Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tytöttelyä pahempi...Teitittely!

Vierailija
06.10.2013 |

Miksi JOKA paikassa nykyään pitää teititellä asiakkaita...Mielestäni se on nuorten, asiakaspalvelussa työskentelevien TYTTÖJEN keino alistaa henkisesti yli 30-vuotiaita naisia. Paha mieli tulee joka kerta.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic: 
Jos pitää jokin kurja käytöstapa nimetä asiakaspalvelutilanteissa, teitittely ei todellakaan tule mieleen. Sen sijaan itseäni ärsyttää, kun asiakaspalvelutilanteessa (esim. kassalla) myyjä kyllä tekee työnsä, mutta lörpöttelee olkani ylitse toiselle kassatyöntekijälle eikä katso minuun. Räikein tilanne oli, kun en päässyt kassalla etenemään ostoksineni, kun kassatyöntekijä jatkoi lörpöttelyä (ilmeisesti tutun) asiakkaan kanssa, ja kun lopulta pääsin kassalle niin hän vielä lörpötteli tämän tutun kanssa lähes huomaamatta että asiakas oli vaihtunut, siinä ohimennen vain otti hinnan tuotteista. Ei tervehdystä eikä mitään. Silloin oli kyllä aika loukkaantunut olo... 

Mutta loukkaako tuo ketään muuta? 

P.S  Minua vieläkin huvittaa tuo näkemys, että parikymppiset "alistavat" teitittelyllä yli kolmekymppisiä. Hassua, hassua... :-)

Vierailija
22/66 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 11:10"]

Mikä ihme teitä nelikymppisiä vaivaa??? Miksi ihmeessä koette koko ajan että joku piilovittuilee teille iästänne tai että kuulutte johonkin kääkkäkastiin?? Nelikymppinenhän on nuori vielä, parhaassa aktiivi-iässä. Kuudenkympin jälkeen voi ehkä alkaa tuntea itsensä ikääntyväksi mutta ei nyt vielä nelikymppisenä. Tällä logiikalla jos nelikymppinen on vanha, niin kaksikymppinen on sitten keski-ikäinen.

Ja kyllä kai nyt jokainen 20v uotta täyttänyt aikuinen ihminen ymmärtää itsekin vanhenevansa lujaa vauhtia eikä siksi dissaa ketään iän takia teittilemällä kassalla :) Sehän olisi ihan sairas ajatus. Nykyhetken 26-vuotias on pienen kiitävän hetken päästä itse 40. Muistakaa elää älkääkä tuhlatko aikaanne johonkin ihan pimesiin ajatuksiin.

[/quote]

Kiitos kun sanoit tämän ääneen. 
Onko tämä vain kolmenkympin ylittäneen kriiti-ikä, vai miksi juuri noin nelikymppiset (tässä keskustelussa siis) pitävät teitittelyä ihan suoraan henkilökohtaisena loukkauksena ja ylimielisenä osoituksena, että "hei, olet vanha kääkkä ja minä vielä nuori ja hehkeä"? 

Kun taas parikymppiset kannustavat teitittelyyn. Onko kyse oikeasti nokkailusta vanhempiaan kohtaan? ... vai olisiko se merkki, että jonkinlaista tapakulttuuria kaivattaisiin takaisin edes pienin askelin? Nykyaika nyt ei kovin "kohteliasta" aikaa ole. 

[/quote]

Johtunee siitä että tämän hetken nelikymppiset kasvatettiin auvoisalla 70-luvulla. Silloinhan kaikki oli vapaampaa ja tuon ajan vanhemmat halusivat kovasti eroon omien vanhempiensa tavoista.

Meidät tämän hetken 20+ ihmiset on taas kasvattanut se sukupolvi joka kasvatettiin ennen "vapaita aikoja" ja tapakoulutus oli tärkeää. Vaikka meidät kasvatettiin laman aikana, oli suurimmalle osalle vanhemmista tärkeää että hyvät tavat osattiin. Minulla ei teitittelyssä ole todellakaan kyse mistään nokittelusta, vaan käytöstavoista jotka tulevat selkärangastani. Meille jotka olemme asiakaspalvelussa, on opetettu että teititellään aina, ellei asiakas sano että häntä voi sinutella.

