Miksi liikennevaloissa auto vapaalle? Miksei vaan kytkin pohjassa?
Potuttaa nämä vapailijat, jotka sitten vihreällä survovat vaihdetta silmään kuluttaen kallista valoaikaa. Kruununa ne jotka vielä käsijarrunkin kanssa pelaavat. Miksei vaan olla kytkinpohjassa. Pelätään sen kuluvan?
Kommentit (143)
Jalka väsyy kytkimellä, jos on pitkät liikennevalot.
Jalka väsyy kytkimellä, jos on pitkät liikennevalot.
Jalka väsyy kytkimellä, jos on pitkät liikennevalot.
Jalka väsyy kytkimellä, jos on pitkät liikennevalot.
Olisi sen jo kerrasta voinut uskoa...
Polvii tulee kipeäksi jos paljon istuskelee autossa ja pitelee kytkintä pohjassa. Vaihdan vapaalle jos alkaa polvessa tuntumaan, en käytä käsijarrua kylläkään enkä jää ähräilemään tai survomaan mitään..
MInä pidän jalkaa jarrulla. Meidän autossa ei ole kytkintä :-)
painelaakeri kuluu turhaan pitkissä stopeissa, eikä siinä sen pidempään kestä jos ei ole aivan tumppu kuski. ja väsyyhän se jalkakin.
Sorry, lähetin viestin vain kerran, mutta se monistui jostain syystä...
Bensaa kuluu kun ollaan kytkimellä, vapaalle vaihdettaessa ei kuluta. Eihän sitä kerralla paljoa mene, mutta jos on joka liikennevaloissa tapana ja aina auton seistessä käynnissä tapana pitää kytkintä pohjassa, niin äkkiä ne pientkin purot kasvaa joeksi.
No ei mulla ainakaan kestä kauaa vaihteen päälle laitto. Seuraan risteävien valoja ja tuikkaan vaihteen silmään siinä vaiheessa, kun heille tulee punaiset. Tosin siinä on se "riski" että minulle ei-tutussa risteyksesä pääseekin jotkin vasemmalle kääntyjät vielä ennen minua, niinpä se vaihde on tullut tuikattua ihan turhan aikaisin silmään.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 16:14"]
Bensaa kuluu kun ollaan kytkimellä, vapaalle vaihdettaessa ei kuluta. Eihän sitä kerralla paljoa mene, mutta jos on joka liikennevaloissa tapana ja aina auton seistessä käynnissä tapana pitää kytkintä pohjassa, niin äkkiä ne pientkin purot kasvaa joeksi.
[/quote]
Kyllä sitä bensaa kuluu vapaallakin. Ainoastaan moottorijarrutuksessa ei mene. Tai ehkä mulla on liian vanha auto. Juuri tänään katsoin paikoillani (ruuhka) kulutusta.. 0.6L/h näytti sekä kytkin pohjassa että vapaalla.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 16:17"]
Kyllä sitä bensaa kuluu vapaallakin. Ainoastaan moottorijarrutuksessa ei mene. Tai ehkä mulla on liian vanha auto. Juuri tänään katsoin paikoillani (ruuhka) kulutusta.. 0.6L/h näytti sekä kytkin pohjassa että vapaalla.
[/quote]
No minkä vuoden auto on ja millä tekniikalla? Toki sitä vapaallakin kuluu jonkun verran, mutta silloin on jouotkäyntimoottori päällä, joka syö huomattamasti vähemmän. Kytkimellä oltaessa auto on koko ajan ns. valmiustilassa lähtemään liikenteeseen, jolloin bensansyöttö varsinaiseen moottoriin on koko ajan käynnissä.
Olen ollut siinä käsityksessä että kytkin tosiaan kuluu, tiedä sitten.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 16:17"]
Kyllä sitä bensaa kuluu vapaallakin. Ainoastaan moottorijarrutuksessa ei mene. Tai ehkä mulla on liian vanha auto. Juuri tänään katsoin paikoillani (ruuhka) kulutusta.. 0.6L/h näytti sekä kytkin pohjassa että vapaalla.
[/quote]
No minkä vuoden auto on ja millä tekniikalla? Toki sitä vapaallakin kuluu jonkun verran, mutta silloin on jouotkäyntimoottori päällä, joka syö huomattamasti vähemmän. Kytkimellä oltaessa auto on koko ajan ns. valmiustilassa lähtemään liikenteeseen, jolloin bensansyöttö varsinaiseen moottoriin on koko ajan käynnissä.
[/quote]
-02. En ole uudempien autojen systeemeihin tutustunut enempää (joissakinhan auto sammuu automaattisesti) Mutta omassa autossa sama kulutus kytkin tai vapaa. Moottorijarrutuksessa toki kulutus 0.0
Ei ongelmia. Autossani on stop&start. Ja seuraan liikennettä ja liikkennevaloja. Ennakointia.
Kytkin kuluu paljon nopeammin rikki, jos sitä pitää aina valoissa pohjassa.
Rikkaat AV maammat säästele kytkintä ja bensaa....
Jalka väsyy kytkimellä, jos on pitkät liikennevalot.