kuus tuntia ja ei riittänyt... yöks... oikeesti, ja siel oli joku frima jo kerran aikaisemmin siivonnut kuulemma, kuus jätessäkillistä paskaa kannoin roskikseen..
tänään sain kyl pöyhistää hiukan rintaani kun kaverille vein lainaks äitiysvaatteita ja voi luoja sitä sotkua... miks??
kuka haluaa vapaa ehtoisesti sotkea kämppäänsä koko viikon ja sitten siivota sitä koko viikonlopun?? en ymmärrä en...
eiks ois helpompi järjestellä joka ilta edes vähäsen,, niil oli esim. mainokset lykätty (matalan) kenkäkaapin alle ulko-oven viereen, miksei siihen johonkin laita kassia ja mainokset suoraan siihen, miks saman työn tekee kaksi kertaa, kun yhdellä kerralla voi selvitä siitä heti helpommalla.. ja olis siistimpää...??
Mua ainakin eniten kiinnostais tietää, että miten ihmeessä ko. ihminen päästi sinut sisälle??? Oma kämppäni ei ole koskaan ollut NOIN järkyttävässä kunnossa, mutta ei kovin kaukana siitä. Sanomattakin selvää on, että olin siinä vaiheessa vaikeasti masentunut ja itsetuhoinenkin. Ulkopuolisen ihmisen puuttuminen elämäntilanteeseeni silloin auttoi ja siivosin kämppääni kaksi päivää putkeen ja se alkoi olla kunnossa. Välillä tulee lapsuksia, ettei jaksa siivota, mutta ikinä ei kämppäni ole ollut niin pahassa jamassa kuin silloin.
Tänä keväänä kielsin mainosten jakamisen asuntooni ja on huomattavasti siistimpää eteisessä, kun ei tarvitse niitä mainoksia siirrellä paikasta toiseen. Ja naurettavaahan se onkin! En varmaan ikinä lukenut niitä ja niin paljon mainostetaan netissä, että tuollainen paperimainostaminen pitäisi lailla kieltää!!!
30 sentin mainospinkan muodostumiseen menee muutamia kuukausia, ei missään nimessä vuosia!
Ehkäpä kyläilit ex-mieheni luona? Siivosin sen kaatopaikan kerran, mies oli muuten tosi kiitollinen siinä vaiheessa. Harmi vaan, ettei mennyt kauaa kun kämppä oli jo samassa kunnossa.
Ihan normaali ihminen, vähän vain keskittymiskyvytön, eli jättää asiat lojumaan puolitiehen.