Tuli Papa-kokeeseen seulontakutsu, mutta tuskin menen.
Toosaani ei ole kukaan kurkkinut 4-vuoteen joten siksikin kynnys korkea, ei huvittaisi levitellä vieraalle, kun ei omaa puolisoakaan kiinnosta.
Tiedostan asian surullisuuden ja säälittävyyteni, mutta minkäs teet, itkettää.
Kommentit (51)
Varmemmin sen koronatartunnan saa bussista tai yökerhosta kuin labrasta.
Näissä ketjuissa on aina suuri joukko naisia, jotka painostavat kanssasisariaan näyttämään tuheron kunnan viranhaltijoille.
Senkun menet, se lääkäri pitää sinua potilaana. Jo kansalaisvelvollisuus vaatii sinua tutkimuksiin, samoin rintasyöpä seulonta. Ilmaiseksi jopa.
Eikä sinun tarvitse kertoa mitään yksityistä.
Kyllä minä ainakin kävin. Mielestäni on parempi tietää, että kaikki on hyvin kuin jättää menemättä. Toki jokaisen oma asia, mutta se on kuitenkin ilmaista niin miksi ei menisi? Minullakin ollut sama kumppani jo 15 vuotta. Ei kai se syöpä kysele tullessaan..
Tuli muutama kk sitten kutsu silmänpohjantutkimukseen, ja kun soitin, terveydenhoitaja kehotti siirtämään hamaan tulevaisuuteen.
Sanoi, että henkilökunta on kortilla.
En halua mitään limakalvokosketuksia nyt, enkä menisi papaankaan. Tietenkin jokainen itse päättää.
Ite jätän kans aina menemättä. Enkä peru aikaa. Mitä varaavat moisia ilman minun pyyntöä. Ei ole minun tehtävä nähdä aikaa ja vaivaa niiden perumiseen. Yleensä aika on vielä varattu keskelle päivää, kun olen töissä. Naurettavaa touhua. Lapsille annetaan valmiita aikoja, ei aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Ite jätän kans aina menemättä. Enkä peru aikaa. Mitä varaavat moisia ilman minun pyyntöä. Ei ole minun tehtävä nähdä aikaa ja vaivaa niiden perumiseen. Yleensä aika on vielä varattu keskelle päivää, kun olen töissä. Naurettavaa touhua. Lapsille annetaan valmiita aikoja, ei aikuisille.
Peruminen on reilua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin kävin. Mielestäni on parempi tietää, että kaikki on hyvin kuin jättää menemättä. Toki jokaisen oma asia, mutta se on kuitenkin ilmaista niin miksi ei menisi? Minullakin ollut sama kumppani jo 15 vuotta. Ei kai se syöpä kysele tullessaan..
Oletkin fiksu. Valitettavasti suuri osa itkee kohtaloaan sitten kun on jo myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Varmemmin sen koronatartunnan saa bussista tai yökerhosta kuin labrasta.
No harva menee yökerhoon tai edes bussiin näinä aikoina. En minä ainakaan. Muistathan myös sen että terveysasemilla itse henkilökunta on todennäköisesti tartuttajia jossain vaiheessa. Ovat tekemisissä koronapotilaiden kanssa ja korona tarttuu jo ennen kuin heillä on oireita eikä kellään ole sitä vastaan rokotetta kuten esim influenssaa vastaan terveydenhoitohenkilöstöllä on.
Vierailija kirjoitti:
Senkun menet, se lääkäri pitää sinua potilaana. Jo kansalaisvelvollisuus vaatii sinua tutkimuksiin, samoin rintasyöpä seulonta. Ilmaiseksi jopa.
Lääkärit eivät ota seulontapapoja.
Tutkittaispa muita sairauksiakin yhtä innokkaasti kuin naisten alapäätä. Itse tulen kuolemaan ihan toiseen sairauteen 10 vuoden sisällä, kun ei voitu tutkia ajoissa. Oisin voinut vaihtaa kaikki papa-aikani erääseen toiseen tutkimukseen, niin ois elämää vielä jäljellä. Papat on olleet mulle täysin turhia. Yksi toinen tutkimus ois pelastanut mun hengen, jos se ois tehty heti silloin kun valitin oireista.
Vierailija kirjoitti:
Näissä ketjuissa on aina suuri joukko naisia, jotka painostavat kanssasisariaan näyttämään tuheron kunnan viranhaltijoille.
