Asunto ei mene kaupaksi - mitä tehdä?
Asuntomme on ollut myynnissä noin kuukauden. Olemme pitäneet muutaman näytön, jokaisessa on ollut vain yksi kävijä ja yhtään tarjousta ei ole saatu. Vaikuttaa hyvin hiljaiselta: näytöllä kävijätkin ovat liikkeellä rauhallisin mielin, ei minkäänlaista kiirettä.
Mietitään nyt, mitä tehtäisiin:
- Lasketaan hintaa -> Saattaisi tuoda lisää kävijöitä, mutta tästä ei takeita. Hinta on jo alueella myytäviin muihin asuntoihin verrattuna kohtuullinen, edullisempi.
- Annetaan asunto välittäjälle -> Samat ilmoittelukanavat, epäilen että ei toisi lisää kävijöitä. Mutta ehkä niitä harvoja kävijöitä saisi paremmin houkuteltua jättämään tarjouksen, osa ostajista haluaa ostaa välittäjältä.
- Otetaan asunto pois myynnistä ja odotetaan esim. vuoden alkuun, jos tilanne silloin olisi parempi.
- Laitetaan suosiolla asunto vuokralle.
Asunnon myyntiin ei ole pakottavaa taloudellista syytä. Uusi valmistuu jouluksi, muuton jälkeen selvitään kyllä lainoista, mutta eihän tätä turhaan viitsisi pitää. Harmillista, että on näin hiljaista... Suhtautuisimme hyvin avoimesti mihin tahansa tarjoukseen, jos joku uskaltautuisi yrittämään :-/
Kommentit (108)
Myyntiajat ovat pidentyneet. Olen myynyt kerran asunnon itse ja nyt keväällä yritimme itse ja lopulta jouduimme antamaan välittäjälle. Sanoisin että tässä markkinassa hinnalla on erittäin iso merkitys. Esim. meillä oli tarjontaan nähden vertailukelpoinen hintapyyntö ekalla välittäjällä, joka ei saanut yhtään tarjousta sisään. Tuli vähän hätä jo tilanteestamme johtuen, ja vaihdoimme parempaan välittäjään ja pudotimme kympin hintaa. Sillä meni, pyyntihinnalla siis. Miksi kukaan ei aiemmin tarjonnut kymppiä vähempää?
Nyt kun on hiljaiset ajat, suurin virhe on ajatella että kyllä ihmiset tarjoaa sitten pienempää hintaa vaikka pyyntö olisikin ihan pikkuisen yläkanttiin. Näin ajattelin itsekin ja homma toimii silloin kun asunnot liikkuvat. Hinnalla erotutaan tässä matasuhdanteessa, ja mitä useampi kiinnostuu, sitä paremmat mahdollisuudet on saada pyynti tai jopa yli. Oikea hinta pakottaa ostajat nopeaan ratkaisuun. Jos hinnassa on ilmaa, kenelläkään ei ole painetta tehdä tarjousta. Ja kun vertaat hintoja muihin myynnissä oleviin, niin ota huomioon että ne eivät ole menneet kaupaksi sillä hinnalla mitä niistä pyydetään.
Tilanteenne on erilainen kuin meillä, voitte hyvin odotella ja pitää kiinni hinnasta. Meillä oli kusinen paikka ja jouduimme myymään haluamaamme hintaa alhaisemmalla, vaikka lopputulos oli ihan kohtuullinen kuitenkin.
Opettavainen myyntiprosessi oli ja opin välittäjistä kyllä paljon. Tota duunia voi tehdä niin monella otteella.
Tosi hyvä kuulla kokemuksia ja kommentteja! Kiitos kaikille! t. ap
Kyllä ne vaan välittäjän kautta jostain kummasta syystä menee paremmin kaupaksi. Laitatte välittäjälle myyntiin ja hintaan palkkion verran lisää, jos hinta on kohdillaan niin menee täten paremmin kaupaksi kuin itse myydessä.
Itse kun myy omaa asuntoa, voi omistaja kuvitella täällä on ihan siistiä ja totuus on aivan toinen. Tunnetko ketään jolla on kaunis koti ? Siistit pinnat ja muutenkin kaunista. Pyydä hänet kylään, sano että otat kaikki vinkit vastaan.
Olen ostanut 7 asuntoa ja ikinä en ole ostanut ilman välittäjää. 99 % itse myyjät ovat olleet aika itseään täynnä, tämä on oikea hinta asunnosta ja menee kohta kaupaksi, eivät tiedä yleisiä asioita, esim autotallin jonoa, lähikouluja vaikka itse asuu siinä. Kokemuksesta en enää mene niiden näyttöihinkään.
Tammikuussa, kyllä, aina myynti pompsahtaa korkeammalle, mutta jos teillä on jo toinen asunto ostettu, en kyllä todellakaan pitäisi mitään taukoa.
piha kuntoon, jotain pintakorjausta keittiöön ja lisää roinaa pois näkyvistä. Esim kaappeihin voi ostaa valkoista tarraa kaapinovien päälle, jolloin yleisilme raikastuu paljon, laattoja voi maalata. N 100 eurolla saat päivitettyä tosi paljon keittiötä.
Itse olen myös törmännyt näihin pullan paistajiin ja olen ajatellut ihan samaa asiaa, mitä tuoksua täällä peitellään.
Joka kerta kun Hesarissa lukee yt-neuvotteluista, aina asunnon myyminen vaikeutuu entisestään.
Hei. Yksi asia minkä olen oppinut Kiinteistö-Kaisan ohjelmaa katsoessa on se, että myynti-ilmoitukseen pitää todella satsata. Ilmoitus pitää tavallaan olla "suunnattu" oikealle kohderyhmälle eli otsikkoteksti kuvaamaan taloanne sopivasti, esim. "kiva talo pienelle perheelle". Lisäksi myynti-ilmoituksen kuvat netissä pitää olla hyvät, eikä mitään suttuista pimeää nurkkakuvaa. Turha kuvata sängynpeittoa, kun pitäisi näkyä makuuhuonene komerot. Kunnon kuvat, missä näkyy keittiön kaapit, saunan ja pesuhuoneen kalusteet jne. Ammattilaiset näyttävät kovasti käyttävän laajakulma-asetuksia, joka kuitenkin mielestäni vääristä huoneiden kokoa.
Neuvoisin, että etsit mallia ja vinkkejä teidän talon myynti-ilmoon oikotien tai etuoven myynti-ilmoituksista.
Siis oliko ap:llä myynnissä kokonainen talo vaiko kerrostaloasunto? Mistäpäin Suomea? Totuushan on se, että asuntokauppa takkuaa todella pahasti. Vikaa ei välttämättä ole myytävässä tavarassa, vaan ostajat ovat vaan kaikonneet yleisen taloudellisen tilanteen takia.
Kerran itsekkin epäilin yhden omakotitalon olleen hometalo.Ovet ja ikkunat kaikki auki ja huomasin eteisessä koiran talutushihnat sun muut.Laittoi kummastuttamaan kova tuuletus,kun ei edes koira haissut talossa.Kovasti oltiin tuuletettu.
Ap myy rivitaloasuntoa pk-seudulla. Myynti-ilmoitus on muuten kunnossa, mutta kuvina ei ole noita laajakulmaotoksia. Itse en ostajana pitänyt laajakulmakuvista juuri sen vuoksi, että vääristävät. Ehkä ne kuitenkin myyvät paremmin, valtaosalle.
Vaikka uusi asunto on ostettuna niin tauon pitäminen ei sinänsä ole ongelma, koska myytävä asunto on velaton eikä ole mikään paniikkitilanne. Tauko tuntuu sikäli järkevältä, että ostajia tuntuu todella olevan heikosti liikkeellä. Parin kuukauden kuluttua tilanne voi olla toinen. Mutta ehkä vielä muutama viikko odotellaan kuitenkin ja pidetään taukoa sitten, jollei mitään ole tapahtunut.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 13:58"]
Ap myy rivitaloasuntoa pk-seudulla. Myynti-ilmoitus on muuten kunnossa, mutta kuvina ei ole noita laajakulmaotoksia. Itse en ostajana pitänyt laajakulmakuvista juuri sen vuoksi, että vääristävät. Ehkä ne kuitenkin myyvät paremmin, valtaosalle.
Vaikka uusi asunto on ostettuna niin tauon pitäminen ei sinänsä ole ongelma, koska myytävä asunto on velaton eikä ole mikään paniikkitilanne. Tauko tuntuu sikäli järkevältä, että ostajia tuntuu todella olevan heikosti liikkeellä. Parin kuukauden kuluttua tilanne voi olla toinen. Mutta ehkä vielä muutama viikko odotellaan kuitenkin ja pidetään taukoa sitten, jollei mitään ole tapahtunut.
[/quote]
kenen mielestä asunto on kunnossa ja ilmoitus hyvä ? Sinun ja kenen muu ?
Aina kannattaa käyttää muiden ihmisten mielipiteitä näissä asioissa. Kun omistaja myy, siihen tulee aina se omistusarvo, esim kuvissa voi keskellä olla perintökaappi sen sijaan että olisi hyvä kuva keittiöstä, joka jää asuntoon, sen perintökaapin sijasta.
Itse en missään nimessä pitäisi taukoa myynnissä. Kun uusi asunto valmistuu, viettekö kaikki huonekalut mukananne ?
Tuttavani on kiinteistövälittäjä ja vähän aikaa hänellä oli oma firma. Hänen yksi palvelu oli asunnon tyhjentäminen ja stailaaminen, esim tämä kävi hyvin kuolinpesille. Piti huolen asunnon tyhjentämisen jälkeen että asuntoon jäi vaatteita, postia, hammasharja jne. Vuosikymmenen kokemuksella sanoi asuttu asunto menee aina paremmin kaupaksi kuin tyhjä. Ja jos asunto on asumaton, ilman muuta haluaisin tingata hinnasta mahdollisimman paljon ja kun omistaja itse myy, se on hankalampaa. Välittäjälle kehtaa sanoa minkä summan tahansa, asunnon omistajalle ei niinkään.
Meillä on ollut jo 4 kk asunto myynnissä, eikä yhtään tarjousta. Ensin välittäjällä, nyt myydään itse. Hintaa laskettiin 9000 euroa. Aiemmin tältä alueelta ja tästä kiinteistöstä on mennyt asunnot kaupaksi alle kuukaudessa, mutta nyt on selvästi talouden taantuma alkanut vaikuttaa. Veikkaan, että Suomessa on jonkinlainen asuntojen hintakupla, joka poksahtaa kohta. Ehkä 15-20 % sulaa hinnoista pois, isoista asunnoista vielä enemmän.
Meillä ei onneksi ole mitään kiirettä muuttaa pois, ollaan jätetty ehdollinen tarjous omakotitalosta. Jos ei mene tämä kaupaksi, niin en usko, että sillä okt:n myyjälläkään yhtään enempää kysyntää on tällä hetkellä.
Jos kuitenkin päädyt jossain vaiheessa kutsumaan välittäjiä kylään niin ota ainakin Family Ahlbäck lkv, kun kerran pk-seudulla myyt. Kontrasti isojen firmojen välittäjiin on melkoinen. Toki jokainen välitttäjä on yksilö, mutta isojen firmojen toimintatavat sanelevat reunaehdot työntekijöilleen ja kyseinen pieni perhefirma todella osaa hommansa. Kymmenkunta välittäjää olen vuosien varrella kotiini päästänyt ja monenlaista nähnyt. Tulosta tekeviä välittäjiä on ollut joukossa, samoin surkimuksia, mutta paras palvelu on selvästi ollut tuolla Ahlbäckillä.
jos asunto on siisti ja kaikki on kunnossa, kyllä se silloin menee kaupaksi. Vaikka on hiljaista, aina asuntoja myydään.
eli asunto on luultavasti liian kallis.
Onko sinun ilmoituksessa maininta siitä, milloin asunto vapautuu? Jos on, ottaisin sen pois näkyvistä.
Missä sulla on ollut myynti-ilmolitukset? Onko vaan netissä vai kannattaisiko laittaa vaikkapa paikalliseen ilmaisjakelulehteen? Onko käytössä sekä etuovi että oikotie?
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 14:19"]
Onko sinun ilmoituksessa maininta siitä, milloin asunto vapautuu? Jos on, ottaisin sen pois näkyvistä.
Missä sulla on ollut myynti-ilmolitukset? Onko vaan netissä vai kannattaisiko laittaa vaikkapa paikalliseen ilmaisjakelulehteen? Onko käytössä sekä etuovi että oikotie?
[/quote]
ei ainakaan ilmaisjakelulehteen. Hesarikin on ihan mennyttä, tänä päivänä kaikki asunnot katsotaan netistä. Hesari on hukkaan mennyttä rahaa
Juu ei Hesariin missään nimessä ilmoituksia. Ehdottomasti nettiin. En itse tiedä, kuinka paljon netti-ilmoituksen pitäminen noilla tietyillä sivustoilla maksaa, mutta jos se ei ole kohtuuttoman kallista, pitäisin kyllä siellä ap:n tapauksessa ilmoitusta jatkuvasti.
Siellä oleva karttapalvelu on muuten helkutin näppärä, eli kun klikkaat karttaa auki etsimäsi asuinalueen kohdalta, näet heti kaikki siellä päin myynnissä olevat asunnot. Itse tulee harrastettua tota siksi, että pysyisin kärryillä, millaisilla hintapyynnöillä meidän alueella myydään asuntoja.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:11"]
Kiinteistönvälitysala vetää puoleensa onnenonkijoita ja kokeilijoita, koska alalle ei ole erityisiä pätevyysvaatimuksia, riittää vain halu ja tahto ryhtyä myyntiedustajaksi, siksi myyjien kirjo ja osaaminen on vaihtelevaa.
Hyvän välittäjän valitseminen on vaikeaa. Lähtökohdaksi kannattaa ottaa turvallisuus ja luotettevuus, ammattitaito ja osaaminen, onhan kyseessä merkittävä oikeustoimi. Miten hyvyyttä voi arvioida?
Hyvä mittari on valita välittäjäksi kouluttautunut henkilö. Mitä parempi koulutus on, niin yleensä sitä enemmän se osoittaa kokemusta, sitoutuneisuutta ja alalla menestymistä.
Eteenpäin pyrkivä myyjä yleensä haluaa lisätä osaamistaan ja ammattitaitoaan opiskelemalla. Alan tutkintoja järjestyksessä ovat (suluissa tittelit):
KED= kiinteistöalan koulutus ja tutkinto (esim: myyjä/myyntiedustaja, KED)
KiaT=kiinteistönvälitysalan ammattitutkinto (esim: myyjä/myyntiedustaja, KiaT)
LVV=Laillistettu vuokravälittäjä (esim. myyjä/myyntiedustaja, LVV)
LKV= Laillistettu kiinteistönvälittäjä (esim. Kiinteistönvälittäjä, LKV, LVV)
Kiinteistönvälittäjä (LKV) titteliä saa käyttää vain Keskuskauppakamarin LKV-välityskokeen suorittanut henkilö. LKV tutkinto sisältää myös LVV-kokeen.
YKV= Ylempi kiinteistönvälittäjän koulutus ja tutkinto on kiinteistönvälitysalan korkein tutkinto on (vastaa entistä Diplomivälittäjän ja KJK= Kiinteistönvälittäjän jatkotutkintoa. (Esim. Ylempi kiinteistönvälittäjä YKV, kiinteistönvälittäjä, LKV, LVV)
Laatukoulutus= Suomen kiinteistönvälittäjäliiton jäsenyritysten on mahdollista käydä lisäksi ratifioitu laatukoulutus. Laatukoulutuksen käynyt yritys saa käyttää Laatuyritys –merkintää ja Laatuvälittäjä –titteliä. Koulutus varmistaa seuraavat arvot; osaaminen, ammattitaito, luotettavuus, laatu, sitoutuminen.
Näitä tarkastelemalla ja googlettamalla pääset varmasti valinnassasi hyvin eteenpäin ja löydät oikean henkilön! Sitten vaan kutsut asuntoarvioon ja valitset näistä sinulle sopivimman. Kaikki antavat varmasti hyvän välitystarjouksen.
[/quote]
Joku säädös pitäisi olla, että vähintään lkv saa myydä asuntoja. Kyse on kuitenkin isoista rahoista, eikä makkaramyyjät hallitse työtänsä, kun palveluun kuuluuu muukin kuin sinapilla vai ilman kyssäri. Kyllä asunnon ostaja valitsee uukäännöksen.
Jos myynnillä on kiire, eikä ole itselle rahasta niin väliä niin pudottaa hintaa vaikka 5-7 tonnilla. Jotkut ihmiset ostavat kyllä vaikkapa sitä varten, että remontoivat pikkuisen ja myyvät eteenpäin kalliimmalla. Näitä haukkoja on paljon. Se on monille tapa selvitä.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:44"]
Jos myynnillä on kiire, eikä ole itselle rahasta niin väliä niin pudottaa hintaa vaikka 5-7 tonnilla. Jotkut ihmiset ostavat kyllä vaikkapa sitä varten, että remontoivat pikkuisen ja myyvät eteenpäin kalliimmalla. Näitä haukkoja on paljon. Se on monille tapa selvitä.
[/quote]
Hinnanalennus houkuttelee uusia asiakkaita, kohteen kerran nähneitä ei niinkään. Ottakaa kaikki tarjoukset vastaan avomielin, tarjouksetkin kun elää puolin ja toisin. Ja myykää itse.
Ikivanha ketju, mutta tällainen juniori, täysin outsideri kiinteistöasioissa haluaa vähän päteä; eli jos asunto ei mene kaupaksi niin mitä nyt noita netti-ilmoituksia olen selaillut, niin siihen on aina ollut täysin ymmärrettävä syy: surkea sisustus, joka antaa masentavan vaikutelman asunnosta.
Surkea sijainti. En muista tiedä, mutta itse en ikimaailmassa ostaisi edes halpaa asuntoa vaikkapa Kontulasta. Tai jostain vastaavasta.
Ja pahin: kosteus ja/tai home.
Kyllä hyvät asunnot menevät kaupaksi, terveisin amatööri.
Ottakaa välittäjä ja laittakaa se piha kuntoon. Eli leikatkaa nurmikko, niittäkää pöheiköt.