Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10 vuotiaan pituus ja paino 145 cm / 50 kg

Vierailija
03.09.2020 |

10-vuotias poikani oli käynyt terveystarkastukessa. Mitoiksi oli kirjattu 145 cm ja 50 kg. Vanhemmille lähetettävään lappuun terkkari oli kirjannut "huolensa painosta" ja kirjannut liudan ohjeita päivittäisestä liikunnasta, säännöllisistä ruoka-ajoista, herkuista vain tiettynä päivänä jne.
Olin yllättänyt ja vähän hämmästynyt. Poika on kyllä isokokoinen, luokkansa pisimpiä ja ruumiinrakenteeltaan roteva, mutta ylipainoisena en ole häntä osannut pitää. Lapsi pelaa 2-3 kertaa viikossa joukkueessa salibandya ja käy sen lisäksi kerran viikossa karatessa, koulumatkat pyöräilee ja usein iltaisin on ulkona trampalla tms kavereiden kanssa. Ruutuaikaakin tietysti päivässä tulee, mutta ei minun nähdäkseni mahdottomia määriä. Mitään sipsejä tai keksejä meillä ei päivittäin syödä.
Pitäisikö tässä nyt oikeasti huolestua ja ruveta kartoittamaan, mikä on pielessä perheen ruokailussa vai jätänkö terkkarin kommentit omaan arvoonsa?

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoisin vielä mitä meillä syödään, minkälaisia määriä. Ns. Tavallinenkin ruoka voi olla epäterveellistä.

Vierailija
2/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi on ylipainoinen. Sun tehtävä on vanhempana katsoa millasta ruokaa laitat. Ja kuinka usein ja paljon ostat herkkuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo pikkulapselle korkea paino! On hän kyllä pitkä mutta painoa liikaa. Oma poikani oli tuon ikäisenä 135/29 ja normaalin kokoinen.

Itse painoin 47 kiloa vasta 14v kun pituuttakin oli 164cm.

Vierailija
4/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihan turha huolehtia, sillä harrastaa liikuntaa paljon enemmän kuin keskivertoaikuinen. Murrosikä pian tulossa ja pituutta voi tulla 10-20cm vuodessa. 

Vierailija
5/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on pitkä ikäisekseen ja jos on tosiaan ruumiinrakenteeltaankin harteikas ja lihaksikas, niin ei minusta voida varsinaisesti puhua mistään huomattavasta ylipainosta. Tavallista kotiruokaa säännöllisesti ja herkut herkkupäivänä, pituuskasvu ja ilmeisen aktiivinen liikuntaharrastaminen pitävät kyllä huolen ettei suurempia murheita painon kanssa kerry. 

Vierailija
6/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin olin 12-vuotiaana tyttönä 164cm pitkä ja 62kg painoa. Normaalipainoinen aikuisten mitoilla, lasten ylipainoinen. Liikuntaa harrastin paljon. Terveydenhuollosta tuli huoli painosta, joka jatkunut nyt aikuisiälle. Jälkeenpäin kun katson niin olisinpa yhä tuon kokoinen, aivan normaali nuori nainen. Nykyään painan sitten 95kg.

Vierailija
7/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä ikäisekseen? Oma 10-vuotias tyttöni on 142cm ja on luokkansa lyhyimpiä. On siis nyt aloittanut viidennen luokan, olisiko ap:n poika vasta neljännellä?

Minun tyttöni painaa n. 33 kiloa.

Vierailija
8/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi näyttää sopusuhtaiselta ja hoikalta niin ei ole mitään hätää. Jos taas jo ihan silmin nähden on hieman pullukka niin ruokailutottumuksia pitänee tarkastella, kun nuo liikunnat on ihan suht ok. 

Maalaisjärkeä voi käyttää. Eihän BMI:kään kerro kaikille koko totuutta. Isoilla kehonrakentajilla se on todella korkea, vaikka ei ole juuri yhtään rasvaa. Jossain mallinmittaisella voi olla ns. normaalipaino, mutta onkin "laihaläski". 

Vierailija
9/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, minä olen 155cm ja painan 43kg.

Vierailija
10/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kymmenvuotias osaa jo kertoa, mitä syö ja kuinka paljon. Tuon ikäinen ei osaa vielä kauheasti kaunistellakaan. Th:n huoli saattaa perustua myös siihen, mitä poika on kertonut. 

Vierailija
11/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro siitä teidän perheen ruokavaliosta? Lapsuudessahan se pohja sille ruokavaliolla luodaan, joten ei sitä huono ole tarkastella.

Vierailija
12/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsi nukkuu? Monihan pelailee siellä omassa huoneessaan vaikka pitäisi nukkua ja vanhemmat ei tiedä siitä mitään.

Ruokavalio, liikunta ja lepo. Ei teillä taida mitään hävittävää olla jos käytte koko perheen osalta nämä kaikki asiat läpi. Moni esim luulee, että kotona tehty normaali ruoka = terveelinen ruokavalio

Vierailija
13/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lihava.

Vierailija
14/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole huomannut että olisi lihava???

Vierailija
15/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olin lukion ekalla 17-vuotiaana 160 cm ja 45 kiloa. 

Kuten sanottu, terveellinenkin ruoka lihottaa. Ja liikuntaa harrastava voi olla ylipainoinen. Eivät nämä sulje toisiaan pois.

Nykyään tästä "rotevuudesta" ja "lapsenpyöreydestä" on tullut eufemismeja ylipainolle. Ja ylipaino niin normaalia, että se näyttää meidän mielestämme tosiaan normaalilta ja tavalliselta. Poikasi on ilman muuta sen verran pyöreä, että asiaa pitää vähintään seurata.

Vierailija
16/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap ihan varma, ettet ole sokaistunut lapsen ylipainolle? Nykyään ylipaino on niin yleistä lastenkin keskuudessa, että "punkerokin" näyttää normaalilta, etenkin jos on oma lapsi kyseessä.

Vierailija
17/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 164-senttiseni painaa tuon 50.

Vierailija
18/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän meidän perheessä mitään vikaa ole, eihän? Kaikki vikahan on juuri opettajissa, terkoissa, naapurin villessä, jne...

Vierailija
19/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena varmaan tuota luokkaa. Herkut maistui yms. Sata kiloa meni rikki yläasteella jo kai.

Nykyisin mitat: Pituus 190, paino 110. Läskin lisäksi lihaksia ja tämä "ihanuus" aika leveillä harteilla varustettuna.

En koe itseäni mitenkään sairaaksi tai liikalihavaksi. Painoindeksi ei tietysti imartele, mutta kehon rakennemittaukset näyttävät että lihasta on myös läskin lisäksi.

Vierailija
20/116 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo pikkulapselle korkea paino! On hän kyllä pitkä mutta painoa liikaa. Oma poikani oli tuon ikäisenä 135/29 ja normaalin kokoinen.

Itse painoin 47 kiloa vasta 14v kun pituuttakin oli 164cm.

Pitäisikö kaikkien painoja verrata sinun ja sinun lapsesi mittoihin?

Mun tyttäreni painoi 14-vuotiaana jo 65 kg ja silti oli normaalipainoinen. Näin me ollaan erilaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän