Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tytöttelyä pahempi...Teitittely!

Vierailija
06.10.2013 |

Miksi JOKA paikassa nykyään pitää teititellä asiakkaita...Mielestäni se on nuorten, asiakaspalvelussa työskentelevien TYTTÖJEN keino alistaa henkisesti yli 30-vuotiaita naisia. Paha mieli tulee joka kerta.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisaalta itse koen teitittelyn sikäli hankalaksi, ettei koskaan voi varmasti tietää, onko teitittely paikallaan vai ei. Nykyajan löyhä etiketti johtaa siihen, ettei mitään varsinaisia käytössääntöjä oikein ole, ja siksi menee aika usein sormi suuhun, kun ei osaa päättää miten toimia ja miten puhutella ihmisiä kuulostamatta töykeältä tai turhan viralliselta."

Samaa mieltä. Olen asunut Ranskassa, ja siellä oli suorastaan raikastavaa se, että käytännössä kaikkia tuntemattomia teititeltiin. Kaupan kassa teititeli minua ja minä häntä. Siellä teitittely on niin juurtunut tapa, ettei siitä edes syntynyt sellaista arvoasetelmaa, että teittelevä ihminen olisi jotenkin teittelevän alapuolella. Toisaalta Ruotsissakin on helppoa jutella uusille ihmisille, kun melkeinpä kaikkia sinutellaan. En minä sielläkään koe, että nuori pojankloppi jotenkin halveksuisi itseään vanhempaa henkilöä, kun sinuttelee tätä.

Suomessa asiakaspalvelijalle voi taas olla todella hankalaa päättää, että pitääkö teititellä vai ei. Eräs työkaverini sai kerran kolmikymppiseltä naiselta suoraan palautetta, ettei hän halua, että häntä teititellään. Viisikymppinen isäni kuulemma pitää siitä, että häntä sinutellaan. Minulla taas menee parikymppisenä vähän pasmat sekaisin, jos minun ikäiseni tai jopa minua vanhempi aspa teitittelee minua. En minä asiasta ikinä valittaisi, mutta kyllä minä mietin, että näytänkö minä jotenkin vanhalta. Toisaalta tämän ketjun luettuani ehkä vähän ymmärrän, ettei kaikille se teitittely rajoitu ainoastaan vanhempiin ihmisiin, mikä on siis ihan kiva juttu.

Vierailija
42/66 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurisidonnainen juttu. Itse olen asunut jo 14 vuotta Keski-Euroopassa ja kokisin loukkaavaksi, jos joku minua sinuttelisi tuosta vaan. Samoten itse teitittelen kaikkia täysi-ikäisiltä vaikuttavia nuoria henkilöitä, vaikka itse olen jo vanha kääkkä eli 45. Naapurini on suht saman ikäinen ja aika kauan teititeltiin, ennen kuin jossain vaiheessa siirryttiin sinutteluun.

Teitittelyssä on täällä kyse etäisyyden pitämisestä vieraaseen ihmiseen, eikä sillä ole iän kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
44/66 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 16:12"]

Minäkään en pidä teitittelystä. Ymmärrän, että asiakaspalvelijat yrittävät vain olla kohteliaita ja tehdä työtään, mutta minua ei ainakaan yhtään imartele mikään teitittely. Minusta ei ole yhtään imartelevaa, että minulle, nuorelle naiselle, puhutaan kuin keski-ikäiselle rouvalle. En ihan oikeasti haluaisi näyttää yhtään ikäistäni vanhemmalta, vaan ikäistäni nuoremmalta. Teitittelystä tulee vähän sellainen olo, että asiakaspalvelija arvioi ikäni 14 vuotta yläkanttiin. 

[/quote]

Asiakaspalvelussa ohjeet tulevat työnantajalta eli sekin sinutellaanko vai teititelläänkö.

