Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunto ei mene kaupaksi - mitä tehdä?

Vierailija
05.10.2013 |

Asuntomme on ollut myynnissä noin kuukauden. Olemme pitäneet muutaman näytön, jokaisessa on ollut vain yksi kävijä ja yhtään tarjousta ei ole saatu. Vaikuttaa hyvin hiljaiselta: näytöllä kävijätkin ovat liikkeellä rauhallisin mielin, ei minkäänlaista kiirettä.

Mietitään nyt, mitä tehtäisiin: 

- Lasketaan hintaa -> Saattaisi tuoda lisää kävijöitä, mutta tästä ei takeita. Hinta on jo alueella myytäviin muihin asuntoihin verrattuna kohtuullinen, edullisempi.

- Annetaan asunto välittäjälle -> Samat ilmoittelukanavat, epäilen että ei toisi lisää kävijöitä. Mutta ehkä niitä harvoja kävijöitä saisi paremmin houkuteltua jättämään tarjouksen, osa ostajista haluaa ostaa välittäjältä.

- Otetaan asunto pois myynnistä ja odotetaan esim. vuoden alkuun, jos tilanne silloin olisi parempi.

- Laitetaan suosiolla asunto vuokralle.

Asunnon myyntiin ei ole pakottavaa taloudellista syytä. Uusi valmistuu jouluksi, muuton jälkeen selvitään kyllä lainoista, mutta eihän tätä turhaan viitsisi pitää. Harmillista, että on näin hiljaista... Suhtautuisimme hyvin avoimesti mihin tahansa tarjoukseen, jos joku uskaltautuisi yrittämään :-/

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samat säännöt ja lait koskevat, osti välittäjän kautta tai suoraan omistajalta. On hölmöä kuvitella, että välittäjältä hankittuna olisi jotenkin enemmän vastuita. Osakekauppa on niin yksinkertaista ja helppoa, ettei siinä tosiaankaan kannata välittäjää käyttää, jos kohde on kohtuullinen,.

Kiinteistöä en itse myisi.

Vierailija
62/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 kk on ihan kohtuullinen aika :) Onnea teille! Meillä kävi samoin: saimme juuri välittäjän palkkion verran alle pyynnin ja olimme tyytyväisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myytiin asunto 3 kk:ssa, mihin olin tyytyväinen. Positiivisesti ajateltiin koko ajan, että kyllä sieltä ostaja jossain vaiheessa tulee.

Vierailija
64/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintaa pitää laskea reilusti. Jos asunto ei mene kaupaksi, niin yleisin syy siihen on, että se on rakennettu väärällä vuosikymmellä tai ruma. Varsinkaan 60-70 -luvulla rakennettuja asuntoja on vaikea saada myydyksi. Ruma ja laho on pahin yhdistelmä.

Vierailija
65/108 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreena asunnonvaihtajana suosittelisin välittäjää. Me käytiin katsomassa ainoastaan yhtä asuntoa, jota omistaja myi itse, ja oli stressaava kokemus. Kyllä ne itse myytävät hitaammin kaupaksi menevät.

Itse saimme myytyä meidän kolmion kolmessa viikossa. Otimme pienehkön välitysfirman. Sit tämmöisiä lisäneuvoja:
Teimme pientä pintaremppaa eli lähinnä paikkasimme muutamia koloja seinissä ja maalasimme (valkoisella). Maalasimme ruman kylppärin katon. Sit raivasimme TODELLA PALJON rojua pois ja tosiaan mm. tauluja seiniltä veks, tilpehööri pois, turhat huonekalut pois... Todellakin jätimme minimalistisen sisustuksen. Sit pientä stailausta erityisesti kylppärissä ja keittiössä - naiset kiinnittää niihin huomiota, ja niiden remontointi on työlästä joten ne kannattaa muokata mahdollisimman siistiksi tai ainakin sen näköiseksi, että helposti remontoitavissa. Sit perinteiset pari kukkakimppua olkkariin ja ruokapöytään.

Mut kuulostaa siltä, että te tarvitsette näyttöihin volyymia ja siinä ei oikein voi auttaa kuin välittäjä koska monet tosiaan karsastaa omistajan itse myymiä asuntoja.