Oikeasti jos ottaa teitittelyn niin isona asiana että sen takia suuttuu ja meinaa äityä väkivaltaiseksi, on ihan pienen itsetutkiskelun aika. Kaikki ei voi olla kunnossa, jos peruskohteliaisuus aiheuttaa järkyttävät raivot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 14:10"]

Off topic: 
Jos pitää jokin kurja käytöstapa nimetä asiakaspalvelutilanteissa, teitittely ei todellakaan tule mieleen. Sen sijaan itseäni ärsyttää, kun asiakaspalvelutilanteessa (esim. kassalla) myyjä kyllä tekee työnsä, mutta lörpöttelee olkani ylitse toiselle kassatyöntekijälle eikä katso minuun. Räikein tilanne oli, kun en päässyt kassalla etenemään ostoksineni, kun kassatyöntekijä jatkoi lörpöttelyä (ilmeisesti tutun) asiakkaan kanssa, ja kun lopulta pääsin kassalle niin hän vielä lörpötteli tämän tutun kanssa lähes huomaamatta että asiakas oli vaihtunut, siinä ohimennen vain otti hinnan tuotteista. Ei tervehdystä eikä mitään. Silloin oli kyllä aika loukkaantunut olo... 

Mutta loukkaako tuo ketään muuta? 

P.S  Minua vieläkin huvittaa tuo näkemys, että parikymppiset "alistavat" teitittelyllä yli kolmekymppisiä. Hassua, hassua... :-)

[/quote]

Naulan kantaan! Minusta on ihanaa saada vielä edes jossan "oikeaa"asiakaspalvelua,että sanotaan ne peruskohtelaisuudet,hymyillään ja teititellään. Joskus lähikaupassani törmään noihin lörpöttelytilanteisiin,silloin ei tee itsekään mieli olla kohtelias. Sitä saa mitä tilaa!

Vierailija
24/66 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 12:55"]

Minusta olisi mukavaa, jos teitittely olisi yleisempää. Kohtaan teitittelyä tosi harvoin, olen 25-vuotias. Oikeastaan melkein loukkaannun ajatuksesta, että vain vanhemmanpuoleiset ihmiset "ansaitsevat" tulla teititellyksi.

Toisaalta itse koen teitittelyn sikäli hankalaksi, ettei koskaan voi varmasti tietää, onko teitittely paikallaan vai ei. Nykyajan löyhä etiketti johtaa siihen, ettei mitään varsinaisia käytössääntöjä oikein ole, ja siksi menee aika usein sormi suuhun, kun ei osaa päättää miten toimia ja miten puhutella ihmisiä kuulostamatta töykeältä tai turhan viralliselta.

[/quote]

"Vanhojen" käyttäytymissääntöjen mukaan kaikkia vieraita (nuorempia ja vanhempia) teititellään, kunnes keskutelun "arvokkaampi" (vanhempi/asiakas/esimies jne.) ehdottaa sinuttelua.

Asiakaspalvelussakin pitäisi siis nuoriakin asiakkaita ensin teititellä.

Vierailija
25/66 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan tervepäinen kaksikymppinen haluaisi "alistaa" itseään vanhempaa naista??????? Kai nyt tyhminkin nuori ihminen tajuaa ettei ikä ole mikään pysyvä olotila ja sitä tulee jokaiselle koko ajan lisää. Olenko joku poikkeus kun sen tajuan  24 vuotiaana?Pitääkö tässä alkaa katsomaan kauhuissaan nykyisiä 10 vuotiaita tyttöjä, että siinä ne minun alistajani kasvavat.

Jestas.

Vierailija
26/66 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 11:10"]

Mikä ihme teitä nelikymppisiä vaivaa??? Miksi ihmeessä koette koko ajan että joku piilovittuilee teille iästänne tai että kuulutte johonkin kääkkäkastiin?? Nelikymppinenhän on nuori vielä, parhaassa aktiivi-iässä. Kuudenkympin jälkeen voi ehkä alkaa tuntea itsensä ikääntyväksi mutta ei nyt vielä nelikymppisenä. Tällä logiikalla jos nelikymppinen on vanha, niin kaksikymppinen on sitten keski-ikäinen.

