Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10 vuotiaan pituus ja paino 145 cm / 50 kg

Vierailija
03.09.2020 |

10-vuotias poikani oli käynyt terveystarkastukessa. Mitoiksi oli kirjattu 145 cm ja 50 kg. Vanhemmille lähetettävään lappuun terkkari oli kirjannut "huolensa painosta" ja kirjannut liudan ohjeita päivittäisestä liikunnasta, säännöllisistä ruoka-ajoista, herkuista vain tiettynä päivänä jne.
Olin yllättänyt ja vähän hämmästynyt. Poika on kyllä isokokoinen, luokkansa pisimpiä ja ruumiinrakenteeltaan roteva, mutta ylipainoisena en ole häntä osannut pitää. Lapsi pelaa 2-3 kertaa viikossa joukkueessa salibandya ja käy sen lisäksi kerran viikossa karatessa, koulumatkat pyöräilee ja usein iltaisin on ulkona trampalla tms kavereiden kanssa. Ruutuaikaakin tietysti päivässä tulee, mutta ei minun nähdäkseni mahdottomia määriä. Mitään sipsejä tai keksejä meillä ei päivittäin syödä.
Pitäisikö tässä nyt oikeasti huolestua ja ruveta kartoittamaan, mikä on pielessä perheen ruokailussa vai jätänkö terkkarin kommentit omaan arvoonsa?

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kanssa mietin tota pituutta. Meillä poika 11v ja pituttaa 145cm ja on luokan lyhyimmästä päästä. Painoa oli myös 50kg (loman jälkeen) ja oli ihan liikaa lapsenkin mielestä. Jätti lomaherkut ja aloitti taas kunnolla liikkumaan ja nyt 46kg ja selkeästi vielä liikaa painoa.

Minkä pituisia lapset sitten ovat yleensä tuon ikäisinä? Vai onko meidän lapsen luokalla vain tosi pitkiä?

Haa, löysinpä oman vanhan kirjoitukseni. Pakko laittaa, että nyt poika kohta 14 ja paino yhä 46kg. Pituutta tullu 20cm.

Vanhoja kuvia kun katsoo niin on kyllä ollut melko pyöreä tapaus. Nyt taas sellainen venynyt luikku. Syö kyllä hyvin, jopa niitä herkkuja, mutta liikkuu todella paljon.

Vierailija
102/116 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 150cm ja 38kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itsekin olin 12-vuotiaana tyttönä 164cm pitkä ja 62kg painoa. Normaalipainoinen aikuisten mitoilla, lasten ylipainoinen. Liikuntaa harrastin paljon. Terveydenhuollosta tuli huoli painosta, joka jatkunut nyt aikuisiälle. Jälkeenpäin kun katson niin olisinpa yhä tuon kokoinen, aivan normaali nuori nainen. Nykyään painan sitten 95kg.

164 cm.ja 62kg. on aikuistenkin mitoilla melko tukeva.

On lapselle liikaa painoa, aikuiselle normaalin keskivaiheilla 

15v samalla pituudella olin 47kg, 16-38v 52 kiloa. 

Vierailija
104/116 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohta 11 v. tyttö on nyt noin 40 kg ja pituus vähän päälle 150 cm. On venähtänyt pituutta nyt tosi nopeasti, mutta samalla noussut painokin ja on ihan sopusuhtainen mielestäni. Tänä vuonna ei ole vielä ollut kouluterveydenhoitajan käyntiä.

Vierailija
105/116 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha aloitus, mutta onhan 145/50 hieman ylipainoinen. Lapsilla tilanne voi tasaantua kasvun myötä tai sitten ei. Elintavoilla on kuitenkin iso vaikutus.

2-3 kertaa viikossa sählyä ei kerro mitään. Tämä lapsi voi olla se, joka treeneissä käy vain hengailemassa. Pyöräilee koulumatkan, sama juttu, onko matka 500 m vai 2 km, reippaasti vai madellen.

Tehokkaassa liikunnassa pitää hengästyä ja sykkeen nousta.

Lisäksi kotiruoka voi olla rasvaista ja hiilihydraattipitoista ja sitä syödään liikaa. Viikkorahat menee karkkiin tai kaverit tarjoaa karkkia. Lapsi voi vaikka kerätä pulloja ja ostaa karkkia.