Vierailija
66/108 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosittelen itse myymistä. Meillä on molemmilla asunnot myynnissä. Mä myin itse 3 kk:ssa, mikä on ihan normi aika täälläpäin. Kyseessä 4h:n perheasunto. Miehen asunnossa on välittäjä, kuvat huonompia kuin minun ottamani ja myynti laahaa. Olenkin kehottanut miestä vaihtamaan väälittäjää tai ottamaan itsemyyntiin. Tuohon kohteeseen pitää olla reippaampi myyjä.

Vierailija
67/108 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myynti kesti 8 kk, hintaa laskettiin kertaalleen vähän. 

Vierailija
68/108 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 17:23"]

Hintaa vähän alemmaksi. Suurin osa taloista aivan ylihintaisia.

[/quote]

Tässäpä koko juttu pähkinänkuoressa. Kun sillä talonmyynnillä pitäisi päästä reilusti rikastumaan eikä vain  "päästä siitä eroon", niin myyntiajat pitenevät huimasti. Kukaan ei halua myöntää, että ajat ovat kovat eikä ole myyjän markkinoita. Kärsikööt sitten myymättä sitä "ihanaa meidän kotia", kun eivät tajua elämän realiteetteja. :)

Vierailija
69/108 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki menee kaupaksi kun hinta on oikea, siitähän se on kiinni. Ei siihen välittäjää väliin tarvita häärimään ja ottamaan muhkeaa palkkiota! Me olemme itse myyneet monta omaa huoneistoa ja talon, ei se ole vaikeaa.Nykytalomme ostettiin myös omistajalta suoraan. Istuimme saman pöydän ääreen ja vietimme siinä noin kahdeksan tuntia käyden myyntineuvotteluja, saimme sovittua hyvän hinnan joka tyydytti niin meitä kuin myyjää. Ei kukaan välittäjä olisi siihen sellaista aikaa käyttänyt.

Vierailija
70/108 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin itse taloa vuoden etsineenä: hinta ratkaisee aika paljon. Ja ostan kyllä tuhat kertaa mieluummin talom itse omistajalta pienemmällä hinnalla kuin välittäjältä kalliimmalla hinnalla. En luota välittäjiin pätkääkään.

Meillä ei ole mitään kiirettä hankinnan suhteen. Kiinteistökaupoissa emme hätäile.

Vierailija
71/108 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä ne vaan välittäjän kautta jostain kummasta syystä menee paremmin kaupaksi."

Yksi "kumma syy" on se, että välittäjän kautta tehtyy kauppaan sovelletaan kuluttajansuojalainsäädäntöä, itse tehtyyn kauppaan tietääkseni ei.

Lisäksi välittäjän pitäisi pystyä heti alkuun määrittelemään realistinen hintataso. Tämä merkitseen tällä hetkellä sitä, että esim. 2-3 vuotta sitten ostetusta asunnosta ei välttämättä saa "omiaan pois" ja se voi olla monelle myyjälle kova paikka.

Vierailija
72/108 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vasta kuukauden ollut myynnissä?

En ihan vielä tekisi yhtään mitään muutosta, hinnasta ehkä nippaisisin vähän pois, mutta vain vähän.

Vierailija
73/108 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntiä edistäviä tekijöitä:

-siivotkaa asunto perusteellisesti

-jos se on kalustettu, viekää kaikki ylimääräinen kama pois

-pyrkikää hieman stailaamaan: kukkia, kynttilötä, hyvää tuoksua, kauniita tyynyjä ja verhoja (katsokaa, että verhot eivät roiku kuin rätit) ym.

-ottakaa selvää, millä hinnalla kyseisellä alueella toteutuneet asuntokaupat on tehty; laskekaa tarvittaessa hintaa

-jos ei vieläkään mene, ottakaa yhteys välittäjään

-kuukausi myynnissä on hurjan lyhyt aika

Vierailija
74/108 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös katsoa miltä se asunto näyttää.Tilpehöörit piiloon ja ehkä muuttaa kalusteiden järjestystä,että näyttää tilavammalta.Seinien maalaus ja ikkunoiden pesukin on plussaa.Ei meilläkään meinannut mennä yksiö kaupaksi,kun ostettiin jo isompaan asuntoon valmiiksi iso parisänky,joka sitten vei puolet olkkarista.Moni kuulemma kommentoi,että onpas pieni huone.