Tuherotouhukkaat kunnostautuvat myös alatie vs sektio -ketjuissa vaatien jokaista naista alasynnytyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan vaadi mikään kansalaisvelvollisuus!
Tuherotouhukas bongattu.
Kukaan ei ole KURKKINUT toosaasi? Olipa jotenkin oksettava ilmaus.
Osallistuminen on vapaaehtoista. Jos et koe siitä itsellesi hyötyä, peru aika.
Toisaalta seulonta on yhteiskunnan tarjoama etu sinulle ja terveydellesi. Ajoissa tunnistetut muutokset on helpompi hoitaa ja voi jopa antaa sinulle elinvuosia rutkasti lisää.
Toimenpide kestää muutaman minuutin ja sen tekijä ei ole pätkän vertaa kiinnostunut alapäästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja ottaa näytteen tai laborantti, yleensä ollut nainen.
Sinne ei ole pakko mennä, itse saa päättää meneekö vai.
Kuitenkin hyvä, että on olemassa tuollainen ilmainen mahdollisuus tarkistuttaa onko syöpää.
Useimmat rintasyövät havaitaan juuri noissa vastaavissa ilmaisissa kontrolleissa.
Miksi pitää oikein kehuskella ja tehdä siitä aloitus, ettei mene johonkin ilmaistutkimuksiin.
Toivoisi ap:n kertovan ja kehuskelevan myös muilla ilmaisilla yhteiskunnan tarjoamilla asioilla..
joita hän ei käytä?
Huoh! Miten tämäkin asia on niin vaikea ihmisten osata?! Laborantti ei milloinkaan ota näytteitä ihmisistä. Näytteen voi ottaa laboratoriohoitaja, joka on terveydenhuollon ammattilainen toisin kuin laborantti. Laboratoriohoitajan koulutus on jo kauan ollut AMK-tutkinto, toisin kuin laborantilla, jonka tutkinto on ammatillinen perustutkinto.
No joo, ihan hyvä oikaisu.
Mutta kansansuussa nuo nimikkeet sekaantuvat usein, tavallinen tarkoittaa juuri laboratoriohoitajaa terveyskeskukissa ja sairaaloissa, kuin sanoo, esim. että just laborantti kävi ottamassa verinäytteet sairaalassa vuoteen vieressä.
On muitakin ammattinimikkeitä joita usein sotketaan, sillä tavallinen kansa ei välttämättä tiedä niiden eroja, koska on niin vähän tekemisissä ko. asioiden kanssa yms.
Yksi on sellainen on myös tuo kouluavustaja ja koulunkäynnin avustaja.
Tietenkin alan ammattilaiset itse tietävät eron ja sen merkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Tutkittaispa muita sairauksiakin yhtä innokkaasti kuin naisten alapäätä. Itse tulen kuolemaan ihan toiseen sairauteen 10 vuoden sisällä, kun ei voitu tutkia ajoissa. Oisin voinut vaihtaa kaikki papa-aikani erääseen toiseen tutkimukseen, niin ois elämää vielä jäljellä. Papat on olleet mulle täysin turhia. Yksi toinen tutkimus ois pelastanut mun hengen, jos se ois tehty heti silloin kun valitin oireista.
Tää on muuten totta. Miten julkisella puolella on vara laittaa hirveästi rahaa naisten papaseulontoihin, mutta ei ole vara tutkia muuten oireilevia ihmisiä. Oon kuullut liian monta kertaa että joku oikeasti sairas on saanut aluksi masennusdiagnoosin tai Buranaa. Sitten parin vuoden sisällä kuollut, kun oireet ei ole johtuneetkaan masennuksesta ja ei ole ollut enää mitään tehtävissä.
Älä mene näytteenottaja saattaa lipaista toosaa Voit saada koronataudin
Kannattaa mennä, tuo on vähän eri asia kuin että "puolisoa ei ole neljään vuoteen kiinnostanut". Mutta jos et mene, niin et mene, lopeta itkun tihrustaminen.
Ei nyt korona-aikana ole muutenkaan mitään järkeä mennä terveyskeskukseen johonkin turhanpäiväiseen tutkimukseen. Samalla saattaa saada koronatartunnan. Näinä aikoina kannattaa käydä terveysasemalla vain kiireellisten asioiden takia. Johonkin papaan ehtii hyvin ens vuonna tai vaikka viiden vuoden päästäkin. Toki jos harrastaa paljon irtosuhteita niin sitten kannattaa mennä, mutta muuten ihan turhaa.