Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun toinen korva ei kuule - kokemuksia?

Vierailija
05.10.2013 |

Nelivuotiaalla lapsellamme huomattiin toispuoleinen kuulonalenema, toinen korva on käytännössä täysin kuuro. Lapsi oppi puhumaan varhain, eikä asia juuri muutenkaan ole vielä juurikaan vaikuttanut hänen elämäänsä. Huolettaa kuitenkin... Tiedämme nyt, että hän ei kuule äänen suuntaa ja että hän kärsii tavallista enemmän melusta - ja että kuulevan korvan terveydestä tulee pitää huoli. Olisiko kellään jaettavana kokemuksia tästä asiasta? Miten vamma tosiasiassa vaikuttaa elämään? Kiitos!

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastauksistanne! Vastaaja nro 7 (jolla sama tilanne kuin lapsellamme), kirjoituksesi rauhoitti mieltäni kovasti, ihana kuulla, ettet ole juurikaan kärsinyt "vammastasi". Ap

Vierailija
22/26 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen kolme tällaista ihmistä: isäni (joka on tosin jo kuollut), appiukkoni ja yksi entinen työkaverini. Tosin heillä kaikilla toinen korva on kuuroutunut vasta varhaislapsuuden jälkeen, yhdellä noin 10-vuotiaana ja kahdella noin 20-vuotiaana.

Kenelläkään heistä ei ole mitään kuulolaitetta tai vastaavaa kuurossa korvassa. Kenelläkään ei ole ollut myöskään mitään suurempia ongelmia toisen korvan kuurouden takia. Lähinnä pientä ongelmaa on äänen suunnan havaitsemisessa ja kuulemisessa silloin, jos toinen puhuu aivan kuuron korvan vieressä. Tämä jälkimmäinenkin ongelma ratkeaa helposti sillä, että puhuja ja kuuntelija vaihtavat paikkaa tai (jos se ei ole mahdollista esim. toisen ajaessa autoa), puhuja korottaa ääntään. Isälläni oli oikea korva kuuro, ja muistan kyllä, että autossa (isäni ajoi) piti puhua tavallista kovempaa, jos istui itse toisella etupenkilllä.

Kaikki mainitsemani henkilöt ovat diplomi-insinöörejä. Isäni ja appiukkoni olivat täysillä työelämässä eläkkeelle jäämiseen asti. Entinen työkaverini jatkaa edelleen koulutustaan vastaavissa töissä toisessa työpaikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse puheterapeutti ja työssäni tapaan usein lapsia, joilla on jonkinasteinen kuulonalenema. Oma kokemukseni on, että jos toinen korva toimii normaalisti, ei se toisen korvan kuurous aiheuta lapselle kovinkaan isoa haittaa. Koulussa isossa luokassa melussa, varsinkin jos on kaikuva huone, keskittyminen saattaa olla hankalampaa, mutta lapset ovat niin sopeutuvaisia. Keksivät nopeasti keinot, joilla kompensoivat tuota haittaa. Kielen kehityksen pulmaa tällainen harvemmin aiheuttaa, yksittäisiä äännevirheitä voi olla.

Tuo leikkaus, mistä joku mainitsi, on varmaan sisäkorvaistuteleikkaus (kokleaimplantti). Jos kuulovian syy on sisäkorvassa, se pystytään leikkauksella korjaamaan. Sen sijaan jos vika on esim. kulohermossa, ei voida tehdä mitään. Sisäkorvaistutetta ei täysin kuurollekaan välttämättä asennetta molempiin korviin, koska katsotaan, että yhdellä kuulevalla korvalla pärjää hyvin!

Vierailija
24/26 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni toinen korva lähes kuuro. Ilman taustahälyä kuulen myös sillä, taustahälyn kanssa kuulen vain toisella korvalla. Luultavasti kuulen tällä toisella, huonommallakin, mutten erota esim. puhetta ravintolassa tai isossa joukossa. Käännän vain hieman päätäni puheen suuntaan niin kuulen mielestäni normaalisti.

Mitään haittaa tästä ei ole itselleni ollut (kuulonalenema todettu 16 vuotiaana). Kukaan tutuistani ei ole asiaa edes huomannut, ellen ole itse kertonut, joten kovin paljon sitä päätäkään ei tarvitse muiden suuntaan käännellä :)

Vierailija
25/26 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on huono kuulo ja käytän kuulolaitetta vaan toisessa korvassa. Eli tavallaan minulla on koko ajan toisessa korvassa keskivaikeasti alentunut kuulo ja toisessa normaali (kuulolaitteen avulla). Ei ole ollut ongelmia. Voisin toki käyttää molemmissa, mutta en ole vaan osannut ottaa tavaksi. Hyvin kuulen minä ainakin silloin kun on vaan toisessa. Kai sellaisen elämä jolla on toisessa korvassa kuulon alenema on vähän samanlaista. Kyllä ihminen sopeutuu ja tottuu.

Vierailija
26/26 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mietitään asiaa laitammeko 3-vuotiaalle tytöllemme kuulokojeen vai ei. Toisessa korvassa kuulo on normaali ja toisessa on lievän ja keskivaikean kuulovamman rajoilla. Aikaisin on oppinut puhumaan. Ensimmäiset sanat jo 11kk: n iässä. Ja arjessa emme ole itse hoksanneet ollenkaan asiaa. Se tuli ilmi siinä, kun korviin oltiin laittamassa putkia. Niin siihen korvaan ei voinutkaan laittaa, kun välikorva ei ole normaalirakenteinen. Tärykalvo on Välikorvan takaseinämässä kiinni. Mutta pientä liikettä siinä kuitenkin on. 

Tuli mieleen, että onko tuon ikäiselle tehty kuulotutkimus luotettava? jos seuraisimme vielä tilannetta..

Vaikeaa.. ja kun olimme Foniatrian päiväyksikössä. Siellä eräällä pikkutytöllä oli molemmissa korvissa koje, niin ei se antanut niitä pitää vaan koko ajan repi pois. Antaisiko tyttömme pitää kojetta. Ja hän on kyllä hyvin pärjännyt tähänkin asti tuollaisen kuulonsa kanssa.