Vierailija
45/66 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toivoisin minua sinuteltavan, mutta tiedän että monella alalla TEITITTELY ON PAKOLLISTA, esim bioanalyytikot (eli nämä jotka ottavat mm verikokeita mutta tekevät tosin paljon, paljon muutakin ja puolet lääkäreidenkin töistä) opetetaan teitittelemään ja ohjeissa on, että pitää teititellä AINA. Mut ihan sivumennen sanoen näitä paljon enemmän inhoa kyllä sanaa MAMMA,  näitä juttuja kun täällä lukee  (siis aina tulee vastaan AV mamma tai muu mamma, olis edes muumi mamma) niin välillä pitää käydä oksentamassa tuon mammoittelun takia.

Vierailija
46/66 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teitittelen vähän tilanteen mukaan, vanhoja ihmisiä yleensä aina. Ja tärkeän oloisia rouvia. Olen siis sairaanhoitaja itse alle 30v. Suurinpiirtein samanikäisiä en teitittele. Enkä välttämättä sellaisia rentoja keski-ikäisiä miehiä ainakaan alkoholisteja kun niistä näkee kauas etteivät sellaisesta pitäisi vaan tykkäävät rennosta jutustelusta.. Omaisia sitten taas teititellään..

Vierailija
47/66 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen asiakaspalvelutilanteessa, koska se on mielestäni kohteliasta. Erään vanhemman rouvan kanssa olen tehnyt sinunkaupat. 

Ärsyyntyjät, ei kun sinunkaupoille! ;)

Vierailija
48/66 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Menes tyttö ja hae..." vs "Saako teille olla muuta?".

Joopa joo, on kyllä pahempi. Hyväksy vanhenemisesi niin helpottaa.

Vierailija
49/66 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 20:13"]

Vielä teitittelyä pahempaa on rouvittelu. En tiedä, harrastetaanko sitä enää missään ja nykyään en siitä varmaan pahastuisikaan (olen 4 -kymppinen rouva), mutta nuorena se kyllä iski kuin moukari mahaan. Parikymppisenä tytönhupakkona (olin vielä neitsytkin) meinasin saada hepulin, kun olin lentokoneessa menossa vessaan ja lentoemo sanoi minulle "Se on varattu, rouva." Muistan sen varmaan lopun ikäni.

[/quote]

Siinä parikymppisenä itsekin olen saanut kuulla rouvittelua. Olen kyllä kihloissa, mutta jotenkin se rouva särähtää ikävästi korvaan. Silti itse olen joutunut samaa sanaa käyttämään asiakkaiden parissa, ohjeistus tullut ylemmältä taholta. Tietääkseni ohjeistus on edelleen käytössä.

Vierailija
50/66 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran parikymppisenä sairaalan polilla kutsuttiin rouva x. Musta se kuullosti kivalta :) Enkä siis todellakaan ollut naimisissa, en edes seurustellut silloin.

Vierailija
51/66 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä teitittelystä. Vuotta vanhempi sisareni toivoo, että häntä teititellään.

Ideaalimaailmassa olisi käytössä Saa sinutella - ja Pyydän teitittelyä -rintanapit.

Osaamme tietenkin teititellä kotikasvatuksemme vuoksi. Vieläpä oikein. Toisin kuin raivostuttavat nauhoitteet, joissa kerrotaan "Olette soittaneet....". Emme ole. Minä olen.

Huvittavimpia ovat ole hyvä-olkaa hyvä -myyjät. Kiire selittänee tilanteen.

Vierailija
52/66 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh heijakkaa, en ole ikinä ajatellutkaan että teitittely voisi olla v*ttuilua asiakasta kohtaan! :O

Itse olen kohta kolmekymmentä ja teitittelen kaikkia myyjän työssäni. Minusta se on vain kohteliasta ja itselleni "työroolissa" ollessani paljon luontevampaa kuin "mitäs sulle?" ja "otatsä tän?". Sitä paitsi nyt kun tarkemmin ajattelen, niin en suinkaan joka lauseessa edes viljele te-muotoa. Kyllä sen voin helposti kiertääkin, esim "Tulisiko muuta?", "Löytyykö bonus-korttia", jne.

Vapaa-ajalla puhun sitten sulle ja sä ja sitä rataa, tietysti :)

Vierailija
53/66 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely on kauheaa ja siksi en itse teitittele ketään, tytöttelen kylläkin, koska itsestäni on/olisi niin kiva saada kuulla olevani tyttö jonkun mielestä. Tulee kyllä niin tantta olo teitittelystä. Mutta kyllä siihen tottuu ajan saatossa. Uskon, että useimmat suomalaiset pitävät enemmän sinuttelusta. Koska kävihän tässäkin ketjussa ilmi, että moni teitittelee vain itseään vanhemmaksi arvioimia ihmisiä. Se ei ole kiva ajatus...

Vierailija
54/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kuullut hyvistä käytöstavoista?

Vierailija
55/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai? 

Minusta teitittely on taas hyvä tapa. Itselläni särähtää esim. asiakaspalvelutilanteissa aina, jos sinutellaan. 
No en nyt aivan asiakaspalveluun yhteyttä ota enkä asiasta mainitse, mutta minulle ehdottomasti kohteliaampaa on teitittely. 

Terv. alle 30-vuotias.

Vierailija
56/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3, minä en ole monikko, vaan minä yksikössä. Minä pidän sinuttelusta ja sinuttelen kaikkia. Työssäni vanhusten parissa olen aina ensin kysynyt jokaiselta tavatessamme ensimmäisen kerran että saanko sinutella. Aina olen saanut vastaukseksi kauniin hyvin ja luvan sinutteluun.

Vierailija
57/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ymmärrän pointtisi siinä mielessä, että teitittelystä tulee auttamatta VANHA olo. Kyse on todellakin hyvistä käytöstavoista eikä asiakaspalvelijoita saa siitä syyllistää, mutta oma ikääntyminen tulee niin konkreettiseksi.. Nimittäin kaikkia ei todellakaan teititellä, oman arvion mukaan noin nelikymppisiä ja siitä vanhemman näköisiä.

Itsellä se tilanne, että noin 35- vuotiaaksi asti sinuteltiin lähes joka paikassa (jopa papereita kyseltiin joskus baariin mennessä), mutta sen jälkeen sairastuin ja ilmeisesti vanhenin silmissä. Nyt sitten teititellään ja suositellaan ryppyvoiteita kosmetiikkaosastoilla jne. :). Ikää siis 37 vuotta.

Vierailija
58/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tottunut teitittelyyn enkä itse kykenisi teitittelemään kuin jotain todella vanhaa henkilöä eli jotain 80- vuotiasta. Olen 35 ja minua teitittelevät nimenomaan nuoret henkilöt asiakaspalvelussa, aikuiset eli perinteisen opiskeluiän ohittaneet eivät.

Vierailija
59/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 15:17"]

3, minä en ole monikko, vaan minä yksikössä. Minä pidän sinuttelusta ja sinuttelen kaikkia. Työssäni vanhusten parissa olen aina ensin kysynyt jokaiselta tavatessamme ensimmäisen kerran että saanko sinutella. Aina olen saanut vastaukseksi kauniin hyvin ja luvan sinutteluun.

[/quote]

Ja sitten hoitajat vielä ihmettelee, miksi heitä pidetään vähän yksinkertaisina?

Vierailija
60/66 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vasta vähän yli 20-vuotias ja loukkaannun kyllä, jos asiakaspalvelussa ei teititellä.

Samoin myös itse tehdessäni opintojen ohella asiakaspalvelutöitä teitittelen kaikkia aikuisia, elleivät he erikseen pyydä sinuttelemaan. Mielestäni kyseessä on kohtelias tapa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä