Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tyttö pikkuvanha vai miten muut n. 6,5v:t leikkii pihalla?

Vierailija
03.09.2020 |

Siksi mietin, kun päiväkodin eskarissa vaaditaan kuravaatteiden käyttämistä kostean maan aikaan ja ei tuo ole pitkiin aikoihin mitään kurajuttuja pihalla halunnut tehdä, nätisti leikkii kuin iso tyttö. Ja älkää ymmärtäkö väärin, en tässä kapinoi yhteisiä sääntöjä vastaan, lapselle kyllä hankitaan kuravaatteet ja saa sitten totutella niitä pukemaan ja käyttämään. Kiinnostaa vaan tietää, että miten teillä tuon ikäiset yleensä leikkii?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiön tuon ikäiset tytöt vetää prinsessamekot päällä, ovat hyvin tarkkoja ettei vaatteet likaannu.

Pojat taas kyntävät ojat ja pusikot

Vierailija
2/12 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen viidentoista vuoden aikana mitä olin päiväkodissa töissä, koin että eskarit kuraantuivat eniten. Heille kyllä myös varsinkin eskarikeväällä annettiin mahdollisuus mennä ulos ilman kuriksia jos kokivat ettei kuraleikit kiinnosta. Harvempi kuitenkaan käytti tuota mahdollisuutta tai palasi jo seuraavassa ulkoilussa kuriksiin kun ei joku kuraleikki onnistunutkaan.

Itse olen ollut ap. lapsesi kaltainen. En tykännyt sotkea itseäni ulkona, enkä esim.askarteluissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee... joskus kurannut itseään enemmän joskus vähemmän. Nyt on "jo" ekalla ja luulen, että vielä uudet kurikset syksyllä kotipihalle tarvitaan. Kouluun eivät niitä tosin vaadi.

Itse olen kokenut sen hyvänä asiana, että päiväkodissa ja sittemmin esikoulussa oli selkeät säännöt tästä, koska siten kuriksien pukeminen on ollut lapselle rutiinia ja helppoa kotonakin, eikä ole tullut napisemista asiasta. Olen ainakin kuullut, että joillakin lapsilla tällaisesta joutuu kovastikin vääntämään.

Vierailija
4/12 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa lasten leikkiä. Ovat vain hetken lapsia.

Vierailija
5/12 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä. En ymmärrä tällaista arvottamista, että pitäisi "leikkiä nätisti kuin iso tyttö". Mitä vikaa on siinä, että leikissä kuraantuu, jos kerran on siihen sopivat varusteet? Tärkeintä, että liikkuu, käyttää mielikuvitusta ja on hauskaa.

Vierailija
6/12 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä. En ymmärrä tällaista arvottamista, että pitäisi "leikkiä nätisti kuin iso tyttö". Mitä vikaa on siinä, että leikissä kuraantuu, jos kerran on siihen sopivat varusteet? Tärkeintä, että liikkuu, käyttää mielikuvitusta ja on hauskaa.

Joo ja varsinkin kun se saattaa mennä niin, että lapsi luulee, että nyt ei saa sotkea, kun ei ole kurahousuja. Ja äiti ei tajua niitä käskeä laittamaan, eikä lapsi kehtaa pyytää.

Vierailija
7/12 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso tyttö = risoissa farkuissa ja paljaissa nilkoissa polttelee tupakkaa

Vierailija
8/12 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit miten 6v keskimäärin leikkii. 6-vuotiaan leikeistä on tullut jo sosiaalisesti vaativampia ja he vaativat myös kavereilta enemmän leikissä. Yhteisissä mielikuvitusleikeissä käydään enemmän neuvottelua, eikä niin että yksi määrää leikin kulun, tai kaikki tekevät vähän jotain sinne päin vaikka ovat samassa leikissä. Leikissä voi olla tarkkakin kulku, miten se etenee, jokaisella on tarkka ja selkeä rooli. Erilaiset sääntöleikit kuuluvat myös tähän vaiheeseen, eli hippa, piilosleikki, jalkapallo, vuorottainen pallon heittely jne. Esikouluikäiset liikkuvat monipuolisesti pihalla, ja siinä touhussa kyllä helposti vaatteet kuraantuvat. Vaikka itse ei tykkäsi kuraleikeistä, niin jos kaverit näitä leikkivät niin aika pian siinä on matkassa itsekin, sillä leikin sosiaalinen puoli on voimakkaampi tuossa iässä kuin ennen. 3-5-vuotiaatkin leikkivät yhteisleikkejä yksilöllisen kehityksen mukaan, mutta on ihan normaalia että tuon ikäinen vaihtelee rinnakkaisleikin ja yhteisleikin välillä, sillä mielikuvitusleikin tehtävä on tässä iässä on kuitenkin enemmän kehittää lasta kognitiivisesti kuin olla väline sosiaaliseen kanssakäyntiin. Toisin käy eskarivuonna, leikistä tulee ihan eri tavalla sosiaalisen kanssakäymisen muoto ja yksinleikissä lapselle onkin kehittynyt hyvät leikkitaidot aiempina vuosina.

Vierailija
9/12 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 6 v (tyttö) kyllä vielä rakentelee hiekkakakkuja, kaivaa ojia, tekee leikkiruokia (edellyttää vettä ja kaikenmaailman kasvien repimistä sekaan) ja kiipeää puissa. Sekä mutalätäköt ovat tietty parasta mitä on.

Mullekin tuli mieleen, että ehkä tyttösi on tahattomasti omaksunut ajatuksen, että isot tytöt eivät sotke vaatteitaan? Meillä kun minullakin on "kuravaatteet", joilla voi rauhassa tehdä mökillä likaisia hommia ja siihen kuuluu, että vaatteetkin voivat kurastua. Ja tytöllä isoveli, joten "ison" merkki hänelle on se, että on voimakas ja osaa temppuja.

Tai sitten tyttösi ei vaan tykkää sotkea, lapsetkin tykkäävät eri asioista.

Vierailija
10/12 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen viidentoista vuoden aikana mitä olin päiväkodissa töissä, koin että eskarit kuraantuivat eniten. Heille kyllä myös varsinkin eskarikeväällä annettiin mahdollisuus mennä ulos ilman kuriksia jos kokivat ettei kuraleikit kiinnosta. Harvempi kuitenkaan käytti tuota mahdollisuutta tai palasi jo seuraavassa ulkoilussa kuriksiin kun ei joku kuraleikki onnistunutkaan.

Itse olen ollut ap. lapsesi kaltainen. En tykännyt sotkea itseäni ulkona, enkä esim.askarteluissa.

Joo meilläkin oli eniten käyttöä juuri eskari-iässä kuriksille.

Vierailija
11/12 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkii avioerojuristia yms.

Vierailija
12/12 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tökkii kysymyksen "pikkuvanhuus". Lapset ovat erilaisia, mutta ei kuraleikkien välttely ole niinkään kypsyyden tai isouden merkki vaan kertoo enemmän tempperamentista tai luonteesta.