Nykyinen kotimme ei saanut yhtään tarjousta vuoteen,syy ehkä tässä:pihaa ei oltu hoidettu moneen vuoteen,seinät repsotti,lattialistoja puuttui,kylpyhuoneesta oli laattoja rikki ym.Teimme ensimmäisen tarjouksen ja saimme,mutta työtä tämä vaati.

Itselle pienillä asioilla voi olla suuri vaikutus asunnon myynnissä.Ei monia houkuta,jos seinät on reikäjuuston näköistä lukuisista nauloista.

Vierailija
75/108 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri asunnon ostaneena muutamia ajatuksia: 

1. Asunto tulee myyntiin yksinkertaisesti liian kovalla hinnalla! Ostaja ei viitsi lähteä edes katsomaan. Sitten hintapyynti alkaa pikkuhiljaa valua alaspäin, jolloin ostaja ajattelee, että kuinka alas se vielä ajan kuluessa menee... 

2. En itse tykkää mennä katsomaan asuntoa, jota myyjä myy itse. Ostan mieluummin välittäjän kautta. Sillä myyjällä on usein tunneside asuntoon ja tuntuu jotenkin tunkeilevalta mennä koluamaan asuntoa, kun myyjä itse on paikalla.

Vierailija
76/108 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Kiitos vinkeistä ja kannustuksesta! Minustakaan kuukausi ei sinänsä ole pitkä aika, mutta kun on ollut niin kovin hiljaista niin usko asunnon myyntiin on vähän koetuksella.

Asunto on hyväkuntoinen ja siisti, ylimääräiset roinat on viety nurkista. Huonoa asunnossa on a) keittiön kunto eli ovissa ja tasoissa on naarmuja ja b) huonosti hoidettu piha.

Vierailija
77/108 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna nyt pienet pihatalkoot: nurmikot siistiksi, kulahtaneet kasvit pois, lisäksi esim. muoviset pihakalusteet ja vastaavat rojut, jos siellä sellaisia on. Pientä stailausta, kuten kaunis, suurikokoinen lyhty sopivaan paikkaan. Tähän aikaan vuodesta voisi olla kivannäköistä olla esim. pari suurempaa callunaa tms. ruukuissa.

Jos keittiön kaapit ovat standardikokoa, on niihin helppoa ja halpaa vaihtaa ovet (esim. Ikean keittiöillä on ihan hyvä hinta-laatusuhde), sen lisäksi kaikki pinnat puhtaiksi, tiskialtaat kiiltämään ym. Auttaa jo ehkä aika pitkälle!

Vierailija
78/108 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausi on vielä todella lyhyt myyntiaika. Omalla asuinalueellani Helsingissä asuntoja on nyt myyty puolisen vuotta, omakotitaloja kohta vuosikin. Hintapyynnöt heittelevät huimasti laidasta laitaan, kannattaa tarkistaa ympäristöministeriön tietokannasta, että oma hintapyyntö on kohdillaan.

Vierailija
79/108 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee mieleen:

- Milloin on vapautumispäivä? Jos se on vasta joulukuussa niin moni saattaa ajatella, että se on niin kamalan kaukana ja tulee vasta sitten lähempänä katsomaan.

- Hajuista olen eri mieltä: olen kerran ollut näytössä, jossa emäntä oli juuri paistanut pellillisen kanelipullia, pullan tuoksu leijaili koko asunnossa. Ensimmäinen ajatukseni oli, että mitäköhän homeen tai viemärin hajua tällä yritetään peitellä. Mielummin vain kunnon tuuletus ennen näyttöä.

Vierailija
80/108 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lyhyt myyntiaika, ne ovat pidentyneet. Monista paikoista saa asuntoja edukkaammin kuin aiemmin, alkaa turhat löysät karisemaan. Kaikki menee kaupaksi kun vaan hinta on kohdallaan. Ei kannata mitään vähät välittäjiä siihen ottaa sohlaamaan, vievät vaan turhan ison siivun välistä. Hyvä tavara kauppaa itse itsensä ja valmiit kauppakirjakaavakkeet saa kaupasta itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi