10 vuotiaan pituus ja paino 145 cm / 50 kg
10-vuotias poikani oli käynyt terveystarkastukessa. Mitoiksi oli kirjattu 145 cm ja 50 kg. Vanhemmille lähetettävään lappuun terkkari oli kirjannut "huolensa painosta" ja kirjannut liudan ohjeita päivittäisestä liikunnasta, säännöllisistä ruoka-ajoista, herkuista vain tiettynä päivänä jne.
Olin yllättänyt ja vähän hämmästynyt. Poika on kyllä isokokoinen, luokkansa pisimpiä ja ruumiinrakenteeltaan roteva, mutta ylipainoisena en ole häntä osannut pitää. Lapsi pelaa 2-3 kertaa viikossa joukkueessa salibandya ja käy sen lisäksi kerran viikossa karatessa, koulumatkat pyöräilee ja usein iltaisin on ulkona trampalla tms kavereiden kanssa. Ruutuaikaakin tietysti päivässä tulee, mutta ei minun nähdäkseni mahdottomia määriä. Mitään sipsejä tai keksejä meillä ei päivittäin syödä.
Pitäisikö tässä nyt oikeasti huolestua ja ruveta kartoittamaan, mikä on pielessä perheen ruokailussa vai jätänkö terkkarin kommentit omaan arvoonsa?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Pitkä ikäisekseen? Oma 10-vuotias tyttöni on 142cm ja on luokkansa lyhyimpiä. On siis nyt aloittanut viidennen luokan, olisiko ap:n poika vasta neljännellä?
Minun tyttöni painaa n. 33 kiloa.
Juu, ei kuulosta pitkältä. Oma tyttöni 10v ja myös viidennellä, täyttää joulukuussa 11v. On 140 cm ja painaa 31 kg. Siro ja luokkansa lyhyimpiä vaikka onkin lähes nollakäyrållä. Kaikki vaan tuntuu olevan pitkiä nykyään !
Suunta antava painoindeksi on on 23,78, joka voidaan tulkita huomattavaksi ylipainoksi. Näin siis lasten painoindeksilaskuri.
Nyt on tehtävä jotain. Onko koko perhe lihavia?
Mä olin 17-vuotiaana 172 cm ja 50 kiloa. Jotenkin vaikea kuvitella lyhyelle samaa painoa...
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa ruokaympyrän mukaisesti, riittävästi kasviksia. 10v voi myös syödä järjettömän isoja annoksia vaikka ruoka olisi terveellistäkin. Pituuskasvu korjaa tilanteen jos energiansaanti on sopiva, laihduttaa ei tarvitse eikä saa.
Noin minullekin sanottiin kun olin 10v, 145 cm ja 45 kg. Nykyään olen 160 cm 120 kg. Juuri siinä iässä alkoi ahmiminen ja sairas suhde ruokaan. Aikuiset vain myhäilivät vieressä että likalle ruoka maistuu... Vanukkaita, valkoista leipää, makaronia, mäkkiruokaa, siinä mun normaali viikon ruokalista.
Mä oon 155cm 40kg 10v tyttö (täytän helmikuus 11v) ja oon 2v myöhäs mut mun kaveri on 10v ja se on noin 50kg 154cm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suunta antava painoindeksi on on 23,78, joka voidaan tulkita huomattavaksi ylipainoksi."
https://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri-lapsille-ja-nuoril…
Mitäköhän tää tarkoittaa, että samankokoinen lapsi voi olla nuorempana ylipainoinen ja vanhempana normaalipainoinen??
Mun kuopuksen painosta ollaan "oltu huolissaan" aika usein ja esikoisen ei. Nuorempi on ollut vauvasta asti kookkaampi ja nyt kun ovat 7,5- ja 10-vuotiaat, niin ovat liki samankokoisia. Kuopus on puoli kiloa kevyempi ja pituus on sama.
Laskurin mukaan kuopus on ylipainoinen ja esikoinen normaalipainoinen. Mitä ihmettä? Nuoremman pitäisi olla selvästi kuikelompi ollakseen normaalipainoinen, vaikka ovat yhtä pitkiä :-o
Se johtuu siitä, että murrosiässä lasten vartalo alkaa muuttumaan aikuismaisemmaksi. Pojille (ja tytöillekin) alkaa kasvaa lisää lihaksia ja tytöille rinnat ja lantio. Siksi saman kokoinen 11-vuotias voi olla ylipainoinen, mutta 14-vuotias normaalipainoinen.
Luulisi jokaisen murrosiän läpikäyneen ymmärtävän tämän.
On tuossa ainakin 15 kiloa ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo pikkulapselle korkea paino! On hän kyllä pitkä mutta painoa liikaa. Oma poikani oli tuon ikäisenä 135/29 ja normaalin kokoinen.
Itse painoin 47 kiloa vasta 14v kun pituuttakin oli 164cm.
10v 135/29 on kyllä huolestuttavan pieni.
Joku012muija kirjoitti:
Mä oon 155cm 40kg 10v tyttö (täytän helmikuus 11v) ja oon 2v myöhäs mut mun kaveri on 10v ja se on noin 50kg 154cm
Millä tavalla myöhässä? Kyllä se lapsenpyöreys katoaa ja tilalle tulee naisen kroppa. Ei tuossa iässä kannata miettiä mitään painoa, ellet ole sairaalloisen lihava. Ihan normaalipainossa taidat olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo pikkulapselle korkea paino! On hän kyllä pitkä mutta painoa liikaa. Oma poikani oli tuon ikäisenä 135/29 ja normaalin kokoinen.
Pojilla alkaa murrosikä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
itsekin olin 12-vuotiaana tyttönä 164cm pitkä ja 62kg painoa. Normaalipainoinen aikuisten mitoilla, lasten ylipainoinen. Liikuntaa harrastin paljon. Terveydenhuollosta tuli huoli painosta, joka jatkunut nyt aikuisiälle. Jälkeenpäin kun katson niin olisinpa yhä tuon kokoinen, aivan normaali nuori nainen. Nykyään painan sitten 95kg.
164 cm.ja 62kg. on aikuistenkin mitoilla melko tukeva.
En olisi aloittajan lapsen mitoista huolissani, jos lapsi vaan liikkuu ja ruoka ei ole pelkkää herkkumättöä. Kyseessä voi olla sellainen "kiekkoilijarakenteinen" poika.
Vertailukohtana täällä on 7v 135cm/35kg jolla kylkiluut näkyy ja yleisvaikutelma on siro. Jos urheilu maistuu samalla tavalla kuin nyt, niin 50kg menee varmasti rikki 10v mennessä. Isänsä on pitkä ja hoikka 100kg.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lihasmassa lapsillakin vaikuttaa painoon ja ruumiinrakenteet on erilaisia. Mutta siihen normaalipainon rajoihin mahtuu aika monen kokoista lasta ja ap:n lapsen paino ei taida olla enää siinä. Vanhemmat ovat monesti hyvin sokeita oman lapsensa ylipainolle. Tai voihan se olla että ap:n lapsen painokäyrä on vuodessa kääntynyt jyrkkään nousuun ja terkkari siksi huolestui.
Ihan tavallisella kotiruuallakin voi helposti lihota, jos sitä syö liikaa. Tuonikäiset voivat myös itse käydä ostamassa herkkuja tai syödä kaverilla.
Totta on että pituuskasvu tasaa painoa mutta jos on tottunut valtaviin annoskokoihin jo lapsena, pituuskasvun loputtua painoa alkaa taas hyvin helposti kertyä.
Mitä jos ap soittaisit terkkarille ja kysyisit asiasta?
Juuri näin. Jos lapsella on 10 kg enemmän lihasta, kuin samanikäisillä lapsilla yleensä, terkkari olisi varmaan havainnut sen ja kehottanut käymään tutkituttamassa lapsen hormonituotannon.
10 kg lihasta on aivan älytön määrä. Esimerkiksi minä olen 100 kg mies ja minun lihasmassakseni on mitattu 45 kg. Tuon mittaisen ja ikäisen kilpaurheilevan pojan lihasmassa on keskimäärin luokkaa 14 kg ainakin yhden tanskalaistutkimuksen mukaan. Pojalla pitäisi siis olla lähes tuplasti lihaksia ikäisiinsä verrattuna, vaikka hän ei ole erityisen pitkä. Kyllä siitä lapsesta näkee viimeistään ilman paitaa, että onko siellä minischwarzenegger vai vähän pyöreä poika, eli eiköhän se terkkari tiedä, mistä puhui.
Mä olin 13-vuotiaana 175cm pitkä ja painoin 58kg (tyttö). Aika hurjalta kuulostaa 10-vuotiaalle 50kg paino 145cm pituudella. Toki ruumiinrakenteita on erilaisia, mutta on tuo paino tuon ikäiselle liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Musta on ihan turha huolehtia, sillä harrastaa liikuntaa paljon enemmän kuin keskivertoaikuinen. Murrosikä pian tulossa ja pituutta voi tulla 10-20cm vuodessa.
Se, että käy jossain harrastuksessa ei vielä tarkoita, että lapsi ei voisi olla ylipainoinen tai huonossa kunnossa. Minun poikani käy ajoittain tuuraamassa harrastejoukkueen matseissa koriksessa ja siellä on mukana muutama todella ylipainoinen poika. Siis sellaisia, jos skaalattaisiin aikuisen mittoihin, paino olisi vähintään 150 kg. Eiväthän he pysy pelissä mukana, vaan yleensä hengaavat lähinnä hyökkäyskorilla odottamassa syöttöä, koska eivät jaksa juosta kenttää edestakaisin puolustamaan.
He kuitenkin ilmeisesti käyvät säännöllisesti treeneissä, eli heidän kotiensa ruokavalioiden on pakko olla todella pielessä. Ei toki suuresti yllätä, että ainakin sen kaikista isoimman äiti on aivan sairaalloisen ylipainoinen ja kuulemma isoveljet ovat vielä tätä tuntemaani poikaa suurempia.
Semmonen rasvapallo.
Mä painoin kanssa ton saman.
Olin 172 cm ja 20-vuotias urheileva nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö kaikkien painoja verrata sinun ja sinun lapsesi mittoihin?
Mun tyttäreni painoi 14-vuotiaana jo 65 kg ja silti oli normaalipainoinen. Näin me ollaan erilaisia.
Oliko tyttäresi pitkä "hujoppi", koripalloilijan mitoissa?
Vierailija kirjoitti:
En olisi aloittajan lapsen mitoista huolissani, jos lapsi vaan liikkuu ja ruoka ei ole pelkkää herkkumättöä. Kyseessä voi olla sellainen "kiekkoilijarakenteinen" poika.
Vertailukohtana täällä on 7v 135cm/35kg jolla kylkiluut näkyy ja yleisvaikutelma on siro. Jos urheilu maistuu samalla tavalla kuin nyt, niin 50kg menee varmasti rikki 10v mennessä. Isänsä on pitkä ja hoikka 100kg.
Onko "kiekkoilijarakenteinen" sama kuin "kehopositiivinen". Voi olla, että yllättyisit, jos näkisit kiekkoilijoita ilman paitaa. He eivät varsinkaan tänä päivänä ole mitään läskejä siellä isojen suojiensa alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojilla alkaa murrosikä myöhemmin.
Ei kaikilla. Omalla pojalla alkoi 12,5v selvät murkkumerkit.
Hahaa, sori, että nautiskeltiin ja relattiin yhdessä. Ei kiristä pipo niin kovin syksyllä.