Ja kyllä kai nyt jokainen 20v uotta täyttänyt aikuinen ihminen ymmärtää itsekin vanhenevansa lujaa vauhtia eikä siksi dissaa ketään iän takia teittilemällä kassalla :) Sehän olisi ihan sairas ajatus. Nykyhetken 26-vuotias on pienen kiitävän hetken päästä itse 40. Muistakaa elää älkääkä tuhlatko aikaanne johonkin ihan pimesiin ajatuksiin.

[/quote]

Kiitos kun sanoit tämän ääneen. 
Onko tämä vain kolmenkympin ylittäneen kriiti-ikä, vai miksi juuri noin nelikymppiset (tässä keskustelussa siis) pitävät teitittelyä ihan suoraan henkilökohtaisena loukkauksena ja ylimielisenä osoituksena, että "hei, olet vanha kääkkä ja minä vielä nuori ja hehkeä"? 

Kun taas parikymppiset kannustavat teitittelyyn. Onko kyse oikeasti nokkailusta vanhempiaan kohtaan? ... vai olisiko se merkki, että jonkinlaista tapakulttuuria kaivattaisiin takaisin edes pienin askelin? Nykyaika nyt ei kovin "kohteliasta" aikaa ole. 

[/quote]

Johtunee siitä että tämän hetken nelikymppiset kasvatettiin auvoisalla 70-luvulla. Silloinhan kaikki oli vapaampaa ja tuon ajan vanhemmat halusivat kovasti eroon omien vanhempiensa tavoista.

Meidät tämän hetken 20+ ihmiset on taas kasvattanut se sukupolvi joka kasvatettiin ennen "vapaita aikoja" ja tapakoulutus oli tärkeää. Vaikka meidät kasvatettiin laman aikana, oli suurimmalle osalle vanhemmista tärkeää että hyvät tavat osattiin. Minulla ei teitittelyssä ole todellakaan kyse mistään nokittelusta, vaan käytöstavoista jotka tulevat selkärangastani. Meille jotka olemme asiakaspalvelussa, on opetettu että teititellään aina, ellei asiakas sano että häntä voi sinutella.

Oikeasti jos ottaa teitittelyn niin isona asiana että sen takia suuttuu ja meinaa äityä väkivaltaiseksi, on ihan pienen itsetutkiskelun aika. Kaikki ei voi olla kunnossa, jos peruskohteliaisuus aiheuttaa järkyttävät raivot.

[/quote]

Poikani on +20 ja hänet ovat kasvattaneet me 70-luvulla syntyneet vapaan kasvatuksen uhrit.

Ei nämä sukupolvijutut ihan noin selkeitä ole :)

Vierailija
27/66 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kiinnostava ketju.

Olen 70-luvulla syntynyt enkä erityisesti pidä siitä, että minua teititellään, joskaan en siitä suutu. Teitittely ei saa minua tuntemaan itseäni vanhaksi, mutta koen sen teennäisenä. Tämä liittyy ehkä juuri lapsuuden kasvuympäristöön ja 70-luvun yleiseen ilmapiiriin.

Teitittely siis hylättiin jossain vaiheessa, mutta nyt tapaa näköjään yritetään elvyttää. Syy ei ole minulle selvinnyt. Kohtelias voi olla muutenkin. Itse olen lapsesta lähtien tottunut teitittelemään vain todella vanhoja ihmisiä. 1915 syntynyt mummoni kertoi aikanaan teititelleensä omia vanhempiaan, mutta ei pitänyt enää teitittelyä tarpeellisena nykyaikana (eli 1970-1980-luvuilla). 70-vuotias isäni ei pahastu sinuttelusta.