Vierailija
106/116 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 11-v poika 156 cm ja 57 kg. Kyllä, on ylipainoa mutta ehkä se sitten on äitin silmissä kun on mielestäni ihan "normaalin" näköinen. Syö perusruokaa mutta varmasti liian iso ruokahalu kulutukseen nähden. Herkkuja saa mutta vain viikonloppuina. Seurailen ja katson miten etenee kun ikää tulee. En ole huolestunut.

Vierailija
107/116 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä 11-v poika 156 cm ja 57 kg. Kyllä, on ylipainoa mutta ehkä se sitten on äitin silmissä kun on mielestäni ihan "normaalin" näköinen. Syö perusruokaa mutta varmasti liian iso ruokahalu kulutukseen nähden. Herkkuja saa mutta vain viikonloppuina. Seurailen ja katson miten etenee kun ikää tulee. En ole huolestunut.

Ja kommentoitava että muistan itse olleeni lukioiässä 171 cm tyttönä 58 painoinen. Silloin olin varmasti tosi laiha vaikka siltä ei tuntunut. 

Vierailija
108/116 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pojilla on kaikilla käynyt niin, että siinä + 13v tulee valtava pituuskasvun pyrähdys, kaikki olivat pyöreitä nelos- ja vitosluokilla. Seiskalla taas tosi luikkuja.

Vierailija
109/116 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pojilla on kaikilla käynyt niin, että siinä + 13v tulee valtava pituuskasvun pyrähdys, kaikki olivat pyöreitä nelos- ja vitosluokilla. Seiskalla taas tosi luikkuja.

Kiva kuulla, sitä odotellessa. Isänsä oli vähän ylipainoinen nuorena mutta nykyisin todella laiha. Itse olin nuorempana laiha ja lihoin vasta vanhempana. Kyllä nämä voi vaihdella. 

Vierailija
110/116 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tavallinen kotiruoka" on olla höyrytettyä kuhafilettä keitetyllä parsakaalilla tai juustoista uunimakkaraa ranskalaisilla ja salaattina ketsuppi. Tai jotain siltä väliltä. Ei kotiruoka ole mitenkään automaattisesti terveellisempää kuin ravintola- tai edes pikaruoka. Riippu ihan siitä, mitä syö kotona tai ravintolassa. 

Vierailija
111/116 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä "perusruoka" tarkoittaa teidän perheessänne?

Vierailija
112/116 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla, sitä odotellessa. Isänsä oli vähän ylipainoinen nuorena mutta nykyisin todella laiha. Itse olin nuorempana laiha ja lihoin vasta vanhempana. Kyllä nämä voi vaihdella. 

Tietenkin nämä voivat vaihdella. Riippuu ihan siitä, mitä syö.

Vierailija
113/116 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä. Ongelman annetaan pahentua sen sijaan että huonoihin tottumuksiin puututtaisiin ajoissa.

Vierailija
114/116 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutosta on hankala huomata omista lapsistaan, niinkuin itsestäänkin, koska lasta näkee joka päivä ja muutos ei tapahdu yht'äkkiä. Kuitenkin, jos painoindeksi kertoo, että lapsi on ylipainoinen ja itsekin näet, että rasvaa kertyy makkaroiksi asti, niin kyllä asiaan kannattaa puuttua. Ei lapsen tarvitse sitä tietää, että hänen syömistään rajoitetaan. Teet vaan entistä pienempiä määriä ruokaa kerralla, niin että se tarjolla oleva ruoka loppuu, kun sitä on syöty sopivasti, eikä sitä voi santsata loputtomasti.

Vierailija
115/116 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ruumiinrakenne on tosiaan eri kuin aikuisella, suhteessa pituuteen vähemmän lihasta ja pienempi/sirompi luusto. Eli lapsen normaalin painon alue on pienempi kuin aikuisella.

Tutkimusten mukaan vanhemmat huonosti tosiaan tunnistavat ylipainoa.

Tuo aloituksen 145/50 on tosiaan paljon. Siinä 35 suunnilleen normaali , vähän yli tai ali.

Useimmat painaa tuon 50 vasta siinä 160 tai enemmän kohdilla.

Vierailija
116/116 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 10,5v 135cm ja 26kg. Hoikkeli on mutta itse olin samanlainen luikku, viidennellä painoin 24kiloa ja terkkari kannusti syömään enemmän. Karkkia ja vaaleaa leipää tykkäsinkin syödä. Varmaan perinnöllisiä nämä painot ja kasvupyrähdyksetkin.

Ja edelleen olen melko hoikka pian 5-kymppinen, 162cm ja 51kiloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi