Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Smoothien tekemisestä meteli

Vierailija
05.10.2013 |

Aamulla sitten intouduin tekemään smoothieita aamupalaksi. Muuten hyvä, mutta ainakin meillä tuosta laitteesta tulee ihan kamala meteli! Olin tyystin unohtanut sen, kun monitoimikone on lojunut käyttämättä jo ainakin pari vuotta....

Suosituksia, millä laitteella ei herättäisi koko taloa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erillinen smoothiesekoitin on tosi kätsy. Hommasin, vaikka on tehosekoitin ja sauvasekoitinkin olemassa. Ääntä lähtee toki siitäkin (lyhyen aikaa) mutta ei tarvi pestä niitä hankalia tehosekoittimen lasikannuja, irrotella teriä ym. erikseen. Ainekset pulloon, teräkorkki päälle, pullo ylösalasin koneosaan kiinni ja virta päälle. Surrauksen jälkeen pullo irti, terä pesukoneeseen ja pullon kansi kiinni, valmista tuli. Katso esim. OBH Nordica smoothiekone.  

Vierailija
2/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän kaikkia meluisia sähköhärveleitä kodinhoitohuoneessa toisessa päässä taloa. Muuten kyllä koko talo raikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki blenderin pesemiseen: laita pohjalle käsitiskiainetta ja vettä ja käynnistä kone. Anna pyöriä hetki, kaada neste pois ja huuhtele pariin kertaan. Ei tarvi irroitella teriä!

Vierailija
4/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bamix murskaa jäisetkin marjat.

Vierailija
5/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan noita siksi, että se lasinen sekoituskulho on pirun raskas ja kömpelö. Etsinnässä olis laite jossa kevyt kulho ja hiljanen ääni. (siis tehosekoitin)

Vierailija
6/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 16:20"]

Bamix murskaa jäisetkin marjat.

[/quote]

Mulla on Stollar. Voin kyllä vilpittömästi sanoa, että ehdottomasti paras mihin oon törmänny. Kevyt ja hiljanen. Tossa linkki, mutta halvemmallaki löytyy. jos jaksaa googlata.

http://www.keittiovaline.fi/Stollar-Tehosekoitin

Vierailija
7/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan marjat hetkeksi sulatukselle mikroon ja sit sauvasekoittimella

Vierailija
8/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee valmiiksi illalla?

Vierailija
9/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 16:40"]

Tee valmiiksi illalla?

[/quote]

Hyi, se olisi aamulla jo ihan elttaantunutta. Meteliä tosiaan tulee, kun "törrää" (kuten meillä 5v sanoo) jäisiä marjoja jne. Siitä syystä en itse aamuisin smoothieta tee :/

Vierailija
10/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee valmiiksi illalla?

[/quote]

Juu rakenne menee pilalle. Sitä paitsi mitens ne vitamiinit. 

Vierailija
11/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 16:46"]

Tee valmiiksi illalla?

[/quote]

Juu rakenne menee pilalle. Sitä paitsi mitens ne vitamiinit. 

[/quote]

Kai ne vitamiinit siellä joukossa yön yli pysyy? Mihis ne häviäisi?

Vierailija
12/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauvasekoitinkin kyllä pystyy jäisiin marjoihin mutta meteli on kauhea.. Marjoja voi sulattaa hetken mikrossa että ivat kohmeisia niin menee kevyesti soseeksi ja rakenne säilyy silti.

Vierailija
13/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen smoothien illalla valmiiksi ja säilytän yön jääkaapissa, koska en jaksa aamulla pilkkoa, kuoria ja kuunnella sitä jumalatonta jyrinää. En ole huomannut mitään eltaantumista. Ainoastaan ulkonäkö (väri) kärsii vähän tuosta säilytyksestä. Minusta jääkaappikylmä smoothie maistuu paremmalta kuin vastatehty huoneenlämpöinen. Jos joku vitamiini ei kestä hajoamatta yön yli jääkaapissa, se jää sitten saamatta. Suurin osa kasvisten terveyteen vaikuttavista ainesosista kuten kuiduista tuskin häviää minnekään.

Vierailija
14/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smoothiessa pitäisi aina olla joko jäitä tai jäisiä marjoja, jotta se on todella kylmää. Ei missään nimessä pelkkiä huoneenlämpöisiä aineksi. Tästä syystä sitä ei myöskään voi säilytellä yön yli. Kamala ajatuskin, esim. omena ja banaanihan menevät ihan pilalle.

Vierailija
15/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 17:08"]

Smoothiessa pitäisi aina olla joko jäitä tai jäisiä marjoja, jotta se on todella kylmää. Ei missään nimessä pelkkiä huoneenlämpöisiä aineksi. Tästä syystä sitä ei myöskään voi säilytellä yön yli. Kamala ajatuskin, esim. omena ja banaanihan menevät ihan pilalle.

[/quote]

Laitan jäisiä marjoja, mutten ehkä sitten tarpeeksi, kun ihan huoneenlämpöistä se on. Olen "voinut" smoothieta säilytellä yön yli ihan hyvin. Kerrotko ihan konkreettisesti siitä pilaantumisprosessista? Ovatko vauvojen purkkihedelmämössötkin pilalla? Jos mössää banaania ja laittaa sen jääkaappiin, meneekö se pilalle, vai tapahtuuko tämä vain, jos sitä sekoittaa muihin aineisiin? Jos pilkkoo hedelmäsalaatin ainekset ja laittaa ne yöksi jääkaappiin menevätkö ne pilalle? Vai pilaantuvatko ne ainoastaan, jos ne muussaa heinojakoisiksi?

Vierailija
16/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 17:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 17:08"]

[/quote]

Laitan jäisiä marjoja, mutten ehkä sitten tarpeeksi, kun ihan huoneenlämpöistä se on. Olen "voinut" smoothieta säilytellä yön yli ihan hyvin. Kerrotko ihan konkreettisesti siitä pilaantumisprosessista? Ovatko vauvojen purkkihedelmämössötkin pilalla? Jos mössää banaania ja laittaa sen jääkaappiin, meneekö se pilalle, vai tapahtuuko tämä vain, jos sitä sekoittaa muihin aineisiin? Jos pilkkoo hedelmäsalaatin ainekset ja laittaa ne yöksi jääkaappiin menevätkö ne pilalle? Vai pilaantuvatko ne ainoastaan, jos ne muussaa heinojakoisiksi?

[/quote]

Smnoothieenhan laitetaan usein jäitäkin... No mieti nyt itsekin miltä näyttää kuorittu omena tai banaani oltuaan tekemisissä ilman kanssa -ne tummuu. Kyllä minusta siinä menee koko smoothien idea pilalle, jos se seisoo yön yli.

Vierailija
17/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 17:23"]

Smnoothieenhan laitetaan usein jäitäkin... No mieti nyt itsekin miltä näyttää kuorittu omena tai banaani oltuaan tekemisissä ilman kanssa -ne tummuu. Kyllä minusta siinä menee koko smoothien idea pilalle, jos se seisoo yön yli.

[/quote]

Minä en kyllä näe tummumista muuna kuin esteettisenä haittana. Sanoinkin, että väri kärsii, mutta maku mielestäni ei. Tiedän, että ainakin C-vitamiini varmaan hapettuu tuon säilytyksen aikana, mutta kasviksissa on monia muitakin terveyteen vaikuttavia ainesosia kuin vitamiinit. Kyllä minusta siinä menee koko aamu pilalle, jos sitä smoothieta joutuu alusta asti vääntämään. Ja ainakin minulla jää sitten se suositeltu puoli kiloa todella vajaaksi.

Vierailija
18/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eristä se

Vierailija
19/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sauvasekoitin, mun braun on ainakin todella hiljainen

Vierailija
20/21 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sauvasekoitin on hyvä, mutta sitten pitää odottaa että marjat on sulanu. Ite oon käyttäny blenderiä vessassa :D vauva saa muuten kauheen slaagin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi