Voiko refluksi/närästys oireilla kurkkuoireilla?
Vuosi sitten minulla oli kolmen viikon ajan kurkku karhea ja jollakin tavalla kipeä kurkunpään tienoilta. Mitään flunssaoireita ei ollut. Kurkun karheus loppui ja tilalle tuli palantunne, joka kesti pari kuukautta. Lääkäri määräsi Somacia pariksi viikoksi ja se ei auttanut. Oireet loppuivat kuin seinään moneksi kuukaudeksi. Keväästä lähtien kurkkutuntemukset ovat vaivanneet ajoittain, lukuunottamatta palantunnetta. Kurkku voi olla karhea ja ärtyneen oloinen ja puhuminen tai ulkona oleminen tuntuu pahentavan tuntemuksia. (Mitään flunssaoireita ei ole ja koronatestikin ollut negatiivinen). Oireet voivat vaivata muutaman päivän putkeen ja sitten saattaa tulla ihan yhtäkkiä esim. 1-2 päivää jolloin oireita ei ole ollenkaan ja palaavat taas takaisin kuin nappia painamalla. Pahimmillaan oireet voivat kestää pari viikkoa ja häipyvät yhtäkkiä ja voivat olla pois muutamasta päivästä 2-3 viikkoon. Mietin vain, että voiko olla vain tällaisia kurkkuoireita, kun harvemmin on mitään ihan selkeää närästystä, joka tuntuisi rintalastan alueella jne. Töissä joudun käyttämään jonkin verran maskia ja se kuivattaa kurkkua tietysti ja en tiedä voiko myös pahentaa tuota ärsytystä kurkussa.
Kommentit (48)
Kyllä voi. Itselläni oireili yskällä, vaivasi erityisesti aamuisin.
Voiko refluksi tuntua kurkussa myös kauheana "raastinrautamaisena" tunteena ja kuivuutena jopa nenänieluun asti? Puhuminen pahentaa tilannetta ja kun on hiljaa niin vaivaa ei juuri tunne. Itse olen tätä ihmetellyt, kun nykyään on vähän väliä tuollaisia tuntemuksia kurkussa, mutta ei mitään varsinaisia flunssaoireita. Ja sama kuin ap:lla että oireet voi kestää päiväkausia ja hävitä yhtä nopeasti kuin ilmaantuivat.
Vierailija kirjoitti:
31 lisää. Hommasin moottorisängyn. Siitä on kyllä ollut hyötyä, kun saa sellaisen sopivan kenon asennon nukkuessaan.
Kiilatyyny on myös hyvä, ostin sellaisen eikä ole enää oireita.
Kommentoin tähän ketjuun vielä, jospa tästä olisi jollekin apua:
Minulla on myös refluksi todettu tähystyksessä. Refluksi on minulla ollut kuuriluontoista, välillä takaisinvirtausta ja siitä aiheutuneita erilaisia inhottavia oireita.
Nyt minulla on aika ajoin ollut myös kurkkuoireita eli kuivaa yskää, kurkun karheutta, ääni tuntuu pettävän ja välillä ruokaillessa tuntuu, että ruoka menee väärään kurkkuun. Olin aivan varma, että nämä oireet liittyvän refluksiin.
Kävin nenä-, kurkku- ja korvalääkärin vastaanotolla ja hän tutki kurkun, nenän yms. Hän oli sitä mieltä, että nämä minun kurkkuoireet eivät liity suoranaisesti kaikki refluksiin vaan allergiaan. Minulla on siitepölyallergia ja se on aika paha. Lisäksi pärskin aika usein ja aamuisin nenä on tukossa. Minun kurkku oli oikein siistissä kunnossa (vain tosi lievää punoitusta), mutta limaa oli melkoisesti. Allergian lisäksi lääkäri totesi, että kaula-nielu - ja purentalihakset olivat aivan jumissa (tämä on ollut minulla tiedossa).
Eli ihan hyvä, että kävin lääkärissä etten turhaan popsi happosalpaajia. Nyt sain kortisonisuihkeen nenään, antihistamiiniia sekä kehoitti käymään myös voice massagessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi oireilla pelkästään kurkkukivulla tai muilla kurkkuperäisillä vaivoilla, esim. äänenkäheydellä, yskällä jne. Itsellä tästä kokemusta. Tuo kahden viikon happosalpaajakokeilu on saattanut olla liian lyhyt kuuri.
Aivan liian lyhyt. Yleensä syödään sellaset kuus viikkoa. Sitten vasta näkee mikä on tilanne. Eihän ton kahden viikon aikana edes mahdollinen ruokatorven tulehdus ehdi parantua.
Minulle tk-lääkäri vuosia sitten toisteli, että 12 viikkoa on Somac-kuurin oikea kesto.
Vierailija kirjoitti:
Tuota Somaccia ei sais missään tapauksessa varsinkaan 40mg syödä jatkuvasti,
mun lääkäri ei sitä reseptiä uusinnat kun sanoi että tuhoo hyvät hapot tai jotain vatsasta...
Mieheni on syönyt Somacia (20 mg) joka ikinen päivä yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Muutama vuosi sitten kokeili yhden päivän olla ilman, heti närästi eli vatsahappo poltteli ylävatsassa/rinnassa.
Tk-lääkärit ovat asiasta tietoisia, koska mieheni hankkii lääkkeen aina reseptillä, jotta se tulisi halvemmaksi kuin käsikaupasta ostettuna.
(Viime vuosituhannen lopulla mieheni tähystettiin Eirassa kahdesti, eri vuosina, mitään syytä närästykselle ei löytynyt, todettiin vain, että Somacilla mennään.)
Vierailija kirjoitti:
Somac estää kehon normaalin toiminnan. En ikinä söis viikkoa pidempään
Varmasti noin on. Joka tapauksessa tosiaan mieheni on käyttänyt Somacia puolen ikää ja kaikki verikokeiden tulokset ovat joka kertaa normaalit. Itse asiassa normaalia paremmat. Kerrankin eräs lääkäri totesi, että sellaisia veriarvoja ei yleensä ole kuin huippu-urheilijoilla. Mieheni kyllä syö luonnostaan ihan käsittämättömän terveellisesti (paljon vihanneksia, hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä jonkin verran kalaa ja hiukan kanaa.)
Refluksi voi olla myös allergista. Meillä lapsella tietyt ruoka-aineet joille oli allerginen aiheutti refluksia.
Voisitko ap pitää ruokapäiväkirjaa ja oirepäiväkirjaa? Jos niiden avulla löytyisi selvitystä miksi oireita on välillä ja välillä ei? Ja sitten ne ruuat kannattaisi merkitä tarkasti sisältö eikä vaan ylimalkaista lihaperunoita. Meillä lapselle aiheuttaa refluksia monet öljyt ja määräksi riittää jo pari pisaraa. Eli kunnolla ne ruuat päiväkirjaan ja jos mahdollista niin koettaa löytää oireettomuuden ja sitte sen jälkeen kokeilee yksi aine kerrallaan muita takaisin käyttöön ja seuraa mahdollisia oireita.