Nykypäivän teitittelijöissä minua ärsyttää heidän epäjohdonmukaisuutensa, eli ei osata teititellä kunnolla vaan siitä lipsutaan, jolloin teitittely tuntuu epäluontevalta. Verbimuodotkin saattavat heittää. Sitä paitsi suomen kielessä olisi paljon tapoja kiertää koko teitittely/sinuttelu- ongelma, mutta niitä eivät läheskään kaikki asiakaspalvelijat osaa käyttää.

Vierailija
28/66 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teitittelyn kannattaja olen kylläkin 60-luvulla syntynyt enkä koe sen olevan mikään vanhuuden mittari.

Vierailija
29/66 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 16:05"]

Minä teitittelyn kannattaja olen kylläkin 60-luvulla syntynyt enkä koe sen olevan mikään vanhuuden mittari.

[/quote] Samoin ja parikymppiset nuoreni on kasvatettu myös teitittelemään

Vierailija
30/66 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä S ja K kaupoissa ohjeen mukaan teititellään??

Jos on joku ikäraja se tarkoittaa käytännössä sitä että myyjä pitää sinua vanhan näköisenä

Vierailija
31/66 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritäpä sitten olla asiakaspalvelija, kun jotkut luokkaantuvat teitittelystä ja jotkut sinuttelusta.

Vierailija
32/66 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 13:01"]

Teitittely on tämänpäivän tapa osoittaa keski-ikäiselle naiselle hänen paikkansa ja asemansa - olet jo vanha kääkkä. Suomalaiset ei muutenkaan osaa teititellä eli aina vahingoissa välillä sinuttelevat ja välillä teitittelevät, mikä on koomista. Parempi unohtaa koko teitittely, se on suoraan 50-luvulta. Te nuoret  aikuiset kyllä tiedätte ettei tämän päivän 4-kymppiset pidä teitittelystä.

[/quote]

Ja te arvon nelikymppiset tiedätte ettei teitä nuoremmat pidä tytöttelystä ja silti te teette sitä.

Ja ei, se ei ole mikään "paikan osoitus" toisin kuin tytöttely. Tytöttelyn tarkoitus on vain ja ainoastaan osoittaa että "MINÄ olen sinua vanhempi ja viisaampi ja sinä vain pikkuinen tytönhupakko joka ei tiedä mistään mitään". Teitittelyn tarkoitus on osoittaa kunnioitusta sitä toista ihmistä kohtaan.

Ehkä teidän arvon nelikymppisten on aika mennä psykologille juttelemaan ikäkriisistänne jos pidätte teitittelyä niskojen nakkeluna ja loukkauksena.

Terveisin 26-vuotias joka ei todellakaan loukkaannu teitittelystä, mutta tytöttelystä kyllä.

Vierailija
33/66 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely on tämänpäivän tapa osoittaa keski-ikäiselle naiselle hänen paikkansa ja asemansa - olet jo vanha kääkkä. Suomalaiset ei muutenkaan osaa teititellä eli aina vahingoissa välillä sinuttelevat ja välillä teitittelevät, mikä on koomista. Parempi unohtaa koko teitittely, se on suoraan 50-luvulta. Te nuoret  aikuiset kyllä tiedätte ettei tämän päivän 4-kymppiset pidä teitittelystä.

[/quote]

Täysin samaa mieltä!! Teititelkää rauhassa vanhuksia, he sitä varmaan arvostavat, mutta nelikymppisten kohdalla se on tosiaan vaan keino piilov*ttuilla. Tekis joka kerta mieli vetästä kuonoon jotain ylipirteetä teitittelijää kaupan kassalla...

Vierailija
34/66 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän vanhukset siis ihan oikeat vanhukset 90+ ikäiset ovat eivät pidä teitittelystä, ainoastaan nykypäivän kauppakorkean tai Amk:n muka fiksut "asiakaspalvelun" "kohteliaisuussäännöt" kehoittavat teitittelemään. Minusta se on todella loukkaavaa. Idioottimaisesta teitittelystä päästiin eroon 70-luvulla ja nykyisin siihen törmää kaupankassalla ja juuri nuoret tytöt sitä harrastavat, nuoret miesmyyjät ovat kohteliaita arvottamalla vanhempaa naista kääkäksi. Ei ei ole edes mitään piilov..a vaan suoranaista v..lua.

Hyvä kun muistutit niin jää hullut päivätkin väliin  en mene sinne kuuntelemaan "kohteliaisuuksia".

Vierailija
35/66 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toivon itselleni mieluummin tytöttelyä kuin teitittelyä. Itse kyllä teitittelen vanhempia ihmisiä, lähinnä eläkeikäisiä. En ole asiaskaspalvelutyössä ja kyllä hiukan hämäsi, kun teollisuuteen tuli kesäpoika, joka teititteli mua. Ymmärrän kyllä, että teitittelijät haluavat olla kohteliaita, en siis ota sitä loukkauksena (vaikka nelikymppinen olenkin,) mutta en koe sitä myöskään tarpeellisena edes asiakaspalvelussa tämän ikäisille.

Vierailija
36/66 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 19:36"]

[/quote]

Täysin samaa mieltä!! Teititelkää rauhassa vanhuksia, he sitä varmaan arvostavat, mutta nelikymppisten kohdalla se on tosiaan vaan keino piilov*ttuilla. Tekis joka kerta mieli vetästä kuonoon jotain ylipirteetä teitittelijää kaupan kassalla...

[/quote]

Mistä lähtien hyvä tapa on alettu kokea piilo**ttuiluksi??? Ja harvoinpa olen kuullut että ketään teitittelyn takia haluttaisiin kuonoon vetää... :D 
En edes ymmärrä, miksi teitittely koetaan jonkinmoisena uhkana. Ymmärrän että Suomessa pidetään jäykkänä tapana verrattuna johonkin muuhun maahan (heitän hatusta, mutta käsittääkseni Saksassa teititellään hyvinkin ahkerasti? Korjatkaa väite!), mutta kyllä minä haluaisin sen pitää hengissä. Ja kuten joku tuolla ylhäällä sanoikin: kaikista karmein muoto on tuo "otatsä sitte muuta?". Sallin sen kioskilla tai grillillä josta en nyt haekaan mitään asiakaspalvelullisia elämyksiä, mutta esim. ruokakaupassa tai vaikkapa ravintolassa koen sinuttelun tungettelevaksi.

Vierailija
37/66 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely on tosiaan täysin naurettava tapa, josta -70 luvulla päästiin eroon ja jota nyt yritetään väkisin ympätä suomalaiseen kulttuuriin johon se ei sovi. Ainakaan jonain yleispätevänä tapana että teitittelenpä nyt jokaista yli 40-vuotiasta kun se vaan on kohteliasta...Vähän voisi vaatia pelisilmää asiakaspalvelussakin. Uskon että nelikymppisiä -70-luvulla syntyneitä v*tuttaa teitittelyssä nimenomaan se että se on niin teennäiseen luokkayhteiskuntaan kuuluva typerä tapa arvottaa ihmisiä. Nykyään sitä vaan käytetään arvottamaan nainen ulkonäön perusteella johonkin kääkkäkastiin. 

Vierailija
38/66 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 41 ja todellakin vituttaa teitittely.Vanhahtava tapa, josta kukaan ikäiseni ystävä ei pidä. Jollekin kaupan kassalle on ihan turha edes sanoa, että saa sinutella, kun ei se sitä kuitenkaan seuraavan kerran muista. Itse asiakaspalvelussa teitittelen yli kuusikymppisiä, en sitä nuorempia.

Vierailija
39/66 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä teitittelyä pahempaa on rouvittelu. En tiedä, harrastetaanko sitä enää missään ja nykyään en siitä varmaan pahastuisikaan (olen 4 -kymppinen rouva), mutta nuorena se kyllä iski kuin moukari mahaan. Parikymppisenä tytönhupakkona (olin vielä neitsytkin) meinasin saada hepulin, kun olin lentokoneessa menossa vessaan ja lentoemo sanoi minulle "Se on varattu, rouva." Muistan sen varmaan lopun ikäni.

Vierailija
40/66 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. En edes tunne olevani aikuinen ja yhtäkkiä kassalla teititellään. Ahdistaa. t.37v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi