Voiko refluksi/närästys oireilla kurkkuoireilla?
Vuosi sitten minulla oli kolmen viikon ajan kurkku karhea ja jollakin tavalla kipeä kurkunpään tienoilta. Mitään flunssaoireita ei ollut. Kurkun karheus loppui ja tilalle tuli palantunne, joka kesti pari kuukautta. Lääkäri määräsi Somacia pariksi viikoksi ja se ei auttanut. Oireet loppuivat kuin seinään moneksi kuukaudeksi. Keväästä lähtien kurkkutuntemukset ovat vaivanneet ajoittain, lukuunottamatta palantunnetta. Kurkku voi olla karhea ja ärtyneen oloinen ja puhuminen tai ulkona oleminen tuntuu pahentavan tuntemuksia. (Mitään flunssaoireita ei ole ja koronatestikin ollut negatiivinen). Oireet voivat vaivata muutaman päivän putkeen ja sitten saattaa tulla ihan yhtäkkiä esim. 1-2 päivää jolloin oireita ei ole ollenkaan ja palaavat taas takaisin kuin nappia painamalla. Pahimmillaan oireet voivat kestää pari viikkoa ja häipyvät yhtäkkiä ja voivat olla pois muutamasta päivästä 2-3 viikkoon. Mietin vain, että voiko olla vain tällaisia kurkkuoireita, kun harvemmin on mitään ihan selkeää närästystä, joka tuntuisi rintalastan alueella jne. Töissä joudun käyttämään jonkin verran maskia ja se kuivattaa kurkkua tietysti ja en tiedä voiko myös pahentaa tuota ärsytystä kurkussa.
Kommentit (48)
Hyvä Ap. Voi olla refluksia. Minulla oli aivan samanlainen alku sairaudelle. Se, että oireet oli välillä pois johtui "paremmasta" ruokavaliosta. Kävin läkärissä ja tähystyksessä. Minulla todettiin väljä portti, lievä palleatyrä ja refluksi. Minua ei kuitenkaan varsinaisesti närästänyt koskaan.
Olen nyt jo neljä vuotta syönyt 40 mg somacia 1/aamuisin. Lisäksi ruokavalio. Yritin olla ilman somacia välillä, viidessä päivässä kurkkukipu palautui. Piti alkaa vaan syömään uudestaan. Lääkäri on sanonut, että on parempi vaan jatkaa somacin syöntiä. Tällä mennään..... en halua leikkaukseen.
Kyllä voi. Mulla oli sellainen tunne kuin kurkussa olisi ollut jokin este/pala, kuitenkin outo tunne. Minulla oli myös äänen käheyttä/karheutta, limaisuutta ja välillä joutui yskähdellä että sai ns. selvitettyä kurkkua. Pahimmillaan tuntui että tulee oksennus, oli sellainen etova, täysi tunne kurkussa. Öisin piti olla monta tyynyä pään alla, närästi niin. Välillä oli jomottavaa kipua myös vasemmassa kyljessä. Minulla todettiin palleatyrä ja refluksi.
Mulla tulee afta välillä tuonne tosi syvälle nieluun ja on kuin ois kurkkukipee..
myös refluksia on mutta käsikädessä ne tuleekin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi oireilla pelkästään kurkkukivulla tai muilla kurkkuperäisillä vaivoilla, esim. äänenkäheydellä, yskällä jne. Itsellä tästä kokemusta. Tuo kahden viikon happosalpaajakokeilu on saattanut olla liian lyhyt kuuri.
Aivan liian lyhyt. Yleensä syödään sellaset kuus viikkoa. Sitten vasta näkee mikä on tilanne. Eihän ton kahden viikon aikana edes mahdollinen ruokatorven tulehdus ehdi parantua.
Tuota Somaccia ei sais missään tapauksessa varsinkaan 40mg syödä jatkuvasti,
mun lääkäri ei sitä reseptiä uusinnat kun sanoi että tuhoo hyvät hapot tai jotain vatsasta...
Somac estää kehon normaalin toiminnan. En ikinä söis viikkoa pidempään
Ilman taukoja se mahan luonnollinen hapokkuus vähenee ja sitte on puolestaan ongelmana vähähappoinen vatsa,joka ei todellakaan hyvä sekään.
Jos epäilet refluksia, nosta sängynpäätyä 10-15cm.
somac 40 mg kirjoitti:
Hyvä Ap. Voi olla refluksia. Minulla oli aivan samanlainen alku sairaudelle. Se, että oireet oli välillä pois johtui "paremmasta" ruokavaliosta. Kävin läkärissä ja tähystyksessä. Minulla todettiin väljä portti, lievä palleatyrä ja refluksi. Minua ei kuitenkaan varsinaisesti närästänyt koskaan.
Olen nyt jo neljä vuotta syönyt 40 mg somacia 1/aamuisin. Lisäksi ruokavalio. Yritin olla ilman somacia välillä, viidessä päivässä kurkkukipu palautui. Piti alkaa vaan syömään uudestaan. Lääkäri on sanonut, että on parempi vaan jatkaa somacin syöntiä. Tällä mennään..... en halua leikkaukseen.
Eipä ne nykyään leikkaa kuin todella pahaoireiset tapaukset. Sun oireet ei vielä leikkaukseen riitä. Niitä tehdään enää vain silloin kun lääkitys ei auta ja elämä oireiden kanssa ei onnistu. Viimeinen keino siis, joillekin se auttaa ja joillekin ei.
Tutulta tuntuu. Refluksiksi määriteltiin noin 15 v sitten ja kuureina olen Somacia syönyt. Pakko on ollut opetella välttelemään erilaisia ruoka-aineksia ja juomia. Viime vuosina on vaivannut välillä myös vaikeus niellä ruokaa. Tuntuu, että sapuska jumittaa kurkkuun. Tähystyksessä löytyi palleatyrä.
Vierailija kirjoitti:
Tuota Somaccia ei sais missään tapauksessa varsinkaan 40mg syödä jatkuvasti,
mun lääkäri ei sitä reseptiä uusinnat kun sanoi että tuhoo hyvät hapot tai jotain vatsasta...
Mulle ihan sisätautilääkäri yliopistosairaalasta sanoi, että kannattaa syödä jatkuvasti jos ilman lääkitystä on oireita. Ei se ruokatorventulehduskaan jatkuvana kovin hyvää tee ruokatorven limakalvoille. Lisää esim. syövän riskiä melkolailla. Terveyskeskuslääkärit on niitä jotka vauhkoaa refluksilääkkeistä, ne mullekin kitisi aina kun uusin reseptiä. Lopettivat kun tuo sisätautilääkäri sen reseptin kirjoitti ja merkitsi siihen, että pysyvä lääkitys.
31 lisää. Hommasin moottorisängyn. Siitä on kyllä ollut hyötyä, kun saa sellaisen sopivan kenon asennon nukkuessaan.
Onko sepelvaltimotauti? Voi olla merkki lievästä tukkeumasta, lievä infarkti.
[
Mulle ihan sisätautilääkäri yliopistosairaalasta sanoi, että kannattaa syödä jatkuvasti jos ilman lääkitystä on oireita. Ei se ruokatorventulehduskaan jatkuvana kovin hyvää tee ruokatorven limakalvoille. Lisää esim. syövän riskiä melkolailla. Terveyskeskuslääkärit on niitä jotka vauhkoaa refluksilääkkeistä, ne mullekin kitisi aina kun uusin reseptiä. Lopettivat kun tuo sisätautilääkäri sen reseptin kirjoitti ja merkitsi siihen, että pysyvä lääkitys.[/quote]
Kuinka pitkään olet syönyt yhtäjaksoisesti nyt?
Kyllä voi. Karhea ja kipeä kurkku, yskä voi olla kuivaa tai sitkeää limaa yms.
Vierailija kirjoitti:
Somac estää kehon normaalin toiminnan. En ikinä söis viikkoa pidempään
Olen samaaa mieltä, että estää kehon normaalin toiminnan, mutta pakko sitä on syödä kun muuten ei voi elää/olla. Kurkkukivut niin kovat ja ääni menee. Ei niinkään elää voi. Mulla ei vitamiinitkaan enää imeydy ja ferritiinit ihan nollilla. Väsymys alkaa olla kova ja ongelmia on. Mutta ei ole muuta ratkaisu kun syödä tota somacia....
Kyllä. Itse ihmettelin karheaa kurkkua, kunnes pari kertaa tuli kurkkuun asti mahanestettä.
Minulla alkoi refluksi raskauden aikana ja ei ole loppunut. Makuulla tulee nesteet kurkkuun helposti. Parhain lääke on ollut gavisconin purutubletti illalla, reseptivapaa. Olen siinä käsityksessä, että se on astetta kiltimpi syötävä kuin omepratsolit. Toimii ainakin niitä paremmin.
Tämäntyyppinen refluksi tunnetaan nimellä kurkkurefluksi eli kyllä voi. :) Itsekin kärsin tästä. Aamuisin kurkkua korventaa ja jossen syö pian jotain kiinteää, oksennan vatsahappoja. Joskus olen erehtynyt juomaan enkä syömään- ja se polte kurkussa on niin kamalaa että vastaavaa kipua en edes keksi!
Gaviscon-tabletit ovat olleet itselläni tehokkaita, syön lisäksi Rennietä välillä.
Mulla meni ääni melkein kokonaan ja yskin kovasti kun yritin puhua. Jotenkin henki tuntui salpaantuvan puhuessa? En osaa ihan selittää, kyse ei ollut niinkään kivusta tai siitä ettei ääntä synny, alkoi vain kauheesti yskittää kun yritti puhua.